Det finns inga dumma frågor, eller hur? (Räkna foderstat...)

Ms_Antrop

Trådstartare
Så! Jag har kommit fram till energi- och proteinbehovet, och det jag undrar nu, som egentligen känns ju jäkla dumt att fråga om, är: För att veta hur mycket MJ och smrp mina hästar får i sig genom höet, räknar jag då helt enkelt bara MJ*så många kg hö jag vill ge? Och sen smrp*så många kilo hö jag vill ge?

Jag har ju analyserat hö i år (första gången) och när jag sen skulle "göra nått av det" så att säga, så använde jag ett gratis program på nätet.
Men nu hade jag tänkt att jag skulle försöka räkna själv istället, för att förstå det hela lite bättre. Otur för mig att jag är sämst i världen på matte, men det finns ju miniräknare som tur är :D

(Jag provade detta innan och tyckte att det vart ganska vettigt, alltså, det verkade rimligt :angel: )

Sv: Det finns inga dumma frågor, eller hur? (Räkna foderstat...)

Ta värdet som är per kg foder, inte TS.

Läs en bra bok om foder och foderstatsberäkning så blir det hela ganska enkelt. Christina Planck hat ex skrivit en jättebra bok där hon förklarar på en lätt sätt. (du tänker redan rätt)

Varför ska jag räkna per kg foder istället för ts? Trodde man alltid gick efter ts :angel:

Va bra att jag är på rätt väg iaf! :laugh:

Hehe, nu provade jag räkna så istället och då lät det ännu vettigare! ;) Tyckte att det vart lite höga värden med den förra uträkningen, även om den fortfarande var rimlig :angel:

Aaaahh... Då är jag med, tänkte inte på det på det viset :angel: Tur att man vågar fråga sånna här saker, annars skulle det bli tokigt! ;)

Idag har jag klippt bort innehållsförteckningarna på dom gamla fodersäckarna i stallet, så nu kan jag försöka räkna ännu mer exakt på allt kraftfoder också, nu när jag är klar med höet :D
Ska bara lista ut HUR jag ska räkna om allt för att få fram hur mycket det blir av den mängden vi ger... Tur att man har en sambo som är duktig på det här med matte :bow:

Men nu fattar jag inte... Jag har som sagt innehållsförteckningarna, och på t.ex mineralerna så står det i procent. Okej, det har jag listat ut hur man omvandlar MEN! Är det procent på hela säcken eller är det per kg i säcken?? Det står ju inte! :confused:

(Säckarna jag har innehållsförteckningar ifrån är Krafft Miner blå, Krafft Lucern pellets och Krafft Muskel samt Betfor)

På kraffts hemsida står det ju "Innehållet anges per kg." på Krafft Miner blå, på Krafft lucern
pellets står MJ och Smältbart råprotein i kg, vilket då också gör.

Muskeln står ju i procentform.

Det spelar ingen roll om du räknar ut hur mycket ett kg innehåller eller hur mycket 15 kg innehåller.
Lättare att räkna ut i kg form direkt dock. :)

Det är 0,4% kalcium i ett kg, likväl som det är 0,4% kalcium i 20 kg.

Senast ändrad:

per kg, tex 12% CA 3.5% P, då blir det 120 gram CA o 35 gram Fosfor som du fyller i tabellen :) Tänk sen på att kolla kvoten mellan CA/P, den ska vara 1,2-1,8 normalt sett. O räkna även ut kvoten mellan smrb o MJ i slutändan (med allt kraftfoder inräknat), den ska om du har en ridhäst ligga på minst 6, unghäst (1-3 år) ligga på minst 8, digivande eller föl brukar funka bäst på runt 10 i kvot. Selen behöver de omkring 12 mg av per dag

Tack för att ni hjälper mig med detta allihopa! Jag blir helt handikappad så fort det kommer till siffror ^^ Nu ska vi se om det går bättre!

Hmm, blev det inte lite fel nu?:p 12 mg selen låter snarare som maxdos!
Skulle kanske vara 1-2mg?

Jag lyckades räkna ut kvoten CA/P iaf, och den ligger på 1,5, alldeles strax under 1,6, så det borde ju vara bra som jag har fattat det :)
Räknade även ut att dom får i sig 7,6 g magnesium, är det bra, för lite eller för mycket? Jag kan inte komma på att jag har läst nånstans hur mycket som är okej...

...och selen, hur gör jag med det? Enda selenet mina får i sig nu är från mineralerna, och om jag räknar rätt så blir det strax under 1 mg/dygn.

Din pålle lär ju knappast vara mindre än min(?) och min har 11 behov av magnesium och 1mg selen. Skulle inte vilja ligga under behovet hellre lite över.
Har du räknat på minibehovet av Ca och P eller bara på kvoten? :)

Jag har bara räknat ut kvoten, vet inte riktigt hur jag ska räkna ut det andra? :angel: Tänkte inte på att jag kanske behövde göra det också...

Pållarna väger 470kg/155 i mkh och 500kg/160 i mkh (kallblodstravare båda två)

Då borde det vara samma som för mig, har för mig jag rundade av det till 500kg eftersom det kunnat växla lite under/över beroende på hull.
Jag räknade lite högt tror jag jämfört med en del andra i minibehov Ca/P eftersom det stod olika beroende på vart jag kollade. På ett ställe var det rekommederat 30g Ca, 20g P, På andra ställen har det varit ca 25g Ca, 15g P. Så jag räknar mittemellan.
Är ju alltid lägstabehovet man ska räkna på i första hand och sen bara kolla om kvoten är ok eller helt åt skogen, har jag lärt mig iaf. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 768
Senast: Mimsan_
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix