Det är vanligt att travare... Är jag blind??

Humelibumlan

Trådstartare
-Det är vanligt att travare slår med huvudet.
-Det är vanligt att travare är heta
-Det är vanligt att travare har blivit misshandlade
-Det är vanligt att travare har magsår
-Det är vanligt att travare är stressade
-Det är vanligt att travare får stryk när de galopperar
-Det är vanligt att travare har ovårdade skavsår och slagsår
-Det är vanligt att travare inte får gå i hagen
-Det är vanligt att travare har senskador
-Det är vanligt att travare ägs av folk som bara vill tjäna pengar
-Det är vanligt att travare haft ett hårt liv
-Det är vanligt att travare tränas vidare trots hälta/sjukdom
-Det är vanligt att travare slaktas när de inte kan tävla mer
Osv osv i all oändlighet...

Jag läser det överallt på bukefalos övriga sidor? :confused:
Med så upplever inte jag varken travsporten eller travhästen??
Är jag blind och borde rycka norsken och tussarna eller är travhästen och travsporten så missuppfattade i övriga hästsverige? :confused: :smirk:

Sv: Det är vanligt att travare... Är jag blind??

Ja tyvärr är det så många uppfattar travhästar och travmänniskor, till och med inom travet så finns det en hel del "tyckande", vi hade ju själva en diskussion här om att amatörtränade hästar mådde bättre... Och tränade man inte hästen själv var man en dålig hästägare, jag fick försvara mig ganska så bra i den tråden och fick tillslut veta att vi var annorlunda men det vanligaste var att de som hade hästen hos en tränare bara ville tjänna pengar...

Men det är konstigt hur mycket vanföreställningar det finns, när jag började rida på ridskola för 100 år sedan så fick jag lära mig att travare gick inte att rida för de hade fel på ryggen och var dessutom ständigt misshandlade :confused: När jag sen började lära känna tranhästar och travfolk var det en hel del krockar men som sagt så blev jag travfreak istället...

Men många av dina "det är vanligt" skulle man lika gärna kunna sätt in ridhästar istället, och kanske vara mer saningsenlig, för vi har en större kontroll inom travet, de som håller på med travhästar vill tävla, och måste därför synas på ett annat sätt än vad "buskryttare" behöver göra.

Men självklart är det så att det finns rötägg inom travbranschen, det får man aldrig sticka under stolen med, men överlag så sköts travhästar väldigt bra, just med tanke på att de faktiskt ska prestera på en toppnivå "hela tiden".

Snurrfian skrev:
Ja tyvärr är det så många uppfattar travhästar och travmänniskor, till och med inom travet så finns det en hel del "tyckande", vi hade ju själva en diskussion här om att amatörtränade hästar mådde bättre... Och tränade man inte hästen själv var man en dålig hästägare, jag fick försvara mig ganska så bra i den tråden och fick tillslut veta att vi var annorlunda men det vanligaste var att de som hade hästen hos en tränare bara ville tjänna pengar...

Men det är konstigt hur mycket vanföreställningar det finns, när jag började rida på ridskola för 100 år sedan så fick jag lära mig att travare gick inte att rida för de hade fel på ryggen och var dessutom ständigt misshandlade :confused: När jag sen började lära känna tranhästar och travfolk var det en hel del krockar men som sagt så blev jag travfreak istället...

Men många av dina "det är vanligt" skulle man lika gärna kunna sätt in ridhästar istället, och kanske vara mer saningsenlig, för vi har en större kontroll inom travet, de som håller på med travhästar vill tävla, och måste därför synas på ett annat sätt än vad "buskryttare" behöver göra.

Men självklart är det så att det finns rötägg inom travbranschen, det får man aldrig sticka under stolen med, men överlag så sköts travhästar väldigt bra, just med tanke på att de faktiskt ska prestera på en toppnivå "hela tiden".
Bra, då har jag norsken kvar ;)
Men ärligt talat så kanner man sig ibland påhoppad och anklagad för djurplågeri för man sysslar med trav?
Visst finns det heta, trasiga och tokiga travare... Men det är ju inget man som tränare/ägare/skötare strävar efter? Vilket det låter som ibland..

Sen låter det ju på många som har ridtravare som de skyller deras brist på kunskap och misslyckade utbildning, på att just hästen har varit travare.. Vilket gör mig rätt så upprörd, så jag har startat mitt eget lilla korståg mot dessa påståenden... :angel: :devil:
Senaste inlägg jag läste var att det var vanligt att startade travare inte kunde stå still?? :eek: Eh? Jaha... varför just de startade?? :confused:

Humelibumlan skrev:
-Det är vanligt att travare slår med huvudet.
-Det är vanligt att travare är heta
-Det är vanligt att travare har blivit misshandlade
-Det är vanligt att travare har magsår
-Det är vanligt att travare är stressade
-Det är vanligt att travare får stryk när de galopperar
-Det är vanligt att travare har ovårdade skavsår och slagsår
-Det är vanligt att travare inte får gå i hagen
-Det är vanligt att travare har senskador
-Det är vanligt att travare ägs av folk som bara vill tjäna pengar
-Det är vanligt att travare haft ett hårt liv
-Det är vanligt att travare tränas vidare trots hälta/sjukdom
-Det är vanligt att travare slaktas när de inte kan tävla mer
Osv osv i all oändlighet...

Jag läser det överallt på bukefalos övriga sidor? :confused:
Med så upplever inte jag varken travsporten eller travhästen??
Är jag blind och borde rycka norsken och tussarna eller är travhästen och travsporten så missuppfattade i övriga hästsverige? :confused: :smirk:
Folk som INTE håller på med travare, och träffar ett par enstaka per år, påstår att det är vanligt, medan folk som dagligen arbetar med travare, och ser hundratals travare per år, inte ser några sådana tendenser.

Undrar hur det hänger ihop??

Zenith skrev:
Folk som INTE håller på med travare, och träffar ett par enstaka per år, påstår att det är vanligt, medan folk som dagligen arbetar med travare, och ser hundratals travare per år, inte ser några sådana tendenser.

Undrar hur det hänger ihop??
Ja, det var precis vad jag undrade? Är vi blinda eller missförstådda och blir beskyllda saker pga. av brist på kunskap och förståelse från icke travaktiva?

Humelibumlan skrev:
Senaste inlägg jag läste var att det var vanligt att startade travare inte kunde stå still?? :eek: Eh? Jaha... varför just de startade?? :confused:

Jaha, då har nog mina hästar missuppfattat det hela när jag stannar dem och tar pulsen på stallbacken??? :p

Jag upplever det som att även hästar som inte blivit lärda från början att stå stilla klarar det gallant bara de begriper vad man vill och det inte är för "kul" saker som händer runt omkring dem.

Och de är startade hela bunten utom gammeltanten och ynglingen.

By the way: Såg att vi kunnat bli konkurrenter om jag kommit med på F.

/// ghost

ghost skrev:
Jaha, då har nog mina hästar missuppfattat det hela när jag stannar dem och tar pulsen på stallbacken??? :p

Jag upplever det som att även hästar som inte blivit lärda från början att stå stilla klarar det gallant bara de begriper vad man vill och det inte är för "kul" saker som händer runt omkring dem.

Och de är startade hela bunten utom gammeltanten och ynglingen.

By the way: Såg att vi kunnat bli konkurrenter om jag kommit med på F.

/// ghost
Nej vad synd :cry: , hade ju varit superkul med ett Bukeslagsmål alá fotbollshuliganer på färjestadsstallbacke inför lopp 10 :angel: :D

De övriga sidorna (om man bortser från "avel") har jag inte besökt på över ett år just för att det var oerhört irriterande att läsa allt skit om trav och jag märkte att jag mådde rent dåligt av att läsa allt. :cry:

Forumet speglar väl vad många ryttare lär sig på ridskolorna.

När vår dotter gick på ponnylekis "lärde" man småbarnen OCH deras föräldrar hur dåliga travare och travfolk är. Ridläraren är ju ofta idol och förebild och deras ord är lag.
Jag talade inte om vem jag var och vad jag sysslade med så även jag fick lära mig mycket "nytt" om trav........hur alla kuskar drog sönder hästarnas munnar........hur stressade alla travare är osv osv osv osv.......

Behöver jag skriva att min dotter inte längre rider på den ridskolan ????? :devil:

Tycker inte att det är konstigt alls att fördomarna sprids som en löpeld bland ryttare och allmänhet. Småttingarna är läraktiga och mycket lätta att manipulera. :(

Jag har även erfarenhet av många fina ridskolor med helt andra värderingar så det finns kanske hopp ändå....... ;)

Brist på kunskap och förståelse, skulle jag tro.

Men jag tror faktiskt att det hela bottnar i gamla fördomar och en klassyn på hästhållningen.

Ridhästmänniskor har varit de "finare" som ofta hållt hästar som hobby, medan travhästmänniskor jobbat med sina hästar. Det är en klasskillnad på travare och ridhästar och kan säkert ha varit en klasskillnad på ridhästmänniskor och travhästmänniskor förr.
Detta lever sedan kvar som fördomar idag.

Att sedan travare som inte längre tävlas, ibland eller ofta, hamnar i okunniga händer spär ju säkert på fördomarna.

Men jag tror att en del ridhästmänniskor saknar förståelse för hur travhästar egentligen har det och hur det är att vara travhäst.

Jag känner MÅNGA hästmänniskor, allt från gamla hästkarlar/kvinnor till duktiga tränare och hästutbildare. Men skulle jag be om råd någonstans, så är det hos travhästfolket jag skulle göra det. Är det några som har bra koll på sina hästar, särskilt vad gäller deras hälsa, så är det travhästmänniskor.

(För de som undrar har jag jobbat med det mesta inom hästväg förutom galopp och islandshästar. Och cirkus ;) )

Jag kan säga så här att visst finns det en del "trav" folk som har en fel uppfattning med bestraffning av hästar men för den delen finns det ju lika mycket sånt i ridsporten om inte mer ....:-(
Den uppfattningen jag har fått om travare i allmänhet är att dom är fruktansvärt väl uppfostrade ....tillmötesgående och posetiva ...Ändå kan jag säga att jag är en Rid människa Jag föredrar faktiskt travare framför halvblod då oftast varmblodet är mer hanterad och uppfostrad !
Jag har sett många o uppfostrade halvblod, men inte så många travare !
Jag blev Varmblod fans när jag köpte min första travare som ridhäst .
Innan det så hade jag bara halvblod i huvet ....
Så jag håller defenitivt inte med dom som säger så om travfolket å travare .
// Ikeline

Jag hoppas att vår fina ungdomsverksamhet på Sundbyholm kan gå ut och marknadföra sig lite mer. De är riktigt goda ambassadörer för sporten och borde synas ofta för att rekrytera barn/ungdomar till travet. Det är den unga generationen som kan ta kål på fördomarna tror jag.......oss gamlingar lyssnar ingen på :p

ikeline skrev:
Jag kan säga så här att visst finns det en del "trav" folk som har en fel uppfattning med bestraffning av hästar men för den delen finns det ju lika mycket sånt i ridsporten om inte mer ....:-(
Den uppfattningen jag har fått om travare i allmänhet är att dom är fruktansvärt väl uppfostrade ....tillmötesgående och posetiva ...Ändå kan jag säga att jag är en Rid människa Jag föredrar faktiskt travare framför halvblod då oftast varmblodet är mer hanterad och uppfostrad !
Jag har sett många o uppfostrade halvblod, men inte så många travare !
Jag blev Varmblod fans när jag köpte min första travare som ridhäst .
Innan det så hade jag bara halvblod i huvet ....
Så jag håller defenitivt inte med dom som säger så om travfolket å travare .
// Ikeline
Glädjande att läsa ditt inlägg! :D

Bra ....du behövs

Jag är också ryttare sedan barnsben och rider gärna travare, men har full förståelse för
folk som vill rida hästar som är avlade för ridning. Att behöva tala illa om varandra är bara sorgligt.

Humelibumlan skrev:
Du kan väl inte stanna och ta puls?? :eek: ;) Trådtips

:rofl: :rofl: :rofl:

Oj, jag tänkte inte på det. :o
Givetvis tar det olika lång tid att lära in vad man vill men jag tycker att även de som kommit hit som lite äldre har greppat läget fort. Till och med den nya skrittar avslappnat på banan. :idea:

Jag kliver även av på banan om jag anser det nödvändigt, det du. ;) (fast inte i rätvarv om jag inte ska hämta nåt jag tappat där inne och det händer sällan)

/// ghost

ghost skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:

Oj, jag tänkte inte på det. :o
Givetvis tar det olika lång tid att lära in vad man vill men jag tycker att även de som kommit hit som lite äldre har greppat läget fort. Till och med den nya skrittar avslappnat på banan. :idea:

Jag kliver även av på banan om jag anser det nödvändigt, det du. ;) (fast inte i rätvarv om jag inte ska hämta nåt jag tappat där inne och det händer sällan)

/// ghost
Humlan kan oxå både skritta och stanna på banan.. ;)
Lisa däremot kan inte stå still på banan, väl där är hon ett expresståg...
Jag är oxå sån där som stannar lite här och där, eftersom jag bara måste ta av käken, plocka upp pisken, plocka upp vanten, plocka upp ciggen, plocka upp tändaren... *host* :angel:

Smygreklam

Humelibumlan skrev:
Nej vad synd :cry: , hade ju varit superkul med ett Bukeslagsmål alá fotbollshuliganer på färjestadsstallbacke inför lopp 10 :angel: :D

Har du tid med det då? Jag trodde du ägnade all tid innan lopp till att se grön ut??? ;)
Jag skulle åtminstone haft fullt upp med att se om min egocentriska häst skött sig. :D

/// ghost

Ja det är sällan dom som har jobbat med travhästar som skriver såna här saker.
Och favoriten verkar vara att man har tagit hand om en travare som har blivit misshandlad (fast dom har egentligen ingen grund för det påståendet)

Min gamla travare är en cool, glad, sprallig herre som älskar att ha gått över till ridhäst livet. Mest pga att han är lite lat och bekväm av sig :D Tar inte ut sig om han inte måste :D

Men han tillhör kanske kategorin "undantaget som bekräftar regeln" :D

Sen får man alltid höra tex av veterinärer att travarna är så himla bra att ha att göra med, för att dom är coola, lugna och stirrar inte upp sig i onödan.
Hur går det ihop ;)

ghost skrev:
Har du tid med det då? Jag trodde du ägnade all tid innan lopp till att se grön ut??? ;)
Jag skulle åtminstone haft fullt upp med att se om min egocentriska häst skött sig. :D

/// ghost
Humlan har starthäst->
jumping-smiley-006.gif
crazy.gif
laughing-smiley-011.gif

Liknande trådar

Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 346
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka