Problem med drömmar

Ja precis så är det. Problemet är att utan medicinen tillverkar min hjärna typ noll seretonin. 😔

Melatonin (sömn och dröm-hormon) är inblandat i serotonin-cykeln. Om jag minns rätt så omvandlas det under dagen till serotonin. Serotonin påverkar också hur hjärnan funkar.

Jag tycker du ska prata med din läkare, du kanske har för hög dos eller kan prova en annan medicin?

Vad intressant! Vad heter den sjukdomen? Aldrig hört eller läst om nån hjärna som inte tillverkar serotonin.
Är det citalopram du äter så tillför den inget serotonin utan hämmar återupptaget av befintligt serotonin.
Nej alltså den hjälper till att balansera mitt serotoninupptag. Självklart är det inte noll men jag mår dåligt utan att tillföra detta.

Dessa läkemedel påverkar serotoninsystemet i hjärnan genom att öka serotoninnivåerna. Cipramil innehåller citalopram och används för behandling av depression, panikångest, tvångssyndrom samt förebyggande mot återfall eller nya tillfällen av depression.

Melatonin (sömn och dröm-hormon) är inblandat i serotonin-cykeln. Om jag minns rätt så omvandlas det under dagen till serotonin. Serotonin påverkar också hur hjärnan funkar.

Jag tycker du ska prata med din läkare, du kanske har för hög dos eller kan prova en annan medicin?
Ja jag får kanske göra det. Detta börjar bli för påfrestande att aldrig någonsin få sova bra.

Jag drömmer ofta, ibland även så det blir svårt att sova ordentligt, men tacksamt inte så många mardrömmar. För mig hjälpte det med en drömfångare, höll på att komma in i en mardröm och drömfångaren lossnade från väggen och landade rakt ner på mitt huvud så jag vaknade. 😅
Ibland har jag lyckats påverka drömmarna, försöker styra tankarna rätt när jag håller på att somna. Kanske någon mental övning du kan göra strax innan sömn?

Nej alltså den hjälper till att balansera mitt serotoninupptag. Självklart är det inte noll men jag mår dåligt utan att tillföra detta.

Dessa läkemedel påverkar serotoninsystemet i hjärnan genom att öka serotoninnivåerna. Cipramil innehåller citalopram och används för behandling av depression, panikångest, tvångssyndrom samt förebyggande mot återfall eller nya tillfällen av depression.
Jag har ätit citalopram själv för länge sen men den funkade inte på mig.
Om du tagit den i 27 år (var det så?) så kanske den inte funkar optimalt längre. Kroppen förändras ju.
Jag slutade nyligen med en medicin (buspiron) som jag tagit i över 10 år och det gick bra. För mig alltså. Kände bara att den blivit onödig, liksom. Ville prova utan.

Det finns en eller två mediciner som används mot mardrömmar men jag minns inte vad de heter. Kanske de inte är så kända bland läkare än. Ska kolla om jag hittar nåt om dem.

Jag drömmer hysteriskt mycket.
Det skall tydligen ha med mitt överdrivna minne att göra, så det går inte att snacka bort.
Sorteringen måste göras.
Det ökar på mina läkemedel mot astma, särskilt kortison, men jag måste ju kunna andas så det går inte att ta bort.
Jag har sömnmedel som jag tar ibland om det är något särskilt som jag skall göra nästa dag, så att drömmarna måste hålla sig lugna.

Opiater och alkohol fungerar också bra, men är ju dåligt på annat vis.

Fast jag kan inte läsa någonstans att medicinen har slutat att fungera på TS?

Däremot är mycket drömmar en biverkan av medicinen hon tar, något även jag märkte av, vilket kan göra det en god idé att prata med läkare om ett byte av medicin. Att sluta för att man inte behöver medicinen känns ju märkligt när man tar den för att man behöver. Även att gå i terapi mot mardrömmar om det är medicinen, med känd biverkning av drömmar, som skapar det. Slöseri med resurser när man kan byta medicin och slippa drömmarna kanske.
Ja jag ska faktiskt ringa läkaren nu efter helgerna och kolla med dem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 744
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 051
Senast: __sofia__
·
Småbarn Det är så att mitt barn sedan några månader tillbaka vaknar efter 5 timmar sömn och kan inte somna om för hen har så mycket ryckningar...
Svar
10
· Visningar
4 879
Senast: Sophia988
·
Kropp & Själ ngn som har erfarenheter av sömnsvårigheter o om det finns ngt som kan vara ett effektivt sätt o lindra dom? har mått dåligt psykiskt...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Hund, Katt, Andra Djur