Det blev ett litet sto =) Men inte helt fläckfritt

S

sln

Min kompis häst föla inatt...
Men inte helt fläckfritt var det.
Fölet har för långa böjsenor bak vilket gör att ballarna tar i marken.

Vilka åtgäden är bäst att ta vid detta fall?
Kommer det blir framtida problem eller liknande när hästen blir äldre?

Jag försöker hitta info om detta på google men det är nästan omöjligt eller så säker jag fel...
Kanske finns ett annat namn för det?

Tacksam för svar!

Sv: Det blev ett litet sto =) Men inte helt fläckfritt

Vänta ett par dar så ska ni se att ungen rätat upp sig.;)
Inte alls ovanligt att fölisar är sådana den första veckan elelr så, för att sedan stabiliseras.

Mer regel än undantag att nyfödda föl ser konstiga ut benen de första dagarna. Om hon går riktigt ner på marken så kan t ex sätta klister binda eller lägga ett lite bandage när hon är ute så att hon inte får skavsår.

Ni har väl ringt veterinär får man hoppas? Vad gav h*n för råd?
Känns dumt att riskera fölet genom att lita på vad lite buke-folk har att säga... :grin:

Åker du till akuten för nageltrång?
Det är många här på Buke som är erfarna uppfödare och sett mååååånga föl i sina dagar.
TS "problem" är mycket vanligt förekommande.

Min häst är född sån och är helt normal idag, det försvann på någon vecka. Ha fölungen ute mycket så den rör på sig så rätas det där upp.

Instinktivt vill vi gärna vårda en sådan förlunge ömt. Låta den vara i en box med mjuk bädd och inte ha den ute så länge, eftersom den lilla fölungen då riskerar få skavsår.

Här gäller det att tänka förnuftigt istället! Så länge hästen enbart står på mjukt underlag har den ingen möjlighet att räta upp sig. Istället måste det lilla fölet röra sig på så hård och jämn mark som möjligt, för att få styrsel på sina ben. Naturlig rörelse för en vild häst är ca 15 km per dag så det är ut och traska som gäller...

Hästägaren har cirka två veckor på sig att ordna så mycket rörelse som möjligt på lämplig mark. Om detta behov inte tillgodoses finns det risk att fölungen inte rätar upp sig och den felaktiga benställningen kan bli bestående. Vid dessa fall brukar man, med hjälp av veterinär, prova att sucsessivt spjäla upp fölet till en korrekt benställning. Detta anser jag är en lång, kostsam och onödig metod.

Det är så mycket enklare att erbjuda en naturlig start för fölet med mycket rörelse så att den kan läka sig själv. Lycka till!

Åker du till akuten för nageltrång?
Det är många här på Buke som är erfarna uppfödare och sett mååååånga föl i sina dagar.
TS "problem" är mycket vanligt förekommande.

Nej, men jag sa heller inte att de skulle åka till klinik, eller hur?

Jag vet att det finns en massa folk som iaf utger sig för (och också verkar ha) en massa erfarenhet här på buke, men när det gäller allvar så ska man naturligtvis ringa någon som man VET är UTBILDAD, och inte kolla runt på forum.
När man ringt veterinären och denne bedömt att det inte är någon fara och givit lite goda råd, så kan man ju bolla lite tankar med oss här på buke.

Vi har ju redan sett ett råd här att man ska ut och röra på fölet. Hur vet vi att det är korrekt? Det kanske skadar fölet för livet?
Om JAG säger att det är bäst att tvinga fölet att ligga ner en vecka, hur vet vi om DET är rätt?

Detta är ett diskussionsforum, inte en frågespalt som enbart besvaras av veterinärer.

Ni har väl ringt veterinär får man hoppas? Vad gav h*n för råd?
Känns dumt att riskera fölet genom att lita på vad lite buke-folk har att säga... :grin:

Och där avslöjade du väldigt tydligt att du själv inte har någon erfarenhet av föl, börjar nästan gå lite till överdrift det här ropandet efter veterinär eller klinik åkande, finns något som heter lagom. Har man ingen kunskap i ämnet så kanske man skall låta bli att svara i de trådarna.
Veka kotor på nyfödda fölisar ar som sagt mkt vanligt förekommande och veterinärerna skulle få ganska fullt upp om alla skulle jaga dem för det.

Vi har ju redan sett ett råd här att man ska ut och röra på fölet. Hur vet vi att det är korrekt? Det kanske skadar fölet för livet?
Om JAG säger att det är bäst att tvinga fölet att ligga ner en vecka, hur vet vi om DET är rätt?

Detta är ett diskussionsforum, inte en frågespalt som enbart besvaras av veterinärer.

Ett mkt enkelt sätt att kolla trovärdigheten på de som svarat är ju att antingen besöka deras hemsida som det ofta är länkat till via profilen alternativt bara kolla lite på deras tidigare inlägg så ser man ganska fort vad det handlar om för en person. Är det en stor uppfödare som tex en av dem som svarat ja då kan man ju ganska enkelt utgå från att den vet vad den talar om.

Hade TS sedan varit lite smart så hade hon lagt tråden på avel i stället så hade hon fångat det stora antalet rutinerade uppfödare som faktiskt finns på forumet och snabbt fått samma svar troligen från flera stycken och då är det inte så svårt att lita på att svaret är korrekt. I alla fall på avelssidan är folk inte så anonyma utan det är inte svårt att se att vissa har mångårig erfarenhet och definitivt vet vad de pratar om.

Jag tror att det som skuggi menar är att ett: Hur ska man kunna veta att de som svarar här är rutinerade? Du kan ju faktiskt vara fjorton och säga vad du hört någon säga någon gång.Två: Hur kan den som svarar veta att detta är rätt beskrivet? Det kanske rent utav är missbildat? Finns ingen bild på åkomman vad jag kan se?
Nog ska man väl kontakta en veterinär om man misstänker att allt inte står rätt till? Det står det tydligt ovanför det här forumet.Man behöver inte åka till klinik-men att ta ut en veterinär som tittar på det är det minsta man kan begära.

Instämmer med tidigare, kolla gärna om det finns länk till hemsidor. Är det en erfaren uppfödare som tar sig tid att svara så är det bara att tacka och ta emot. Det finns en oerhört stor kunskapsbank här på Buke, samtidigt som det finns en del som inte kan så mycket som de tror att de kan. Man får sortera bland svaren ibland.
Hoppas tråden flyttas till Avel.
/U

samtidigt.. jag skulle inte vågat att avla fram föl utan att veta att det fanns folk som var mer rutinerade än mig i min närhet som jag kunde tjoa på om jag blev osäker. Jag har än så länge haft fantastisk tur med mina 5 fölningar, men jag är långt ifrån rutinerad. Utöver det så har jag givetvis distriktarens nummer inprogrammerat i mobilen.
Och så finns boken "att bli med föl" som jag tycker täcker mycket, men det är fortfarande skillnad mot att ha en erfaren uppfödare att tillgå.
/U

Min kompis häst föla inatt...
Men inte helt fläckfritt var det.
Fölet har för långa böjsenor bak vilket gör att ballarna tar i marken.

Vilka åtgäden är bäst att ta vid detta fall?
Kommer det blir framtida problem eller liknande när hästen blir äldre?

Jag försöker hitta info om detta på google men det är nästan omöjligt eller så säker jag fel...
Kanske finns ett annat namn för det?

Tacksam för svar!

Jag kan bara själv svara utifrån erfarenhet inom mitt yrkesutövande.

Fölet är fött med ngt förkort skelett i förhållande till muskler och senor, och det är mkt vanligt att föl föds så. Liksom att föl föds med för långt skelett i förhållande till muskler och senor fast i det fallat så står dom väldigt "upprätade" i sina kotor.

I båda fallen så brukar det inom max 2 veckor rätta till sig, helt naturligt.

En viktig sak här är (vilka vissa som svarat verkar ha mindre förståelse för) att fölet måste röra på sig för att stärka sina senor och utveckla sin muskelatur. Muskler och senor som utsätts för för mkt rörelse leder ofelbart till överanstängning med påföljden att dom utvecklas negativt (typ en muskel som belastas så mkt att den utsätts för mjölksyra kommer om belastningen forstätter utsättas för sönderfall. En sena som utsätts för långvarig överbelastning kommer att utsättas för en blödning i senan med resultatet, en försvagning i elasticiteten.

Det bästa för dessa föl är vikten av omväxling,, fri tillgång till arbete och fri tillgång till vila. Med detta menar jag utifrån egen notering av många likartade fallbeskrivningar i det du söker råd om i ditt start inlägg. Stoet och fölet ska ha tillgång till en egen fölbox där underlaget ska vara mjuk med helt mkt halm, stoet och fölet ska ha tillgång till en egen separat hage där underlaget gärna ska vara hårt. Kuperad hage i detta läge är ofta till fölets framtida hållbarhet en nackdel.

Nu kommer det jobbiga för hästägarens första veckor med ett föl som är född med för långa senor eller för långt skelett.

Sto och föl ska efter nattens vila i boxen släppas ut i sin hage i 2 timmar för fri tillgång till arbete på hårt underlag, därefter ställas in i sin box i 2 timmar för fri tillgång till vila på mjukt underlag. Efter 2 timmars vila i box så är det åter dags för fri tillgång på arbete i hage, osv. Efter sista utepasset på dagen så ställer man in sto och föl i sin box över natten för att nästa dag göra om samma övning.

Du frågade om dom bästa åtgärderna och inte dom som va mest bekväma för hästägaren eller till hästens framtida nackdel i hållbarhet och det gillar jag att du skrev.

Du bör oxå be din hovis komma ut så snart som möjligt för att denna person ska kunna bedömma fölets exteriör i ett tidigt skede, sedan bör samma person komma tillbaka efter två veckor för att se om en markant förbättring har skett. Har ingen förbättring skett så är det läga att hovis tillsammans med Vet. gör en bedömning och tillsammans med även hästägaren kommer fram till lämpliga korrigerings åtgärder.

Lycka till!!

Hade TS sedan varit lite smart så hade hon lagt tråden på avel i stället så hade hon fångat det stora antalet rutinerade uppfödare som faktiskt finns på forumet och snabbt fått samma svar troligen från flera stycken och då är det inte så svårt att lita på att svaret är korrekt. I alla fall på avelssidan är folk inte så anonyma utan det är inte svårt att se att vissa har mångårig erfarenhet och definitivt vet vad de pratar om.

Jag tycker tråden ligger bättre här än på avel eftersom den handlar om hästvård, om dock i ett tidigt skede av hästens vård. Just hästens första tid är ofta den viktigaste tiden för dess framtida hållbarhet.

Tyvärr så är min erfarenhet mer grundad på att korrigeringar på unga individer som bedriver stuterier eller har avel i stor skala är mer vanligt än hos "hobby" uppfödaren.

Vad det beror på vet jag inte men det kanske beror på storskalighet och brist på individuellt tänkande.

Jag tycker tråden ligger bättre här än på avel eftersom den handlar om hästvård, om dock i ett tidigt skede av hästens vård. Just hästens första tid är ofta den viktigaste tiden för dess framtida hållbarhet.

Tyvärr så är min erfarenhet mer grundad på att korrigeringar på unga individer som bedriver stuterier eller har avel i stor skala är mer vanligt än hos "hobby" uppfödaren.

Vad det beror på vet jag inte men det kanske beror på storskalighet och brist på individuellt tänkande.

Och där tror jag du är totalt ute och reser, skillnaden är nog att du inte hör talas om alla vinga/skeva/veka föl som föds hos de stora uppfödarna för de vet själva att det inte behövs klyddas med dem mer än i de extrema fallen.

De okunniga vet inte vad de skall göra och tar därför kontakt med dig som hovslagare även i de fall där det inte behöver göras några korrigeringar utifrån.

Även på biten att tråden skulle få bäst svar på hästvård håller jag inte alls med dig, helt klart får en sådan här tråd bäst svar bland dem som är vana att stöta på detta väldigt ofta och de håller till på avel och inte på hästvård. Är ju en väldig skillnad på hästvård och fölvård.

Och inte heller håller jag med dig om ditt upplägg av utevistelsen av fölet, 2 timmar vid denna årstiden med ostadigt väder och alldeles för kall mark att ligga på är alldeles för lång utevistelse i taget första veckan, nej klart betydligt kortare pass i taget, fölet får inte lägga sig ute nu utan max 20 minuter i stöten ute men x flera är att rekommendera. Man har inte mkt nytta av raka ben om fölis dör i lunginflammation istället.

Jag tror nog ingen tror att de första veckorna med nyfödd är utan jobb, speciellt inte om de föds tidigt under våren. Jag vet i alla fall ingen stor som liten uppfödare som släpper sina föl i långa pass de första veckorna.

Ett mkt enkelt sätt att kolla trovärdigheten på de som svarat är ju att antingen besöka deras hemsida som det ofta är länkat till via profilen alternativt bara kolla lite på deras tidigare inlägg så ser man ganska fort vad det handlar om för en person.

:angel: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kl

Att nyfödda är veka är inte så ovanligt.
Ibland kan dom se förskräckliga ut runt om

Man bör inte hålla på att linda. Framför allt inte bakbenen.Men däremot kan vet-rap vara på plats som skydd för ballarna.
Fram lindar vi vid svåra fall av senkontraktur. Dessa får gå på cementgolv fram och tillbaka tills dom ser ok ut. (men är en helt annan "defekt" )

Viktigast är att ungen har stabilt under fötterna, får vara ute så länge/ofta den orkar och står på fast bädd.
Man bör vara observant på hur ungen rör sig ute. Då den börjar bli lite trött så blir den snubbligare, korsar benen, får mer okordinerade rörelser över lag. Då är det dags att ta in. Jaga den inte eller på annat sätt tvinga den framåt.
En veckounge skall heller inte ligga ute denna årstid, Så för fölägaren blir detta ett heltidsjobb.

Bifogar bild på en nyfödd som efter en vecka var i stort sett helt ok.

martahihop03.jpg

Som sagt, Det kan se förskräckligt ut, och för dom som inte är så vana så blir det en smärre chock. Helt förståeligt.

Lycka till.
AM

Senast ändrad:

Det är ett relatiwt wanligt fenomen, i synnerhet hos lite tidigt födda föl. Med få undantag rättar det till sig.

Ser ni ingen förbättring inom ett par weckor eller om fölet får skaw så tycker jag att ni ska kontakta en weterinär som kan bedöma allwarlighetsgraden bättre.

Ser ni ingen förbättring inom ett par weckor eller om fölet får skaw så tycker jag att ni ska kontakta en weterinär som kan bedöma allwarlighetsgraden bättre.

En weterinär anser du alltid som första åtgärd för att bedömma allwarighetsgraden??? Eller menar du med detta att stuteriet/awelswerksamheten eller den enskida hästägaren bör följa dessa råd i egenskap aw att dom i awsaknad aw utbildad howis som genomgått fortbildningsblocket fölkorrigering och innehar grundkunskap inom sitt yrkesutöwande har en mindre kompetent hovis än Weterinär???

En Weterinärs utbildning på howar och fölkorrigering är avsevärt mkt kortare än en howis med seriös utbildning i samma ämne.

Kanske därför vi yrkesutöware genomgår fortbildningsblocken (där äwen fölkorrigering ingår)

War och en gör som den will och i sin tro. Troende har jag aldrig warit och kommer heller alldrig bli!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 310
Senast: Masse
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 708
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka