Det blev ett litet sto =) Men inte helt fläckfritt

Sv: Det blev ett litet sto =) Men inte helt fläckfritt

Kan bara instämma i majoriteten, har sett många föl med "för långa ben" som vinglar hit och dit, men som efter några dagar/ett par veckor rätat upp sig och blivit fina i benen.

vad observant av dig att se att Esters V-tangent antagligen är ur funktion.
Jag säger som lines, coari du är stabil :laugh:

Så såg en an mina föl ut när han föddes men efter bara några dagar så var det betydligt bättre och efter ca en vecka så var han normal på benen.

Den ende vi har behövt göra något på var en som hade för korta senor bak och tillsammans med spetsiga fölhovar så var lösningen att raspa pyttelite på tån så att den blev plattare så den kunde gå och vips så löste sig det efter några dagar.

Mja. Ett föl dom inte rätar upp sig efter ett par weckor tycker jag ska undesökas aw weterinär, aw flera olika skäl. Sedan anser jag att en utbildad howslagare bör ta hand om korrigeringen om en sådan är aktuell i det enskilda fallet. Wilket det oftast är.

Samarbete är ett swenskt ord som är ganska anwändbart. Kolla SAO om du inte riktigt begriper innebörden.

Men det är gulligt aw dig att sänka dig till min niwå och bojkotta enkel-w. Låt det inte bli nån wana bara, folk kan ju tro att wi är släkt.

Tack för alla era svar.
Kompisen har varit i kontakt med både hovis och vet nu så detta ska säkerligen lösa sig =)

Och inte heller håller jag med dig om ditt upplägg av utevistelsen av fölet, 2 timmar vid denna årstiden med ostadigt väder och alldeles för kall mark att ligga på är alldeles för lång utevistelse i taget första veckan, nej klart betydligt kortare pass i taget, fölet får inte lägga sig ute nu utan max 20 minuter i stöten ute men x flera är att rekommendera. Man har inte mkt nytta av raka ben om fölis dör i lunginflammation istället.

Nu skrev Coari "fri tillgång till utevistelse", vilket jag tolkade som att man skulle öppna boxen så att de kunde gå ut om de ville i två timmar.
Jag har svårt att tro att fölis skulle dö av att vara ute två timmar såhär års.. vad jag vet finns det föl som föds och växer upp på lösdrift och överlever?

Absolut! Jag vet uppfödare som har stora lösdrifter där det börjar titta ut föl i februari-mars. Men självklart ska fölet ha tillgång till torr mjuk liggplats i såna fall!

Och där avslöjade du väldigt tydligt att du själv inte har någon erfarenhet av föl, börjar nästan gå lite till överdrift det här ropandet efter veterinär eller klinik åkande, finns något som heter lagom. Har man ingen kunskap i ämnet så kanske man skall låta bli att svara i de trådarna.
Veka kotor på nyfödda fölisar ar som sagt mkt vanligt förekommande och veterinärerna skulle få ganska fullt upp om alla skulle jaga dem för det.

Jag "avslöjar" inget alls, jag har aldrig påstått att jag har erfarenhet av föl.

Jag vill bara påstå att ett snabbt samtal med en veterinär, som kan ställa relevanta följdfrågor, kan ge mer relevanta och korrekta svar än vad man kan få på ett forum.

Här står att läsa både att fölet ska ha mjukt underlag i boxen och att den ska ha ett fast underlag.
Så vad är korrekt? Hur ska man som osäker förstagångsavlare veta?

Jag är ganska säker på att veterinärerna gärna svarar på sådana här frågor istället för att få ta hand om de skador som kan uppkomma om man gör fel.

Det står som sagt överst i tråden att veterinär ska kontaktas, detta är inget akutvårdsforum..

Jag ser nu att hovis och veterinär är kontaktade, och det tycker jag var klokt gjort. Man skaffar väl inte en fölis för att låta den bli fördärvad det första man gör.

Just därför man ser till att vara påläst innan fölungen anländer...:cool:

Jag "avslöjar" inget alls, jag har aldrig påstått att jag har erfarenhet av föl.

Jag vill bara påstå att ett snabbt samtal med en veterinär, som kan ställa relevanta följdfrågor, kan ge mer relevanta och korrekta svar än vad man kan få på ett forum.

Här står att läsa både att fölet ska ha mjukt underlag i boxen och att den ska ha ett fast underlag.
Så vad är korrekt? Hur ska man som osäker förstagångsavlare veta?

Jag är ganska säker på att veterinärerna gärna svarar på sådana här frågor istället för att få ta hand om de skador som kan uppkomma om man gör fel.

Det står som sagt överst i tråden att veterinär ska kontaktas, detta är inget akutvårdsforum..

Jag ser nu att hovis och veterinär är kontaktade, och det tycker jag var klokt gjort. Man skaffar väl inte en fölis för att låta den bli fördärvad det första man gör.

Alla föl ska ha ett mjukt underlag att ligga på när de vilar. Att de sen ska gå på ett hårt underlag är en annan sak ;)

Jag hoppas och håller tummarna att ingen är så dum att den går in här och frågar om det är något akut och väntar på svar innan man kontaktar veterinär. MEN ibland är saker inte så akuta eller man undrar över något och då är buke bra att fråga. Även dom gånger man har testat allt och undrar om någon annan har råkat ut för samma sak och hur dom löste det hela.

Faran är om fölet lägger sig ner för länge ute. Det har dåligt med underhudsfett och marken är kall, där jag bor är det snö. Ska man ha föl ute i två timmar får man se till det regelbundet så att det inte ligger ner för länge och blir nerkylt.

Jag nämnde fast underlag. Som t.ex en bra tillredd bädd.
Ställer man en vek unge på en halvmeter halm och en jäkla massa spån så blir det för mjukt.
Alla som har någon så när kunskap i matte kan ju räkna ut hur många timmar/dygn som ungen står inne respektive ute.
Jag syftar inte på att ungen skall ligga på nåt cementgolv..nej.
Den skall inte utsättas för risk att få skav/liggsår då det tär en bra inkörsport för fölsjuka. Den skall ligga bekvämt men inte behöva gräva sig upp då den ställer sig.

Vidare. Om fölungen får tillfälle att lägga sig ute, kanske i lera/vatten/is så finns det stor risk för lunginflammation.
Annat är mitt i sommaren då marken är varm.

En ny kotte som får lunginflammation kan bli svår att rädda då den sjuknar in väldigt fort.
Här har man "ingen timme" på sig att avvakta till nästa dag ifall den blir bättre för då får man bära ut den i en sopsäck.

Detta är en "basic" kunskap om man håller på med avel.
(Och jag förutsätter att dom som håller på med avel är väl bekanta med detta fenomen. )

En fölunge är heller inte så smart. Den lägger sig där mamma står.
Och skulle nu mamma stå i en lerpöl så lägger sig ungen där. Oavsett om man har en ligghall på 100 kvadrat fylld med halm på 12 meters avstånd.

AM

Där sa du ngt mer- att hagen ska vara fölvänlig. Ingen gyttja eller en sjö som den kan drunkna i:eek:
Staketet ska vara väl synligt.
antar att strömmen ska stängas av?

har sett flera som har gjort frivolter över undertråden.

Axel som inte ännu har fått erfara ett föls tillkomst:crazy: ,men kanske en dag:banana:

Whatever.. jag behöver ingen undervisning i hur man sköter om en fölunge då jag inte har någon sådan på g.

Det JAG ville säga med mitt inlägg i tråden var att JAG tycker att det är vettigare att ringa en veterinär om man är orolig för sitt föl, och inte förlita sig på svar från ett forum.

TS verkade innte veta vad man skulle göra med fölet, alltså kan man tro att h*n inte kan avgöra om det är ett fall för veterinären eller inte. Och vet man inte själv så är det nog bäst att låta veterinären avgöra om fölet behövs tittas till.

Det var allt jag hade att säga.

Faran är om fölet lägger sig ner för länge ute. Det har dåligt med underhudsfett och marken är kall, där jag bor är det snö. Ska man ha föl ute i två timmar får man se till det regelbundet så att det inte ligger ner för länge och blir nerkylt.

Ett föl som kommer från 2 timmars vila i en mjuk varm box kommer under inga omständigheter lägga sig ner och vila ute på ett hårt underlag som den ska befinna sig på i 2 timmar för att därefter åter tas in i sin mjuka varma box för åter vila.

Här har du poängen med att man ska arbeta i sk 2 timmars pass. Skulle fölet lägga sig ner ute på hårt kallt /snöigt underlag så är den så svag i sin muskelatur/senapparatur att den redan blivit överansträngd och då borde man väl förstå att tiden i utevistelsen måsta dras ner och vila på mjukt underlag måsta ökas.

Jag skev tidigare att det är mkt viktigt att detta föl enbart ska gå med sitt sto,,, inte med massa andra hästar som kan påverka fölet oönskad för mkt rörelse utan den måste själv få välja hur mkt och när den vill röra sig, utan yttre påverkan.

Jag har svårt att tro att fölis skulle dö av att vara ute två timmar såhär års.. vad jag vet finns det föl som föds och växer upp på lösdrift och överlever?

Whatever.. jag behöver ingen undervisning i hur man sköter om en fölunge då jag inte har någon sådan på g.

Försöker bara revidera lite och ej undervisa..
Du ska inte ha föl..nej. Men andra kanske ska det.
Därför är det viktigt att påängtera sakfel som skrivs av dom som ej håller på.

Eller hur?? ;)

Själv är jag sådan som tycker att undervisning oavsett gren eller ämne inom hästeriet är något som jag kanske kan ha nytta av i mitt stuteriarbete..

AM

Jag nämnde fast underlag. Som t.ex en bra tillredd bädd.
Ställer man en vek unge på en halvmeter halm och en jäkla massa spån så blir det för mjukt.
Alla som har någon så när kunskap i matte kan ju räkna ut hur många timmar/dygn som ungen står inne respektive ute.

AM

Du förvånar mig faktiskt. Jo ett föl som föds med veka kotor eller upprätade kotor ska ha ett underlag i sin box där den ska vila med en halvmeter halm och en jäkla massa spån. Detta för att den dels inte ska få lunginflamation och så snart den inte diar lägger sig ner och vilar. Man "ställer" sällan ett föl på detta underlag utan den kommer frivilligt att ligga ner den största tiden på detta underlag. Detta leder senare till att den knappast kommer lägga sig ner och vila när den kommer ut på ett hårt underlag utan snarare under dessa 2 timmar vara aktiv och stärka sina muskler senor.

Enkel mattematik: Föl och sto står i egen separat box nattetid (där boxen är stängd) på morgonen släpps sto/föl ut i hage på hård mark 2 timmar, därefter in i mjuk box 2 timmar, därefter ut i hage på hård mark 2 timmar, O.S.V. hela dagen.

Första utsläpp är kl 7.00
Sista intag och nattlig boxvila är kl 21.00

Total nattvila i box: 10 timmar

Total utevistelse på hårt underlag: 8 timmar

Total boxvila dagtid: 6 timmar

Varje gång fölet kommer in på boxvila så är det ganska naturligt att den först diar innan den lägger sig ner och det brukar i snitt vara 10 minuter, allstå 10 min ¤ 4 insläpp totalt stående på mjukt underlag i box 40 minuter + att vi måste lägga till när den diar på morgonen före första utsläpp och eftersom vi morgon fodrar kl 6.00 så bör vi här kalkylera med en längre tid stående på just morgonen, vi tar 1 timme för att inte underskatta.

Så då har fölet på mjukt underlag i box i snitt stått upp totalt på ett dygn i 1 timme och 40 minuter, den har legat ner och vilat på mjuk bädd totalt på ett dygn i 14 timmar, 50 minuter. Den har rört sig på hårt underlag på ett dygn i 8 timmar.

Fördelning:

Den har haft fri rörelse på hårt underlag 1/3 del av dygnet, Vilat på mjukt underlag nästan strax under 2/3 av dygnet, den återsående tiden för att komma upp till exakt 2/3 har den stått upp på mjukt underlag.

Mkt vanligt med föl som vid födseln har veka kotor och dom första veckorna utsätts för större påfrestningar än senorna/musklerna klarar av visar sig senare bli antingen bockhovade b.f. eller få upprätade kotor.

Själv är jag sådan som tycker att undervisning oavsett gren eller ämne inom hästeriet är något som jag kanske kan ha nytta av i mitt stuteriarbete..

AM

Jag kom att tänka på studie,, hur gick det för dig med dina unghästar där kronränderna sprack???

Hör inte till tråden men det vore kul om du kunde öppna en tråd och förklara fallbeskrivning,åtgärder och vad det berodde på..

Jag har länge återkommande funderat på vad som hände.

Dom föl jag har haft har inte de första dagarna stått upp i två timmar innan de har lagt sig ner. Så det är lätt att fölet blir för kallt om det ska stå ute i två timmar om det är dåligt väder eller kallt på marken. Varma sommardagar är det ingen fara.

Dessutom så har jag oxå upplevt det som om det finns för tjockt med halm så har de svårare för att resa sig när de ska upp. Nu menar jag inte att man ska snåla på halmen utan ha lagom med halm.

Min erfarenhet av egna föl är att de vid utevistelse lägger sig ner cirka en gång per kvart och vilar då mellan fem och tio minuter. Dessemellan rushar de runt.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 310
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur