Det är så svårt.

attempt

Trådstartare
Jag har för tillfället min häst barfota, och verkad enligt AANHCP (vildhästmetoden)
Han har gått barfota i ca 5 månader.
På det gamla stället där jag hade honom var dte mycket skog och gräs att rida på, så han ömmade ingenting och gick som vanligt.
Nu har jag honom på ett ställe där man går på grus nästan hela tiden, man måste alltid gå på grusväg en bit för att komma till skogen. Jag tycker att han går konstigt, snubblar ofta och sånt på gruset, men går sedan normalt i skogen. Han sliter konstigt på hovarna också. Jag vill helst ha honom barfota, men han verkar inte funka med det. Eller ska jag låta det gå en tid?
Ska jag sko honom eller inte? :confused:
 
Sv: Det är så svårt.

sko honom.
han visar ju tydligt att det inte känns skönt på hårt ojämt underlag.
av vilken anledning vill du helst ha honom barfota???
 
Sv: Det är så svårt.

För mig är det solklart - Hästen fungerar inte barfota id en verklighet somr åder, och för det du vill använda den till. Så sko den.
 
Sv: Det är så svårt.

Sko honom! Grusväg sliter jättemycket på hovarna. Du vill väl inte att han ska ha ont i sina fötter?
 
Sv: Det är så svårt.

För att jag har gått kurser om barfota för sundhet, och jag tycker att barofta verkar bättre. Jag vill inte ta upp någon diskusion varför jag tycker barfota är bättre, det finns redan så många sånna trådar.

Någon som vet någon hemsida där man hittar hovslagare i sitt län?
 
Sv: Det är så svårt.

Du beskriver utmärkt ett typexempel på när saker och ting inte alltid funkar som man har tänkt sig, under vissa omständigheter och underlag passar det utmärkt att ha hästen oskodd men så ändrar sig underlaget, arbetssättet samt förutsättningarna så man måste tänka om.
Bra gjort av dig att inte blunda för att problem kan uppstå, och att även fundera på vad du kan göra för att hjälpa din häst.
 
Sv: Det är så svårt.

Sko hästen. Om den inte funkar barfota till det du ska ha den till så finns det inget annat att göra om du inte vill pyssla med boots och grejer.
 
Sv: Det är så svårt.

Det finns många saker i hästhållning som jag skulle vilja ha bättre. Bl.a. skulle jag vilja ha hästen ute dygnet runt i stora hagar med rejält vindskydd. Dock krockar detta med att jag vill träna och tävla högre klasser, så jag får välja. Barfotahästar vill jag också gärna ha, men eftersom jag på sommaren vill kunna rida på grusväg och på vintern på isiga vägar så får jag sko. Jag skulle vilja slippa täcken, men har hästar som blir rejält svettiga, och kan bli sjuka av att stå med lång blöt päls länge.

Jag kan fortsätta i oändlighet, men det jag vill komma fram till är att antingen väljer man att ha hästen så ideologiskt man vill, t.ex. barfota, men då får man se till att man har hästen så det funkar! Vill du kunna rida på grusvägar så får du ta konsekvensen av det = sko hästen. Eller så flyttar du så du slipper gruset.

Kanske de andra i din närhet kan tipsa om bra hovslagare?
 
Sv: Det är så svårt.

Madick skrev:
Det finns många saker i hästhållning som jag skulle vilja ha bättre. Bl.a. skulle jag vilja ha hästen ute dygnet runt i stora hagar med rejält vindskydd. Dock krockar detta med att jag vill träna och tävla högre klasser, så jag får välja. Barfotahästar vill jag också gärna ha, men eftersom jag på sommaren vill kunna rida på grusväg och på vintern på isiga vägar så får jag sko. Jag skulle vilja slippa täcken, men har hästar som blir rejält svettiga, och kan bli sjuka av att stå med lång blöt päls länge.

Jag kan fortsätta i oändlighet, men det jag vill komma fram till är att antingen väljer man att ha hästen så ideologiskt man vill, t.ex. barfota, men då får man se till att man har hästen så det funkar! Vill du kunna rida på grusvägar så får du ta konsekvensen av det = sko hästen. Eller så flyttar du så du slipper gruset.

Kanske de andra i din närhet kan tipsa om bra hovslagare?


Bra skrivet. :)
Vem vill inte kunna ha hästen så naturligt som möjligt? Men, man måste alltid tänka på vad som är bäst för just sin egen häst. Hästar är olika. Jag ska kolla runt i stallet, alla hästar där är skodda så jag kan tjyva deras hovlagare ;)
 
Sv: Det är så svårt.

Eller skaffa boots?
Det är väl det första man ska göra när man tar av skorna!
 
Sv: Det är så svårt.

Din häst ömmar på grusväg, det är solklart och inte speciellt ovanligt egentligen i början. Snedslitningar får du diskutera med din hovvårdare.
Antingen får du sko eller fixa boots, för sådär är ju inte roligt att hålla på varken för dig eller hästen.
 
Sv: Det är så svårt.

_L_ skrev:
Varför finns det såå många som är negativa mot detta med barfota?

