Det där med vaccinationer..

S

Saga_

Ja, vad är det som gäller egentligen? Alla i mitt stall säger olika så jag blir bara förivirrad:confused:
Om jag ska släppa ihop 2 hästar, vi kallar dom 1 och 2. Häst nr 1 är fullvaccinerad men häst nr 2 är ej vaccinerad. Kan då häst nr 1 bli smittad av nån sjukdom fastän den är vaccinerad mot den?

Sv: Det där med vaccinationer..

Smittad kan man alltid bli, men vaccinet förhindrar att sjukdomen bryter ut.

Det är dock kanske inte så troligt att den ovaccinerade hästen skulle bära någon smitta utan att bli sjuk själv? Kanske en liten fördel med att vara ovaccinerad?:angel:

Och skulle nån av hästarna vara smittbärare behöver de förmodligen inte ens släppas ihop för att smittan ska spridas, sånt kan ju spridas på andra sätt. ;)

OK! Tack för era svar! De två hästarna bor i nuläget en bra it ifrån varandra så de har aldrig haft kontakt med varandra förut! Den ovaccinerade hästen har stått isolerad hela sitt liv kan man säga då den stått på en går som ligger i skogen utan kontakt med andra hästar, så visst borde inte denbäta någon smitta och som du säger isåfall borde den brytit ut!

OK! Tack för era svar! De två hästarna bor i nuläget en bra it ifrån varandra så de har aldrig haft kontakt med varandra förut! Den ovaccinerade hästen har stått isolerad hela sitt liv kan man säga då den stått på en går som ligger i skogen utan kontakt med andra hästar, så visst borde inte denbäta någon smitta och som du säger isåfall borde den brytit ut!

Den som tar risken i detta fall borde vara den ovaccinerade hästen. Den häst som är vaccinerad kan bära på någon smitta utan att bli sjuk och smitta den ovaccinerade hästen (som blir sjuk).

OK! Men dessa 2 hästar ska bara gå ihop i 6 veckor sedan ska dom tillbaka till sina tidigare stall! men det är ingen risk att den vaccinerade hästen tar med någon smitta tillbaka till stallet(där alla hästar är vaccinerade) och någon insjuknar där? Ursäkta att jag tjatar men måste vara säker så inga problem uppstår!:o

Alla hästar kan vara smittbärare. Men om hästen är vaccinerad mot den smitta som sprids blir den inte sjuk, eller bara lindrigt sjuk.

Jag som människa kan också bära smitta med mig, om jag varit på besök i t ex tävlingsstall (många hästar som reser mycket och träffar andra hästar) kan jag ta med mig smitta hem till vårt lilla stall. Våra hästar träffar inte andra hästar, det kan mycket väl vara så att jag tar något med mig hem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
382
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
480
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka