Det där med böjning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Totola

Trådstartare
..verkar det vara väldigt olika åsikter om. Kanske inte just inom AR, för där verkar majoriteten vara överens om att bra böjning alltid är bra (och att man på någe vis måste ta sig dit), men inom andra ridstilar används det inte alls lika flitigt.?
Har t o m hört "vanliga" dressyrryttare som ifrågasatt om man ens behöver böjning (alltså att hästen faktiskt ÄR böjd genom hela kroppen, går ju att rida en häst hyfsat rak på en volt om volten inte är för liten). Och inom klassisk dressyr där man kommer närmare den vanliga dressyren verkar böjningen inte heller ha lika hög prio?

Blir kanske en konstig frågeställning det här, men kan man "rida AR" utan att lägga mycket fokus på böjning? Motiveringar för/emot?

Och det där med rakriktningen - skulle ni klassa det som meningslöst att en häst kan samla sig ordentligt utan att bära lika mycket vikt på bakbenen? Eller fortfarande se det som bra att hästen lärt sig avlasta framdelen?

Sv: Det där med böjning...

Böjning är grundläggande för rakriktning, rakriktning är grundläggande för böjning. Rakriktning är grundläggande för samling, samling är grundläggande för rakriktning. Hönan och ägget, ägget och hönan.

Däremot behöver stora delar av AR-folket lära sig att fokusera mer på kvalitet än på kvantitet vad gäller böjningen. Tyvärr förböjs det fortfarande i hög utsträckning - i den senaste tidens bokutgivning inom AR finns tyvärr en hel del bildexempel på dylikt.

Det verkar ju dessutom ofta, tycker jag, som om böjning i kroppen förväxlas med ställning i nacken.

Och det där med rakriktningen - skulle ni klassa det som meningslöst att en häst kan samla sig ordentligt utan att bära lika mycket vikt på bakbenen? Eller fortfarande se det som bra att hästen lärt sig avlasta framdelen?

En häst som inte bär lika mkt på bakbenen är inte rakriktad och inte samlad.

En häst kan vara raktriktad fast den är böjd. Men inte förböjd.:crazy:
En förböjd häst är inte samlad.

Tror som nån skrev att detta med böjd och ställning förväxlas också.

Jag vill inte riktigt ha så mycket böjning som man generellt har i AR.
Jag "tittar på" om innerhöft kommer fram, så mycket ställning/böjning vill jag ha så det beror helt på hästen.
Om innerhöft kommer fram när man ställer så har man oftast ett kvitto på att hästen är böjd genom kroppen.

En häst som inte bär sig lika mycket på bägge bak när man samlar den har missat något i grundutbildningen enligt mig. Antingen så korrigerar man det genom att gå tillbaka och rätta till, vilket jag tycker är bäst, eller om man istället försöker sätta hästen i en öppna/sluta för att lägga över vikten på det bakben som inte bill bära lika mycket som en korrigering tills det blir starkare.

Håller också med Svea om att det förböjs mycket inom AR och det om boken (tyvärr).
Hästarna skjuter ut bogen, vid förböjning, och knäpper av i sidled i nacken istället för att forma sig jämt genom kroppen (för att det inte går med så mycket böjning).

Jag minns att när jag gjorde praktik hos BB så blev jag förvånad över att ett ekipage kom in och red med bara lätt ställning, eftersom jag var så van vid att se alla som böjde och överböjde. När jag frågade om det fick jag det enkla svaret att så länge det går igenom hela kroppen så räcker det med en lätt ställning.
Det var ett antal år sedan nu och jag har insett att det stämmer bra och vill själv ha det på det sättet.

KL
Har slutat jobba med böjningen som fokus nr ett hela tiden. Förut för tränare (som vill böja riktigt rejält hela tiden) jättebabanböj genom hela kroppen och därför gick vi omkring i total obalans mest hela passen.
Tränaren ville ha jätteböj genom den del som kunde, och vi fick överböjda halsar eller genande bakben utan bärighet.

Nu får böjningen öka allt eftersom hästens kropp tillåter det. Men jag rider så att sitsen uppmuntrar till den böjning som kan bli lixom... Inte fokus på att rida rak..

Men håller inte på och plockar och pockar på jätteböjning framifrån längre. Utan tycker att då längningen kommer och ryggen släpper efter då kommer den böjning som hästen är mogen för genom sitsen.

Ena hästen är svår att böja i framdelen, och den andra kan bli svår att böja i länden åt ena hållet. Men det funkar med samma approach på båda. -Tillsläppt överlinje-sitsinverkan-övningar i böjning-mot bärighet...
Då jag skulle jobba i första hand med böjningen genom tyglarna och innerskänkel blev det ofta låst läge och frustration, och häst som kändes obalanserad fast tränaren ropade jippie. Typ hals rätt ut åt insidan och snubbel i sidled..:confused:

Gör som en annan tränare pratade noga om, att alltid låta följa böjningens grad i ridvägarna, inte "svänga och styra o ta i innertygeln" utan bara låta hästen följa sin böjning på volter etc.
Då visar det sig hur äkta böjningen är. Om inte blir det ingen volt lixom. Eller hörnpassering, bara taxande runt svängen för tygeln eller väggen...
Så får man fila på sitsen och överlinjens genomsläpp. Och känna sig som en nybörjare:D
Eller nåt.

Jag vill inte riktigt ha så mycket böjning som man generellt har i AR.
Jag "tittar på" om innerhöft kommer fram, så mycket ställning/böjning vill jag ha så det beror helt på hästen.
Om innerhöft kommer fram när man ställer så har man oftast ett kvitto på att hästen är böjd genom kroppen.

En häst som inte bär sig lika mycket på bägge bak när man samlar den har missat något i grundutbildningen enligt mig. Antingen så korrigerar man det genom att gå tillbaka och rätta till, vilket jag tycker är bäst, eller om man istället försöker sätta hästen i en öppna/sluta för att lägga över vikten på det bakben som inte bill bära lika mycket som en korrigering tills det blir starkare.

Håller också med Svea om att det förböjs mycket inom AR och det om boken (tyvärr).
Hästarna skjuter ut bogen, vid förböjning, och knäpper av i sidled i nacken istället för att forma sig jämt genom kroppen (för att det inte går med så mycket böjning).

Jag minns att när jag gjorde praktik hos BB så blev jag förvånad över att ett ekipage kom in och red med bara lätt ställning, eftersom jag var så van vid att se alla som böjde och överböjde. När jag frågade om det fick jag det enkla svaret att så länge det går igenom hela kroppen så räcker det med en lätt ställning.
Det var ett antal år sedan nu och jag har insett att det stämmer bra och vill själv ha det på det sättet.

Jag tycker mer och mer synd om den där mannen ibland, han får stå "till svars" för rätt mycket missuppfattningar bland övriga ryttare och tränare med tanke på att många överböjer i "hans ord" eller hur man nu skall säga :crazy:

Jo så som jag fattade hans tanke så ska kan inte behöva överböja hästen, men de flesta verkar ändå tro att det är en del av den akademiska ridkonsten permanent.
Sen kan ju jag ha missuppfattat också iofs.

Men eftersom det är ofta är det man får se som nybörjare inom AR (tyvärr) så blir det ju att man tror att det alltid ska överböjas också.

Kan det inte vara så att många inte har förmågan att se vad som är riktig böjning och förböjning!
För min tidigare tränare såg det inte.:mad: (tycker jag..)
Och att man ska framåt så fort att man inte tar sig tid och arbete på att lösa problemen som hindrar korrekt böjning. Och bara halar in halsen åt sidan och rider på. (med kontroll över hästen, :banana:)

För ingen kan väl ha misstolkat hans ord så att han förespråkar eller iaf tycker att det duger med vinkeljärn till hästar?!
Vissa individer är ju lealösa åt sidorna och de kan man väl jobba i kraftigare böjning och sedan vidare mot samling. Medan vissa inte klarar den böjningen med bibehållen balans. Det måste väl vara känslan som avgör hur man böjer hästen. Och sedan jobbar sig mot mer o mer lösgjord böjning och bärighet.

Kanske man gräver sin egen grop då man tar till för effektiv teknik för att böja en häst mer än den är redo för. Och då missar kvaliten på allt det andra?
Det ska väl "sitta ihop" från början till slutet. Även om det är unghäst eller skolad häst, rak eller böjd??

Fast samlad borde man väl kunna kalla en häst även om den inte är hälsosamt samlad.? Vart går annars gränsen? Att det måste vara exakt jämnt viktfördelat mellan bakbenen för att räknas som samling? Vem går med våg och mäter? ;)
Och hur räknar man då i t ex halva steg i öppna.. Då ska ju hästarna vara samlade men bära lite mer på inner bak?

Håller med angående böjningen, gillar inte att böja mycket för att risken att en massa vikt hamnar på ytterbogen istället är såpass stor, och drygt att behöva sitta och korrigera.
På något sätt känns det som att det har blivit "AR" - rejäl böjning! ;) hörde någon motivering i frågan för läänge sedan att anledningen att man böjer så mycket är för att vissa hästar kan behöva det för att koppla till ryggen, när de väl gjort det går man över till lätt böjning. Är det kanske det som är tanken bland tränare som gör så?

Böjning är grundläggande för rakriktning, rakriktning är grundläggande för böjning. Rakriktning är grundläggande för samling, samling är grundläggande för rakriktning. Hönan och ägget, ägget och hönan.

Däremot behöver stora delar av AR-folket lära sig att fokusera mer på kvalitet än på kvantitet vad gäller böjningen. Tyvärr förböjs det fortfarande i hög utsträckning - i den senaste tidens bokutgivning inom AR finns tyvärr en hel del bildexempel på dylikt.

:bow::bow::bow:

Tror som nån skrev att detta med böjd och ställning förväxlas också.
Visst kan en häst som bär olika mycket på bak vara samlad. Annars har man tappat hela vitsen med öppnor och slutor i piaff och passage osv:)
Men jag förstår nog vad du menar ändå, rätta mig om jag har fel men för det mesta ser man ju hästar som är ojämnt starka som bär olika mycket på bak men dom kan vara samlade ändå även fast det inte är önskvärt att de bär helt ojämnt om inte ryttaren arbetar med det vill säga:)

Jo så som jag fattade hans tanke så ska kan inte behöva överböja hästen, men de flesta verkar ändå tro att det är en del av den akademiska ridkonsten permanent.
Sen kan ju jag ha missuppfattat också iofs.

Men eftersom det är ofta är det man får se som nybörjare inom AR (tyvärr) så blir det ju att man tror att det alltid ska överböjas också.

Det är mycket jag inte tycker stämmer med hur folk berättar hur BB säger det skall vara med tex vad jag själv uppfattade CD och hennes metoder som skall komma rakt nerifrån BB. Eller så kör hon helt enkelt egna metoder , det vet ju inte jag. :crazy:

Har slutat rida för min AR-tränare av just den anledningen att det hela tiden ska böjas. Hästen blir bara mer obalanserad av det och långt ifrån rakriktad. Har nu börjat rida för en vanlig dressyrtränare som dessutom är tysk, ha, ha. Han är mer AR än den tränaren jag hade innan som tjatade om AR... Som någon sagt innan. God ridning är alltid god ridning oavsett vad man kallar det.

Har slutat rida för min AR-tränare av just den anledningen att det hela tiden ska böjas. Hästen blir bara mer obalanserad av det och långt ifrån rakriktad. Har nu börjat rida för en vanlig dressyrtränare som dessutom är tysk, ha, ha. Han är mer AR än den tränaren jag hade innan som tjatade om AR... Som någon sagt innan. God ridning är alltid god ridning oavsett vad man kallar det.
Men hur menar du nu? själva grejen med Ar är ju rakriktning genom böjning..

Böjningen är viktig, för mig i alla fall. Däremot så tror jag dessa man ser ibland som rider sina hästar i överböjning är de som inte kommit vidare. böjningen fokuseras det mycket på i början. Eftersom böjning är grundläggande. För att hästen ska förstå blir den ofta ganska stor i början. På vissa hästar måste man vara övertydlig, men det ska ju fortfarande vara böjning i kroppen, (inte en förböjd hals.) När hästen förstått ska man ju gå vidare i utbildningen, men det tror jag inte alla gör. I bland beror det på dålig tränare, ibland på att ryttaren inte är kapabel att gå vidare än, ibland på att ryttaren missuppfattat eller liknande.
Böjningen får stort fokus i början för att sedan bli en del av helheten. "En viktig kugge i maskineriet"

Bigganl, precis så som du beskriver det har jag också fått lära mig! Att man är övertydlig från börja med böjningen (från marken) tills hästen ger efter och slappnar av och arbetar med inre bak.
Längre fram i utbildningen blir det en annan sak, då räcker det med en liten ställning.
Är det kanske så att det kommer fram mer eller mindre seriösa AR- tränare som inte har riktig koll på grundprinciperna? Så är det ju inom alla grenar inom ridsporten, tyvärr ...

Böjningen är viktig, för mig i alla fall. Däremot så tror jag dessa man ser ibland som rider sina hästar i överböjning är de som inte kommit vidare. böjningen fokuseras det mycket på i början. Eftersom böjning är grundläggande. För att hästen ska förstå blir den ofta ganska stor i början. På vissa hästar måste man vara övertydlig, men det ska ju fortfarande vara böjning i kroppen, (inte en förböjd hals.) När hästen förstått ska man ju gå vidare i utbildningen, men det tror jag inte alla gör. I bland beror det på dålig tränare, ibland på att ryttaren inte är kapabel att gå vidare än, ibland på att ryttaren missuppfattat eller liknande.
Böjningen får stort fokus i början för att sedan bli en del av helheten. "En viktig kugge i maskineriet"

Med tanke på hur svårt det är att böja korrekt och att få hästen att böja utan att falla ner på insidan så är böjningen något som måste komma mer med styrkan.

Det är mycket enklare att böja fel än att böja rätt och väldigt få personer har kontroll på det där med korrekt böjning.

Jag tycker man bör var mer försiktigt med hur man böjer och som sagt som Cornelia påpekar att vara noggrann med en tränare som har koll på grundprinciperna.

Det är för mycket öppna på fyra spår med rak kropp och böjd hals i både AR och vanlig dressyr som man ser tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: Lycan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 554
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38