Det där med att sova på natten?

Men om du inte har några problem att somna, och om du har en bra strategi som funkar för dig så behöver du ju inte göra några förändringar?
Sömnhygien och liknande är verktyg att använda när man har sömnproblem och inte har någon fungerande lösning.
Jag kollar också på datorn i sängen osv, men jag sover jättebra så det är liksom inget jag behöver bry mig om.
Hade jag haft stora sömnsvårigheter hade jag fått tänka annorlunda.

Jag har väldigt sällan problem att somna på kvällen. Däremot är det ibland svårt att somna om på natten om jag vaknar. Jag är alldeles för lättväckt sen jag fick barn och trots att barnet är så stort nu att det inte stör nattsömnen längre så är jag fortfarande lättväckt. Inte bra när maken snarkar en del...

Jag sover oftast 2-6 h på vardagar. Mer om jag är ledig och har möjlighet att sova ut.

I längden mår jag bäst på 7,5 h sömn per natt men jag överlever på ganska lite sömn om det bara är en natt eller två. Jag har haft veckor när jag snittar på 2 h sömn per natt och då mår jag väldigt dåligt.

Mina sömnssvårigheter är främst kopplade till stress och oro men även när jag mår bra kan jag ha svårt att sova. Ev beror det på en obalans bland mina signalsubstanser (?) enligt min läkare.

Jag har sömntabletter hemma men av de 2 sorter som funkat är den ena beroendeframkallande och fuckar upp sömnen ännu mer när jag inte tar den och den andra har hemska biverkningar (Zombie hela dagen efteråt).

Grejjer som hjälper till viss del är att yoga innan jag ska sova och diverse tankeövningar / avslappningsövningar. Skriver ner tankar innan jag går och lägger mig så jag ska slippa älta dem. När jag känner att det är absolut nödvändigt tar jag en sömntablett.

Jag sover oftast 6 timmar per natt på vardagar och 8 timmar per natt när jag är ledig. Jag behöver minst 6 timmar för att fungera men bäst är när jag får 8 timmar. Vaknar sällan på natten (det skulle vara om mitt barn vaknar) och får en sammanhängande sömn. Är oftast så trött att jag knappt hinner lägga huvudet ner innan jag somnar men de kvällar jag har problem, mest pga grubblerier, brukar jag tänka att jag går nedför en trappa med tio steg. Det är en mörk rymd runtom. Jag hinner gå nerför 4-5 steg, sen har jag somnat.

Hur många timmar sömn får du?

Varför är sömnproblem så vanliga och kan man lösa det utan mediciner?
Fantastiskt vad alla sover bra. jag har i perioder haft sömnproblem, men även perioder med extremt bra sömn. Numera ligger jag vaken i flera timmar till mellan 4-6 på morgnarna. Som tur är kan jag sova på dagen. För ett par år sedan hade jag en period när jag klarade mig på 2-3 timmar per natt. Dock har jag extremt svårt att somna på vintrarna medan somrarna går det som en dans.

Jag sover 5-6 timmar per natt. God kvalité på sömnen, somnar snabbt och vaknar jag på natten somnar jag om snabbt.
Läggningstiden varierar men oftast runt midnatt. Senare än så om jag är ledig dagen därpå. Oavsett om jag jobbar eller är ledig så varierar väckningstiden, oftast mellan 5 och 6 om jag jobbar, oftast mellan 8 och 10 om jag är ledig.
Jag har inget problem att byta dygnsrytm fram och tillbaka.

Varför sömnproblem är vanliga vet jag inte riktigt men många gånger tror jag att det handlar om tankar av olika slag som personen inte kan släppa och det faktum att många människor inte är fysiskt trötta på kvällarna. Mycket stillasittande på både jobb och hemma.

Sover ca 3 timmar i sträck en bra natt.
Äter sömnmediciner i kombination för att ens sova. Spelar ingen roll vad jag jobbar med. Har ju jobbar 12-14 timmarsdagar med hästar och ändå sovit dåligt. Är som i en dimma mest hela tiden.
Har testat det mesta i terapiväg men skulle vilja komma till en sömnklinik.
Har haft problem sen tidiga tonåren.

Jag sover ca 7-8 timmar med mina sömnmediciner till hjälp. Annars sover jag inte alls (2-3 timmar OM jag lyckas somna). Skulle behöva 9-10 timmar. Stort sömnbehov.

Behöver 8-9 timmars sömn men är småbarnsförälder :angel:
Får nog ihop timmarna i stort sett men tyvärr sover jag sällan eller aldrig mer än två timmar i sträck. Har blivit sjukt lättväckt och störs av minsta lilla och vaknar (dvs vaknar ordentligt även om jag kan somna fort igen).
Känns inte optimalt(för mig) att inte få mer sammanhängande sömn och det märks.
Somnar däremot alltid fort!

Sover med sömnmedicin, när jag är ledig brukar jag inte ta den, men den behövs annars så sover jag bara ytligt och känner mig inte utvilad. Jag sover nog 7.5 timme när jag jobbar och tio timmar när jag är ledig.

I normala fall sover jag 6-7 timmar sammanhängande. Jag har lättare att kliva upp 05.00 än 07.00.
Nu är jag gravid och har störd sömn pga foglossningar, kissnödighet och annan "gravidglamour".

Jag har varit förskonad från sömnproblem förutom enstaka nätter och är väldigt glad för det.

Jag sover jättedåligt, svårt att somna, vaknar hela tiden och har väldigt dålig sömnkvalitet. Mår extremt dåligt av att inte få sova, jag behöver minst 8 timmars samanhängande sömn. Gör "allt rätt" och har provat varenda tips som finns men inget hjälper. Zolpidem har knockat mig på kvällen i några månader så jag åtminstone fått några timmars bra sömn, men nu funkar de inte alls. :arghh:

Det är hemskt att inte kunna sova.

Är föräldraledig och sover mellan 9-10h/natt. Sonen är 1,5år och sover oftast 12h utan ett ljud därav min sömn:p behöver mycket sömn och har alltid behövt. När jag jobbade hade jag skiftesjobb som gjorde att sömnen inte blev så lång av naturliga skäl. Efter ett stressigt kvällsskift,köra hem 40min,somna om och stiga upp 5 var ingen hit...:yuck:

Har alltid haft sömnproblem, men särskilt när jag mått dåligt i perioder har jag haft stora nog att behöva ta insomningstabletter - lergigian fungerar bra - inte beroendeframkallande och är i princip antihistaminer som man äter i allergimediciner och zolpiderm som gör att jag taggar ner. Tror också att det hektiska med tv, dator, mobil osv gör det svårare att slappna av.

Jag var på en föreläsning om sömnproblem och där rekommenderade de en promenad en timme ung innan sovdags, kedje/bolltäcke, alltid gå och lägga sig och gå upp på exakt samma tider, och sedan klassikern svalt och mörkt i rummet. Jag har verkligen försökt med saker som valsång och vågor mot stranden - det sista gör att jag måste gå på toa. :meh: Ljudböcker, vet inte hur många gånger jag lyssnat på början till Hitchhikers guide to the galaxy och tv har fungerat ibland. Sömnexperten sa dock att man bör stänga av tv och mobil minst 30 minuter innan läggdags. För mycket intryck gör att vi får svårt att slappna av tillräckligt för att sova.

Det som faktiskt fungerat för mig är att bygga hus, låter idiotiskt men jag börjar med att planera grund, material, planlösning, inredning osv och vid det laget sover jag :up: fokus är att inte fokusera på att man inte kan sova. Sömnexperten sa att det isof är bättre att tända lampan, läsa lite, ligga och vila och slappna av istället för att stressa över att man inte sover.

Jag sover sällan mer än 5h och då är det inte sammanhållen sömn. Dels har den dåliga sömnen med min graviditet att göra och dels med att vi förlorade vårt väntade barn förra våren.
Förhoppningsvis får jag ordning på det så småningom, men om inte så har det blivit en vanesak. Jag löser den akutaste tröttheten med att vila när jag kan.
Beklagar er stora förlust och sorg :(

Till alla: Intressant läsning och nyttigt att veta.

Sömn är inte lätt, och vet man hur andra har det så lättar det lite när man ligger där sömnlös och börjar bli frustrerad.

Tack!

Jag sover 6-7 timmar per natt, men behöver nog egentligen mer :p när jag fått 8-9h sömn är jag i regel som piggast.
Somnar snabbt (brukar ha ljudboken på 6 min och somnar alltid innan den har hunnit stoppa), men har svårt att komma i säng på kvällarna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 128
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där...
2
Svar
29
· Visningar
2 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka