Det blev ett litet sto =) Men inte helt fläckfritt

Sv: Det blev ett litet sto =) Men inte helt fläckfritt

Min erfarenhet av egna föl är att de vid utevistelse lägger sig ner cirka en gång per kvart och vilar då mellan fem och tio minuter. Dessemellan rushar de runt.

Ja det låter som mina föl :D inte fasiken väntar de två timmar mellan gångerna de ligger ner och powernappar innan de ska leva jävel igen.

Sv: Det blev ett litet sto =) Men inte helt fläckfritt

Du förvånar mig faktiskt. Jo ett föl som föds med veka kotor eller upprätade kotor ska ha ett underlag i sin box där den ska vila med en halvmeter halm och en jäkla massa spån. Detta för att den dels inte ska få lunginflamation och så snart den inte diar lägger sig ner och vilar. Man "ställer" sällan ett föl på detta underlag utan den kommer frivilligt att ligga ner den största tiden på detta underlag. Detta leder senare till att den knappast kommer lägga sig ner och vila när den kommer ut på ett hårt underlag utan snarare under dessa 2 timmar vara aktiv och stärka sina muskler senor.

.

Du verkar missförstå med flit faktist....
Vi har mycket strö på en fast bädd som är väl rengjord.
Vet inte hur du skall fatta vad jag skriver men gör ett försök.
En jäkla massa halm och spån som förflyttar sig lätt i en box är som att ligga i Ikeas bollbassäng för barn.
Om du däremot har en fastare bädd så är det som att ligga på en madrass.

Och sedan tar jag helt för givet att vi i denna tråd talar om föl som en ett, två eller tre fyra dygn. Dom orkar sällan springa runt i två timmar i sträck. Inte ens dom som är stadiga på hovarna.

Dom helt ok-ungarna vid ett två dygn hålla igång och leka, bocka, hoppa osv i kanske 40 minuter i bästa fall. Snittet ligger nog på kortare tid. Sedan vill dom vika ihop sig.

Däremot ungar som närmar sig 14 dygn har mindre problem att hålla sig uppe.
Men då är problemet veka kotor för längesedan över.

Offtopic.
Angående kronränder så blev beskedet att dom fyra hingstarna ätit olämpliga växter. Exakt samma fenomen visade sig samtidigt i närheten av SVA på flera unghästar. Kontakt och mailade bilder, undersökningar/blodprov och röntgen bekräftade detta.
Samtliga fyra hos oss blev till slut helt återställda. Men det krävdes en del jobb. Strömsholmsresor med Micke-hovis som skar upp område nedanför kronranden för att släppa på trycket. Tog mycket lång tid innan friskt horn kom. Men envishet lönar sig.

AM

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 310
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Barn som inte sover
  • Gamla trotjänare

Hund, Katt, Andra Djur