det där "smulet" i hösilage

Nosgrimma

Trådstartare
Jag ger min hästar hösilage och min rundbal står inne i stallet på en lastpall..
och varje gång min bal tar slut så är hela golvet täckt av det där "smulet" som finns i och det åker ut på gödselstacken men det känns så vemodigt att slänga så mkt "mat", det är ändå två fulla IKEA kassar per bal (blandat med "vanligt"silage som oxå åker ut för att det är blandat med så mkt smul)!
Och jag vill inte lägga det i boxen eller hagen för dom att äta det som det är bara för att det är så smått. Så jag funderade idag på, Kan man blöta det och blanda det med kraftfodret? Vad gör ni av erat "smul" slänger ni det eller åker det in i boxen med resten av silaget?

"smulet"
show.html

Sv: det där "smulet" i hösilage

mja.. har oxå funderat på det men mina äter inte ens upp allt hö dom får i hagen så det kommer bara sluta med att jag får kratta upp det igen :P Tror du jag kan blöta det å ge det i kraftfodret?

Nu har jag i och för sig hö men "smulet" som blir under luckan till höskullen lägger jag i säckar och ger till en vän som har höns. Hönsen fullkomligt älskar det som strö och så kommer det till nytta

Nu ser jag inte bilden men jag gissar att det är alla blad som du kallar smul. Om det är det så är det i smulet mycket av proteinet finns så det ska du inte slänga utan blöta det och ge det ihop med kraftfoder istället om du inte kan få dem att äta det på annat vis.
Tänk bara på att det blir lika fort dåligt som ensilaget så att du inte sparar det för länge utan ger det genast. Försök ta ensilaget försiktigare också så att inte så mycket smul åker av utan hästarna får det hela tiden.

Våra hästar älskar det och skulle nog hellre äta bara smul om möjligheten fanns ;)

Obs! Om du med smul menar damm så ska det givetvis inte ges till hästarna!

Ja jag menar i alla fall det där småttiga dammiga som hästarna helst inte äter och som alltid blir kvar på höskulle golvet och vid nedkastet. Men jag har ju hö och TS hösilage.

Ne jag menar inte det ara minsta Dammet som är bara rent damm utan "smulet" haha vet inte hur jag ska förklara:rofl:.. Dom där "stråna" som är mellan 2-7cm långa ungefär..

Jag har ganska mkt frön från timotejaxen samt mindre blad- mums:d. Bladen ser lite ut som lucern.

Jag försöker att inte ge allt på en gång utan fördelar.

ditt ser mest ut som stickor- avklippta strån:confused:

Varför kan du inte ge det som det är till hästen?

Haha jag vet inte. jag antar att jag bara är löjlig(eftersom det ändå "är meningen" att dom ska äta det) men det känns som om det är för "smått" och dammigt för att medvetet ge det till dom :p

Jag har ganska mkt frön från timotejaxen samt mindre blad- mums:d. Bladen ser lite ut som lucern.

Jag försöker att inte ge allt på en gång utan fördelar.

ditt ser mest ut som stickor- avklippta strån:confused:

Mja... jag vet.. det är lite skummt men alla blad är stora och fina och håller ihop med resten av silaget jätte bra :laugh: det som bir kvar är just detta "smul":grin:

Jag tar "smulet" med grepen och slänger ut det i hagen emellanåt. Breder ut det lite så de kan pilla lite o dammet åker i backen. Ibland sopar jag undan runt balen o slänger det på gödselstacken, det är olika.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Just blivit med häst igen (snart...) och jag ska ha hästen i ett stall där hösilage används. De ger fri tillgång i hagen vintertid (de...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: Wera
·
Anläggning Har någon plastat in halm som inte är hundra torr (= blandat mkt torrt och en del som inte är torrt). Hur blir sådana balar isåfall ...
Svar
12
· Visningar
2 407
Hästvård Min häst har blivit ganska lös i magen. Det ligger "normala" skithögar i boxen och så, så hon är inte lös hela tiden utan det kommer...
2
Svar
22
· Visningar
4 841
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka