Det blir bara värre med ponnyn o ridningen

Det kan vara en rent mekanisk defekt, inte smärta, som gör att hästen är ovillig att röra sig i bägge varven.

Men om man har en ny häst ska den självklart kollas av veterinär innan man går vidare, när man har så stora problem som TS beskriver. Alla andra åtgärder blir rätt meningslösa om man inte är säker på att hästen är fräsch.
 
Vore intressant att se en film på ponnyn när ni longerar och problemen uppstår.
Har ni möjlighet att filma? Kan också vara bra att ha för att visa både förmedlaren och säljaren.
 
Med longeringen tror jag att allt beror på att han inte är van att gå i ena varvet , han verkar inte förstå att han ska gå ut på volt , men ska se om det finns tid att ta honom på lina o filma , men kommer inte att sätta upp min dotter , men om säljaren kommer i kväll så kan jag ju be henne longera , ska ev fråga om hon vill sitta upp, hon menar att allt kommer att ordna sig, han behöver bara tid
 
Med longeringen tror jag att allt beror på att han inte är van att gå i ena varvet , han verkar inte förstå att han ska gå ut på volt , men ska se om det finns tid att ta honom på lina o filma , men kommer inte att sätta upp min dotter , men om säljaren kommer i kväll så kan jag ju be henne longera , ska ev fråga om hon vill sitta upp, hon menar att allt kommer att ordna sig, han behöver bara tid
Japp, be henne sitta upp och filma gärna... :D
 
Japp, be henne sitta upp och filma gärna... :D

Min högst amatörmässiga tolkning är att ponnyn är outbildad. Dvs ni har köpt en unghäst som någon hoppat med vid enstaka tillfälle i en för ponnyn trygg hemmamiljö och en ryttare den känner och dessutom lyckats filma det.
Nu har den kommit till okända miljöer, okända människor och kompisar. Det klarar den inte rent mentalt då den inte blivit förberedd för det.
Förmodligen upplever ponnyn att det ställs för höga krav på den och att den inte vet vad den ska göra och flyr undan. Ett för högt krav kan vara något så litet och obetydligt som att ryttaren hamnar i obalans vilket är lätt hänt. En äldre häst klarar att korrigera för detta, en yngre häst kan få svårt att veta hur den ska parera obalansen hos ryttaren. Hur en häst flyr undan är individuellt, en del kastar av, andra skenar osv.
Efter att ni har kollat hästen medicinskt (gör alltid en veterinärbesiktning!), skicka på inridning och skynda sedan långsamt. Man ska aldrig ha bråttom med unghästar, det leder bara till problem.
Hoppa kan man absolut göra, men det ska vara enkla hoppövningar som den orutinerade hästen klarar utan problem. Aldrig göra det för svårt för en unghäst. Den ska tycka det är lätt och roligt.
Försök hitta lite litteratur i ämnet unghästar om ni inte har tillgång till en duktig tränare som ni litar på. Mycket klarar man med sunt förnuft och litterär kunskap.
Lycka till!
 
Uppdatering : Säljaren var hit igår kväll, hon hanterade honom i allt, intag , borstning mm , kände och klämde på honom , la på sadel och ledde ut honom ,ledde och sedan longerade honom på lina , allt gick bra , som jag hade väntat mig . Sedan ville hon att min dotter skulle sitta upp- om hon fick , sa ja- hon skulle leda i grimskaft i bara skritt. När man står o ser på , så ser man ju allt på ett annat sätt , hon ställde upp honom nära staketet på ridbanan , när min dotter skulle kliva på så såg man att han blev orolig o spänd , men säljaren kliade honom i pannan så när han var lugn så satte min dotter sig upp, jag kan förstå att om min dotter satt sig på i det spända ögonblicket , utan att ngn hade hållit i honom, så hade det nog varit avkastning som gällt , dom skrittade runt ca 5-10 min o min dotter gjorde halter o halvhalter . Vi skulle jobba på så tills nästa vecka så skulle hon komma hit igen . Har ringt o bokat in veterinär nästa vecka för koll av tänder och en besiktning- bara för att jag känner att jag vill det, berättade hela historian åt veterinären , kan tänka att det är som säljaren säger att det här kommer att bli bra, han förstår inte , och blir blockerad o reagerar med att slänga av .
 
Boka ett ridprov när ni ska till veterinären, så veterinären ser om/hur det händer om det händer något. Utifrån det kan sedan en duktig veterinär kanske titta lite extra på förutsättningar som kan spela in.

Är hästen så osäker och ni inte riktig hanterar det, tycker jag det är en väldigt farlig situation. Det är inte mer än i höstas när en bekant, mycket erfaren ryttare åkte av en häst som ändrade kurs, knäckte ryggen och idag är förlamad från nacken och ner.

Det kan hända vem som helst, men det är ju betydligt högre risk om man inte behärskar situationen. Hästar kan bli farliga djur.
 
Det låter ju lovande att det gick bra när säljaren var där. Om ni ska behålla honom kanske ni helt enkelt får gå igenom grunderna från ruta ett och se till att han förstår vad ni vill med ridningen. Det kan t ex vara smart att gå ut och gå promenader och kanske tömköra så att han lär sig att vara ute i terrängen utan andra hästar.
 
Låter som en schysst säljare!
Du kan inte se om du kan få hjälp att byta den mot en annan? Oavsett tänker jag så var det ju inte vad ni sett framför er, att börja utbilda en inte så mkt riden ponny eller?
 
Vi fortsätter att backa, och kommer bara att longera o gå på promenader tills veterinären tittat på honom, vi kommer att jobba med grunderna och använda rösten( kommando) skritt , trav , halt osv Det har man ju alltid hjälp av även vid ridning . Efter veterinären kollat honom , hon erbjöd sig att hjälpa oss om det visade sig att han inte hade ont o visade det sig att det var ngt fel på honom så skulle hon även hjälpa oss då, så det känns skönt . Hon jobbar både i Norrbotten o i Stockholm som veterinär. Sedan har jag även kontaktat en i Norrbotten som rider in o till hästar , så dom kommer ev att komma efter det att han är kollad , så får dom se vad dom tror är problemet . Så efter allt det kommer jag att ta en funderare om vi ska ha kvar honom eller sälja honom till ngn med mer erfarenhet
 
Tycker det låter mer och mer som att hästen inte är ordentligt inriden och helt enkelt blir riktigt osäker och förstår inte. Och är det så tycker jag att det är positivt, för då kan ni antingen lämna honom till någon som grundrider och sen behålla honom själva, eller sälja. Mycket bättre än att inse att man har en avkastarkung.
 
@Sockerbit

Det är inte bara irländare som är snabbutbildade på det viset.

Har tyvärr sett alldeles för många islänningar som också varit det.

Det finns 2 st i det stallet jag står i nu, en isländsk import och en svenskfödd.
Bägge är likadana som TSs ponny. ...
Den ena är under nyinridning och har blivit
jättetrevlig medans den andra anses som inriden, utbildad och helgalen....
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 570
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 786
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp