Det där med ID-kapning..

starcraft

Trådstartare
Dels pga en tråd här, men också för att jag nyligen blev uppringd av en försäljare som ville sälja en tjänst mot ID-kapning som jag lyssnade på, men kände att nej det passar inte mig och personen ifråga blev ganska otrevlig och nedsättande i stil med "men lilla gumman..."

Personligen är jag inte särskilt orolig för det trots att jag använder kort, handlar på nätet ibland och är dålig på att ha olika lösenord på alla ställen pga mitt dåliga minne. Hur är det med er andra? Är ni oroliga? Har ni gjort något för att minska risken?

Jag kände att jag dels inte har lust att betala för en tjänst som inte är någon garanti för att slippa ID-kapning utan bara ett sätt att hindra att skadan blir för stor när/om det händer. Ett sätt som jag dessutom kan göra själv även om det tar tid och energi (att ringa runt ovh spärra). Kontrollbehovet inom mig skulle nog vilja göra det själv också.

Dessutom kändes det olustigt att lämna mina samtliga uppgifter för ett företag att lagra. Finns ju vissa risker med att servrar hackas också. Det skulle göra en ID-kapares jobb ganska enkelt när alla uppgifter finns samlade. Men jag kanske är onödigt paranoid och sett för mycket amerikanska tv-serier?

Jag gick i alla fall in på Skatteverket och spärrade att adressändring kan göras utan e-leg. Inget som försäljaren upplyste om såklart eftersom det var en del i deras tjänst, men första grejen man fick upp på google på en enkel sökning. Något annat enkelt man kan göra?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 880
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter från er som kanske själva haft en psykos eller en nära anhörig som har det eller kanske jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
3 378
Senast: Monimaker
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 158
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp