Sv: Det blev ett litet sto =) Men inte helt fläckfritt
Min kompis häst föla inatt...
Men inte helt fläckfritt var det.
Fölet har för långa böjsenor bak vilket gör att ballarna tar i marken.
Vilka åtgäden är bäst att ta vid detta fall?
Kommer det blir framtida problem eller liknande när hästen blir äldre?
Jag försöker hitta info om detta på google men det är nästan omöjligt eller så säker jag fel...
Kanske finns ett annat namn för det?
Tacksam för svar!
Jag kan bara själv svara utifrån erfarenhet inom mitt yrkesutövande.
Fölet är fött med ngt förkort skelett i förhållande till muskler och senor, och det är mkt vanligt att föl föds så. Liksom att föl föds med för långt skelett i förhållande till muskler och senor fast i det fallat så står dom väldigt "upprätade" i sina kotor.
I båda fallen så brukar det inom max 2 veckor rätta till sig, helt naturligt.
En viktig sak här är (vilka vissa som svarat verkar ha mindre förståelse för) att fölet måste röra på sig för att stärka sina senor och utveckla sin muskelatur. Muskler och senor som utsätts för för mkt rörelse leder ofelbart till överanstängning med påföljden att dom utvecklas negativt (typ en muskel som belastas så mkt att den utsätts för mjölksyra kommer om belastningen forstätter utsättas för sönderfall. En sena som utsätts för långvarig överbelastning kommer att utsättas för en blödning i senan med resultatet, en försvagning i elasticiteten.
Det bästa för dessa föl är vikten av omväxling,, fri tillgång till arbete och fri tillgång till vila. Med detta menar jag utifrån egen notering av många likartade fallbeskrivningar i det du söker råd om i ditt start inlägg. Stoet och fölet ska ha tillgång till en egen fölbox där underlaget ska vara mjuk med helt mkt halm, stoet och fölet ska ha tillgång till en egen separat hage där underlaget gärna ska vara hårt. Kuperad hage i detta läge är ofta till fölets framtida hållbarhet en nackdel.
Nu kommer det jobbiga för hästägarens första veckor med ett föl som är född med för långa senor eller för långt skelett.
Sto och föl ska efter nattens vila i boxen släppas ut i sin hage i 2 timmar för fri tillgång till arbete på hårt underlag, därefter ställas in i sin box i 2 timmar för fri tillgång till vila på mjukt underlag. Efter 2 timmars vila i box så är det åter dags för fri tillgång på arbete i hage, osv. Efter sista utepasset på dagen så ställer man in sto och föl i sin box över natten för att nästa dag göra om samma övning.
Du frågade om dom bästa åtgärderna och inte dom som va mest bekväma för hästägaren eller till hästens framtida nackdel i hållbarhet och det gillar jag att du skrev.
Du bör oxå be din hovis komma ut så snart som möjligt för att denna person ska kunna bedömma fölets exteriör i ett tidigt skede, sedan bör samma person komma tillbaka efter två veckor för att se om en markant förbättring har skett. Har ingen förbättring skett så är det läga att hovis tillsammans med Vet. gör en bedömning och tillsammans med även hästägaren kommer fram till lämpliga korrigerings åtgärder.
Lycka till!!