Det blir bara värre med ponnyn o ridningen

Är hästen veterinärbesiktigad i samband med att ni fick hem honom? (I Sverige alltså)

Om inte, gör det omgående. Innan någon annan sitter upp och pressar honom. Låt ridprov och munkontroll ingå vid en klinikbesiktning. Det kostar inte mycket om man väljer rätt klinik och då finns möjlighet att ta ett par plåtar om man hittar några frågetecken.

Att låta andra rida hästen som den bär sig åt tycker jag är mycket oansvarigt, först veterinärkontroll sedan ev. beridare.

Du kan nog tyvärr inte räkna med att ha något försäkringsskydd om hästen är så nyanländ till Sverige, och det inte är en uppenbar skada p g a t ex en spark.
 
Att låta andra rida hästen som den bär sig åt tycker jag är mycket oansvarigt, först veterinärkontroll sedan ev. beridare.

Jag håller med dig, var lite tveksam till om jag skulle skriva det.
Dels kan det gå galet för den som ska rida och dels så hade jag nog tänkt mig för innan jag anlitade någon. Det är säkert många som anser att de klarar av det men om de inte gör det så blir det bara ännu ett misslyckande för/med hästen.
 
KL
Jag tycker inte det är helt klart vilken lagstiftning som gäller vid det här köpet. Är hästen köpt av förmedlaren bör det vara konsomentköplagen som gäller. Om hästen är köpt av en person på Irland kan det tänkas att det är Irländsk lag som gäller, men det är även tänkbart att förmedlaren i alla fall har ett ansvar, jag har svårt att tro att denne inte har provision på de hästar som förmedlas.

Jag tycker inte alls det är läge att reklamera och höra hur förmedlare/säljare ställer sig till saken. Om inte annat så är det väl möjligt att de kan ta tillbaka ponnyn till reducerat pris eller att det är, möjligt med ett byte.
 
Hon har provision för de hästar hon förmedlar , eftersom vi tog ponnyn direkt hem till oss, så fick vi honom till ett bättre pris. Hon skulle ha kommit hit igår, men fick sms sent att hon skulle komma i dag i stället, men än har hon inte dykt upp:( Han är veterinärbesiktad på klinik på Irland, har kopior på den , det står att både mun o rygg är utan anmärkning
 
... Och det intyget är ju inte särskilt mycket värt. Menar du på allvar att ni inte gjort en egen undersökning av en häst ni importerat?
 
Vi anlitade klinik på Irland att veterinärbesikta honom , dom jobbade åt Sweland försäkringar . Ja man kan kanske tycka det var dåligt gjort av oss, men vet inte vad mer vi hade / skulle göra . Har haft kontakt med både hon som förmedlat honom o hon som haft honom på Irland, så har fått olika filmer på honom, o även under hans resa till Sverige . Så inget har känts konstigt eller osäkert , kan tänka att alla hästar som importeras o rids in fort , inte hinner med o en del blir det för mycket för , nu handlar allt om att kunna hjälpa ponnyn , o det är väll det jag känner att jag inte har kunskap till
 
Svårt för någon som inte är expert, att säga om hästen har ont eller är väldigt envis, MEN kan däremot tycka att det oansvariga i det hela, är att slakta ('låta somna in') en häst för att man ej kan hantera den själv. Det finns alltid någon som kan ta emot hen som sällskapsponny om inte annat.

Finns säkert någon NH intresserad människa som kan klara av hästen. För som jag förstod var den ju trevlig från marken i alla fall, vilket inte gör den till en 'farlig häst'. Så länge man inte sitter på den..

Hoppas ni får löst det!
 
Vi anlitade klinik på Irland att veterinärbesikta honom , dom jobbade åt Sweland försäkringar . Ja man kan kanske tycka det var dåligt gjort av oss, men vet inte vad mer vi hade / skulle göra . Har haft kontakt med både hon som förmedlat honom o hon som haft honom på Irland, så har fått olika filmer på honom, o även under hans resa till Sverige . Så inget har känts konstigt eller osäkert , kan tänka att alla hästar som importeras o rids in fort , inte hinner med o en del blir det för mycket för , nu handlar allt om att kunna hjälpa ponnyn , o det är väll det jag känner att jag inte har kunskap till

Det är väl egentligen skit samma vad ni borde ha gjort (själv skulle jag aldrig i helsike köpa en ponny till mitt barn utan att först se den riden på plats, och sedan se till att barnet fick provrida i alla gångarter såväl på bana som i terräng). Nu står ni med en ponny som ni inte klarar av och som har lärt sig en massa hyss.

Jag tycker att ni ska låta veterinären titta på den en gång till samt få sadeln kollad och be någon rutinerad hästmänniska hjälpa er att klura på om hästen har sadeltvång.

Om inget av ovanstående är fel tycker jag att ni ska kontakta hästförmedlaren och höra om ni kan få sälja tillbaka hästen. Ni kommer förmodligen inte att få igen alla pengarna men ni blir i alla fall av med hästen.

Om det inte går får ni försöka sälja hästen till någon som har tillräcklig rutin för att utbilda den. Ni kan inte avgöra om det är möjligt eller omöjligt förrän ni har hört er för och haft ute annons. Även här får ni förmodligen räkna med att ni inte får igen pengarna.

Avlivning för att ponnyn under ett par veckor lyckats ta kommando över ett par tonåringar känns väldigt drastiskt. Att köpa en femåring till ett barn om man inte har mycket rutin är ingen lyckad idé, särskilt inte om den är snabbutbildad. Då är det inte hästens fel om det går snett.

Sen är väl inte Luleå värsta öknen ridmässigt heller, så det är knappast omöjligt att få hjälp av någon duktig tränare med ponnyn.
 
Jag håller med dig, var lite tveksam till om jag skulle skriva det.
Dels kan det gå galet för den som ska rida och dels så hade jag nog tänkt mig för innan jag anlitade någon. Det är säkert många som anser att de klarar av det men om de inte gör det så blir det bara ännu ett misslyckande för/med hästen.

Jag håller med, att som någon skrev hitta en orädd åttaåring att rida hästen, som inte har vett att förstå hur illa det kan gå, känns direkt oansvarigt. Möjligen om hästen är så pass stor att en vuxen kan rida den, men jag skulle aldrig sätta upp ett barn på en sån häst, även om barnet själv tyckte att det var ok. Barn har inte tillräckligt konsekvenstänk för att avgöra om det är värt att skada sig för resten av livet för att eventuellt få till en bra hopp-ponny några år. Om femton år är hästen död, men den där åttaåringen som åkte av och slog sönder sig är 23 och kommer ha ont i femtio år till. Det är inte värt det, ingen häst är värd att slå sönder sig, hur kaxig och orädd man än är när man är ung och oerfaren.
 
@ankic
Det är ju inte första eller sista gången man hör en liknande historia.
Nu är det ju som det är. Och man får försöka lösa situationen bara.
För säkerhets skull hade jag kollat genom hästen med vet igen. Kolla utrustning också.
Sen hade jag rekommenderat att man tar hjälp och är beredd på att behöva göra sig av med ponnyn.

På Irland är det ju inte särskilt ovanligt att man lite mer bara slänger på en sadel, ut i terräng och håller i sig och så är hästen "inriden".
Inte helt sällan så sätter det sina spår i hästarna även senare då folk tränat dem lite mer.
Folk ser dem som inridna trots att de faktiskt inte riktigt gått igenom första klass innan de ska börja tvåan sas.
Under inridning måste hästen lära sig bli lugn, trygg och förstå sin uppgift.
Det upplever jag att de snabbinridna tyvärr inte alltid är.
Man kan visst forcera och tvinga dem i form eller hoppa etc. Men det kommer små bakslag då och då i form av stress, olydna(ofta pga oförstånd eller rädsla) alt så har de tom triggats till sadeltvång iom att man inte gradvis vant dem.

Så skulle jag råda en grön eller ung elev att köpa häst hade jag inte rått dem att köpa en de inte provat från Irland. Jag hade heller inte rått dem att köpa en 5-åring om det inte var en mycket talangfull och rutinerad ungdom med möjlighet till hjälp ofta.

Oavsett hur duktig man tycker ens dotter är så är de bara ungdomar. De har inte rutin nog för just inridning och problemlösning. Det är något helt annat än att rida inridna hästar.

Kolla om ni inte hittar en duktig problemlösare i era trakter. Finns inte det, kolla tränare med god erfarenhet av inridning och problemlösning.
I det här stadiet kvittar det vilken inriktning tränaren har! Nu handlar det om inridning, att få hästen öht ridbar.
Hoppträna kan man göra sen för hopptränare om det inte finns sådan med rätt kompetens för nuläget. :)

Är hästen bara frisk behöver den inte alls vara så pass körd att man måste avliva!
Men någon med rutin behöver träna den.

Ska ni sälja och köpa ny: provrid! Fler ggr och även ute!
 
Vi gav 36000 kr för honom, köpt som tävlingsponny/ allround
Jo, hoppas det bara är kemin om inte stämmer, och att det kommer att gå bra med annan ryttare, då är det ju inga problem att sälja honom
om han skulle ha ont ngn stans så får vi behandla honom, o får kanske den fina ponny som jag tror han kan vara

Jag tror, som flera andra skrivit, att detta är en ponny som är snabbinriden och med andra ord knappt inriden alls. Jag hade startat med att gå igenom den på klinik för att utesluta smärta och sedan hade jag ridit in den på nytt -i lugn och ro. Och ta hjälp av någon riktigt duktig, detta kommer kräva en hel del men skulle inte tro att det är omöjligt.
 
Självklart har jag inte" bara" köpt den till 14 åriga dotter , utan i familjen finns en dotter på 22 år som ska hjälpa till, vi visste att han skulle vara tvungen att utbildas, vilket vi ar erfarenhet av , men det vi inte har erfarenhet av är problemlösningar , och hade de varit så att inte båda tjejerna blivit avkastade , och varit ordentligt ömma, så hade vi jobbat vidare i helgen o försökt se ett mönster eller ngt som kan hjälpa oss att se vad som är fel. Jag kommer inte att kasta upp ngt mindre barn på honom, utan de som erbjudit sig att hjälpa till är över 20 år gamla , och har stor erfarenhet av hästar , ena även av problemhästar .
 
Har ni bokat kliniktid för genomgång av hästen? Det känns ju meningslöst att riskera liv och hälsa på människor om det är så att hästen faktiskt har ont.
 
Vi kommer att göra det efter att hon jag köpt honom av varit här, har väntat på henne men hon har haft fått förhinder , men ikväll hoppas vi att hon dyker upp. Ingen har ridit eller suttit på honom sedan äldsta dottern blev avkastad i torsdags, vi har varit på promenader vid hand
 
Går det att tömköra hästen? Det är ju trots allt viktigt för felsökningen att hästen hålls igång på en lagom nivå.

Ska jag vara ärlig hade jag hellre företagit undersökningar på egen hand, hellre än litat på säljarens aktioner i det här fallet. Säljaren har ett tungt vägande intresse av att dra ut på detta.
 
Vi har provat att longera honom, funkar i ena varvet men inte i båda , på torsdag ska det komma en tjej , o prova tömköra, har inte velat prova själv . så det också går åt pepparn , just nu är inte vårat självförtroende på topp. en eftersom jag inte verkar kunna kräva ngt av säljaren, så borde hon ju inte kunna ha ngt för att dra ut på det hela ?
 
Du skulle inte vilja PMa vem du köpt den av. Jag är i lite av samma situation, köpt en 5-årig irländare som troligtvis blivit snabbinriden. Provreds flera gånger men väl hemma har det ballat ur totalt. Den skall "felsökas" på klinik nästa vecka för att utesluta något fysiskt fel.

Den har trots skicklig ryttare visat sig vara extremt labil och opålitlig, det rör sig om "tjurrusningar" vid uppsittning, till fullkomliga explosioner vid ridning.

Jag följer tråden och hoppas att även jag finner lösning på mitt ponnyproblem.
 
@ankic

Jag förstår att självförtroendet fått sig en törn.
Det blir ju tyvärr så när man fått för svår uppgift och misslyckas.

Tänk på det med ponnyn också. Är den fräsch så har den förmodligen fått för svår eller otydlig uppgift.
Då kan man om man är häst bli utåtagerande och "dum".

Vad är det som gör att det inte går att longera i båda varv? Vad händer?

När jag ska ta såna här hästar(unga eller problemfall) sätter jag mig inte på dem eller tömkör innan det går att longera och ta dem för hand i träns.
Jag tycker det är basics som kommer före ridning.
Det är ingen idé att hoppa upp och riskera skada sig innan de är lydiga och lugna avsuttet.
Går de inte att longa så sätter inte jag på gjord och tömmar iom att det känns som uppbyggt för att trassla in, tappa etc.

Över 20 år är för mig inte en rutinerad person om den nu inte är 20 år över 20. :)

Varför inte ta hjälp av proffs direkt?
 
Om hästen inte funkar i ena varvet ens under longering vågar jag nog sätta en rätt rejäl slant på att den är ofräsch. Jag hade skyndsamt (om inte annat för den juridiska processen) sett till att få en ordentlig veterinärgenomgång.
 
Om hästen inte funkar i ena varvet ens under longering vågar jag nog sätta en rätt rejäl slant på att den är ofräsch. Jag hade skyndsamt (om inte annat för den juridiska processen) sett till att få en ordentlig veterinärgenomgång.

Den behöver ju inte vara smärtpåverkad. Jag har mött fall då människorna inte kunnat longera, hästen var stel etc.
(Som gåtts igenom av vet)
Men just när de är så utåtagerande och oliksidigt dessutom tycker jag man bör checka dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 570
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 786
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp