I arbetsveckorna sover jag 6-8 timmar per natt, ungefär. Det beror helt på hur mycket självdisciplin jag har eftersom jag egentligen gillar att vara uppe ganska sent, men jag kliver ju upp allra senast 06:30 och då är det inte så mycket att spela på. Jag mår bäst om det blir åtminstone 7 timmar.
På helgerna brukar det bli mellan 8-9 ungefär, men det kan bli mer om jag är riktigt slutkörd - ibland så mycket som 12 timmar, men då brukar jag oftast vakna tidigt och välja att somna om. Annars vaknar jag sällan senare än 8 på helgerna, nästan oberoende av när jag gått och lagt mig. Det är väl något med ljuset antar jag.
Jag har haft riktigt stora sömnproblem - för ett par år sedan kunde jag vara vaken i flera dygn i sträck helt utan sömn, det var fruktansvärt. Sedan sov jag kanske tre-fyra en natt och så började det om. Terapi i första skedet och sedan en livsstilsomläggning räddade mig. Nu kan jag dricka en dubbel espresso och gå och lägga mig en kvart senare och sova som en stock.
Men jag har ju enstaka sämre nätter numera också, förstås. Det kan vara smärta som spökar, eller förkylning eller störande ljud eller vad som helst egentligen. Skillnaden är väl att jag nu kan få dagen efter en kass natt att fungera ändå, och på något vis kan känna att jag kan ta igen vilan. Jag vet att man inte kan återbetala en sömnskuld, men tror ändå att man kan "vila ikapp" sig en del om man har en någorlunda OK sömnbas, så att säga.