Det är vanligt att travare... Är jag blind??

Sv: Det är vanligt att travare... Är jag blind??

tror att annonsen får skrivas om.......vi är många som sett att hästen är "inte obetäckt"

Zenith skrev:
Vad betyder "inte obetäckt"? :p
Jo förstår du, det är humelska för inte ombetäckt.. ;) :p
Dessutom kostar det 10kronor att ändra... :eek:

Senast ändrad:

Jag kliver även av på banan om jag anser det nödvändigt, det du. (fast inte i rätvarv om jag inte ska hämta nåt jag tappat där inne och det händer sällan)

Kusken stannade min häst i rätvarv efter värmningen och klev av och hämtade huvudbrickan.....

nya Etain royal?

Humelibumlan skrev:
-Det är vanligt att travare får stryk när de galopperar

Just den där fascinerar mig mest. När hästen galopperar, vad tror folk man gör egentligen. Tvärnitar, hoppar ur och ger hästen en bukspark och lappar till den tre gånger i pannan eller?

Att hästarna tränas trots hälta/sjukdom och att dom är misshandlade, liksom flera andra av punkterna, det bevisar ju bara vilken okunskap det finns om vilka krav på välmående som ställs på en tävlingshäst. Det är väl bara om man gillar att vara sist som man kan träna/tävla vidare med en obalanserad häst som på ett eller annat vis inte trivs med livet.

Kusken stannade min häst i rätvarv efter värmningen och klev av och hämtade huvudbrickan.....

......och jag stannade min då tvååriga häst i skogen för att plocka upp tömmarna som jag råkat tappa :o ...får man skylla på stelfrusna händer :angel: .......nej jag tänkte väl det :D

Selar av utanför stalldörren ibland och det skulle vara omöjligt att göra själv om inte hästen kunde stå still. Det hör till grunduppfostran tycker jag. Däremot måste ju hästarna få bli lite ivriga när det handlar om tävling etc.

Folk som snackar skit om allt vad trav heter har nog inte varit i många stall.

Det är lite häftigt att folk i allmänhet tror att travare är vilka hästar som helst som man utbildat till att trava fort genom att bestaffa dem när de galopperar.

Vi har fått kommentaren Jasså ska fölen bli travare flera gånger........svaret blir nej.....de ÄR travare :p
Självklart menar inte folk något illa utan är bara oinsatta.

Det enda folk som inte är insatta ser är "stackars" svettiga hästar på TV som tvingas trava runt runt runt i samma varv på en bana och det är väl så långt verkligheten det kan bli :cool:

Jag har sett en del angående dessa fördommar vissa ridmänniskor har för sig. Bland annat så har jag i min tidiga ungdom sålt hästsaker...och vi hade både trav och ridgrejer. Vi var ofta ut på ridklubbarna då det var tävling...och ibland så kom det ridtjejer som skulle köpa ex. grimmor. De tittade då ofta på märket walsh (om det nu är så det heter :angel: )...och om man sa ex...det är en superfin grimma...travhästägare använder det ofta. Då kunde de vända på klacken och säga att travgrejer går inte att ha på ridhästar :eek: .

Sen brukar jag vara med min systers dotter till ridskolan då hon rider (de behöver ledas ännu, hon är bara sex)...och ridläraren berättade på en teorilektion om olika hästraser...och då tog hon upp travarna som en "speciell" kategori...för dessa hästarna skulle de passa sig för...de var ju rent farliga ibland. Då sa min systers dotter (hon är ganska kavat)...att de är de inte alls! Jag brukar hjälpa till i hennes stall (hon pekade på mig)...och jag brukar få både rida och hjälpa till att köra...och dom är bättre än dessa små elaka ponnier som vi inte ens får göra i ordning själva för att de sparkas och sånt. :devil:

och jag sa precis detsamma :D ...hon nämnde inte travarna mer...och de andra barnen blev mäkta imponerade över att hon hade fått följa med och köra!!! så det vändes till något positivt ;)

Härligt :banana:

Man kanske skulle åka runt till ridskolorna och låta barnen testa att köra. Våra travare är ju så stabila i psyket så det är ju inga problem att åka till nya miljöer och "jobba" lite. :idea:

Det var väl ingen dum idé.....jag tror att vi skulle kunna ha skoj tillsammans både ryttare och kuskar och förhoppningsvis skulle man kunna bidra med lite positiva erfarenhetar av travare och travfolk :)

Som galopphästägare får man också höra en hel del skitsnack. Otroligt tröttsamt att höra folk som i princip inte vet något om sporten uttala sig.

Precis...jag håller inte ens på med galopp...men brukar ändå försvara sporten :rofl: ...

Ja, ni tillhör ju också oss som bara vill tjäna pengar på de stackars djuren :cool:

Tro det eller ej...men bättre läromästare än bodbäckspålle får man leta efter. Han är snällare ju mindre barnen är! Med mig i sadeln kan han studsa runt och låtsas vara rädd för saker...men när barnen sitter på så vågar han knappt gå framåt...och om de vill prova trava...tja...då är det i en sån fart att jag kan gå bredvid...så försiktig är han! Min bror...som har varit hästrädd i nästan hela sitt liv...han handskas bara med pålle i stallet. Och pålle som har rykte om sig att vara elak :rofl: :rofl: :smirk:

Det kanske vore något att fara ut till ridskolorna med våra travare...

Men jag funderar över en sak. Och det är att vi har haft ut en annons om Kall eld...som vi tänkte sälja (vilket inte blev av :D ), och på honom...trots att det stod i annonsen att han var totalt outbildad inom ridningen...så ringde det tre ridskolor och ville ha honom. Om det är så ridskolorna tänker...så förstår jag den negativa inställningen till travare. För att han skaulle bli en bra ridskolehäst skulle han behöva tränas i flera år!...tänker de på det?...nä...tydligen inte...

Humelibumlan skrev:
Sen låter det ju på många som har ridtravare som de skyller deras brist på kunskap och misslyckade utbildning, på att just hästen har varit travare.. Vilket gör mig rätt så upprörd, så jag har startat mitt eget lilla korståg mot dessa påståenden... :angel: :devil:
Senaste inlägg jag läste var att det var vanligt att startade travare inte kunde stå still?? :eek: Eh? Jaha... varför just de startade?? :confused:

Jag har nästan gett upp att försvara travarna i flera sådana trådar, för man kan inte banka in vett i en cementskalle... Men jag var tvungen att skriva i din rekomenderade tråd... ;)

Men som sagt, den handlar inte om en ras så är si eller så, det handlar om de människor som har hanterat hästarna...
När jag jobbade på stuteri så var det halvblodsstona man var tvungen att använda kedja på och flera av våra varmblodsavelshingstar kunde man ha ett vanligt grimskaft...
Men visst fanns det idioter till varmblodsston och underbara halvblodsston oxå... Den enda som lyckades krossa en tå på mig var ett varmblodssto. Men inte beskyller jag alla varmblod för det... ;)

Kan berätta en hel del ifrån mina kurser på Axelssons... men det har vi väl alla hört redan.
Men vår lärarinna ger dom där Tanterna med Nya oanvända (och rena!) Kyra Kyrklund kläder en och annan "skopa" då och då, om att ridmänniskorna skulle ha en hel del att lära om hantering, vård och framförallt Träning av Trav och Galopp människor!! :cool:

det finns ju trasiga heta hästar inom ridsoprten också.
Tror det är mest fördomar från folk som aldrig satt sin fot på en travbana

Bodbäckspålle skrev:
Det kanske vore något att fara ut till ridskolorna med våra travare...

Men jag funderar över en sak. Och det är att vi har haft ut en annons om Kall eld...som vi tänkte sälja (vilket inte blev av :D ), och på honom...trots att det stod i annonsen att han var totalt outbildad inom ridningen...så ringde det tre ridskolor och ville ha honom. Om det är så ridskolorna tänker...så förstår jag den negativa inställningen till travare. För att han skaulle bli en bra ridskolehäst skulle han behöva tränas i flera år!...tänker de på det?...nä...tydligen inte...
Det är faktiskt en bra ide det där med att fara ut till ridskolorna.
Det skulle nog kunna ändra uppfattning hosmånga tror jag.

Hehe hade min kbl travare ute på annons förut (fast ångrade mig) och han kan bli rätt het, spec ute. Vilket stod i annonsen, samt att han trivsbäst med endast en och samam ryttare. Ändå ringde det en från en ridskola och ville ha honom :crazy: :D Skulle aldrig sälja honom till en ridskola ;)

Senast ändrad:

Men Humlan då....

Om du åker ner till Rom i Italien och frågar romarna om vem som bor i Stockholm så får du svaret isbjörnar och eskimåer...

Samma sak. Fördomar och okunskap i en salig röra. :crazy:

AM

En sak jag blev mäkta impad av i Frankrike är att innan starten stannar dom upp och gör halt tills det är dax.. Fransmännen har oxå travare :d MEN dom lärs från början att är det halt så är det, och det är det som vi i sverge slarvar lite med offtast... Förutom jag som envetet ska lära mina hästar att gå utan tussar/tungband, stanna utanför stallet medans jag hoppar upp i sadeln och sitter upp(utan hjälp), samt göra halt på banan, vilket är lättare sagt än gjort :rofl: :rofl: :rofl:

Idag förresten så åkte jag på en riktig "brall" med min väluppfostrade hingst, flög nästan av :D Men annars är han väluppfostrad o kan göra halt ;)

I Australien har de ibland stående start... Ekipagen står still på en linje i rätt riktining... :eek:

Sverige är ett långt land...
Tyvärr så är det så att det Humlan säger är sant eftersom det olyckligtvis finns ett visst antal människor innom travsporten som inte förstår bättre, som inte har hängt med i utveckligen, som inte verkar bry sig om djuren överhuvudtaget.
Jag har genom åren korsat sånna människors vägar -till min stora förtvivlan.

Att straffa sin häst för galopp, ja det förekommer och det bötfälls, men endel fortsätter iallafall -hur dum får man vara innom denna sporten?
Själv så skulle jag skämmas att offentligt bestraffa hästen i lopp när den galopperat, och att sedan få böter gör ju bara saken värre, anser jag.
Vissa egoister saknar ödmjukhet och "skam i kroppen".
Vissa tävlar hästen fast den är i uselt skick för att dom varken kan eller vill se att hästen inte mår bra. Dom bryr sig inte, men att efter loppet skylla dom usla resultaten på hästen istället för att ta sitt ansvar som tränare är heller inte ovanligt ibland den ovan nämnda kategori av travhästtränare.

Liknande trådar

Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 346
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka