Det där med att inte använda hjälm

Sv: Det där med att inte använda hjälm

Det är 16 år inom WRAS, varken mer eller mindre. SvRf har 18 år, därefter får man rida i kask i de klasser sån är godkänd.

Det kom aldrig ut någon regelbok för WRAS i år utan den håller på att revideras och kommer ut i början på 2014. I år gäller 2012.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jaså? Då får jag be om ursäkt. T.o.m. året man fyller 19år är vad jag fått höra i flera år från klubben. Det är också vad som stått i propparna.
Någon egen regelbok har jag aldrig köpt, eftersom jag startar i snitt en gång om året, och troligen inte alls fr.o.m. nästa år.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Som vuxen får man välja själv. Men det är synd om de gör sig illa på grund av det.

Jag brukar bara skälla på folk om de rider (eller cyklar för den delen) utan hjälm och de är minderåriga. Jag har ringt många föräldrar och sagt till dem, men jag tror att folk misslyckades med sina aborter och hoppas att deras avkomma ska ta död på sig så fort som möjligt. (Den åsikten har jag för att en ung grabb cyklade rakt ut framför mig så han skrämde min unghäst så hon stegrade sig och nästan sparkade honom i huvudet. Han hade ingen hjälm och var kanske fem-sex år, hans pappa verkade inte tycka att hjälm var lämpligt.)
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Ja visst blir man arg, Är bara tolv årar men har vett nog i skallen att bära hjälm även om jag "bara" ska skritta ut. Ja men vem vet vad som kan hända på den där "lilla" svängen,Har fått hjärnskakning en gång (När jag ramlade på isen) och vill verkligen inte att det ska hända igen. Som sagt var: varför inte bära en lätt och mysig hjälm?!
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Har bara läst igenom alla svar lite snabbt, så någon har säkert redan sagt detta, men vad jag vill tillägga är:

Nej, en hjälm hindrar inte olyckor från att hända, men en bra ridhjälm kan rädda dig undan svåra skador.

Jag är ett levande bevis på att man ALDRIG ska strunta i säkerheten fastän man "bara ska skritta 10 min". I mitt fall gäller det dock säkerhetsväst, jag vill inte ens tänka på hur det hade varit om jag inte hade haft hjälm. Min kropp är skadad och kommer aldrig bli som förr, och olyckorna som orsakat detta är sådana som skett just de gångerna jag bara skulle skritta 10 min, eller bara "hoppa upp och visa" osv. En gång sprack hjälmen, tänk om jag inte hade haft den?!

Så alla ni som säger att ni struntar i hjälm när ni bara ska ut en liten sväng eller när hästen bara ska gå 15 min, gör inte det. Hästar är levande djur, vad som helst kan hända och när ni sedan sitter där skadade och kanske aldrig mer kan rida så önskar ni nog att ni hade haft hjälm... Och jag säger detta i största välmening, för jag skulle aldrig önska någon de skador jag själv sitter här med idag.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Klubbarna kan ha egna regler ;) ...och det är ett bra drag! (Tummen upp)
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag har inte läst igenom alla svar.

När det kommer till hjälm så får folk göra som de vill så länge som de endast utsätter sig själva för fara. När hästen är stollig och andra blir påverkade, då är det inte okej.

Parallellen till cykelhjälm finner jag löjlig eftersom cyklar inte är flyktdjur på sisådär 5-600 kilo.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

knapplån

Jag red en snäll häst som aldrig brukar göra ngt, men så började det hagla och det small till kraftigt, hästen blev rädd, for iväg och jag åkte av och blev klämd mellan häst och en vägg. Hjälmen sprack. Läkaren sa att jag inte suttit här idag om jag inte hade hjälmen på mig.

Förstår inte varför folk rider utan hjälm för att dom "inte orkar sätta på sig en". Vilket dumt argument.
 

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Emanon
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 254
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 694
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp