Sv: Det där med att inte använda hjälm
Har bara läst igenom alla svar lite snabbt, så någon har säkert redan sagt detta, men vad jag vill tillägga är:
Nej, en hjälm hindrar inte olyckor från att hända, men en bra ridhjälm kan rädda dig undan svåra skador.
Jag är ett levande bevis på att man ALDRIG ska strunta i säkerheten fastän man "bara ska skritta 10 min". I mitt fall gäller det dock säkerhetsväst, jag vill inte ens tänka på hur det hade varit om jag inte hade haft hjälm. Min kropp är skadad och kommer aldrig bli som förr, och olyckorna som orsakat detta är sådana som skett just de gångerna jag bara skulle skritta 10 min, eller bara "hoppa upp och visa" osv. En gång sprack hjälmen, tänk om jag inte hade haft den?!
Så alla ni som säger att ni struntar i hjälm när ni bara ska ut en liten sväng eller när hästen bara ska gå 15 min, gör inte det. Hästar är levande djur, vad som helst kan hända och när ni sedan sitter där skadade och kanske aldrig mer kan rida så önskar ni nog att ni hade haft hjälm... Och jag säger detta i största välmening, för jag skulle aldrig önska någon de skador jag själv sitter här med idag.