Därför att hon i första inlägget beskriver hur öm hästen är och hur ont den har. Vansinnigt att ge rådet "Sko inte" när hästen har ont.


Rebeccah: Bra att du tänker om och skor hästen. Du sätter hästens bästa före din egen ide om hur du skulle vilja ha det. :bow:
 
Sv: Det är så svårt.

Hej Rebeccah!

Jag tycker inte du ska vara alltför snabb med att sko på din häst. Du har bara haft din häst barfota i 5 månader och det är helt normalt att det tar ca 1 år innan en helt frisk oöm hov vuxit ut. Om man inte är noga med att hela tiden verka bort utflytningar kan det ta ännu längre tid.

Att han går stappligt på grus behöver inte betyda att han tycker det gör jätteont utan helt enkelt att han känner vad han går på och vill ta det försiktigt. Men även om han kanske inte är jätteplågad är detta inte bra. När hästar går försiktigt sätter de i tån först och då slits hoven felaktigt. För att hoven ska slitas rätt måste hästen sätta i trakten först och sen rulla över på tån. Det gör han antagligen i skogen där du skriver att han rör sig normalt.

Ju mer han rör sig på rätt sätt desto fortare kommer hoven att tillfriskna. Jag skulle råda dig att prova med boots på grusvägen. Det är ju lite mera krångel att få på dom än att ha hästen skodd, men å andra sidan kan hästen få vara barfota större delen av dygnet. I hagen behöver ingen häst skor!

Har du kollat med equiterapeut el liknande om hästen blivit stelare/mjukare i kroppen nu än när han var skodd? Är han inte stel el sned tror jag inte det är nån större fara att fortsätta rida barfota.

Om du inte har tålamod att hålla på med boots och allmänt vara beredd att anpassa din ridning till hästens hovstatus tycker jag det är bättre att sko honom så snart som möjligt.
 
Sv: Det är så svårt.

_L_ skrev:
Sko inte!
Jag började sko av mina hästar pga att jag hade lite ont om pengar för 5-6 år sen (o ville gärna ha kvar alla istället för att sälja hälften av dom, den vanliga hovslagaren var billig på bara verkning altså).
Så det är ju både billigare (än skoning) och nyttigare med boots (
hovarna mår bättre barfota med rätt verkning)!
O det ska komma från dig:confused:
Man ska inte skaffa sig fler hästar än vad man klarar av - tidsmässigt o ekonomiskt.

Du verkar själv o tar inte hästen till Vet.
Horribla bilder på din verkning på tråden Fångponny!:devil:
 
Sv: Det är så svårt.

SÅ öm uppfattade inte jag det som att den var iaf... :confused:

Att den är försiktig på grusväg är väl inte konstigt när den inte är van det? Låt hästen gå på kanten av grusvägen i början, kanske leda den på grusvägarna i början? Så den slipper ta hänsyn till ryttaren när den försöker gå försiktigt på gruset. Min häst har haft mjuka klena strålar som inte alls tyckte det var skönt att gå på grusvägar, efter ett par månader i en torr och lite stenig hage och men promenader i vägkanten har han strålar som är breda, släta och nästan stenhårda. Vill du ha den barfota så ge den en chans! Jag räknar med en övergångsperiod på ca 12 månader där jag anpassar min ridning efter hästens önskemål, är det sedan problem fortfarande så får jag inse att hästen inte klarar barfotagången.
Viktigast tycker jag är att inse att hästen behöver en skonsam övergång på sina egna villkor. Kan man inte tillgodose det så ska man sko såklart.
 
Sv: Det är så svårt.

Rebeccah skrev:
Jag har för tillfället min häst barfota, och verkad enligt AANHCP (vildhästmetoden)
Han har gått barfota i ca 5 månader.
På det gamla stället där jag hade honom var dte mycket skog och gräs att rida på, så han ömmade ingenting och gick som vanligt.
Nu har jag honom på ett ställe där man går på grus nästan hela tiden, man måste alltid gå på grusväg en bit för att komma till skogen. Jag tycker att han går konstigt, snubblar ofta och sånt på gruset, men går sedan normalt i skogen. Han sliter konstigt på hovarna också. Jag vill helst ha honom barfota, men han verkar inte funka med det. Eller ska jag låta det gå en tid?
Ska jag sko honom eller inte? :confused:

Vill du ha en häst för att ha honom barfota, eller vill du ha en häst för att rida? Jag beslutade att sko min islänning för några veckor sedan, för jag tröttnade på att använda tofflor varje gång jag såg ett skäl till det. Han slet mer i tån, så för att spara tån osv.... Och när jag fick höra att tofflor visst ska ha ett glidmoment som påminner om en broddad sko, dvs lika med noll, så fick jag nog. Vill ju inte ha senskador på min häst som jag gör mitt allra bästa för. Och jag njuter fortfarande av att slippa "sko på" hästen varje gång jag ska ut med honom. Men jag kanske skor av honom igen om underlaget tillåter det, för han har så enormt fina hovar "i det fria". Men i sommar vill jag rida utan att bekymra mig så mkt! :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 284
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 378
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp