Det där med att sova på natten?

När jag jobbar oftast max 4-5 timmar. Sover otroligt dåligt, ofta svårt att komma till ro och är lättstörd; vaknar flera gånger och har svårt att somna om :(. Verkar kunna klara mig hyfsat trots detta. Har perioder när jag sover bättre, t ex på helgerna. Fixar dock inte att ligga och dra mig längre, är oftast uppe vid 7- 7.30 på helgerna.

Jag har svårt att komma i säng på kvällen och sover ca 5-7 timmar på vardagarna, vilket är alldeles för lite för mig. Behöver 10 timmar för att vara helt utsövd. Men det är opraktiskt lång tid, jag vill inte behöva lägga mig vid 20-tiden om jag ska gå upp 06... Klarar mig dock hyfsat på 8-9 timmars sömn.

Jag sover bra, har lätt för att somna och sover sedan vanligtvis genom hela natten utan problem. Det är enbart vid hög stress, eller när jag har för mycket i huvudet som jag sover mer oroligt.

Hur många timmar sömn får du?

Varför är sömnproblem så vanliga och kan man lösa det utan mediciner?
Min sömnrytm är inte kompatibel med hur samhället fungerar. Jag mår absolut bäst om jag sover 18-22 och sen 05-09. Då mår jag bra och är pigg på mina vakna timmar.

Jag har så pass stora bekymmer med att fungera på "vanlig" nattsömn att det är en stor bidragande orsak till att jag försörjer mig som jag gör, som egenföretagare med fria tider.

I arbetsveckorna sover jag 6-8 timmar per natt, ungefär. Det beror helt på hur mycket självdisciplin jag har eftersom jag egentligen gillar att vara uppe ganska sent, men jag kliver ju upp allra senast 06:30 och då är det inte så mycket att spela på. Jag mår bäst om det blir åtminstone 7 timmar.

På helgerna brukar det bli mellan 8-9 ungefär, men det kan bli mer om jag är riktigt slutkörd - ibland så mycket som 12 timmar, men då brukar jag oftast vakna tidigt och välja att somna om. Annars vaknar jag sällan senare än 8 på helgerna, nästan oberoende av när jag gått och lagt mig. Det är väl något med ljuset antar jag.

Jag har haft riktigt stora sömnproblem - för ett par år sedan kunde jag vara vaken i flera dygn i sträck helt utan sömn, det var fruktansvärt. Sedan sov jag kanske tre-fyra en natt och så började det om. Terapi i första skedet och sedan en livsstilsomläggning räddade mig. Nu kan jag dricka en dubbel espresso och gå och lägga mig en kvart senare och sova som en stock.

Men jag har ju enstaka sämre nätter numera också, förstås. Det kan vara smärta som spökar, eller förkylning eller störande ljud eller vad som helst egentligen. Skillnaden är väl att jag nu kan få dagen efter en kass natt att fungera ändå, och på något vis kan känna att jag kan ta igen vilan. Jag vet att man inte kan återbetala en sömnskuld, men tror ändå att man kan "vila ikapp" sig en del om man har en någorlunda OK sömnbas, så att säga.

8-9 timmar . Kvällstrött.

Mindre än 6h sömn funkar enstaka dygn men inte mer långvarigt än så.

Har aldrig problem med att somna, liggandes , ståendes, sittandes , ljust, mörkt, tv på , tyst, borrmaskin i rummet, flygmotor utanför fönstret osv. Det finns inga nödvändiga förutsättningar för att somna utom egen trötthet.

7 timmar är optimal tid för mig att sova har jag märkt.

Jag är förresten helt salig, för jag har hittat en lösning på mina katastrofala sömproblem :banana: ! Jag brukade ha stora insomningsproblem, kunde ligga och vrida och vända mig i timtal, tankarna snurrade och jag kom inte till ro. Sänggåendet blev som en ond spiral då jag fick mer och mer ångest över att gå och lägga mig för jag visste hur jobbigt det skulle bli, och ångest över hur jobbigt det skulle vara att komma upp dagen efter när jag inte fått sova ordentligt. Och när jag väl somnade, så vaknade jag typ varannan timme och hade jättesvårt att somna om :( .

Men så nu i december så satte jag upp en stor adventsstjärna som lyser i röd/rosa i sovrummet, och efter det somnar jag typ så snart jag lägger huvudet på kudden och sover hela nätterna :eek:!! Det brukar ju snackas om att det ska vara kolsvart i sovrummet för att man ska slappna av, men mitt huvud verkar behöva ett varmt nattlampsljus för att slappna av helt. Jag somnar som en klubbad säl varje kväll nu och det är såååå skönt :love: . Jag kommer ALDRIG ta ner min advenststjärna :D !

På vardagarna sover jag 6-7h, är en morgontrött person. På helgen kan jag lätt klämma till med 10-12(!) timmar sömn om jag får sova ostört.
Sällan problem att somna på kvällarna, det går lite i perioder (utefter stressnivå) men när det är som "värst" skulle jag ändå inte säga att det skulle vara några uttalade sömnsvårigheter, tar bara längre tid att komma ner i varv. Oftast tvärslocknar jag snart efter att jag lagt mig.

Jag sover oftast mellan 22-06. Har en påminnelse på telefonen klockan 21 som säger åt mig att gå och lägga mig, så brukar somna någon gång mellan 21-22, vissa dagar senare. Blir oftast ungefär 8 timmars sömn per natt, vilket egentligen är lite för lite för mig. Jag mår som bäst om jag sover kring 10 timmar per natt men det är ganska omöjligt att kombinera med jobb och fritid. Som student kunde jag dock ofta sova 22-08 och det var perfekt.

Jag sover isället ikapp lite på helgerna. Går ofta och lägger mig kring 22 även på helger och sover då till typ 8-9 på morgonen.

Har generellt inga sömnsvårigheter, mer än att jag funderat över om min sömnkvalitet är dålig eftersom jag behöver så många timmar. Men jag somnar fort och sover tungt hela natten.
Har haft sömnproblem enstaka perioder, då har det varit stressrelaterat.

Jag försökte med ljudbok men blev bara så frustrerad av att missa delar av boken hela tiden. Det är ju väldigt svårt att veta var i boken man var när man inte orkade lyssna längre. Eller struntar ni i storyn? Lyssnar ni bara för att höra en röst säga något? Eller lyssnar ni på böcker ni redan läst så att det inte gör nåt att ni missar delar av boken?
Så är det ju. Frustrerande.
Jag brukar kolla var jag startade, och lägger det på minnet. T.ex CD4 spår 11. Och då börjar jag ett par spår framåt när jag börjar lyssna igen och hör efter var jag var när jag somnade.
De första åren var jag ruskigt irriterad att jag inte "fick med mig" hela boken på en lyssning. Men hinner man inte läsa pappersböcker och ändå inte vill vara utan böcker, så var det för mig bara att gneta på.
Generellt lyssnar jag två gånger på varje bok. För jag klarar inte alltid att koncentrera mig även när jag gör "lätta" saker dagtid, som städa, tvätta, måla. När man är i verkstaden så missar man en del p.g.a yttre ljud, likaså svårt i stallet.

Jag behöver minst 6h helst 7 för att fungera och helst då att blodsockret ligger stabilt.

Jag kan få sömnsvårighet i omgångar men fortsätter med rutiner att gå och lägga sig och gå upp som vanligt. Det handlar då om kanske 2-3 nätter på rad varannan månad ungefär så det är inte så jätteallvarligt
Mitt bottnar mest i rädd för att somna när diabetesen varit som värst. Tränat för sent på kvällen så har för mycket endorfiner.

Rutiner gör att jag fungerar ordentligt

Jag försökte med ljudbok men blev bara så frustrerad av att missa delar av boken hela tiden. Det är ju väldigt svårt att veta var i boken man var när man inte orkade lyssna längre. Eller struntar ni i storyn? Lyssnar ni bara för att höra en röst säga något? Eller lyssnar ni på böcker ni redan läst så att det inte gör nåt att ni missar delar av boken?
Använder storytel och då kan man sätta att det ska gå i visst antal minuter och när man lyssnar på det kan man lätt hoppa tillbaks.

Ok vissa delar av en bok kan jag ha missat lite här och där. :)

Behöver nog runt 8-9 timmar sömn. Helgerna kan bli 11-12 timmar. Jag har stor behov av sömn och sover jag för lite så somnar jag på dagen.

Jag tror stress och överaktiv hjärna är problemet. Jag har insomningsproblem i perioder och har gått "sömnskola" där man får lära sig bra sömnhygien. Har man svårt med sömnen ska man:
Ha sovrummet till enbart sömn (sex också) Man ska inte kolla film eller läsa i sängen. Hjärnan ska lära sig att säng=sömn.
Innan man lägger sig ska man inte göra något där hjärnan får jobba allt för aktivt. Man bör varva ner och förbereda hjärnan på att stänga av.
Ha behaglig temperatur, gärna svalt
Vill man läsa innan man somnar får man läsa i soffan. När man går och lägger sig ska man släcka lampan och satsa på att sova.
Kan man inte somna är det bättre att gå upp och göra något helt annat en stund och sen försöka lägga sig igen.

Behöver nog runt 8-9 timmar sömn. Helgerna kan bli 11-12 timmar. Jag har stor behov av sömn och sover jag för lite så somnar jag på dagen.

Jag tror stress och överaktiv hjärna är problemet. Jag har insomningsproblem i perioder och har gått "sömnskola" där man får lära sig bra sömnhygien. Har man svårt med sömnen ska man:
Ha sovrummet till enbart sömn (sex också) Man ska inte kolla film eller läsa i sängen. Hjärnan ska lära sig att säng=sömn.
Innan man lägger sig ska man inte göra något där hjärnan får jobba allt för aktivt. Man bör varva ner och förbereda hjärnan på att stänga av.
Ha behaglig temperatur, gärna svalt
Vill man läsa innan man somnar får man läsa i soffan. När man går och lägger sig ska man släcka lampan och satsa på att sova.
Kan man inte somna är det bättre att gå upp och göra något helt annat en stund och sen försöka lägga sig igen.

Jag tycker att all beskrivning av sömnhygien låter väldigt stressande och inte alls avkopplande. Om jag ligger i soffan och läser/tittar på TV och blir trött och bestämmer mig för att gå och lägga mig så är jag inte så sömnig längre när jag kommer till sängen för då har jag ju varit uppe och gått och eftersom jag inte tänker famla mig fram i mörkret så måste jag ha lampor tända vilket gör att jag vaknar till ännu mer.

Ligger jag redan i sängen och läser eller tittar på TV och blir trött är det ju bara att släcka lampan/TVn och somna.

Jag tycker att all beskrivning av sömnhygien låter väldigt stressande och inte alls avkopplande. Om jag ligger i soffan och läser/tittar på TV och blir trött och bestämmer mig för att gå och lägga mig så är jag inte så sömnig längre när jag kommer till sängen för då har jag ju varit uppe och gått och eftersom jag inte tänker famla mig fram i mörkret så måste jag ha lampor tända vilket gör att jag vaknar till ännu mer.

Ligger jag redan i sängen och läser eller tittar på TV och blir trött är det ju bara att släcka lampan/TVn och somna.
Fast själva poängen är att man ska koppla säng till sömn. Sängen ska betingas till sömn.
Det kommer ju inte hjälpa att bara göra det en gång utan måste upprepas.
Blir du pigg av att gå några steg mellan vardagsrum och sovrum så får du gå upp igen och göra ett nytt försök när du är trött.

Som med allt annat är det individuellt och råden passar inte alla. Det är de råd som man generellt delar med personer som har lite svårare problem med sömnen.
För mig har det funkat. Är jag konsekvent med det så kopplar min hjärna att i sängen sover man, inget annat

Det är också viktigt att ha fasta rutiner, att lägga sig hyfsat samma tid varje dag. Ligger man då och kollar film i sängen kanske man är vaken längre än om man ställer inte hjärnan på att nu är det sömn. Hela rutinen med sängläggandet betingar hjärnan.
Man borstar tänder, byter om - redan där förbereds hjärnan på vad som ska hända

Fast själva poängen är att man ska koppla säng till sömn. Sängen ska betingas till sömn.
Det kommer ju inte hjälpa att bara göra det en gång utan måste upprepas.
Blir du pigg av att gå några steg mellan vardagsrum och sovrum så får du gå upp igen och göra ett nytt försök när du är trött.

Fast det gör jag ju redan. Jag somnar alldeles för lätt ifrån TV-program jag vill se. Om jag däremot lägger mig i sängen och inte kan titta på TV (min man har redan gått och lagt sig) och sängen blir ett ställe där jag endast ligger och väntar på att somna så tar det mycket längre tid och hela natten blir oftast mer sönderhackad. Eller om jag lägger mig väldigt sent och tycker att jag inte hinner titta på nåt. Då kan jag lika gärna sätta på ett avsnitt av en serie jag tycker om för jag kommer ändå ligga vaken rätt länge innan jag somnar.

Läsa en bra bok funkar inte alls lika bra då det kräver mer skärpa av hjärnan. TV:n kräver inget tillbaka av mig = somnar snabbt.

Fast det gör jag ju redan. Jag somnar alldeles för lätt ifrån TV-program jag vill se. Om jag däremot lägger mig i sängen och inte kan titta på TV (min man har redan gått och lagt sig) och sängen blir ett ställe där jag endast ligger och väntar på att somna så tar det mycket längre tid och hela natten blir oftast mer sönderhackad. Eller om jag lägger mig väldigt sent och tycker att jag inte hinner titta på nåt. Då kan jag lika gärna sätta på ett avsnitt av en serie jag tycker om för jag kommer ändå ligga vaken rätt länge innan jag somnar.

Läsa en bra bok funkar inte alls lika bra då det kräver mer skärpa av hjärnan. TV:n kräver inget tillbaka av mig = somnar snabbt.
Det är ju för att sängen inte är betingad som en plats att sova. Det funkar ju inte att bara göra det ibland. Man får ge det tid för att lära om hjärnan. Nu är hjärnan van vid att något händer där så den väntar på aktivitet.

Men om du inte har några problem att somna, och om du har en bra strategi som funkar för dig så behöver du ju inte göra några förändringar?
Sömnhygien och liknande är verktyg att använda när man har sömnproblem och inte har någon fungerande lösning.
Jag kollar också på datorn i sängen osv, men jag sover jättebra så det är liksom inget jag behöver bry mig om.
Hade jag haft stora sömnsvårigheter hade jag fått tänka annorlunda.

Jag har under en längre tid haft problem med att jag vaknat för tidigt på morgonen och sedan inte kunnat somna om, alternativt att jag somnat om bara en kort tid innan jag behöver gå upp. Det där eskalerade under hösten då jag hade det stressigt och blev ohållbart. Ibland hade jag även svårt att somna men det var inte lika vanligt som att vakna för tidigt. Jag behöver 7-8 timmar sömn men nu missade jag flera timmar natt efter natt.

Så nu försöker jag få rätsida på det. Jag mediterar på kvällen, i sängen, innan jag kryper ner under täcket. Sen tar jag tillskott av magnesium. Där håller jag fortfarande på att försöka hitta rätt dos.

Med de åtgärderna har jag faktiskt lyckats sova ända tills väckarklockan ringer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 128
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 491
Senast: et_flickan
·
Kropp & Själ Är det någon som lyssnat på senaste avsnittet av Sveriges radios granskade program Kaliber? I programmet förekommer ljudinspelningar där...
2
Svar
29
· Visningar
2 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka