Det eviga transportproblemet..

Sv: Det eviga transportproblemet..

Repgrimma och lina är som sagt den enda metoden som fungerar! Den har funkat på ALLA hästars problem som jag råkat ut för, (och andra som jag har hjälpt) har haft en häst som frös fast, kasta sig åt sidan och stegra, metoden är provad på massor av hästar med slående resultat. Det är dock viktigt att man försöker att slappna av själv och inte försöka titta på hästen och locka på den utan var tyst och säg inte så mycket utan försök visa pondus och lugn, rösten brukar alltid avslöja oss om vi är oroliga eller nervösa, och titta heller inte hästen i ögonen om du känner dig nervös eller orolig för dom kan läsa av en väldigt snabbt! Lycka till och hoppas att det går bra!

Har ännu inte misslyckats med att lasta NÅGON häst.

Det finns ett visst halvblodssto som har frestat på nerverna men som nu går på.

Till att börja med måste man ha tid.

Sen så måste man bestämma sig för vilken metod man tänkt använda och sen inte överge den, man måste vara konsekvent.

Ridskoleponnyerna får en eller två chanser i grimma, sen blir det stigbett och snöre runt rumpan direkt. Aldrig några problem och alla har både åkt till och från betet varje år (ca 26 hästar varje gång som körs i tvhästarstransport, oftast alla på samma dag).

Min ungponny väntade jag ut i början (var lättlastad när hon kom men sen körde min morfar henne i samband med att hon såg en jämnårig ponny som kastade sig ur släpet och efter det var det lite knepigt). Anledningen till att jag väntade ut henne var att jag inte hade hästkunniga medarbetare. När jag kände henne bättre efter ett tag så linade vi in henne, räckte med att hon kände snöret på rumpan så gick hon på, så på slutet kunde jag lägga grimskaftet runt baken.

Den jag har nu har aldrig varit svår men hon är fostrad med "gå på annars får du en STENHÅRD stövel i magen" (så gör inte jag men å andra sidan har just HON inte tagit skada av det).

Hur som helst, väljer du snöre "runt" bommen så står du fast vid det tills hästen går på. Byt inte metod samma "omgång", det blir bara virrigt.

Halvblodsstoet som frestat på mina nerver provade "gå på sidan" ett tag men hon fick faktiskt ETT rapp stenhårt på rumpan på den sidan när hon gjorde så, massor av beröm när hon "rätade upp sig" och sen var det lock och pock igen.

Vi drog aldrig in henne, lockade bara, skällde lite när hon backade ut (höll inte emot för vi hade inte valt det sättet) och sedan MASSOR med beröm och godis när hon gick fram. Det kräver MÄNGDER med tålamod och att de som är inblandade är på samma nivå och har samma mängd tålamod (oändlig), annars går det inte.

Varför är detta alls ett problem om Du har egen transport ????
1 Den skall stå mycket STADIGT med stöd nere, hästar blir rädda vid obalans.
2 Fodra in henne varje dag vid vanlig utfodringstid, kraftfodret och sedan hö i nät.
3 Låt henne stå i lugn och ro utan att köra en vecka eller så, sedan kör mycket lugnt och sakta.
4 Skrik aldrig, bråka inte, beröm mycket varje gång hon lugnt går in utan att bli stressad. Borsta henne gärna och kela med henne.
5 Mellanvägg behövs oftast inte för en stor häst, min åker alltid själv (1.73)
6 Låt allt ta en månad eller två, på din beskrivning verkar det som hon har varit i en transport som tippat helt/delvis ????
7 Varje resa skall vara till ngt. roligt, då går de snart på själva. :)

Ett tillägg: diskuterade detta hemma i går kväll, Fråga: blir hon åksjuk ???? Då vill de gärna vända om ??

Ett tillägg: diskuterade detta hemma i går kväll, Fråga: blir hon åksjuk ???? Då vill de gärna vända om ??

Hur menar du med åksjuk? Att hon stressar upp sig eller inte bara tycker om det? För hon tycker att det är obehagligt att åka transport och svettas ibland väldigt mycket.

Jag tror inte det är möjligt att hästar blir åksjuka.
Att åka baklänges är ett bättre alternativ då dom fördelar
vikten bättre.

Den metoden kör jag också, fast min mamma står bakom och håller upp båda linorna. Om hästen då tvekar lägger man emot linan på den sida den försöker gå åt så att den rättar sig och står rakt.

Vägrar hästen gå framåt tar man linorna och lägger upp som när man tömkör, ger hästen en klatsch och den går in :p . Har funkat med alla hästar som varit jobbiga att lasta som jag träffat och försökt detta med :)

Senast ändrad:

Det jag inte gillar med linor bakom hästen är att OM den riktigt slänger sig bakåt kan den riktigt trassla in sig i linorna. Som människa så kan man inte hålla emot en häst som tar i.

Jag har även läst om olyckor där linor används bakom hästen och så har den slängt sig. Då har människor fått linorna runt ex benen och slängts upp i luften och skadat sig.

Så jag vill ha så rent runt hästen som möjligt. Ju mindre häst och människa kan skada sig på desto bättre.

Norrland

Alla hästar ju olika, men med min häst skulle det aldrig funka med lina runt bommen, även om man inte har satt fast den. Som någon skrev skulle han få panik när han känner att han sitter fast med huvudet. Hästar är VÄLDIGT ömtåliga över nacken!!!

Dubbla korslagda linor tycker jag är det bästa. INTE DRA IN, bara hålla emot bakåt. Kastar hästen sig bakåt okontrollerat så släpper man linorna helt och hållet på marken. Jag har alltid (ca 30 år...)använt mig av denna metod på krångliga hästar. Ingen häst har någonsin trasslat in sig i någon lina.

I och med att man har linorna tajt utmed sidan på transporten så hindrar det hästen att bryta sig ut åt sidorna till viss del.

Hoppas du får ordning på det. För det är ju inte alltid man har tillgång till vägg eller staket.

Lycka till!

Alla hästar ju olika, men med min häst skulle det aldrig funka med lina runt bommen, även om man inte har satt fast den. Som någon skrev skulle han få panik när han känner att han sitter fast med huvudet. Hästar är VÄLDIGT ömtåliga över nacken!!!

Men de sitter ju inte fast. :confused: Då gör du fel om det är så du upplever den metoden. :)

Min Ponny är precis lika dan !! men nu börjar vi få bukt med det problemet... efter flera års kämpande, utan resulat var vi nära att ge upp... Men då fick vi höra ett väldigt bra knep...

Ta ett LÅNGT rep... på kanske 20 meter? på mitten gör man en ögla som man lägger över hästens rumpa... knuten ska hamna på hästens rygg, se till att öglan ligger långt ner över rumpan, strax över haserna. (ÖVER SVANSEN). sen trär man varje ända från knuten genom grimman på vardera sida... genom "ringarna" på grimmans sida, ute från och in... Sen tar man repändarna med sig in i transporten, ett varv runt bommen.. Sen är det bara att låten hästen gå upp i sin egen takt.. Poängen är att hästen ska lära sig att tänka frammåt.. Den kan inte backa, den har att välja på att stå still eller att gå fram... Kan heller inte stegra sig, för linorna genom grimman och till bommen hindrar. du blri otroligt stark i detta läget. Vänta ut hästen så kommer den gå på så småning om.

Första gången jag provade detta, protesterade min ponny, hade som ovana att kasta sig rätt baklänges... men när detta inte gick blev hon så paff så hon bara gick på... efter detta är det ytterst sällan några problem.. har alltid linan när jag lastar henne, ust för att jag alltid ska vinna... det är vad det handlar om.. Protesterar hästen är det viktigt att man lyckas vinna.. Får hästen vinna över dig ett par gånger, har den lärt sig att den kan komma undan..

Lycka till

Men de sitter ju inte fast. :confused: Då gör du fel om det är så du upplever den metoden. :)

Nej, den sitter kanske inte fast, men du drar den väl in med hjälp av repet, eller vad är vitsen med att linda runt bommen?

Så fort du försöker dra hästen framår känner den sig ju fastlåst? Vad jag förstod var tipset att linda runt bomen också att det var lättare att hålla emot, och då sitter väl hästen också fast?

verkar ju vara ett kul sätt.. och reklam för den där grimman.. :3

Jag tycker inte att linor, spö och osv. är mer än hjälp för stunden. Ta hjälp av en duktig tränare. Kanske NH?

Jag har aldrig dragit in en häst med den här metoden. Man lindar inte linan runt bommen utan lägger den runt, inte ens ett varv.
Jag ber hästen gå framåt genom ett lätt tryck i grimman, precis som när man leder. Backar den, ja då går det bra, med fortsatt tryck i grimman som försvinner när den stannar.

Att gå framåt för lätt tryck i grimman är för mig en baskunskap hästen ska kunna, detta för att överhuvudtaget kunna bli ledd. Kan den inte det utan att få panik, ja då får man börja där. :)

Precis så gör jag också och felet många gör att de tror att man fortsätter att "dra" (vilket bara är ett tryck inget dragande) när hästen går framåt.

I samma sekund som hästen tänker framåt försvinner trycket när man gör på rätt sätt. Men det är samma här som med ridning man måste ha känslan och eftergiften annars försvinner poängen med denna metod.

min ena häst nästintill springer in själv, medans den andra stannar, fryser fast dansar runt ect. Och jag har då testat det mesta utan resultat, Visserligen fick jag in ohnom en gång efter tre timar,men serilöst vem vill hålla på i tre timar med en häst som gått på travet och åkt hästsläp flera gånger i veckan? Nej vi tog på hingstkedja, två personer tog lina bakom, sen satte vi dem över hasen på bakbenen sen var det bara att dra. och in kom hästen efter någram inuter. numera gör vi alltid så och hästen springeralltid in just innan han är färdig att söätta sig ner då vi drar så i honom.

Man får ta till alla knep för de ska förstå, och det här med och "ge hästen ett kock stryk" låter ju värre än vad det är, Behövs en piska så är det bara att ta fram den, man behöver inte spöa skiten ur hästen,men några rapp på arslet dör han inte av, och det är ju jämt ett evigt tjatande på buke att man ska visa vem ledaren är och det är helt rätt. men en häst är ett djur, och ett djur på runt 500kg kan man inte alrva sig med och dra lite i grimskaftet!!

Visst blir vissa hästar åksjuka, (precis som andra djur) det påverkar balansnerverna och trailers är jobbigare att åka i en lastbil. Vissa åker glatt i lastbil men inte i trailer. Foderstaten kan nog påverka, tycker Du skall prata med en duktig hästveterinär/djursjukhus.
Tycker på din beskrivning att hon blir delvis åksjuk och stressad av att bli körd.

Visst blir vissa hästar åksjuka, (precis som andra djur) det påverkar balansnerverna och trailers är jobbigare att åka i en lastbil. Vissa åker glatt i lastbil men inte i trailer. Foderstaten kan nog påverka, tycker Du skall prata med en duktig hästveterinär/djursjukhus.
Tycker på din beskrivning att hon blir delvis åksjuk och stressad av att bli körd.

Det ska jag ta och göra också :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka