Det är så svårt.

Sv: Det är så svårt.

axel skrev:
Ja. Om man tycker att Strassermetoden är bra för fånghästar bl. a.
Ja, det beror ju på vad man har för häst om den är frisk etc. Fast tanken slog iaf mig att vi människor har skott djuren, de föds inte med skor...men jag såg bilder i länken "Fångponny". Hemskt! Skor är att förespråka i många fall!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det är så svårt.

Självklart skall du sko honom allrahelst om du rider på grus och hårt underlag. Skillnad om hästen bara går på gräs.
Och vad är "vildhästmetoden", våra hästar har inte varit vilda på flera tusen år så jag skulle tro att även deras hovkvalitet har förändrats under många generationer.
 
Sv: Det är så svårt.

Det är många olika svar jag fått, de flesta råder mig att sko min häst. Jag vet att det tar en tid innan hästens hovar anpassar sig och tillfrisknar (eller vad man ska kalla det) Men det är ju nu jag vill rida, nu på sommaren. Självklart tänker jag på hästens hälsa före min bekvämlighet, men han måste väl också ridas för att må bra?

Vägarna runt stallet är verkligen stenhårda och grusiga, sliter som 17 på hovarna. Stallägaren kan inte fatta hur jag kan ha honom barfota, liksom alla andra i stallet..


Jag har kontaktat en hovslagare nära mig, han tar 850 kr för alla hovar. Är det mycket?
 
Sv: Det är så svårt.

[QUOTE skrev:
ValenciaFast tanken slog iaf mig att vi människor har skott djuren, de föds inte med skor

De föds inte med ryttare heller.
Dumt resonemang.

S. fångmetod var att slänga ut hästen med andra o sätta ut mat o vtn långt ifrån varandra o därmed tvinga hästen att röra sig.
 
Sv: Det är så svårt.

axel skrev:
De föds inte med ryttare heller. Dumt resonemang. S. fångmetod var att slänga ut hästen med andra o sätta ut mat o vtn långt ifrån varandra o därmed tvinga hästen att röra sig.[/QUOTE skrev:
Det tycker jag var ett tänkvärt resonemang i alla fall. Dina resonemang är inte helt medhållbara jämt heller...:angel:
Har därmed inte sagt att jag förespråkar en barfotametod som den.
 
Sv: Det är så svårt.

Kan tro att du inte har haft ngn fånghäst:crazy:


Vi som har haft det lider konstant av fångest.
 
Sv: Det är så svårt.

axel skrev:
Kan tro att du inte har haft ngn fånghäst:crazy:


Vi som har haft det lider konstant av fångest.
Åh jo, mitt ena sto har haft fång på en fot, som tur var, inte kronisk! Då väljer jag att inte ha dem på en massa gröngräs...Så där vart du fel ute.
 
Sv: Det är så svårt.

Jag hade ute hovslagaren förra veckan, allt gick bra trots alla tusentals flugor som irriterade runt hästens ansikte och ben. Men hovis var så smart att han hade med sig en fläkt som han ställde i stallet och vädrade bort alla insekter. Himla smart.

Iallafall, några dagar efter skoningen kom massören ut igen för att kolla och känna igenom hästen och hon bara log med hela ansiktet och sa: - Det var bra att du skodde den här hästen, nu kan du utnyttja honom till det du vill.

Alla hans spänningar var borta, som han hade miljontals av innan. Han ben var frächa och fina och hade ingen svullnad.

Jag har ridit honom som vanligt (fast lite lugnare) nu i några dagar och han går jättebra.

Beror detta på skoningen, tror ni?
 
Sv: Det är så svårt.

jag skulle också ha skott honom.. Pratade med min hovslagare om jusst det om amn skulle ha hästarna barfota eller inte. Och han sa det, att vart ska man då bo någonstanns? på vissa ställen kanske det fungerar, dock inte här där jag bor. Jag skor alltid mina hästar och det verkar dom trivas med iallafall.
Jag är väldigt rädd för att få en ömfotad häst och att dom sliter hovarna för mkt etc.

Lycka till iallafall!
 
Sv: Det är så svårt.

Rebeccah skrev:
Jag hade ute hovslagaren förra veckan, allt gick bra trots alla tusentals flugor som irriterade runt hästens ansikte och ben. Men hovis var så smart att han hade med sig en fläkt som han ställde i stallet och vädrade bort alla insekter. Himla smart.

Iallafall, några dagar efter skoningen kom massören ut igen för att kolla och känna igenom hästen och hon bara log med hela ansiktet och sa: - Det var bra att du skodde den här hästen, nu kan du utnyttja honom till det du vill.

Alla hans spänningar var borta, som han hade miljontals av innan. Han ben var frächa och fina och hade ingen svullnad.

Jag har ridit honom som vanligt (fast lite lugnare) nu i några dagar och han går jättebra.

Beror detta på skoningen, tror ni?

Gud vad skönt för dej att det har blivit så :) (vare sig det berode på skoningen eller inte)
Jag är ingen expert.. men borde det inte kunna bero på skoningen iaf ?:crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
645
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 284
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 378
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp