Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och inte heller håller jag med dig om ditt upplägg av utevistelsen av fölet, 2 timmar vid denna årstiden med ostadigt väder och alldeles för kall mark att ligga på är alldeles för lång utevistelse i taget första veckan, nej klart betydligt kortare pass i taget, fölet får inte lägga sig ute nu utan max 20 minuter i stöten ute men x flera är att rekommendera. Man har inte mkt nytta av raka ben om fölis dör i lunginflammation istället.
Och där avslöjade du väldigt tydligt att du själv inte har någon erfarenhet av föl, börjar nästan gå lite till överdrift det här ropandet efter veterinär eller klinik åkande, finns något som heter lagom. Har man ingen kunskap i ämnet så kanske man skall låta bli att svara i de trådarna.
Veka kotor på nyfödda fölisar ar som sagt mkt vanligt förekommande och veterinärerna skulle få ganska fullt upp om alla skulle jaga dem för det.
Jag "avslöjar" inget alls, jag har aldrig påstått att jag har erfarenhet av föl.
Jag vill bara påstå att ett snabbt samtal med en veterinär, som kan ställa relevanta följdfrågor, kan ge mer relevanta och korrekta svar än vad man kan få på ett forum.
Här står att läsa både att fölet ska ha mjukt underlag i boxen och att den ska ha ett fast underlag.
Så vad är korrekt? Hur ska man som osäker förstagångsavlare veta?
Jag är ganska säker på att veterinärerna gärna svarar på sådana här frågor istället för att få ta hand om de skador som kan uppkomma om man gör fel.
Det står som sagt överst i tråden att veterinär ska kontaktas, detta är inget akutvårdsforum..
Jag ser nu att hovis och veterinär är kontaktade, och det tycker jag var klokt gjort. Man skaffar väl inte en fölis för att låta den bli fördärvad det första man gör.
Här står att läsa både att fölet ska ha mjukt underlag i boxen och att den ska ha ett fast underlag.
Faran är om fölet lägger sig ner för länge ute. Det har dåligt med underhudsfett och marken är kall, där jag bor är det snö. Ska man ha föl ute i två timmar får man se till det regelbundet så att det inte ligger ner för länge och blir nerkylt.
Jag har svårt att tro att fölis skulle dö av att vara ute två timmar såhär års.. vad jag vet finns det föl som föds och växer upp på lösdrift och överlever?
Whatever.. jag behöver ingen undervisning i hur man sköter om en fölunge då jag inte har någon sådan på g.
Jag nämnde fast underlag. Som t.ex en bra tillredd bädd.
Ställer man en vek unge på en halvmeter halm och en jäkla massa spån så blir det för mjukt.
Alla som har någon så när kunskap i matte kan ju räkna ut hur många timmar/dygn som ungen står inne respektive ute.
AM
Själv är jag sådan som tycker att undervisning oavsett gren eller ämne inom hästeriet är något som jag kanske kan ha nytta av i mitt stuteriarbete..
AM