Det blir bara värre med ponnyn o ridningen

ankic

Trådstartare
Hej! Har postat en tråd om våran ponny som är importerad från Irland, 5 år, valack , hopponny
är förklarade jag att han börjat kasta av , trodde det va ngt han bara gjorde med yngsta dottern ( 14 år) , tänkte han testar .
Men problemet är större än så, äldsta dottern kom hem igår ( studerar på annan ort) skulle rida , då vi inte kan / vågar utsätta den yngre dottern, eftersom han ska ha av henne till varje pris, bocksprång flera meter upp i luften gång på gång . I går hann äldsta dottern bara upp i sadeln o ponnyn drar , hoppar o studsar o till slut ligger hon på backen, hjälper inte att ta tag i honom eller något .
Så idag tar vi honom på lina , med barbacka gjord, äldsta dottern rider o jag håller i linan , ponnyn försöker flera ggr att dra , men jag håller i o dottern hinner hoppa av .
Vad ska vi göra , kan inte ha en häst som vi anser är farlig
Hade han bara testat o blivit istadig eller dragit så man kunde få stopp på honom , men han blir blockerad o stutsar o hoppar
Magkänslan säger att han inte har ont, utan mer som det sitter i huvudet på honom, när han har sällskap så går han att rida ,så då borde han ju ha ont även då
Men vi har inte möjlighet att ha sällskap vid ridning mer än då och då
Vad ska vi göra ? får ju inte såld en ponny som inte går att rida , o ta bort honom , vet jag inte
Självklart ska jag låta en veterinär undersöka honom , men kommer inte att låta någon sitta på honom då jag inte vill att ngn ska skada sig
Behöver råd, stöd o hjälp
Har pratat med hon som förmedlat köpet med honom, o hon ska komma hit i morgon o titta o prata
 
Be veterinär kolla tänderna också om denne är duktig på tänder. Annars: be en tandkunnig kolla.

Steg två, när hästen visar sig vara helt okej, säger jag är att ta kontakt med en tränare som är duktig på hantering. Finns ett antal problemlösare att få tag i som åker runt i landet.
 
Ta honom till en klinik och kolla över mun och kropp så att den inte har ont.

Verkar han vara helt ok i kroppen så är det bara unghäst-trots (det tror jag det är) och problemet är att när de vet att de kan få av en brukar det bara bli värre. Jag hade en fyraåring som gjorde så, bockade och stegrade. Man måste helt enkelt hitta en pilot som inte åker av! Och ju mer den hinner kasta av desto svårare är det att bryta mönstret ofta. Har ni någon i närheten som kan ta hästen några veckor och som är riktigt orädd?

Jag skickade våran till en unghästutbildare och beridare. Där bockade hon som en galning varje dag i två veckor. Hon fick helt enkelt bocka tills hon inte orkade mer, varje dag. Sen efter 4 veckor kom vi dit och jag fick rida - Gick galant.
När de har börjat bocka för att få av en brukar tränarhjälp inte räcka eftersom tränare är där 1-2 ggr i veckan och klarar man inte att klamra sig fast som en liten apa de övriga dagarna så sätter det sig i både häst och ryttares huvud och till sist vågar man inte sitta upp längre. Då är det för sent att ta till beridare också eftersom dotterns rädsla kommer vara så stark att ponnyn säkert bara kommer ta över igen när den kommer hem.

Har ni inte råd med beridare så sälj ponnyn. Finns massor med totalt orädda unga ryttare som kan hantera sånt där.
 
Nej, det är så jag känner , vill ju inte att ngn ska bli skadad
Kan en häst bli utdömd om det konstateras att den är " farlig" , för ser inte hur jag ska få den såld, på filmerna som jag har på den , så är det en otroligt fin hopponny, men vart har det tagit vägen???
 
Först måste ponnyn undersökas av veterinär, sen tror jag det är väldigt svårt att bevisa lynnesfel och få den utdömd för det, men jag kan ha fel.
 
Som sagt var tror jag inte det är många som kan sitta kvar , då han gör så här , de första sprången går väll, men dom blir både högre o snabbare . Någon som vet någon duktig, orädd ryttare i närheten av Luleå?

Oroa dig inte, det finns många orädda yngre ryttare.
Säger som @Wine-tee ända utvägen är att låta ponnyn bocka (utan att få av ryttaren) tills den inte orkar mer.
Min ponny var precis som du beskriver, han kastade sig upp i luften och sparkade bakut i luften. Ingen vågade rida eller ens gå i närheten av honom men jag gav inte upp.
Jag höll på i ca 3 månader och ridpassen bestod ändats av att få honom att lyssna mellan bocksprången.
Tog ca 1 månad innan jag kunde jobba i skritt och trav sen ca 2 månader att få till galoppen.
Jag var då inte ens åtta år men innan mig hade han både kastat av och skrämt 6 st äldre mer rutinerade ryttare och vissa vågade inte ens gå i närheten av en häst igen...
Nu några år senare är han en supermysig ponny som jag litar på till 110%
Allt handlar om att hitta rätt ryttare som verkligen har klister i rumpan:) Sen går det säkert super:up:
Lycka till med ponnyn!:) Med lite tur går det över snart:)
 
Ajdå det blir ju mycket svårare när ni bor så långt norrut. Färre ryttare där.

Jag tror absolut inte att hästen är ett hopplöst fall, och att få den utdömd pga. lynnesfel är nog bara att glömma. Det finns nästan ingen forskning alls kring hästpsykologi och räknas därav liksom inte in i försäkringar eller veterinärbedömningar. Vill ni ta det beslutet får du betala det själv.

Om det inte är ett allvarligt fel på hästen som till exempel kissing-spines så kan jag säga med 99% säkerhet att den här ponnyn kommer en dag fungera som en helt normal ridhäst om den bara blir utbildad av någon som är kunnig. Man kan inte säga att bara för att den testar och slänger av barn att den är ett hopplöst fall. Hästar är smarta och kommer de på att de kan smita från jobb genom att slänga av så kommer den fortsätta göra det. bara för att man själv för dagen inte klarar av hästen betyder det inte att det är hästens fel per automatik.
Det finns hur många historier som helst där "farliga hästar" hamnade hos en tillräckligt kunnit och envis ryttare och som sen kom tillbaka och tävlade inom alla dicipliner.

VM-segrarhästen Parzival lämnades till sin ryttarinna för försäljning men han slängde av precis alla som provade så hon köpte honom själv. VM-hopparen Shutterfly var också ett hopplöst fall tills han hamnade i rätt händer.

Ni kanske kan skicka hästen söderut för berdning och sedan försäljning? Blir nog svårt att sälja den som den är främst för att det blir svårt att få spekulanter att åka så långt för att titta på en svår ponny. Att få den tillriden är bästa sättet att bli av med sådana här problem, helt klart. Annars kan man ju höra med ridklubbar i närheten och annonsera efter någon modig och duktig som är kort nog att rida ponny.
 
Jag köpte mig en liknande ponny för några år sedan. Irländsk import som olika beridare försökt få ordning på, men det gick bara inte. Han blev totalt blockerad och bara skenade och bockade tills man flög av. De första två veckorna försökte jag dubbelkolla inridningen på honom och efter två veckor smällde det. Innan dess var han som paralyserad och "skötte" sig och sen en dag när jag som vanligt hängde över sadeln i en vanlig koll fick han panik. Så jag gjorde helt enkelt om inridningen helt för honom. Och jag klickertränande tom in en hel del grejer, vilket var extremt effektivt då han fick ett nytt sätt att fokusera på människan. I början hände det att han fick ryck, men då klev jag bara av och lugnade honom och tids nog gick all ridning utmärkt. Tyvärr sålde jag denna underbara ponny och saknar min pärla enormt! Idag tävlar han hoppning med tredje ryttaren efter mig och är högt älskad!
Det jag menar är att antingen har han ont eller så är han rädd. Bryt ner allt i små små steg och lär in dem på nytt och se till att han förstår allt och tycker det är kul. Jag har slutat tro på att våld löser problemen, då det oftast är vår oförståelse för djurets synvinkel som skapar problemen. Försök ta det till en nivå som hästen förstår och är bekväm i.
 
Han har inte sadeltvång då?
Kompisens nya häst hade varit fri från det i måånga år, tills han flyttade och efter en tid var det dags igen.. Inte varje gång men ofta. Idag funkar det hur bra som helst.
 
Hej! Har postat en tråd om våran ponny som är importerad från Irland, 5 år, valack , hopponny
är förklarade jag att han börjat kasta av , trodde det va ngt han bara gjorde med yngsta dottern ( 14 år) , tänkte han testar .
Men problemet är större än så, äldsta dottern kom hem igår ( studerar på annan ort) skulle rida , då vi inte kan / vågar utsätta den yngre dottern, eftersom han ska ha av henne till varje pris, bocksprång flera meter upp i luften gång på gång . I går hann äldsta dottern bara upp i sadeln o ponnyn drar , hoppar o studsar o till slut ligger hon på backen, hjälper inte att ta tag i honom eller något .
Så idag tar vi honom på lina , med barbacka gjord, äldsta dottern rider o jag håller i linan , ponnyn försöker flera ggr att dra , men jag håller i o dottern hinner hoppa av .
Vad ska vi göra , kan inte ha en häst som vi anser är farlig
Hade han bara testat o blivit istadig eller dragit så man kunde få stopp på honom , men han blir blockerad o stutsar o hoppar
Magkänslan säger att han inte har ont, utan mer som det sitter i huvudet på honom, när han har sällskap så går han att rida ,så då borde han ju ha ont även då
Men vi har inte möjlighet att ha sällskap vid ridning mer än då och då
Vad ska vi göra ? får ju inte såld en ponny som inte går att rida , o ta bort honom , vet jag inte
Självklart ska jag låta en veterinär undersöka honom , men kommer inte att låta någon sitta på honom då jag inte vill att ngn ska skada sig
Behöver råd, stöd o hjälp
Har pratat med hon som förmedlat köpet med honom, o hon ska komma hit i morgon o titta o prata

Jag tycker ändå att det låter som om han har ont. En sak som jag har lärt mig under ett lååångt hästliv, det är att om en häst ändrar beteende så har den oftast ont. Ingen häst vaknar och tänker att idag skall jag minsann jävlas med människorna. Hästar har hög smärttröskel och kan gå och ha ont väldigt länge innan de till slut exploderar.
 
Jag tycker ändå att det låter som om han har ont. En sak som jag har lärt mig under ett lååångt hästliv, det är att om en häst ändrar beteende så har den oftast ont. Ingen häst vaknar och tänker att idag skall jag minsann jävlas med människorna. Hästar har hög smärttröskel och kan gå och ha ont väldigt länge innan de till slut exploderar.
Och ibland är det så att med sällskap så kanske de blir "distraherade" nog för att inte leva rövare, men ensam så är det allt de kan tänka på. Smärta ökar också hästens adrenalinpåslag och kan göra den ännu mer stressad tex när den är utan kompisar och därmed mindre trygg.
 
Vad kostar det att röntga ryggen på en häst o är det ngn försäkringen täcker ? ( om man skulle tro att den har ont i ryggen) Vad krävs för att man ska kunna häva ett köp, måste det vara ngt som går att visa eller räcker det med att man köpt en ridponny som visar sig inte vara ridbar
 
problem med rygg och skelett i allmänhet räknas som ett dolt fel. Nästan inga hästar går att försäkra in för att täcka dolda fel såvida de inte haft samma försäkring med fullt skydd sedan hästen föddes. Enda vägen jag vet runt detta är att göra en hältutredning, men då krävs ju också att hästen är halt för att komma vidare, och även då om något dyker upp vid ryggröntgen så täcker försäkringen kanske inte det.

Vad som krävs för att kunna häva ett köp beror på vad som står i köpeavtalet, samt att det beror på om du köpt från privatperson eller företag. Har du köpt från ett företag har de upplysningsplikt och då du inte haft ponnyn länge så bör reklamationene anses ha gjorts inom skälig tid. Även då är det tyvärr svårt att få rätt om säljaren bestrider reklamationen.
Köpte du från privatperson har du eftersökningsplikt, vilket betyder att kollade du inte upp hästen ordentligt innan du köpte får du nog stå ditt kast om ni inte på annat sätt kan -bevisa- att säljaren har -vetat om- detta problem. Är säljaren helt ärligt ovetande är det bara att glömma att reklamera.
 
Vi köpte honom av en privat person som förmedlar hästar från Irland
Men kan väll tycka att jag köpt honom som ridponny , men som det är ju anser jag inte att han är en ridbar ponny , men vi får backa o ge honom tid
Jag tycker det är lite lustigt med honom då han ändå gjort så många framsteg i hanteringen från marken på de här veckorna , i dag var vi ute o gick med honom och det funkade bra , han reagerar inte på bilar mm, men kanske gör jag klokt i att börja kolla honom i munnen , så kan vi ju utesluta ngt i alla fall samt så har jag hittat en orädd o jätte duktig hoppryttare , som ska komma o kolla , dom skulle böja honom innan dom provar sitta upp ( så han inte har ngn hälta, men vi sprang med honom i dag o han ser fin ut i benen o rörelserna) , bara för att se hur han reagerar när han får ett nytt motstånd på ryggen , ger han sig eller fortsätter han? Sedan får man gå vidare o i så fall kolla ryggen , men vad kan det kosta ?
 
Vi köpte honom av en privat person som förmedlar hästar från Irland
Men kan väll tycka att jag köpt honom som ridponny , men som det är ju anser jag inte att han är en ridbar ponny , men vi får backa o ge honom tid
Jag tycker det är lite lustigt med honom då han ändå gjort så många framsteg i hanteringen från marken på de här veckorna , i dag var vi ute o gick med honom och det funkade bra , han reagerar inte på bilar mm, men kanske gör jag klokt i att börja kolla honom i munnen , så kan vi ju utesluta ngt i alla fall samt så har jag hittat en orädd o jätte duktig hoppryttare , som ska komma o kolla , dom skulle böja honom innan dom provar sitta upp ( så han inte har ngn hälta, men vi sprang med honom i dag o han ser fin ut i benen o rörelserna) , bara för att se hur han reagerar när han får ett nytt motstånd på ryggen , ger han sig eller fortsätter han? Sedan får man gå vidare o i så fall kolla ryggen , men vad kan det kosta ?
Men ALLTSÅ! Veterinärer böjer hästar! Ingen annan!
Det kan absolut vara idé att testa hur hästen gör med en erfaren ryttare, men en erfaren ryttare kan ev också tvinga hästen att göra sånt som gör ont, och i slutänden är det ju ni som ska rida.

Åk till veterinären, börja med en enkel hältutredning. Kolla med försäkringsbolaget vad de täcker osv. En enkel koll på klinik kostar kanske ett par tusen om man inte "behöver göra något".

Om ni inte har provridit hästen innan köp + exportröntgat och noga undersökt den så sitter ni nog där ni sitter med den här hästen.
 
Men man kan tycka att man köper en ridponny, det står ju att den är inriden o hoppa har ju även film på när om hoppar den, , tyvärr är den här ponnyn inte ridbar för mig, o vi hr inte kunskaperna till att rida i eller i dagsläget någon som vill rida honom, om han inte har ont , vad ska man då göra . Chansa o sälja honom, men som vad? ungponny som behöver tid, problemponny, sällskapsponny , han är fin i hantering , eller ska man ta valet att låta honom somna in , då pga av att vi inte har kunskaperna , känns lite hårt, men är ärlig då jag inte tror vi fixa det
 
Rider din dotter på lektion eller för någon tränare?
Bara för att ponnyn ser trevlig ut på film så behöver inte det betyda att den är lätt att rida för någon annan. Men det har ni ju redan insett.

Om ni inte redan har hjälp med ridningen av någon så rekommenderar jag att ni ser till så att ni får det. Dessutom hade jag gjort en ordentligt utredning av hästen för att kolla så att den inte har ont någonstans.

Jag har läst tråden igen och insett att du har hittat någon som kan hjälpa till med ridningen. En femårig häst är inte så gammal. Den kan vara osäker vilket ponnyer kan uttrycka på flera olika sätt.
 
Hur mycket köpte ni ponnyn för? Vad köptes den som, hopp-ponny? Allround? Hobbyridning?

Finns det film visar det ju att någon klarat att rida den. Är ponnyn nu helt frisk bevisar det ju bara att just dina döttrar inte klarar av den.

Nummer 1: Kolla hästen på klinik. Glöm inte att kolla munnen.

Är det något galet med ponnyn får ni ta ställning då till vad som skall göras. Är den däremot frisk så sälj den snorbilligt. "Projektponny som behöver en orädd ryttare".
 
Vi gav 36000 kr för honom, köpt som tävlingsponny/ allround
Jo, hoppas det bara är kemin om inte stämmer, och att det kommer att gå bra med annan ryttare, då är det ju inga problem att sälja honom
om han skulle ha ont ngn stans så får vi behandla honom, o får kanske den fina ponny som jag tror han kan vara
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 570
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 856
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 786
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp