Det där jag har drömt om...

G

Ganti

Yapp.
Jag har blivit erbjuden att sköta och rida en häst under 4-5 veckor i sommar. Det är ju sånt man drömmer om att någon ska fråga om man kan ta handom dennes häst.
Men nu har jag fått kalla fötter!
Jag vet inte om jag vågar. Jar har inte så mycket erfarenhet tycker jag. Jag kan ju rida på lite mer än nybörjar nivå. Men hur sköter man en häst???? Tänk om det händer något???
Tjejen hade en annan tjej som hjälper henne i bland och hästen står på hennes föräldrars gård, så jag kan få hjälp. Men tänk om jag tar mig vatten över huvudet.
Jag rider nu på Islandshäster och det här är en 163 cm hög STOR häst.


Några råd?
 
Sv: Det där jag har drömt om...

Jag tycket att du ska be att få följa med ägaren till stallet någon gång och titta på någon gång (helst flera gånger. Det skulle vara bra om du fick rida hästen några gånger också). Fråga mycket! Fråga typ hur det är med utsläpp och insläpp. Fråga hur många gånger du behöver komma till stallet per dag (det kan bli upp till 3 gånger om du behöver göra allting själv). Det skulle också vara bra om ägaren skrev en lista på saker du behöver veta och numer till veterinären och sånt. Kanske det finns någon på stallet som är i din ålder som du kan bli kompis med (ni kan t ex rida ut tillsammans eller hjälpa varandra med att mata och ta in och ut hästarna).
det finns såklart många fler frågor du kan fråga. skriv gärna ner vad ägaren säger om hästen. Kom ihåg att inte rida ensam om du inte känner dig trygg!

Vad är det för häst du ska rida? Typ ålder, ras, temperament, mm.
Om du undrar över något är det bara att fråga :D
 
Sv: Det där jag har drömt om...

de går säkert bra, o du har ju hjälp. jag tror alla känner så första gången...ja var livrädd när ja fick min första häst(även om de va den bästa dagen i mitt liv:P)
 
Sv: Det där jag har drömt om...

Tycker precis som terrivel, följ med och fråga mkt! Sen tror jag inte att du skulle bli tillfrågad av ägaren att ta hand om hästen om hon inte känner att hon kan lita på dig :)
 
Sv: Det där jag har drömt om...

Hej!

Nu har jag varit och provridit och pysslat med pålle lite och det känndes riktigt bra. Ordnat för honom att gå i en hage med andra hästar nära mitt hem. Hos en hästvan människa jag litar på (hon har varit min dotters dagisfröken). Det känns bra att veta att jag får hjälp med det som jag är osäker på och vi kan änen rida ut tillsammans! Och hemma i kring känner jag till ridvägarna mycket bätte.
Det känns bara kul just nu!
Kramar
 
Sv: Det där jag har drömt om...

Jag har samma typ av deal som du :) har just tagit hem ett ton shirehäst för bete en knapp mil hemifrån och gissa om jag är/har varit nervös? Jag ÄR nybörjare i alla hänseenden... innan jag började som medryttare till denna häst hade jag aldrig ens mockat (och det var i oktober i höstas alltså...) och nu ansvarar jag för jättehästen i 10 veckor! Men precis som du har jag bekanta i stallet som har MYCKET mer erfarenhet än jag och så har jag förstås regelbunden kontakt med hästens ägare. Men det är mycket att tänka på, kan ju inte som tidigare bara ringa ägaren och meddela om något sett konstigt ut, och överlåta problemet på henne... nu måste ju jag bestämma mig för om det är läge att ringa efter veterinär eller annan sakkunnig (även om jag så klart får ringa ägaren och prata med henne så kan hon inte komma hit och titta så lätt eftersom hon bor långt borta).

Bara en sådan enkel sak som hur mycket myggspray man skall ha på och hur ofta har medfört en förödmjukande stund på hästsportbutiken där jag kände mig föranledd att fråga om ALLA myggmedel de hade :angel: men det har ju i alla fall fått följden att hela personalen på hästsportbutiken numera ler glatt igenkännande och frågar hur det går med jättehästen varje gång jag kommer in....

Ja det är massor massor av ansvar men det är också roligt. Att jag sedan går ner i vikt av all motionen är ren bonus!
 
Sv: Det där jag har drömt om...

Det finns väl andra där? Se till att du redan innan har sagt till att du gärna vill ha hjälp, och kommer be om hjälp och fråga mycket.

Det kommer säkert gå bra!!
 
Sv: Det där jag har drömt om...

Fråga om hjälp en gång för mycket. ha det sen så myssigt med hästen i sommar.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp