Det eviga transportproblemet..

Sv: Det eviga transportproblemet..

Nu berättar jag min historia om minsvårlastade häst....

Han hade inte åkt mkt transport i sina unga dar, typ två gånger om året, till och från betet tills han var 7-8 år och vi flyttade. Alltså hade haninte mkt vana av att åka men då gick han alltid in efter nån halvtimme med lock ock pock. Stod kvar när han väl va inne så mankunde stänga lugnt och fint.

När vi då flyttade blev det mer åkande men inte så värst mkt och helt plötsligt en dag vägrade han bra och va alltid dyngsur när man kom fram, inte så kul. Då började han att backa ut och ville inte stanna kvar inne i finkan. Höll på i SJU TIMMAR en gång och då kan jag säga att haninte var mkt värd....

Började fundera på vad problemet va men kund einte komma på utan provade ALLT! Linor, hink m godis, linan runt bommen, spö..... You name it.

Gick så en NH-kurs och det visade sig att jag inte riktigt va ledaren och att haninte förstod det framåtdrivande från marken. Tränade och tränade och det började gå riktigt bra men det tog nån timme fortfarande och dyngsur va han fortfarande efter att han åkt.

Flyttade igen och då provade vi att köra honom brett och det blev en helt annan häst. Nu går han in när jag går före direkt och stannar kvar så att det går att stänga lugnt och fint och torr är hanoxå när vi kommer fram.

Vi tränade alltså på de framåtdrivande hjälperna från marken och sen visade vi att det endast är på rampen som det är "lugnt", ingen pådrivning så att säga. Och sen ökade jag succesivt att det blev lugnt längre och längre in. Men det stora var nog att haninte riktigt hade balans och behövde stå brett.

Det är ingen mening att bli uppstressad och förbannad utan det är bara att låta det ta den tid som behövs och träna ofta. Bra idé oxå det som nån skrev att fodra i finkan varje dag så att det blir en possitiv upplevelse där inne.

Lycka till!

Är hon rädd eller bara retar hon dig?

Har inte haft hästen så värst länge så jag kan nog tänka mig både och. Hon tycker att det är lite obehagligt att åka men framförallt testar hon mig, det är jag övertygad om. ;)

Jag hade en häst som ofta vägrade gå på transporten. Han var inte rädd utan bara tjurig och det spelade ingen roll vad vi gjorde.
Då började vi med att ställa släpet framför stalldörren, lämmen in mot stallgången och stalldörrarna ställde vi så att han inte skulle kunna gå bredvid. På detta sätt "lurade" vi honom att gå på. Nu är han hur lättlastad som helst, och vi behöver inte backa intill längre utan nu släpper vi upp honom själv på transporten. (vi går bredvid lämmen och följer inte med honom in).

Har du testat med linor som du hänger filtar över? Det var enda sättet min kompis kunde få in sin häst utan att parkera släpet intill en vägg...

Antar att filtarna gör att det ger ett mer massivt intryck än bara linor... (har aldrig testat själv)

Efter att ha läst de första svaren säger jag:
ta hjälp av en som är duktig att förstå VARFÖR hon gör som hon gör!
Klaustrufobisk? Tänker hon öht? Blockar? Kanske så enkelt som att hon inte lyssnar på tryck (pga blockering) och att en duktig människa hittar VAR hon lyssnar.

Ta hjälp av en KUNNIG som kan ge dig en vettig förklaring.
Hästen kan vara lastad på 30 minuter och nästa gång 10 sekunder.

Mvh Li

Senast ändrad:

En häst är aldrig tjurig - vad tjänar den på det?
Hästar älskar att göra rätt, det är människan som inte lyckas.
Använd rätt verktyg!

Mvh Li

Att hålla på och trilskas i en repgrimma kan skada hästen betydligt mer än linor bakom den.
När hästen reser sig vid lastning är det inte alls roligt. Vi gjorde så att vi tog ett långt mjukt rep, absolut inte av nylon. Vi la det bakom rumpan på hästen så att mitten av repet hamnade nedanför svansen. Sedan korsade vi repet över ryggen på hästen och trädde det genom ringarna på sidorna av grimman. Repet ska sedan runt bommen fram i transporten och ut igen till dig som står på vänster sida. Om hästen nu reser sig drar den själv in sin bakdel under sig=framåt. Det finns ingen disk för skador i nacken eftersom inget tryck läggs på huvudet. Du kan antingen använda repet för att tvinga in hästen, eller bara ha det för att motverka att den stegrar sig. Du får pröva dig fram.

Nepp det har jag ej...och förstår att jag kanske inte vill det heller *s*

En häst tänker inte ex "nu ska jag tjura till och inte gå in i den här lådan...jag har bättre saker för mig"
Eller "hon gav inte mig havre i morse, så nu ska jag inte gå in".

En häst är programmerad att bete sig efter erfarenheter - den gör som den är lärd eller gör på ett sätt för att den har erfarenheter därefter.
Sedan kan den ha starkare instinker (ex klaustrofobi, stark flockkänsla mm) som gör att den beter sig på ett vis utan att den är "lärd" det.

Ex en klautrofobisk häst (pratar mkt om det för jag har en själv)
kan behöva massor med träning utanför transporten innan den är "mogen" att gå in. Gör man tvärtom skapar man ett beteende redan första gången, utan att det händer något oväntat fel. Man har skapat en stress och en oro.

Så om man lär en häst att den tjänar mest på att gå rätt in och stå i transporten kommer den att ALLTID vilja det. Om den är i psykisk balans så väljer den oftast att SPRINGA in och stå kvar.

Så det TS ska kolla är: VART är problemet?

Tror verkligen folk här på tråden att en häst som är rädd för trånga utrymmen ska piskas upp INNAN han vinchas in?
Tror folk på allvar att en häst som är blockad i sina sinnen kan uppfatta 1 eller 10 piskrapp?
Tror NÅN här att det är något logiskt i en ledarskaps och förttroende situation att rappa upp en häst?
Är det försvarbart någongång?

Samma med linor, plank, vinchning mm. Alla typer av tvångsmässiga hjälpmedel säger jag: där konsten slutar tar våldet vid.
Vi är på 2000 talet nu!

Mvh Li

Senast ändrad:

En häst är aldrig tjurig - vad tjänar den på det?
Hästar älskar att göra rätt, det är människan som inte lyckas.
Använd rätt verktyg!

Mvh Li

Vad vet du om det? Känner du till den här hästens temperament?
Hästen var inte rädd för transporten, han tjurade!!!!!!
Den här hästen jag berättade om hade vi precis köpt och var svårlastad i början.
Nu har vi inga problem med lastningen utan nu släpper vi upp honom direkt på transporten.
Har haft hästar i otaliga år och är ganska bra på att läsa av dem.

Glömde tillägga att vi löste problemet utan våld, repgrimma, linor m m!

Eller "hon gav inte mig havre i morse, så nu ska jag inte gå in".
Mvh Li

Nej, så tänker inte en häst.:D
Däremot finns det gott om svårlastade hästar som inte är det minsta rädda. Det är ett ledarskapsproblem som ställs på sin spets vid just lastning. En rädd häst kan jag ha hur mycket tålamod som helst med, det handlar om tillit och förtroende och det måste få ta tid.
En häst som inte är ett dugg rädd utan bara vägrar gå in för maktkampens egen skull är en annan sak tycker jag.
Jag skulle aldrig "piska upp" hästen, men att använda linor el. dyl. för att visa hästen att den inte kommer undan, eller för att hindra den att resa sig ser jag inget fel i. Det handlar också om säkerhet för både häst och människa.
Visst är det bättre att arbeta med ledarskapet, men det är inte alltid det räcker.
Hästar är individer och det som fungerar med en måste inte fungera med en annan.

Mitt lilla tips är markövningar skicka hästen över, mellan tex bommar på marken. Inte leda: SKICKA.
Skaffa en lasttränare. vid Skickning/sändning av häst är du tryggare. mindre risk för skador.
"Longera" även över baklämmen. Stanna på lämmen (hästen) och Massor med beröm.
MVH Bettan

Japp! Inte samma som att skicka på posten, detta fungerar mycket bättre!

Li

Vet inte direkt om det jag har att säga kan vara till någon hjälp, men det fungerade för mig :)
Min häst krånglade också en hel del tidigare och var näst intill omöjlig att få in i transporten. Men sen började jag att träna lite markövningar varje dag (bara ett par minuter), dvs jag kuna flytta hästen hur jag ville. Som att när jag stannar så stannar hästen, när jag backar så backar hästen och när jag går fram, då följer hästen med osv.
När jag skulle lasta en annan gång (då jag inte hade gjort det på ett tag) så gick hästen rakt på ;) Jag tror att det var så att han testat mig tidigare, men att han nu har accepterat mig som ledare.

Somsagt, jag vet inte om mitt svar är till någon hjälp, men eftersom att det fungerade för mig så kanske det fungerar för fler..

Lycka till! :)

Tror verkligen folk här på tråden att en häst som är rädd för trånga utrymmen ska piskas upp INNAN han vinchas in?
Tror folk på allvar att en häst som är blockad i sina sinnen kan uppfatta 1 eller 10 piskrapp?
Tror NÅN här att det är något logiskt i en ledarskaps och förttroende situation att rappa upp en häst?
Är det försvarbart någongång?

Jag håller med om du du skriver.

Utom ovanstående citat. Jag tror inte att någon här i tråden tycker att hästar ska vinschas in under spörapp? Det har du fått om bakfoten.

Sen att hjälpmedel kan användas är en annan sak. Ett hjälpmedel behöver inte innebära att hästen far illa eller misshandlas. Även hjälpmedel kan användas på ett klokt sätt. Det viktigaste är att känna av hästen och ge eftergift i rätt ögonblick.

Norrland

Tack för alla tips, råd och funderingar :) Som jag skrev tidigare visade min "tränare" hur jag skulle göra och arbeta för att till slut, steg för steg få upp hästen i transporten. Medan jag höll på med detta och skulle kanske åka iväg på träning elr ngt skulle jag använda det sätt som gick lättast utan för mkt krångel och det var självklart att gå rätt upp med en vägg på vänster sida.
Idag skulle jag iväg och träna, och vi ställde transporten vid en vägg som vanligt. Hästen blev orolig när hon "märkte" att transporten stod redo men skötte sig ändå bra. Jag gick med henne på släpet, sedan halvvägs inne gick hon ut igen. Inte kastade sig elr ngt utan typ gick ut. :crazy: Vi lirkade med henne men höll oss lugna. Vi höll väl på i ngn halvtimme men upp skulle hon inte. När vi gett upp att vi skulle hinna till träningen började vi istället träna på den metoden tränaren rekommenderat. Gå upp, ställa sig iallafall med en hov på rampen och stå kvar. Hon var jätte duktig och var cool-lugn. Vi tränade en stund och sedan slutade vi.

Det var synd att det nu inte finns ngn garanti för att hon går upp med vägg men är ändå supernöjd över att hon var såå lugn när vi ändå höll på. Som tidigare sagt har hon i värsta fall bara blivit blockad, stegrat, sprungit iväg och på oss.

Så vår teori är att tidigare hos ngn annan ägare elr uppfödare har det kanske inte gått så lugnt till vid lastning, utan man har passat en tid och gjort den metod som gått snabbast helt enkelt. Hon har väl förknippat lastning med stress, eftersom hon är en oehört känslig häst som påverkas mycket av miljön. När hon hör att vi kmr med transporten när vi kör har hon blivit orolig och börjat vandra, blivit svettig och tillslut blockad. Idag var hon en helt annan häst när vi höll på och träna och verkade nöjd med metoden också eftersom hon slapp "kriga" med oss. ;)

Låter teorin helt fel?

Mitt lilla tips är markövningar skicka hästen över, mellan tex bommar på marken. Inte leda: SKICKA.
Skaffa en lasttränare. vid Skickning/sändning av häst är du tryggare. mindre risk för skador.
"Longera" även över baklämmen. Stanna på lämmen (hästen) och Massor med beröm.
MVH Bettan

Vi tränar för fullt med markövningar, och tjejen är jätte duktig :love: Jag kan backa så backar hon. Jag kan peka på baken så flyttar hon den. Jag kan nästan (har nästan precis börjat) skicka henne i vissa övningar Mm. :D

Så tränar jag mina unghästar, ett kort pass varje dag. Brukar räcka med en vecka så har de fattat vinken och låter sig snällt lastas.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka