Det där med att inte använda hjälm

Sv: Det där med att inte använda hjälm

Man kan ju lika gärna få ta reda på slamsorna av brutna ryggar, medvetslösa ryttare med hjälm och skenande hästar i krock med bilar som mosat huvud. Men just hjälmen retar tydligen upp folk mer än något annat. Märkligt.

Ja, det bästa vore om vi bara låg ned stilla med välbalanserad sondmatning. Då skulle vi bli av med många otäcka olyckor. Nu är jag inte särskilt provocerad av folk som beter sig dumt så länge de inte sätter andra i fara. Typ skita i hjälmen.

Men strunta i hästlivet p.g.a. olyckrisken känns ju tråkigt, tänk vad många underbara upplevelser man missar! Men vilka underbara upplevelser är det man försakar genom att lämna hjälmen oköpt i affären? Den ljumna sommarvinden i håret en solig dag i juli? Ett missat tillfälle att se snygg ut när någon ser? Jag tror skillnaden är rätt väsentlig mellan de två frågeställningarna.

Sen varför det är just hjälmtvånget som folk bryr sig mest om har säkert två stora anledningar - dels är det en enkel förebyggande säkerhetsåtgärd som inte kostar särskilt mycket (om man inte vill...) och som inte kräver så stora uppoffringar och dels är huvudet en rätt ömtålig och väldigt viktig del av kroppen (på de flesta...). En bruten nacke, spräckt bäcken, två mosade händer, brutet nyckelben, sprucken mjälte och fem revbensfrakturer från ett fall kan tillsammans ha en mycket bättre prognos än en liten blödning i hjärnan. En blödning eller en smäll i nacken där andningscentrum sitter och är man stendöd ganska fort om man inte har någon i närheten som är uthållig i att göra mun-mot-mun. Och om det lyckas så är det respirator som gäller resten av livet. Visst kan man dö hemska dödar av skador på andra kroppsdelar också, men hjärnan är som sagt hyfsat bra att ha och lätt att ge lite extra skydd mot både slag, fall och penetration. Det är ju fantastiskt mycket svårare med ett bra skydd över ömtåliga bålen som inte hämmar rörelsefriheten. Rörelsefrihet som i sig är viktig för att undvika skador.

Sunt förnuft, eftertänksamhet, god riskbedömning, omfattande hästkunskaper och känsla för djur förebygger väldigt många olyckor som annars skulle krävt en hjälm för att klara sig från utan allvarliga skador eller att dö. Men hjälm är billigare och lättare att skaffa. Och den som redan har allt det jag radade upp tidigare har väldigt sannolikt en hjälm på ändå för att öka på oddsen för en fortsatt lång karriär i hästlivet NÄR (inte om) något händer och man drattar av.


Långt utlägg. Men jag skiter ändå i om ni har hjälmarna på er. Er riskbedömning får stå för er och vad jag tycker om den är ju sen min ensak. Alla har vi haft perioder där vi tror att vi är oövervinnerliga. Känner man sig inte rädd för att dö finns det andra, mer säkra, sätt att dö på. För det är en sak att dö och en helt annan att bli förlamad och förlora möjligheten att kontrollera tarmen (ligga stilla och bajsa på sig i resten av sitt liv).
 
Senast ändrad:
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Och den som redan har allt det jag radade upp tidigare har väldigt sannolikt en hjälm på ändå för att öka på oddsen för en fortsatt lång karriär i hästlivet NÄR (inte om) något händer och man drattar av

För att förekomma. Nej, jag menar inte att alla kommer ramla av och slå ihjäl sig förr eller senare om de rider hjälmlösa. Jag menar att NÄR man ramlar av, för det gör man när man rider regelbundet hur feg och försiktig man än är, så är oddsen större att man reser sig upp, borstar av sig och sitter upp om man har hjälmen. En buckla eller fraktur på hjälmen kostar inte mer än pengar. En buckla eller fraktur på skallbenet är ju lite tristare i allmänhet.


Sen tänkte jag lite på det sista jag skrev. Om jag blir förlamad har jag ungefär 40-50 år kvar att potentiellt ligga en i en säng och bajsa på mig. Det blir hjälm OCH bubbelplast ikväll. :D
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Hon är vuxen och får göra som hon vill.
Om folk nu är så rädda om andra människor så borde dom ju störa sig på folk som rider överhuvudtaget. Tänk vad lite olyckor vi skulle ha om vi bara struntade i det.
Man kan ju lika gärna få ta reda på slamsorna av brutna ryggar, medvetslösa ryttare med hjälm och skenande hästar i krock med bilar som mosat huvud. Men just hjälmen retar tydligen upp folk mer än något annat. Märkligt.

Jag vet inte om hon var vuxen, hon var yngre än mig, men åldern vet jag inte. Därför kan man inte anta att hon var vuxen. Är det värre för dig om det varit ett barn?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Människor som rider utan hjälm har väl inget vettigt nog att skydda kanske.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Blir du like provosert av overvektige personer, personer som drikker mye alkohol, røyker, eller hvorfor ikke unge menn som kjører bil? Det er jo også faktorer som medfører forhøyet risiko for alvorlig sykdom eller skade.

Jeg forstår bare ikke hvorfor så mange tar det så veldig personlig når andre voksne mennesker velger å ri uten hjelm. Argumentene deres henger bare ikke på greip når folk går i taket på denne måten (det samme skjer i liknende debatter i Norge), så det må jo ligge noe mer bak her?

En del vill känna sig trygg i sitt lila Michalin Cacoon Avur. Som en har skrivet, hamna h_n på akuten trots hjälm och en ljung häst, aldrig en tanke att h_n börda inte vara på en häst.
Vissa börda ta på sig hjälmen innan då gå ur sängen, dom kan slå sig :arghh:
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

De har kanske inte slagit sig tillräckligt illa för att fatta hur illa och hur snabbt det kan gå :crazy:

För drygt två veckor sedan åkte jag i backen med huvudet före. Brännsår i hårbotten, sår på näsan, öm i huvud, öm och stel i nacke och ont i kotor. Vågar knappt tänka på hur det hade känts/gått utan en hjälm på skallen :(

Men absolut, det är upp till var och en att välja. De som hjälpte mig, var säkert lika tacksamma som jag är, över att jag valt att rida MED hjälm.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Det ena utesluter väl inte det andra..?
Nej det är klart att det inte gör. Det jag menar är att om någon i ett ridhus inte har hjälm så är det ofta någon som kommenterar i jämförelse med om någon tex gör ett ryck i tygeln av frustration för att hästen inte förstår. Då ser folk ofta åt ett annat håll och viskar om det senare. ..
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

*KL*

Jag har ju precis köpt en gård där det (förhoppningsvis) kommer finnas minst 40 hästar... Och även om jag inte kommer driva "stallet" själv utan hyr ut det har jag sagt till hon som hyr av mej att jag har "veto rätt" gällande vissa enligt mej viktiga punkter...

De viktiga punkterna som jag satt än så länge är
Hjälmtvång, alla som rider på gården SKALL bära hjälm. Oavsett om de "ska bara".
Rökning endast på anvisad plats. Vill ju verkligen inte ha nerbrunnet stall...

Mitt stall = mina regler... Passar det inte så finns det andra stall...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

För att förekomma. Nej, jag menar inte att alla kommer ramla av och slå ihjäl sig förr eller senare om de rider hjälmlösa. Jag menar att NÄR man ramlar av, för det gör man när man rider regelbundet hur feg och försiktig man än är, så är oddsen större att man reser sig upp, borstar av sig och sitter upp om man har hjälmen. En buckla eller fraktur på hjälmen kostar inte mer än pengar. En buckla eller fraktur på skallbenet är ju lite tristare i allmänhet.


Sen tänkte jag lite på det sista jag skrev. Om jag blir förlamad har jag ungefär 40-50 år kvar att potentiellt ligga en i en säng och bajsa på mig. Det blir hjälm OCH bubbelplast ikväll. :D

Kan vara samma sak om du bryta nacken som Stålman.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Om jag inte missminner mig fullständigt:

Jag tror att om man är medlem i en klubb ansluten till Ridsportförbundet är det hjälmtvång både på tävling och hemma, eftersom ridsportförbundet talade om att införa detta i sina regler för anslutna klubbar för drygt 20 år sedan.

Det kan vara att hjälmtvånget enbart gäller vid tävling och vistelse på ridklubbarnas anläggningar, men jag kommer ihåg att debatten var väldigt upphetsad, och särskild dressyrryttarna var i eld och lågor för att hjälmtvång infördes i klasser upp tom LA där "hatten" sedan tar över i MSV och högre.

Ända undantagna särförbundet är/var western om jag inte tar fel men där fördes en livlig debatt för några år sedan om hjälm även skulle bäras på deras tävlingar, hur det sedan gick vet jag doch inte.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Människor som rider utan hjälm har väl inget vettigt nog att skydda kanske.

Alla ni som uttrycker er såhär: Använder ni själva väst? Eller ska vi som använder väst säga att ni som enbart använder hjälm är dumma i huvudet? Var går gränsen för att vara dum i huvudet? När man inte bär hjälm, eller väst eller vad?

Till er som använder uttryck som "dum i huvudet", allvarligt, ni behöver ingen hjälm :D
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Alla ni som uttrycker er såhär: Använder ni själva väst? Eller ska vi som använder väst säga att ni som enbart använder hjälm är dumma i huvudet? Var går gränsen för att vara dum i huvudet? När man inte bär hjälm, eller väst eller vad?

Till er som använder uttryck som "dum i huvudet", allvarligt, ni behöver ingen hjälm :D

Jag rider inte :D
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag tror det är att göra det lite väl enkelt för sig att säga att de som rider utan hjälm är korkade.

Jag använder själv hjälm i stort sett jämt. Jag har frångått den principen ibland. Så jag kan inte säga alltid. Men jag försöker att alltid ha det.
Jag har inte åkt av på många år, trots att jag rider många hästar per dag i normala fall.
Det som räddar mig är riskmedvetenhet.
Jag tycker de skador som sker främst sker för att folk inte är riskmedvetna.

Jag använder hjäm trots att jag får så in i helvetes ont i nacken av det.
Jag har en whiplash och minsta gram felbalans ger mig ont i nacke, huvud och rygg.
Hittills har jag inte hittat någon hjälm som inte ger den här effekten.
Dock jobbar jag som tränare och står på en anläggning med många unga. Alltså har jag hjälm. Trots att jag tex på min fd ponny som var 30 år och så tränad att han inte ballade ur och så samkörd med mig att vi inte blev osynkade så att jag riskerade åka i backen. Men att JAG kunde läsa honom nog att förstå hur han skulle reagera och därför hänga med och inte åka av betyder inte att andra fattar att det var under kontroll. Eller att de fattar hur man kan träna en häst till att bli safe. Eller hur man kan riskbedöma omgivningen eller de rörelser man rider.
Jag vill inte bidra till att andra tror de har koll, rider utan hjälm och slår halvt ihjäl sig!
Vi har också hjälmkrav på gården.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag har inte läst alla inlägg här men jag tycker det finns ytterligare en aspekt i detta.

Visst det är upp till varje vuxen att själv bestämma men jag är inte intresserad av att mina skattepengar ska gå till skador som man kan undvika. (i alla fall använda de skydd som finns) Detta gäller ju naturligvis inte bara ryttare utan alla som p g a konstiga skäl anser att de är odödliga.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Hjälm frågan var ett av dom storsta anledning att WRAS gick inte med Ridsportförbund, ett hypokritisk krav av förbundet när sådan inte finns i deras eget dressage program.
I WRAS är det upp till var och en om hjälm, och for dom småttningarna (vi för hör med Wrangler) "TRO" det är föraldra som bestämma.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

*kl*

Jag lägger mig inte i hur andra gör, men jo - om någon i stallet skulle ha en häst som konstant är på tårna, kastar sig och har sig, skulle jag kanske fråga om det inte kan vara idé att ha hjälm på hästryggen. Men i slutändan är en annans kropp också dennes ansvar. Att påstå att man är dum i huvudet om man inte använde hjälm, eller "inte har något vettigt att skydda", är imo absolut att göra det enkelt för sig.

Jag använder i 99 fall av 100 hjälm.
Min förra häst kunde jag sitta upp på utan hjälm. Inte så att jag red ut på några långa turer, men till/från betet hände det. Barbacka dessutom. Det hände också ett par gånger, att jag tog av hjälmen på hemväg på ridtur. Det var hett i luften, vi hade varit ute några timmar och jag höll på att få värmeslag/svimma på hästryggen. Hästen var vid tidpunkten inte rädd för fan själv, och de gånger hon reagerade på något stannade hon eller tog ett litet kliv åt sidan (det sistnämnda om vi kom i galopp). Vi visste precis var vi hade varandra, och jag märkte i förväg om en reaktion av något slag var på väg. Jag bedömde att risken att jag skulle åka av när/om jag svimmade var betydligt större än att hästen skulle kicka av mig, och valde därför att plocka av hjälmen ett par minuter. Totalt kanske jag satt utan hjälm (fotograferingar ej inräknade) ett tiotal gånger.
Min nuvarande däremot, sitter jag inte upp på utan hjälm. Han är en smula oberäknelig, reagerar oftare och framför allt större på saker, och några gånger om året har han dagar då han "exploderar" utan synbar orsak. Jag älskar honom högt och jag litar på honom, men han är också den första häst som lyckats kicka av mig. Efter att i vintras ha slagit runt med stegrande häst (dock inte min), är jag också mer försiktig ( <- egentligen fel ord, men hittar inget bättre) med hästar som tenderar att tänka uppåt med fram eller bakändan - och när min bockar är det i regel med hela kroppen och gärna alla fyra i luften. En bra dag skulle jag kanske kunna tänka mig att sitta upp utan hjälm för fotografering eller liknande. Men honom rider jag inte utan hjälm.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Kl
Har alltid hjälm när jag rider.
Nästan.
Det har alltså hänt att jag inte haft det. Och då är det av bekvämlighets skäl att jag inte hade tänkt rida och inte har hjälmen i närheten.

En intressant sak är det här med attityder som sprider sig. Finns ingen på ridskolorna som gnäller över hjälm, alla har det och då är det inte konstigt. Precis som barn idag snällt tar på cykelhjälm. Alla har det. Själv är hjälm när man rider självklart för mig.
Men hjälm på cykeln... Nej, den lade jag i skolväskan när mamma kom med den när jag gick i åk 6 och ville vara snygg i håret... Alla hade det inte.

Säkerhetsutrustning ska kännas självklar annars slarvar man! Själv blir jag lite beklämd när jag ser framgångsrika hoppryttare träna unghästar hemma utan hjälm men med sin barn i närheten. Inte så mycket för att det ger fel signal till barnen. Utan för att det är så viktigt för barn att ha kvar sina föräldrar.... Det ser ut som man är vårdslös med sitt liv och det ska man inte vara när man har barn:(
Finns det någon i eliten i hoppning som tränar hemma med hjälm? I så fall r det någon av de yngre gissningsvis.
Nu för tiden är hjälmarna så sköna dessutom. Snygga oxå!
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Vilket otroligt konstigt sätt att resonera. :crazy:

Kan lova dig att jag blir mycket mer upprörd över att hästar inte behandlas väl!!! Och jag är aldrig rädd att kommentera det heller!!

Blir inte "provocerad" av att folk rider utan hjälm, tycker bara de är dumma och har extremt dåligt riskmedvetande och föreställningsförmåga. Allt kan hända när man sitter på en häst och huvudet är en sån otroligt sårbar del av kroppen. Går inte att jämföra med väst (som dessutom gör ryttaren klumpig och kan orsaka fall pga det) även om det såklart är bra att använda det också vid hoppning och FT. Men kroppen tål betydligt mer än huvudet!

Förr i tiden så hände det ju att man nästan var tvungen att rida utan hjälm vissa dagar pga extrem hetta som skulle fått en att svimma pga de varma och tunga hjälmarna.

Men det finns så bra lätta hjälmar som andas nu så kan inte se en enda orsak att inte använda hjälm.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Emanon
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 254
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 694
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp