Det är tragiskt...

Sv: Det är tragiskt...

Dessa katter kan en del, framför allt okunniga, lätt få för sej är halvvilda, hemlösa katter. De äter garanterat om du ställer fram mat till dem. De stannar hos dej också ett tag då. Men de kommer hem med jämna mellanrum ändå.
Utanför mitt jobb fodrar föreningen ett antal "hemlösa" katter. Fast när vi roade oss med att spåra dem bodde 6 av 9 i villorna runt om. De tre hittade vi inte hem till men de bodde säkert i närheten de också. Får de mat på en plats så stannar de ett tag såklart.

Det där är inget nytt för mig. Här där jag bor är det mycket katter som stryker omkring, jag vet att de flesta har ett hem (jag är inte okunnig). Dock har vi haft några kringstrykande hankatter som varit vildkatter, tråkigt eftersom de gjort kringstrykande honkatter på smällen och sedan har de fött sina ungar på gårdar lite överallt häromkring. Jag bodde i ett bostadsområde för några år sedan, där uppmanade kommunen människor att sätta halsband på sina katter, eftersom de skulle fånga in katter för avlivning. Så jag menar fortfarande att det finns hemlösa katter. Fler borde kanske kastrera/sterilisera sina kissar :)

Öh, du menar alltså att du säljer kattungar till vemsomhelst? De är sålda innan spekulanten kommit och presenterat sig och för att titta på kattungen?:crazy:

Nejdå. Hon presenterade sig i telefonen, tingade, kom och tittade, hon verkade vettig även efter att jag träffade henne, hon köpte katten.

Men det där med sommarkatter är ju en myt. Kvällstidningarna säljer lösnummer på det varje höst men varken veterinärer eller katthem känner ju av att katter blir mer lämnade framåt hösten. Så det har ju konstaterats vara mest snack.

Visst är det så. Tidigare var det kanske vanligare att stadsfolk skaffade en katt under sommarhalvåret när de flyttade ut på landet men idag kastar ju folk ut katter året runt och de som blivit utsparkade förökar sig.

Katthemmen gör ett otroligt jobb som tar reda på efter alla idioter som har okastrerade katter utomhus.
Okastrerade katter ute, det är just vad som skapar hemlösa kattkolonier.

Precis, folk tänker inte längre än näsan räcker. Det finns mellan 20 000-30 000 hemlösa katter i Stockholm. Det är ett resultat av människans snålhet och trångsynthet att inte lägga ner pengar på att kastrera sina utegående katter.
Om man har en honkatt tar man ju förhoppningsvis hand om ungarna själv men om man har en hankatt då?
Kontrollerar ni vilka hemlösa katter han kan gå och para sig med? Tar ni ansvar för era djurs avkommor?

Köpte precis världens sötaste kattunge på Blocket för 200:-. Han är lite långhårig och hon hade sålt alla 3 inom ett par timmar. De söta försvinner nog snabbt men de som är "vanliga" till utseeendet kan nog ta lite längre tid. Skulle egentligen ha en raskatt men den gick inte igenom vet besiktningen så det blev en vanlig bondkatt. Blev nog bättre egentligen för han är så söt, busig och tillgiven.

Jag hade bara honkatter i mina kullar när ja sålde, å de va inte lätt att få sålt, för alla skulle ha hankatt för att dom va billigare att kastrera :confused:

Jag hade bara honkatter i mina kullar när ja sålde, å de va inte lätt att få sålt, för alla skulle ha hankatt för att dom va billigare att kastrera :confused:

Jag har motsatta problemet, alla vill ha honor för de vill föda upp. :smirk:

Kan erkänna att det var en av anledningarna till varför jag valde att skaffa hankatter, speciellt som jag hade bestämt mig för att skaffa två samtidigt. Minns inte hur mkt det skiljer, men det var tillräckligt mkt för att det skulle ligga på +sidan för varför jag skulle välja hankatter. Och nu är de kastrerade och kan inte hållas ansvariga för eventuella kattungar i närheten.. :)

kattungar är mycket mera lättsålda än vuxna katter. hade 2 hanar som behövde nytt hem. en av dom fick hem genom en annons i ett forum på helgon.net och den andre genom en bekant... där hade vi extrem tur

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt verkar tyvärr inte komma hem igen och den som är kvar hemma är väldigt ledsen och letar efter honom överallt Tankarna har...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: caradan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 878
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar