Det där med att inte använda hjälm

Sv: Det där med att inte använda hjälm

Har viss förståelse för att folk kan hitta på att rida utan hjälm på ridbanan/ridhuset på sin snälla lugna häst som aldrig gör några hyss. Risken finns fortfarande men den är liten.

Men även den snällaste hästen kan snubbla och gå omkull! Känner till ett fall där hästen slog huvudet så hårt i marken att den dog, ryttaren hamnade under hästen men klarade sig med en rejäl hjärnskakning tack vare hjälmen.

Olyckor händer, då spelar det ingen roll hur duktig man tycker sig vara...

Folk får ju göra som de vill men jag tänker att de som rider ut, hoppar eller rider halvgalna hingstar utan hjälm måste vara bra dumma i huvudet.

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

För att det är omgivningen som ska sopa upp ens hjärnsubstans från marken. För att det är skattebetalarna som ska betala sjukvården och din personliga assistent när du drabbas av livslånga hjärnskador. Det går naturligtvis inte att dra upp stenhårda gränser för vad man "får" och "inte får" göra. Ridning är en riskfylld aktivitet. Men man kan väl ändå använda sig av de mest vedertagna säkerhetsanordningarna? Det är ju t.ex. lag på att använda säkerhetsbälte i bil och bötesstraff för den som låter bli. Hur j-la jobbigt är det att sätta en hjälm på huvet egentligen? Det tar ganska exakt 5 sekunder. Man ägnar kanske 2-3 timmar åt att mocka, fixa mat, rykta, sadla, rida etc och så orkar man inte ägna 5 sekunder åt att sätta en huvudbonad på skallen?

Word!! :bow::bow::bow:
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag blir inte provocerad av hjälmlösa, jag blir orolig. Väldigt orolig. Har själv åkt av rejält några gånger och utan hjälm hade jag inte suttit här. Det är väl naturligt att oroa sig för att folk gör illa sig? Oavsett om man känner dom eller inte?

Och oro kommer lätt ut som ilska :).

Håller med!
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag förstår inte varför folk väljer att inte ha hjälm.
Så jäkla jobbigt är det inte att ha en på sig!

Dagens hjälmar är ofta snygga och gjorda i ett
material som andas. Och så dyra är de inte heller
(om man inte väljer att köpa en från ett dyrt märke).

Och så tar det ju typ två sekunder att ta på sig en.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Vad har det med saken att göra?

Ramlar jag av och slår i huvudet är risken för rejäla skador betydligt större än om jag struntar i ett blodtrycksfall när jag reser mig ur sängen.

Dö kommer jag ju göra förr eller senare iaf men inte struntar jag i bälte eller hjälm för det. Jag brukar tom använda bälte på bussen och välja att sitta med ryggen mot färdriktningen när jag åker tåg.

Små saker som kan göra stor skillnad den dag olyckan är framme. Det är inte ens jobbigt...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag använder vinterdäck också. Och ser mig för när jag korsar en väg.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Smak sak Ray om man vill har hjälm eller ej.
För mig se det lite malplacerad utt i Western och Hög Dressage
Double Cone Ranch
www.youtube.com/watch?v=J7BHJl-Wz-s

2012 Equastrian Olympics
www.youtube.com/watch?v=fwMxsNw4hRY

Om L-V och dom andra känna sig trygg med hjälm for att dom känner osäkert på sina häst och ridning......så är det deras sak.

Det var nog det dummaste inlägget du någonsin skrivit på buke.. även om resten av inläggen inte är så intelligenta.. du kanske har ramlat av och slagit i huvudet för många gånger :sneaky:
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Vilket otroligt konstigt sätt att resonera. :crazy:

Kan lova dig att jag blir mycket mer upprörd över att hästar inte behandlas väl!!! Och jag är aldrig rädd att kommentera det heller!!

Blir inte "provocerad" av att folk rider utan hjälm, tycker bara de är dumma och har extremt dåligt riskmedvetande och föreställningsförmåga. Allt kan hända när man sitter på en häst och huvudet är en sån otroligt sårbar del av kroppen. Går inte att jämföra med väst (som dessutom gör ryttaren klumpig och kan orsaka fall pga det) även om det såklart är bra att använda det också vid hoppning och FT. Men kroppen tål betydligt mer än huvudet!

Förr i tiden så hände det ju att man nästan var tvungen att rida utan hjälm vissa dagar pga extrem hetta som skulle fått en att svimma pga de varma och tunga hjälmarna.

Men det finns så bra lätta hjälmar som andas nu så kan inte se en enda orsak att inte använda hjälm.

Konstigt sätt att resonera?
Att folk får göra vad de vill med sin egen säkerhet och sitt eget huvud menar du?
Eller är det att folk kommenterar hjälmlöshet oftare än elak ridning du menar? Det är inget resonemang, bara en observation jag gjort i div ridhus genom åren... Gäller självklart inte alla ryttare eller i alla ridhus.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Om L-V och dom andra känna sig trygg med hjälm for att dom känner osäkert på sina häst och ridning......så är det deras sak.


Ledsen, men jag måste skratta åt detta och andra uttalanden från hjälmmotståndare. Det är samma typ av argument som "kör du bil så dåligt att du måste ha bälte?"

Ha inte hjälm om du avskyr det så mycket, men sluta antyda att alla som använder hjälm är dåliga på att rida, är trista regelivrande klysch-svenskar o.s.v. Sådan makalös arrogans och självgodhet.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Själv JUBLADE jag och har till ALLA sagt att jag blivit väldigt imponerad över alla som red OS i dressyr med hjälm...
Tycker inte de är fult med hjälm och frack, snarare tycker jag att det var RIKTIGT snyggt !

Nu tävlade jag aldrig MSV B (sålde hästen innan jag skulle starta) men har alltid sagt att även om jag kommer upp i den nivån stannar hjälmen på huvvet ...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Det var en tjej som ville bli medryttare på min ponny som inte ville använda hjälm. Hon sa att det var hennes problem men jag tänkte mest på att det är jag och ponnyn som får skulden om hon spräcker skallen :(

Kan hålla med om att det är ryttarens fel men man får tänka på vilken situation man sätter andra människor och hästen i.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

??? Jag försökte förklara vad människan som skrev innan mig menade, eftersom det verkade vara något som inte gick fram där. Jag stör mig inte på att folk rider utan hjälm för det är ett fenomen jag väldigt sällan ser, det har hittills bara hänt två gånger. Jag förstår bara inte varför man inte har hjälm.

Absolut, jag kan också förstå tjusningen med att galoppera över en äng med vinden i håret.Men för mig har det mer tjusning att kunna gå, prata och ta hand om mig själv och min familj. Jag utsätter mig för tillräckligt många risker i mitt fritidsintresse utan att behöva ta ännu fler.

Jag tycker det är lika självklart att ha hjälm på mig när jag rider som att ha bälte när jag åker bil. Jag kan vara den bästa bilföraren i hela världen (vilket jag inte är) men det kan fortfarande hända saker som gör att olyckan är framme. Den dagen kommer jag vara tacksam (och har vart tacksam) för att jag har försökt skydda mig på bästa sätt.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

En del vill känna sig trygg i sitt lila Michalin Cacoon Avur. Som en har skrivet, hamna h_n på akuten trots hjälm och en ljung häst, aldrig en tanke att h_n börda inte vara på en häst.
Vissa börda ta på sig hjälmen innan då gå ur sängen, dom kan slå sig :arghh:

Det var jag och hästen var sagd att vara lugn, inte ljung vilket är en växt. Och ja jag hamnada på akuten trots hjälmen och fick åka hem därifrån 5 timmar senare tack vare den.

Nej, jag ser ingen anledning att ha hjälm på mig när jag kliver ur sängen. Jag blir inte rädd för fallande nycklar, plastpåsar eller ensilagebalar och skulle jag mot förmodan bli det så faller jag väldigt sällan på huvudet när jag snubblar runt på mina egna två fötter. Jag förstår inte riktigt hur ditt sovrum ser ut eller vad du har för konstigheter där som gör det så riskabelt att vistas där att du likställer det med att rida utan hjälm, men du kanske borde kolla på att anlita en inredare?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Smak sak Ray om man vill har hjälm eller ej.
För mig se det lite malplacerad utt i Western och Hög Dressage
Double Cone Ranch
www.youtube.com/watch?v=J7BHJl-Wz-s

2012 Equastrian Olympics
www.youtube.com/watch?v=fwMxsNw4hRY

Men att det ska anses som Fult att ha hjälm inom dressyr eller western köper jag inte...
Uselt argument! Riktigt Uselt Med tanke på att Charlotte Dujardin kammade hem en OS Guld med störtkruka på skallen...



Om L-V och dom andra känna sig trygg med hjälm for att dom känner osäkert på sina häst och ridning......så är det deras sak.

"Har man inget att skydda kan man ju strunta i hjälmen"
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Problemet med hjälm är att så många blir så fruktansvärt upprörda när folk är utan! Vill man på riktigt få ner ridskadorna så är det i första hand hästkunnande och ridkunnande som måste öka drastiskt! När man har en välriden häst och en hästkunnig grund att stå på, ja då är det bra och sätta på sig hjälm för att ytterligare försäkra sig om att inte skada sig. Men hjälm skyddar inte från olyckor, de kan skydda när olyckan redan har hänt. Jag är mycket mer noga med att se till att jag klarar av den häst jag rider och att jag vet vad som kan hända så jag rider med sunt förnuft. Att jag sätter på mig hjälm har en underordnad betydelse!

Jag är med dig i tanken men måste ju nämna när jag gick omkull...hur lätt det är och om det velat sig illa så hade vi skadat oss rejält, både hästen och jag.

Vi skrittade sakta fram på en skogsstig. Stigen är kuperad och i en svacka som går ner ett par meter med lätt sluttning slår hästen plötsligt en volt framåt. Det handlar inte om en tokig och svår häst utan hon snubblade helt enkelt i nerförslutet och voltar, jag planade ut i blåbärsriset på mage men hade kunnat hamna under o.s.v. Det hela utlöpte väl och vi kunde resa oss och fortsätta vår promenad. Det handlar alltså inte om att man inte klarar av hästen utan att det händer olyckor och att det då är bra om man har vidtagit de säkerhetsåtgärder man kan för att minska risken att skada vitala delar.

Det händer att jag rider utan men som regel är den på just av den anledningen som jag beskrivit...mina hästar är inte bråkiga på nåt sätt, inte svåra att hantera eller rida men terrängen är knepig och dom är bara hästar och kan trampa fel/snett/ramla o.s.v.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Problemet med hjälm är att så många blir så fruktansvärt upprörda när folk är utan! Vill man på riktigt få ner ridskadorna så är det i första hand hästkunnande och ridkunnande som måste öka drastiskt! När man har en välriden häst och en hästkunnig grund att stå på, ja då är det bra och sätta på sig hjälm för att ytterligare försäkra sig om att inte skada sig. Men hjälm skyddar inte från olyckor, de kan skydda när olyckan redan har hänt. Jag är mycket mer noga med att se till att jag klarar av den häst jag rider och att jag vet vad som kan hända så jag rider med sunt förnuft. Att jag sätter på mig hjälm har en underordnad betydelse!

Jag minns inte när jag sist ramlade av. Den enda gången jag skadat mig var när hästen gick omkull, ren olyckshändelse där marken helt enkelt försvann under hästen. Då var jag väldigt tacksam för min hjälm, trots sjukhusvistelse.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Att ha hjälm hindrar ju inte olyckor från att hända! Att ha rejäl häst-och ridkunskap hindrar dock de flesta olyckor. Jag menar att det är vridet att folk blir så upprörda när dom ser någon utan hjälm men ofta tycker att det är en "duktig" ryttare som sitter på en galen häst när sanningen är att ryttaren är urusel på att rida och hästen är normal. Lite balans tack!
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Att ha hjälm hindrar ju inte olyckor från att hända! Att ha rejäl häst-och ridkunskap hindrar dock de flesta olyckor. Jag menar att det är vridet att folk blir så upprörda när dom ser någon utan hjälm men ofta tycker att det är en "duktig" ryttare som sitter på en galen häst när sanningen är att ryttaren är urusel på att rida och hästen är normal. Lite balans tack!

Det där kan jag absolut hålla med om!
Hjälmen gör ju ingen ryttare bättre överhuvudtaget...

MEN Colin McRae har bälte när han kör rally, trots att han är en extremt bra bilförare...

Vill folk inte ha hjälm, visst då kan man väll skita i de, absolut... Tror att alla barn kan lära sig at bära hjälm, trots att förebilderna inte gör de, med rätt uppfostran och rätt värderingar
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Har inte orkat läsa hela tråden...

Personligen tycker jag att det borde vara lag på att ha hjälm när man rider (liksom det är med motorcykel och moped). Olycksrisken är stor, spelar ingen roll hur snäll häst du sitter på...
Konstigt att det inte blivit lag på det ännu egentligen... Är ju bra mycket farligare att ge sig ut på en häst i trafiken än på en moped.

Helt sjukt egentligen, ju mer jag tänker på det. Det är lagligt för vilken barnunge som helst att galoppera fram på vägar utan hjälm. Men du måste ha körkort och/eller ha åldern inne för att få ratta runt motorfordon...
Nej, över lag borde ridsporten (särskilt i trafiken då) ses över mer...
 

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Emanon
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 254
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 694
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp