Det är vanligt att travare... Är jag blind??

Sv: Det är vanligt att travare... Är jag blind??

Tack, för att du la till det där viktiga:Vissa :bow: Så det slapp "spåra ur" igen..

Jo, jag håller med dig om att det självklart finns vissa som gör skäl för alla rykten, men är dom personerna så många så att det finns fog för att ryktena/fördomarna ska vara så spridda som de är? De argumenten som Humlan tog upp hör man ju om "varenda" travare. Kanske andelen rötägg är större inom travet än inom andra hästgrenar? Jag vet inte.

Rikkan skrev:
skylla dom usla resultaten på hästen istället för att ta sitt ansvar som tränare är heller inte ovanligt ibland den ovan nämnda kategori av travhästtränare.

Det finns två saker:

Dålig tränare

Häst som ite räcker till(ge upp helt enkelt..)

(okey, om man sitter fast är "fair" )

:angel: Ja fy tusan så vi håller på! Märkligt...! Att vi inte blir anmälda hela högen och får djurförbud och sitta i skamvrån resten av vårt liv, det är märkligt..med tanke på vilka idioter vi är..slår dom och tvingar dom hit o dit o så får dom springa halta och eländiga oxå.
Usch.
visst finns det undantag - som i alla brancher - men om alla skötte sina hästar som vi travfolk till 90% gör skulle sveriges hästar vara ena lyckliga skitar!!

Jag tror inte att rötäggen är fler, men jag skulle önska att travmänniskor lär sig att formulera sina ord och tankar bättre.

Det skulle innebära att dom lär sig att sluta ta allt personligt och svara alla tilltal som om det vore personangrepp eller förtal.
För vore det inte underbart att bli bemött av en positiv och entusiastisk människa istället för en som bara gnäller och snackar skit?

För att höja statusen så kan man inte fortsätta kasta skit på alla andra som kommer i ens närhet, utan försöka bemöta okunnighet eller fördomar med fakta, så att omgivningen förstår att det finns positiva sidor också. Att föregå med gott exempel. Att vägra sänka sig på en lägre nivå än den man själv befinner sig på.

Som tur är så har många av dom som inte kan 'anpassa' sig helt till dagens trav inte långt kvar i karriären.
Nya ungdomar som äger ödmjukhet och har känsla för hästen, förbättrear branchens rykte. Kunskap ger status.

Travarna i Sverige har det bra om man jämför andra typer av hästar i Sverige och sedan med hästens status i andra länder.
Något som kan vara värt att belysa ifall okunniga människor vräker ur sig fördomar.

Bemöt skitsnack med kunskap istället för att kasta skit tillbaka! ;)

Hästen kan aldrig bli dummare eller mer talanglös än sin ägare, -oavsett vilken sport den tillhör. ;) Borde gå att använda i många sammanhang där människor dömer hästar, dess ägare, tränare, resultat eller hälsostatus.

Det är ett argument som tala för sig själv och det är så eneklt att varje kotte borde förstå innebörden.
Jag använder det ofta, och får ett effektivt slut på gnäll och skitsnack.

Jag mins bara när jag var liten och läste hästtidningar där alla sågade travhästarna och de som tränade, ägde körde dem. Jag mins att jag brukade fundera vad det var för fel på travet.

När jag var 15 fick jag en praovecka hos en travtränare och jag kan bara säga att så trevliga och harmoniska hästar hade jag aldrig sett förut.

Och de var så noga med deras skötsel. Jag brukade få uppdrag att ta hand om dem när de kom in från jobb. De skulle duschas. Väldigt noga. När de hade torkat var det rykt och att verkligen gå igenom hela hästen. Minsta småsår skulle tvättas och smörjas. Ben, senor, muskler kändes igenom. Alla hästar kom ut varje dag, motionerades och borstades.

Allt var så noga, inget grus på selen. ren häst. Alla hästar kollades noga att de mådde bra och trivdes.

Självklart kan man se det så att det var tränarens jobb och hans kunder betalade för att han skulle träna och sköta deras hästar men det var mer än så. Han tyckte om alla hästarna. Och skötarna pysslade om sina passhästar varje dag.

Det finns idioter överallt, tror inte de är fler inom travet

Samarbete med ridskolor sker redan inom ponnytravet. (tror jag) Det var ett tag sen jag höll på med ponnytrav men det var snack om det då i alla fall

Rikkan skrev:
Hästen kan aldrig bli dummare eller mer talanglös än sin ägare, -oavsett vilken sport den tillhör. ;) Borde gå att använda i många sammanhang där människor dömer hästar, dess ägare, tränare, resultat eller hälsostatus.

Det är ett argument som tala för sig själv och det är så eneklt att varje kotte borde förstå innebörden.
Jag använder det ofta, och får ett effektivt slut på gnäll och skitsnack.

En glad tränare ger en glad häst :D :d :rofl: :)

Liknande trådar

Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 346
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka