Det där med att inte använda hjälm

Sv: Det där med att inte använda hjälm

Tänk att folk blir så arga när dom ser någon utan hjälm??? Det är aldrig någon som klagar när dom ser cyklister utan hjälm. Folk får väl göra som dom vill! Jag blir provocerad när jag ser folk rida hästar dom inte klarar av!

Jag blir också provocerad av det. Tänk dig då att personen dessutom rider den hästen utan hjälm...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Har viss förståelse för att folk kan hitta på att rida utan hjälm på ridbanan/ridhuset på sin snälla lugna häst som aldrig gör några hyss. Risken finns fortfarande men den är liten.

Men även den snällaste hästen kan snubbla och gå omkull! Känner till ett fall där hästen slog huvudet så hårt i marken att den dog, ryttaren hamnade under hästen men klarade sig med en rejäl hjärnskakning tack vare hjälmen.

Olyckor händer, då spelar det ingen roll hur duktig man tycker sig vara...

Folk får ju göra som de vill men jag tänker att de som rider ut, hoppar eller rider halvgalna hingstar utan hjälm måste vara bra dumma i huvudet.
 
Senast ändrad:
Sv: Det där med att inte använda hjälm

kl
Jag kan inte låta bli att tänka på hur jobbigt det skulle bli för en själv om denna personen fick en allvarlig skada vid fall och avlidit. Så sett tycker jag ändå att man ska tänka på andra vid utteritt utan hjälm då det är lättare att ramla "fel" ute än inne.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Kl
Tänk om all energi som läggs på att få på hjälmlösa ryttare en hjälm hade lagts på att få de som inte behandlar sina hästar väl att sluta.
Det är ganska självklart att den som rider utan hjälm kommer få kommentarer, men när någon gnuggar med sporrarna eller sågar med bettet är det inte alls lika självklart att kliva fram och säga till trots att det drabbar hästen och inte ryttaren...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

For et merkelig resonnement. Hvorfor blir det alle andres problem når noen rir på tur uten hjelm? Hvorfor er det et problem for dere andre i det hele tatt?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

För att det är folket man möter som (förhoppningsvis) hjälper en den dag olyckan är framme.

Jag red en "säker" häst i lördags som flera andra ridit utan hjälm innan för att han var så lugn och trygg. Det slutade på akuten för min del och hade jag inte haft min hjälm på mig hade jag nog troligen inte suttit och skrivit det här nu. Jag vet med säkerhet att de som tog hand om mig i lördags är oändligt tacksamma för att jag hade hjälmen på mig. Även den tryggaste, snällaste och lugnaste häst kan ha en dålig dag eller bli skrämd av någonting!
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

För att det är omgivningen som ska sopa upp ens hjärnsubstans från marken. För att det är skattebetalarna som ska betala sjukvården och din personliga assistent när du drabbas av livslånga hjärnskador. Det går naturligtvis inte att dra upp stenhårda gränser för vad man "får" och "inte får" göra. Ridning är en riskfylld aktivitet. Men man kan väl ändå använda sig av de mest vedertagna säkerhetsanordningarna? Det är ju t.ex. lag på att använda säkerhetsbälte i bil och bötesstraff för den som låter bli. Hur j-la jobbigt är det att sätta en hjälm på huvet egentligen? Det tar ganska exakt 5 sekunder. Man ägnar kanske 2-3 timmar åt att mocka, fixa mat, rykta, sadla, rida etc och så orkar man inte ägna 5 sekunder åt att sätta en huvudbonad på skallen?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Så det er et problem for deg at noen andre rir uten hjelm fordi da kan du komme til å måtte hjelpe noen etter en ulykke en dag? Og det er belastende for deg, er det slik jeg skal forstå det?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Förutom problemet att folk är dumma nog att utan hjälm ge sig ut på hästar de tydligen inte riktigt klarar av så reagerar jag på att det, enligt vad jag kan utläsa ur ursprungsinlägget, inte handlar om hästföretagaren själv utan om en anställd. Då handlar det ju inte bara om att "skylla sig själv", utan arbetsgivaren har faktiskt ett ansvar för säkerheten på arbetsplatsen.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Blir du like provosert av overvektige personer, personer som drikker mye alkohol, røyker, eller hvorfor ikke unge menn som kjører bil? Det er jo også faktorer som medfører forhøyet risiko for alvorlig sykdom eller skade.

Jeg forstår bare ikke hvorfor så mange tar det så veldig personlig når andre voksne mennesker velger å ri uten hjelm. Argumentene deres henger bare ikke på greip når folk går i taket på denne måten (det samme skjer i liknende debatter i Norge), så det må jo ligge noe mer bak her?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Yes så är det. Huvudskador kostar pengar. Onödiga pengar ofta. Så av samma anledning som man har säkerhetsbälte i bilen ska man ha hjälm när man rider och cyklar.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Tänk att folk blir så arga när dom ser någon utan hjälm??? Det är aldrig någon som klagar när dom ser cyklister utan hjälm. Folk får väl göra som dom vill! Jag blir provocerad när jag ser folk rida hästar dom inte klarar av!

Måste hålla med dig kenneth, hjälm och allt body armor hjälper inte om man kan inte hantera sin häst.
Rent allman, Shit Happens, hjälm hjälpt inte Stålmannen Cristaffer Rivs när han bröt näcken.

Att har hjälm är upp till var och en.
För dessa djälm fanatiker som har det som ett säkerhet för att dom är rädd att nåt kan handa innan dom ens komma upp på hästen börda fundera på ett annat intress.

www.youtube.com/watch?v=qiUTFmAwiGM
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Ärligt talat skiter jag i om grannen eller t.o.m dennes ungar rider utan hjälm, tycker det är deras ansvar och all hantering med hästar innebär alltid en risk, hjälm eller inte. Tycker däremot att det är korkat att inte använda hjälm "bara för att". Vad gäller föredöme: barn är så pass smarta att dom använder hjälm för att föräldrarna/ridläraren säger att dom ska ha det ;)

Har själv alltid hjälm när jag rider eller hanterar galna hästar, men nästan aldrig hjälm när jag kör häst. Förutom dom 2 gånger när jag helt sonika ta på mig hjälmen, tankspridd som jag är.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Kl
Tänk om all energi som läggs på att få på hjälmlösa ryttare en hjälm hade lagts på att få de som inte behandlar sina hästar väl att sluta.

Det ena utesluter väl inte det andra..? :confused:

Jag har personligen inte ont av att folk inte väljer att ha hjälm.
Jag har personligen inte heller ont av att folk blir provocerade av folk som inte har hjälm.

Jag har hjälm. De som rider mina hästar har hjälm. Så långt sträcker sig mina krav. Sen utsätter jag mig garanterat för större faror i mitt hästliv än att rida utan hjälm. Ibland helt medveten om den potentiella faran, ibland bara av rena farten. Så jag är nog inte rätt person att kasta första stenen, varken åt ena eller andra hållet.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Blir du like provosert av overvektige personer, personer som drikker mye alkohol, røyker, eller hvorfor ikke unge menn som kjører bil? Det er jo også faktorer som medfører forhøyet risiko for alvorlig sykdom eller skade.

Just såna här argument är ju rätt tröttsamma, ärligt talat. För det första - det ena utesluter inte det andra, man kan mycket väl vara för hjälmtvång OCH rökförbud. För det andra - får man inte bli provocerad av den sjunkande standarden i den svenska skolan för att det finns barn i andra delar av världen som inte får gå i skolan alls? Är man helt korkad som anser att det är viktigt att fler våldtäktsbrott måste bli lösta utan att man först har sett till att samtliga mord har klarats ut? Måste man se allt ur ett universum-perspektiv och jämföra alla möjliga och omöjliga saker och situationer med varandra för att få ha en åsikt över huvud taget?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Nei, jeg lurte bare på hvorfor mange blir så provosert over at voksne mennesker velger å ri uten hjelm. Er det virkelig samfunnsøkonomiske grunner som ligger bak?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Hon är vuxen och får göra som hon vill.
Om folk nu är så rädda om andra människor så borde dom ju störa sig på folk som rider överhuvudtaget. Tänk vad lite olyckor vi skulle ha om vi bara struntade i det.
Man kan ju lika gärna få ta reda på slamsorna av brutna ryggar, medvetslösa ryttare med hjälm och skenande hästar i krock med bilar som mosat huvud. Men just hjälmen retar tydligen upp folk mer än något annat. Märkligt.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Kl

Problemet är inte att folk sätter sig på hästar de inte klarar av, problemet är att folk sätter sig på hästar i tron om att de klarar av hästen oavsett vad, hästen är så snäll, man har super balans osv.
Jag har hört argumentet "min häst är miljötränad, tränad att inte fly vid fara utan att stanna".
Om folk aldrig någonsin förbiser att hästen är ett flyktdjur, ett djur på flera hundra kilo med egen vilja, så sätter man sig inte på den utan att ha lite säkerhetstänk.

Jag har åkt av min häst 3 gånger på 4 år, aldrig slått huvudet. Men jag har ALLTID hjälm.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Har en tjej i min närhet som också rider utan hjälm och hon är dum i huvudet helt enkelt. Jag skulle inte ens tycka synd om henne om hon åker av och slår i huvudet.
Det tar 2 sekunder att sätta på sig en hjälm och det finns billiga att köpa. Finns inga ursäkter för att inte bära hjälm.
Säger inget till henne för hon är väl medveten om att hon gör "fel". Alla hon rider ut med bär hjälm och det borde ju säga henne något tycker jag.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag blir inte provocerad av hjälmlösa, jag blir orolig. Väldigt orolig. Har själv åkt av rejält några gånger och utan hjälm hade jag inte suttit här. Det är väl naturligt att oroa sig för att folk gör illa sig? Oavsett om man känner dom eller inte?

Och oro kommer lätt ut som ilska :).
 

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Emanon
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 254
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 694
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp