Det där med att inte använda hjälm

Sv: Det där med att inte använda hjälm

Om L-V och dom andra känna sig trygg med hjälm for att dom känner osäkert på sina häst och ridning......så är det deras sak.

:banghead:

Precis som att alla tävlingscyklister känner sig osäkra på sin cykling, eller alla som kör med bilbälte är dåliga förare...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Fast nej, jag har inte hjälm för att jag känner mig osäker. Aldrig slagit i huvudet de få gånger jag åker av heller. Men om jag skulle åka av och slå skallen i ett stöd/sten/hov/ridhusvägg/ hinderbom/ staket/ you name it så hade det varit jävligt tråkigt att vara utan hjälm.
För mig tillhör hjälmen ryttarutrustningen. Har alltid handskar oxå. Och ridbyxor och ridskor och chaps. Inget jobbigt med det alls eftersom det är lika självklart som att jag har bälte när jag kör.
Kör inte när jag druckit heller. Fast när jag var utomlands i min ungdom gjorde alla det. Hände mig oxå en gång. Hade aldrig gjort det i Sverige eftersom den sociala normen här är att man inte gör det.
I western världen är normen inte hjälm.
På ridskolan är normen både hjälm och väst.
I proffsstallen har man hjälm när man tävlar men inte annars.
Oskrivna sociala regler för hur man beter sig...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Varför har du så trist inställning till hjälm? Det har ingenting med osäkerhet eller falsk trygghet att göra.

Jag sitter bakom ratten minst 2500timmar per år, inga krockar ännu men nog fan tar jag på mig bältet ändå.

Samma med hjälm. De allra flesta gångerna kommer ingenting hända. Men om jag ramlar av en gång på 25 år så är det ändå värt att ta på hjälmen. Det är en så fånigt liten insats.

Som att knäppa bältet.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Visst det är upp till varje vuxen att själv bestämma men jag är inte intresserad av att mina skattepengar ska gå till skador som man kan undvika. (i alla fall använda de skydd som finns)
Hjälm, stålhättor, väst och upplåsbar nackkrage i alla lägen således?
Min uppfattning är som sagt att vi skall vara försiktiga med att reglera vilka medvetna risker andra vuxna människor tar, i de fall risken primärt berör den egna personen.
Om man pratar om att använda de skydd som finns för att hålla nere skaderiskerna, så behöver man komma ihåg att ridning även med både hjälm och säkerhetsväst är oerhört mycket mer riskfyllt än att låta bli att rida. I det perspektivet har en icke-ryttare betydligt större anledning att värna om sina skattepengar, med tanke på de 12 000 - 14 000 sjukhusbesök med tillkommande eftervård som vi hästmänniskor med och utan hjälm årligen konsumerar från en redan hårt ansatt vårdapparat finansierad med allmänna medel...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag ta på bilbält för lag och bötfallnings skull. Under vissa förasättning kan det vara bra som skydd mot andra idiot som kör på vägen.
När det gäller hästen är den han & jag. Jag känner mig såpas trygg i sadeln.
Om jag skulle ger mig på såna Bronks som jag rid i mitt ungdom då kunde hjälm komma på tal, men jag rida inte såna hästar längre där risken är över 50% att jag hamna i baken.

The point being:
It´s my life, if I want to live it like I was dying I will and you can live your life wearing a brain bucket if it makes you feel safe.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag ta på bilbält för lag och bötfallnings skull. Under vissa förasättning kan det vara bra som skydd mot andra idiot som kör på vägen.
När det gäller hästen är den han & jag. Jag känner mig såpas trygg i sadeln.
Om jag skulle ger mig på såna Bronks som jag rid i mitt ungdom då kunde hjälm komma på tal, men jag rida inte såna hästar längre där risken är över 50% att jag hamna i baken.

The point being:
It´s my life, if I want to live it like I was dying I will and you can live your life wearing a brain bucket if it makes you feel safe.

:banghead::banghead::banghead:

Och om det kommer en älg på vägen / om en älg jagar hästen?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Problemet med hjälm är att så många blir så fruktansvärt upprörda när folk är utan! Vill man på riktigt få ner ridskadorna så är det i första hand hästkunnande och ridkunnande som måste öka drastiskt! När man har en välriden häst och en hästkunnig grund att stå på, ja då är det bra och sätta på sig hjälm för att ytterligare försäkra sig om att inte skada sig. Men hjälm skyddar inte från olyckor, de kan skydda när olyckan redan har hänt. Jag är mycket mer noga med att se till att jag klarar av den häst jag rider och att jag vet vad som kan hända så jag rider med sunt förnuft. Att jag sätter på mig hjälm har en underordnad betydelse!
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Ah, men vi är ju svenskar :). Vi gillar säkerhet. Vi gillar att se att andra kör säkert/har hjälm. Vi ogillar otrygghet och riskabla situationer.

För att generalisera jättegrovt :D.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Men att vara riskmedveten är inte att vara rädd.
Man kan inte förutse precis allt.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Men att vara riskmedveten är inte att vara rädd.
Man kan inte förutse precis allt.

Precis vad jag ville skriva.

Jag är inte osäker på min häst, eller på att jag kan hantera honom - jag litar på honom, och jag har fått lära mig metoder för att klara av honom. Men han är en häst, han väger runt 450kg (dvs ca 7,5 gånger så mycket som jag) och han har instinkterna hyfsat ytligt trots massor av miljöträning. En liten handfull gånger har jag åkt av, men senast landade jag mitt framför hovarna och han råkade klippa till mig i skallen då han galopperade över mig. Det var säkerligen inte med flit, men hade det varit mer kraft i den framhoven är det inte säkert att jag haft samma tur som jag hade. Respekt är inte detsamma som rädsla, eller osäkerhet.

Som sagt, imo gör var och en som denne vill på hemmaplan. På anläggningar och tävling rättar man sig efter de regler som gäller där. Men att på minsta vis klanka ner på den som använder hjälm och/eller andra skydd, det gör mig ärligt talat förbannad. Argumentet att det ser malplacerat ut köper jag inte heller riktigt - särskilt inte i t.ex. dressyr, som ju är en engelsk ridgren och därmed en av de grenar som hjälmarna faktiskt oftast designas efter ( ;) ).
 
Senast ändrad:
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Tacka gud att inte alla är så Svenska att dom inte har ett fungerande gärna.
Och tråden visser just det med Kenneth och flera andra:
Saftey is not in the helmet, seat belts or the Swedish Goverment!
It´s what´s between your ears.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Inte med Frack i mina öga, tjän se konstig ut brevid dom andra två i hat (2012 olympics).
Det är inte fråga om Rodeo ridning :meh:
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Tacka gud att inte alla är så Svenska att dom inte har ett fungerande gärna.
Och tråden visser just det med Kenneth och flera andra:
Saftey is not in the helmet, seat belts or the Swedish Goverment!
It´s what´s between your ears.

Det var väldigt otrevligt sagt av dig. Har anmält inlägget.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Tacka gud att inte alla är så Svenska att dom har ett fungerande gärna.
Och tråden visser just det med Kenneth och flera andra:
Saftey is not in the helmet, seat belts or the Swedish Goverment!
It´s what´s between your ears.

Se att det kom utt lite fel, sorry.
 
Senast ändrad:
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag vet inte om hon var vuxen, hon var yngre än mig, men åldern vet jag inte. Därför kan man inte anta att hon var vuxen. Är det värre för dig om det varit ett barn?

Eftersom som hon var anställd som beridare/ stalltjej av någon som lever på sin hästverksamhet utgick jag ifrån att det inte var ett barn.

När det gäller barn är det föräldrarna som tar ställning till vilka risker som ska tas. Om dom skall ha hjälm, väst eller ens sitta i sadeln.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag har inte läst alla inlägg här men jag tycker det finns ytterligare en aspekt i detta.

Visst det är upp till varje vuxen att själv bestämma men jag är inte intresserad av att mina skattepengar ska gå till skador som man kan undvika. (i alla fall använda de skydd som finns) Detta gäller ju naturligvis inte bara ryttare utan alla som p g a konstiga skäl anser att de är odödliga.

och kn: Jo det är ju det standard 1a själviska svaret som på senare tid blivit accepterat när vi pratar vård. Man ska hålla sig till normen, då är vård ok. Men om man tyvärr har på psykologiska, genetiska eller andra grunder råkat in i ett beteende som inte är "som de flestas" beteende så kan man lika gärna dö och inga skattepengar är de värda heller (oavsett om de betalat skatt). -Om beteendet inte råkar överträffa normen i sin hurtighet -även om det leder till extra skador (läs elitidrott).

Det är ok att rida (dressyr) eller spela ishockey (men rida/cykla utan hjälm eller boxas, då kan man lika gärna dö)

Det är ok att leva och att äta o träna sig sjuk och kosta pengar. (Så länge du inte har ätstörningen -äta för mycket eller träningsbeteendet -träna för lite, alla andra ätstörningar o träningsmodeller är helt ok oavsett om de leder till skador eller ej.)

Det är bara att lägga ned. Alla belastar vården och alla förtjänar den, rökning eller inte rökning. Övervikt eller inte övervikt, hjälm eller ingen hjälm. Förbud eller inte förbud. Otur med generna eller ej.

Vi har ett system med sociala skyddsnät som är för alla. Vill man inte ha det kan man väl säga det istället -jag vill inte ha vårt vårdsystem, jag vill betala själv för min vård så jag slipper riskera betala för någon som jag personligen inte tycker förtjänar den.
 
Senast ändrad:
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Rodeoridning är det inte frågan om i någon tävlingsgren, åtminstone inte i Sverige. Och nej, jag håller inte med om att en klassisk ridhjälm ser konstig ut med en frack och vita ridbyxor, oavsett vilken dressyrtävling det gäller.
 

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Emanon
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 254
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 694
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp