Det där med att inte använda hjälm

Sv: Det där med att inte använda hjälm

Helt sjukt egentligen, ju mer jag tänker på det. Det är lagligt för vilken barnunge som helst att galoppera fram på vägar utan hjälm. Men du måste ha körkort och/eller ha åldern inne för att få ratta runt motorfordon...
Nej, över lag borde ridsporten (särskilt i trafiken då) ses över mer...

Det är fullt lagligt att som 12-åring ge sig ut i trafiken på en häst vars topphastighet mycket väl kan vara betydligt högre än för en laglig moped typ I. Med mycket mer egen vilja och eget tänkande än vilken moped som helst. Utan något som helst formellt krav på att man kan särskilt mycket när det gäller trafikregler eller ha tillräcklig mognad att hantera komplicerade trafiksituationer. Utan hjälm om man så vill. Enligt studier brukar barn inte vara mogna att cykla i trafiken själva förrän runt 12 års-åldern. Ridsport är underligt och samtidigt svårt att reglera.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Men vem har påstått att hjälmen gör att olyckor inte händer?!

Jag har ramlat av 10ggr på 25 år. Och det beror inte på att jag har åkt runt på gamla ök som inte ens viftar på örat om man spränger en bomb bredvid de. Jag är däremot riskmedveten och tänker igenom situationer och sätter mig inte på hästar jag inte åtminstone tror att jag kan hantera "nog". Därmed inte sagt att jag är en så fantastisk ryttare att jag klarar vilken kuse som helst.

Trots att risken statistiskt sett för mig är så extremt liten att ramla av så använder jag hjälm (under 10 års tid så red jag minst fyra hästar om dagen, så det blir ganska många timmar på hästryggen). Det räcker ju med EN gång för att det ska vara det sista man gör.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Att ha hjälm hindrar ju inte olyckor från att hända! Att ha rejäl häst-och ridkunskap hindrar dock de flesta olyckor. Jag menar att det är vridet att folk blir så upprörda när dom ser någon utan hjälm men ofta tycker att det är en "duktig" ryttare som sitter på en galen häst när sanningen är att ryttaren är urusel på att rida och hästen är normal. Lite balans tack!

Det ena utesluter inte det andra. Jag tror att den här ryttaren klarar av den här hästen utmärkt på banan, de gör säkert massa piff och puff. Men uppenbarligen fixar den inte riktigt "störande moment", men samtidigt är det säkert jättebra för hästen att komma ut och nån gång får man ju utmana lite - då bör man kanske ha hjälm.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag har slumläst tråden och(säkert missat en del så ursäkta om jag upprepar något som redan är skrivet) tänker som så att om man är rädd om sin häst så är man rädd om sig själv. Detta kommer att låta löjligt men faktiskt- vem skall ta hand om hästen om en själv blir långvårdspatient hastigt och olustigt? Samt att blir man avslängd och inte kvicknar till fort nog att larma via mobilen så kan hästen ha sprungit iväg och orsakat en trafikoycka. Liksom när man kör eller åker bil så tar man på sig säkerhetsbälte och ser till att medpassagerarna har det FAST man vet att om det blir krock så kanske alla dör eller blir kroniskt gravt handikappade- trots säkrhetsbälte. Men det borde väl ändå kännas bättre om man kanske som enda överlevande vet med sig att man följt de säkerhetsföreskrifter som finns?
Och ja, jag anser att man borde använda cykelhjälm, inte röka och satsa på sitt eget välbefinnande vad gäller konditon och hälsa då jag tror att alla tjänar på det. Sen är det kanske inte möjligt för alla men ändock bör det kännas bäst om man gjort sitt bästa?
Att rida utan hjälm, bli avslängd inför någon annan och bli allvarligt skadad kan ju även skapa mardrömmar och psykisk ohälsa hos dem som råkar bevittna det. Återigen så kan det bli hemsk ohälsa fast man har hjälm och väst. Jag vet själv en ridlärare som skrittade sin häst, hästen snubblade så illa att hon föll av varpå hästen klev henne i ansiktet. Men ändå- just att veta med sig att man själv eller ens närstående eller den man bevittnar hamna i olycka eler den man vårdar på sjukhus el. sjukhem så borde ju allt kännas bättre om man visste med sig att alla hade följt de säkerhetsföreskrifter som fanns men det var just bara Otur. No one to blame, liksom.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Att ha hjälm hindrar ju inte olyckor från att hända! Att ha rejäl häst-och ridkunskap hindrar dock de flesta olyckor. Jag menar att det är vridet att folk blir så upprörda när dom ser någon utan hjälm men ofta tycker att det är en "duktig" ryttare som sitter på en galen häst när sanningen är att ryttaren är urusel på att rida och hästen är normal. Lite balans tack!

Aktivt och passivt säkerhetsarbete kompletterar varandra på mycket bra sätt.

Jag vill nog hävda att de som inte använder hjälm för att de minsann är så duktiga på sitt aktiva säkerhetsarbete (häst- och ridkunskap och säkerhetsträning) inte har tänkt till något vidare. En del brukar ju raljera att då har man inget att skydda med hjälmen....

Det är ganska ointressant att skrika högt om vilket som är viktigast. Det går aldrig att göra det aktiva säkerhetsarbetet så bra att olycksrisken försvinner och då är man helt plötsligt utlämnad till vad man valt som passivt skydd. Precis som att även ett extremt passivt skydd inte funkar 100% om man man dagligen ramlar av hästen för att man bara satsar på att inte skada sig vid fullbordad olycka.

Och att inte använda hjälm när man bedriver ridutbildning som på något sätt riktar sig till barn och ungdomar borde göra att kunderna aldrig mer kommer tillbaka. Då har man ett stort ansvar som förebild.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Hej!

Jag är, som några andra, lite kluven i frågan.

På ena sidan står vara ett föredöme, barn gör som man gör, inte som man säger, andra drabbas om man slår huvudet ordentligt (både om man dör eller inte!).

På andra sidan står friheten att välja själv, vilket jag tycker är mycket viktigt.

Jag rider alltid med hjälm och de som rider med mig (som jag tagit med) tvingar jag rida med hjälm (jag vill inte att de åker av en för dem främmande häst och sen får jag reda ut situationen om de blir allvarligt skadade). Jag brukar påminna minsa stallkompisar om hjälm när de glömmer, men är nån så orädd om sin hjärna att de rider utan är det i slutändan deras problem.

/Lavinia, som försöker undvika att lägga sig i andras liv.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

och angående olyckor, jag har själv varit närvarande när person MED hjälm åkte i backen, slog bakhuvudet (precis under hjälmen) i en sten och tapppade helt minnet av allt hen gjort och kunnat. Hen fick börja om med språk, bestick, ja allt. 2 år senare begick hen självmord :-(

/Lavinia, som inser att hjälm inte heller alltid hjälper, men oftast gör den nog det.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Ush blev nästan illamående när jag läste ditt sista inlägg.. Fy vad obehagligt.


och ett Halvt KL

Kan hålla med om att hjälm inte alltid hjälper, men det är en annan sak att inte använda hjälm/väst alls. Jag var själv en vardagsanvändare av hjälm, men när vi drog ut och jobbade (föste kor) i dagar i sträck blev det liksom att hjälmen åkte av om det blev for varmt. Detta var tills jag ramlade av, landade på bakhuvudet och i det hela bröt fotleden. Kunde inte gå pa 6 månader och kommer ha problem för resten av livet. Detta hade inte kunnat undvikas med hjälm eller väst men jag har i alla fall lärt mig att aldrig mer vara dum nog att rida utan hjälm.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

KL

Jag kan även känna att skall det vara ett argument mot att anända säkerhetsbälte i bil och hjälm när man åker mc- att det händer faktiskt att folk blir allvarligt skadade TROTS att det använt dessa?
Jag är typ alltid för att man skall använda den skyddsutrustning som erbjuds- enda gången jag blir tveksam är vad gäller "bandy" och visir. Då en "bandyboll" i ögat är nog så allvarligt men ett sprucket visir som skär in i ögat cirka lika illa.
Sen kan jag även bli konfyst ibland när man läser om t.ex i somras så ar det en artikel i tidningen som påstod att det typ fanns två ÄKTA godkända cykelhjälmar. Att då kände jag skeptis mot vitsen av att använda cykelhjälm. Jag har för mig att likartade artiklar förekommit om ridhjälmar och då kan jag verkligen bli "?????".
Sen att man lär sig att om man slagit i skallen med hjälm så bör man skaffa en ny hjälm. Är det så?
Jag var nyligen på en kompis loppis där det såldes begagnade ridhjälmar som onekligen såg begagnade ut och jag undrade om dessa verkligen orde säljas vidare men fick förklarat att ridhjälmar har tio års "överlevnadstid" men sen blir plasten så gammal att den spricker "inuti".
Ja, dessa gånger blir jag verkligen skeptisk när jag inte vet vad som gäller. Är det ett stort antal "oseriösa" hjälmmärken i omlopp? Samt bör man kasera en hjälm efter en stöt och gäller det även om man tappar hjälmen i golvet?
Och vad är det man betalar mer för vid inköp av hjälm? Förutom snygghet? Är man mer garanterad säkerhet ju dyrare man betalar?
För när jag grubblar på detta och stirrar på mina "billiga skithjälmar" var av åtminstone en tappats i golvet så kan jag ibland känna att det kanske inte spelar någon roll.
Men ändå faller jag tillbaka på att för allas bästa bör man använda den säkerhetsutrustning som finns men skulle så klart gärna vilja veta hur man skall veta att det man köper är tillförlitligt?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Sen att man lär sig att om man slagit i skallen med hjälm så bör man skaffa en ny hjälm. Är det så?
Nja. Det är betydligt viktigare när det handlar om exempelvis mc-hjälmar, där hjälmskalet är hårdare och sprödare och våldet mot hjälmen oftast är betydligt kraftigare. Men det spelar fortfarande roll för ridhjälmar. Både ridhjälmens skal och inredning är konstruerade för att absorbera stötenergin genom plastisk deformation - enkelt uttryckt genom att gå sönder och inte återta sin ursprungsform. Skalet spricker eller bucklas, och inredningen som i 99 fall av 100 består av någon variant av cellplast/frigolit, komprimeras. Det betyder att en hjälm som gjort rejäl nytta har "förbrukat" en stor del av sin potential. Ett sprucket eller deformerat skal, eller en komprimerad inredning, kommer inte att kunna absorbera lika mycket energi igen.
Jag var nyligen på en kompis loppis där det såldes begagnade ridhjälmar som onekligen såg begagnade ut och jag undrade om dessa verkligen orde säljas vidare men fick förklarat att ridhjälmar har tio års "överlevnadstid" men sen blir plasten så gammal att den spricker "inuti".
Njae. Först och främst tycker jag det är en dålig idé att köpa begagnad hjälm öht, eftersom man aldrig vet vad den har varit med om (med tanke på ovanstående). Sedan åldras iofs de olika materialen också, men en hjälm som är så gammal att det börjar spela roll är oftast inte så fräsch att man vill köpa den, tycker jag. :crazy:
Samt bör man kasera en hjälm efter en stöt och gäller det även om man tappar hjälmen i golvet?
Återigen, det är viktigare med exempelvis mc-hjälmar men principen gäller ridhjälmar också. Har den fått ordentligt med stryk så är den att anse som förbrukad, men vad som är ordentligt med stryk finns olika uppfattningar om. Tappad rakt i golvet från en meters höjd tycker jag själv inte innebär en alarmerande risk, men det beror förstås på det enskilda fallet. Landar den klockrent på ett betonghörn eller något kantigt/spetsigt så...
Och vad är det man betalar mer för vid inköp av hjälm? Förutom snygghet? Är man mer garanterad säkerhet ju dyrare man betalar?
Nej, min uppfattning är att man inte är det. Nu har jag ingen länk att peka på, men jag har bestämt för mig att sambandet mellan pris och funktion - om man med funktion avser stötupptagande förmåga - i allmänhet är rätt vagt. Det har publicerats objektiva tester, som någon annan kanske kan länka till. Sen får man ju väga in att komforten nog kan vara en väl så viktig faktor, parallellt med stötupptagningen. För även en halvtaskig hjälm är ju bättre än en testvinnare som ligger kvar i sadelkammaren för att den är obekväm... :p
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag anser att vuxna människor har rätt att bestämma själva vilka risker de utsätter sig för. Trots att jag själv aldrig skulle sitta utan hjälm ens på en bombsäker häst på lugnt område, inser jag att andra värderar risker annorlunda. Och handen på hjärtat är det förmodligen mindre farligt att rida snäll häst på ridbana utan hjälm, än att hoppa busig häst i skogen med hjälm.

Däremot anser jag att vuxna SKA agera föredömen! När de är på platser där de med stor sannolikhet blir sedda av barn och ungdomar ska hjälmen vara på. Konsekvenstänkandet är inte utvecklat hos barn även om de tror det själva, och äldre duktiga ryttare är förebilder vare sig de vill eller inte. Vad de gör hemma i sin egen skog eller ridhus är upp till dem.

Jag blir också provocerad av vuxna hjälmlösa ryttare där det är uppenbart att riskbedömningen inte fungerar, t.ex. på hästar som de har uppenbart svårt att klara av, på vältrafikerad landsväg med vägräcken där det inte går att rida åt sidan, eller om de måste använda graman och skarpa bett för att hålla hästen under kontroll men ändå anser att den är så säker att den går att rida utan hjälm :banghead:
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Hej!

Kan inte annat än hålla med.

Man får stå för vad man själv väljer att göra, men borde tänka ett steg längre när unga kan se.

/Lavinia, rider barbacka och galopperar över ängar- eftersom jag litar på min häst. Skulle aldrig ens skritta ut utan hjälm, en olycka händer så lätt!
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Det där har jag också gjort och svaren jag har fått tillbaka har varit nått i stil med "men vi posade bara för kameran" och "det var efter ridpasset, ridpasset red jag med hjälm" osv.
Men en olycka kan hända när som helst och ingen kan förutspå den. Jag använder alltid hjälm när jag rider.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

*kl*

Sticker ut hakan lite,
med tanke pa att folk haft oturen att bade avlida och bli forlamade trotts anvandandet av saval sakerhetsvast som hjalm... sa tror jag tyvarr det ar latt hant att man kanner en falsk sakerhet nar man klar pa sig dessa tingestar.

Jag rider for det mesta utan, men nu har vi da i majoritet ganska medelalders valacker som sett det mesta och eh ja, de ma vara lite asshatty ibland men dom ar inte spooky och inte lika heta i huvudet som t.ex. halvbloden. Sen klanger man sig knappast upp pa en hast man inte kan hantera nar man ar ivag pa jobb med sina hastar... man tar den som ar stabil i arbetet.

Rider jag en unghast, sa aker hjalmen pa. Ibland vasten, beror pa lite.. och beror faktiskt pa hur varmt det ar med.

I TS fall sa skulle nog tjejen ha funderat pa en hjalm om hon inte var klistrig nog i arlset for att sitta stadigt nar hasten lekte rovare, men nog och skulle... ar ju upp till var och en hur man gor.

Finns ju en hel del historier om hjalmar dar hastens hov fastnat pa ena eller andra sattet, riktiga skrackhistorier! Sa det i stallet for att bli ett tramp blev.. eh ja.. massa. Precis som det finns folk som bara klarade livhanken i en bilolycka tack vare att de INTE bar sakerhetsbalte... och givetvis, aven tvart om.

Alla hastar kan snubbla, och jag kan ha oturen att knockas av en av hundarna sa jag trillar ner for trappen och bryter nacken.

/Bew, vars enda riktigt ridrelaterade skada som fortfarande 16 ar senare paverkar livet inte alls forandrades for att hon bar hjalm...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Nä, det är inte en falsk säkerhet. Den kanske inte skyddar till 100% men det tar det värsta, precis samma med alla hjälmar. De kan inte skydda från allt men tar det värsta. Om man t ex inte hade haft hjälm brukar det bli värre.

Jag tror många gånger att det falska säkerheten ligger i "men jag har aldrig ramlat" osv. Min egna åsikt kan vara att när du rider själv kan du göra som du vill för det är ditt ansvar, men om t ex som det TS beskriver.. inte ok enligt mig.

Tycker det är bra att det är hjälmkrav på tävlingar i alla fall, är fortfarande lite skeptiskt till både dressyr och western dock, men allt har väl sin förklaring? Bar jag som är okunnig och tror jag vet kanske, hehe? :P
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Nar du tavlar western far du anvanda hjalm, men ar upp till var och en over x ars alder i sverige att valja (16 eller 18? kommer inte ihag, yngre kan-kunde fa dispans om foraldrarna skrev pa en lapp som frantog ridklubben ansvaret. Forsakringsfraga vill jag minnas)

Vi som arbetar och da rider western medan vi arbetar ar en annan sak.

Det ar du, din hast, nan hund, nagon/nagra medryttare och x antal kor/stutar/kvigor/hastar ute pa xxx acres fran punkt A till punkt B. Barnen har ofta hjalm om dom ar med ute, men de forvantas heller inte gora nagot mer an skritta efter/sitta pa en hast/ponny en vuxen ryttare har som handhast.

De som arbetar, i 35+ C utan skugga ar inte sarskilt prone till hjalm. Blir for lite skugga och inte ens de som andas hjalper till att halla en sval. Overhettning ar en storre risk an att man ska dunka huvudet i en sten nar man ar igang sa. Cowboyhattar, da sommartid oftast en variant av strawhat fungerar som ett parasol.. och ar den da "med hal i" sa kommer det iaf lite vind till huvudet ocksa.

Finns andra sakerhetsaspekter, dels sitter man mkt stabilare i en sadel designad for arbete. Vissa av rorelserna vara hastar Forvantar sig gora, ar sadana att de flesta i en klassisk sadel hade kastats ur sadeln pa 0.3 sekunder. Dels finns det nastan alltid en foljebil, da vi inte kan lita pa ambulansen varken ska hitta, eller hinna dit i tid om det ar sa. Pa storre drives ar det inte ovanligt att det finns bade en och tva sjukvardsutbildade med, antingen som ryttare eller groundcrew.

Sa ingen hjalm ar bade del av kulturen runt western ridningen, och i arbetssammanhang en rent praktisk sak.

Dressyren ar ju bara fjollig ;)
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Nar du tavlar western far du anvanda hjalm, men ar upp till var och en over x ars alder i sverige att valja (16 eller 18? kommer inte ihag, yngre kan-kunde fa dispans om foraldrarna skrev pa en lapp som frantog ridklubben ansvaret. Forsakringsfraga vill jag minnas)

19år är det på WRAS tävlingar. Dispans är jag tveksam till om det ges, men har ingen egen regelbok så där kan jag inte svara säkert.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Var ratt lange sedan jag var up to date pa WRAS regelbok, hence att jag uttryckte mig luddigt ;) dispansen vet jag har funnits, men kan kanske ha varit enskilda klubbar? manga regler hinner andras pa "nagra ar".
 

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Emanon
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 254
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 694
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp