Det där med reflexer

sadgirl

Trådstartare
Satt och funderade när jag körde bil härom dagen att det inte är många gångtrafikanter som syns i god tid. Så blev lite osäker att OM man råkar köra på någon i mörkret och denne inte har reflexer på sig och alltså inte syns så att jag har chans att stanna i det här väglaget (även om man såklart håller hastigheten så kan det vara halare än man tror när man ska bromsa..) kan jag då ändå bli åtalad för något trots att detta egentligen är självförvållat av fotgängaren?

Sv: Det där med reflexer

Intressant frågeställning och jag har faktiskt ingen aning. Däremot räcker det ju inte att hålla hastigheten om väglaget är dåligt utan du ska anpassa din fart efter väglaget, dvs det kan innebära långsammare än hastighetsbegränsningen.

Men som sagt, intressant frågeställning eftersom du verkligen inte syns utan lampa eller reflexer och ofta är det ju extra halt vid korsningar och övergångsställen där många stannar.

Absolut, men det är lite svårt att veta för ibland kan man glida flera meter bara man kör 20 km / timmen. Och man kan ju inte köra runt i 20km/timmen för att någon helt plötsligt KAN komma gående och det KAN vara svinhalt just där. Lika som att man inte kör 30km/timmen bara för att det KAN komma en räv eller så.. :)

Men som sagt, intressant frågeställning eftersom du verkligen inte syns utan lampa eller reflexer och ofta är det ju extra halt vid korsningar och övergångsställen där många stannar.

Dessutom har ju folk en tendens att inte ens titta om det kommer bilar vid övergångsställen, de går bara rakt ut och räknar med att eventuella bilar stannar, även om man kör när det är helt kolsvart ute och dåligt upplyst.. :meh:

Ja men precis! Folk tänker verkligen inte på hur allt ser ut från bilistens sida..

Som redan sagt så ska man anpassa hastigheten efter underlag, och även trafiken. Att det var halt och du inte hann stanna kan vara en förmildrande omständighet, men jag ha mycket svårt att se att du inte inte blir skyldig till ett eller annat brott. Speciellt om det gäller stadstrafik elle inom bostadsområden, där der faktiskt rör sig mycket människor utan reflexer - man får helt enkelt vara beredd på det.

Är det ute efter en landsväg "mitt ute i ingenstans" som en person är ute och går utan reflexer samt befinner sig på körbanan, ser jag det som troligare att man får gå fri som förare.

Absolut, men det är lite svårt att veta för ibland kan man glida flera meter bara man kör 20 km / timmen. Och man kan ju inte köra runt i 20km/timmen för att någon helt plötsligt KAN komma gående och det KAN vara svinhalt just där. Lika som att man inte kör 30km/timmen bara för att det KAN komma en räv eller så.. :)

Är det så pass svinhalt att man glider flera meter när man bromsar från 20km/h så kan man inte bara köra så sakta, man bör köra t.o.m saktare! Eller köpa bättre däck...

Jag undrar detsamma då det händer ett par ggr i veckan att jag möter en tjej 14-15 års åldern .. Kolsvarta kläder och kolsvart ute. Möter alltid henne på en rejält kurvig väg. Har tutat på henne flera ggr och hon har hoppat i diket i flera ggr för att det varit nära. Brukar hinna väja i sista stund men får jag möte i kurvorna och den bilens ljus i nyllet så ser jag henne inte försen hon är brevid huven. Riktigt otäckt och jag fattar inte varför hon inte tar på sig reflexer när hon vet att vi inte ser henne. Skulle jag köra på henne kan jag tänka att hon får skylla sig själv. Men så enkelt är det väl inte .

Tillägger att det är smal landsväg med kurvor/backar/träd osv. utan en enda väglykta.

Varför inte stanna nästa gång och säga till henne att ta på sig reflexer? Det har jag gjort flera gånger. Jag vill inte ha någons död på mitt samvete.

Har tänkt göra det.
Och de gånger jag har tänkt på det innan jag närmar mig det stället så har hon inte varit där tyvärr.
Det är självklart bäst att säga till, men med bilar i röven så nitar jag inte på den vägen med hund i bagaget om hon kommer gåendes, hundens liv går ärligt talat före en envis skoltjejs. Nu låter jag väl som världens styggaste människa, men bor man som vi gör så kan man inte tycka det är pinsamt att åka till skolan med reflexer. Då får man stå sitt kast. Hon vet som sagt mycket väl om att vi inte ser henne.
Ser jag henne i god tid snart utan påtryckande bilar så stannar jag dock självklart o säger till henne.

Nu har jag absolut ingen källa på detta, men jag har för mig att man har strikt ansvar när man framför ett fordon (bil). Detta skulle rimligtvis då innebära att man alltid är ansvarig för de skador man orsakar när man kör på något/någon. Men, som sagt så är jag inte hundraprocent säker!

Håller med om att det är skitläskigt när folk varken syns eller ser sig för! Bara för att det (ev.) är bilförarens ansvar om något händer så är det ju inte mindre farligt att bli påkörd!

//Nordthor med reflexväst den mörka delen av året.

När jag tog körkort så insåg jag hur viktigt det faktiskt var med reflexer. Även i centrum med gatubelysning så är det jäkla svårt att se mörkklädda personer (de med ljusa kläder också för den delen...) Jag svär både en och flera gånger åt folk som inte syns men ändå kastar sig rakt ut i vägen, jag har som tur är inte råkat ut för det själv men jag har sett bilar framför mig som får nita och folk som får hoppa runt motorhuvar... Man vill ju tänka "skyll dig själv om du blir påkörd" men så enkelt är det väl som sagt inte.

Själ har jag en tendens att glömma mina reflexer men då ser jag också till att vara extra försiktig när jag korsar vägen så jag är säker på att bilister sett mig alt låter dem passera. Just för att jag har lätt att glömma så skaffade jag en varseljacka iår den har ju reflexerna påsydda så finns inget att glömma. Det ser säkert lite roligt ut när jag kommer med den + en lika gul mössa med liten reflex samt har reflextäcke på hunden och ibland koppel i samma lysande gula färg, men vi syns ju iallafall :D

Jag har kommit att tänka på reflexer på samma sätt som med cykelhjälm. Det är en billig, förebyggande livförsäkring som fler verkligen borde använda sig av.

utifrån vad jag lärt mig på körskolan: ja. Anpassa hastigheten utifrån rådande förhållanden. man ska kunna stanna innan varje förutsebart hinder, dvs kan fotgängare förekomma på vägen får man krypköra oavsett om det står gåfartsområde eller 50 på skyltarna :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 237
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 480
Senast: Heulwen
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 432
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar