Det där med lösa benbitar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jennifer80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 035
J

Jennifer80

Det är ju så att min häst har dragit till sig en skada i hagen. Han har sparkat av en liten flisa ifrån griffelbenet som ligger mellan knä ( ungefär 2 cm under knäet) och kortan på insidan av HF.

Nu har jag varit in till kliniken två gånger hittils, och biten låg kvar där som förut. Hon sade till mig att hon ska avvakta men trodligtvis lär biten operas bort. Hästen var 2 grader vid första besöket och nu syns det ingen hälta längre.

Jag har fått börja rida lite på honom (bara skritt korta stunder).

Är det nån mer här som haft en liknande skada? Varför vänta veterinären med operation? Och finns det goda chanser att hästen blir återställd?

skulle bli jätte glad för några svar!:bow:

Sv: Det där med lösa benbitar?

De vill inte operera i "onödan", alltså om hältan går över och hästen inte har ont, benet kan ju läka. Det här är ju ingen "lös benbit" som osteochondros, men jag förstår vad du menar.

Op finns ju och tillgå om det behövs, alltså om hästen inte blir bra.

Är det rakt av eller har griffelbenet spruckit uppifrån och ner?

Chanserna ser nog bra ut, det brukar bli bra.

alstå griffelbenet är inte av det är liksom som en smula som har blivit avsparkat. Jag har ritat en bild som det ungefär såg ut på röntgenbilden.

det röda ska lixom föreställa griffelbenet och så ser du biten där som ligger bredvid.

16579276.jpg

Hmm.. tror det där kan bero å vilken veterinär du frågar... svarar från egen erfarenhet. Min häst hamna på en ATG klinik i trakten, pga ngt svullen mellan hov o kota. Röntgenbild togs, ingen fel i det svullna området... o jag var sj med o glutta på bilderna o tur det! för högre upp, på kotan fanns en liten liten flisa, jag frågade vet vad det va... troligtvis en lösbenbit sa dom, men inget o oroa sej för eftersom det satt på ett helt annat ställe än svullnaden. Jag åkte hem med det svaret... men kunde inte riktigt släppa det. Ringde Gunnar Nilsson (vet på solvalla) o berätta vad hag sett, han bad om o få se bilderna, bad ATG klinken skicka en CD-rom,. sagt o gjort.. 3 dagar senare ringer Gunnar o sa att benbiten måste bort, snarast! så jag fick en tid redan veckan efter.. nu har jag den i en plastfick i hästens pärm! =) skönt o veta att den inte kommer o ge besvär...

kanske ska tillägga att Gunnar är över 60 år och är nog sveriges mest erfarna veterinär på benbitar, han e otrolig....

jaja det va mina erfarenheter

oj då det lät ju inte alls bra, man tycker ju att en veterinär borde ta rätt beslut:crazy:. Kanske jag borde ringa till en annan kklinik och höra vad de tycka.

oj då det lät ju inte alls bra, man tycker ju att en veterinär borde ta rätt beslut:crazy:. Kanske jag borde ringa till en annan kklinik och höra vad de tycka.

Jag det är aldrig fel och rådfråga flera kliniker och veterinärer =) tänk på att de kan skicka bilderna väldigt enkelt mellan sej! :smirk: underlääatr ju om man liksom slipper åka o ta nya bilder o så. :p

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 715
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 616
Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 710
Senast: kryddelydd
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 373
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II