Det är ju förjäkligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det är ju förjäkligt!

Sedan 1/7 2009 behåller veterinären på slakteriet alla pass.
Passen ska alltså inte lämnas tillbaka till den som levererar hästen, står tydligt i instruktionerna som livsmedelsverket ger sina veterinärer.

Passen förstörs och ersätts med ett slaktintyg som skickas till jordbruksverket (som skickar vidare till rasföreningen) eller direkt till rasföreningen.Ja passena SKA förstöras, men har man lojala veterinärer så går det att låta passena ligga. Hade det varit ett krav på att passena ska tillbaka till avelsföreningen så kan inte passena användas till flera hästar.

Orsaken till att man numera gör detta är just av den orsaken att man tidigare kunde använda samma pass till flera hästar.Det görs fortfarande just för att veterinären INTE förstör passena..

Dessutom är det numera krav på att alla hästar som får ett nytt pass efter 1/7 2009 ska ID-märkas (typ chip). Det är ett steg på vägen att få en säkrare identifiering av våra hästar och ett sätt att undvika fusk och fulspel!Isf måste kontrollanterna från livmedelsverket kontrollera detta, enl uppgifter så görs detta inte..

Att en person levererar flera hästar till slakt är inget ovanligt.
Det händer att personer drar ned på sin verksamhet eller lägger ned, då kan flera hästar skickas under en ganska kort period.
Vet flera större stuterier som regelbundet skickar hästar på slakt.
Jag vet även vissa personer som ofta kommer med hästar, personer som i sin hemtrakt är den omtänksamma personen som gör det jobbiga att ombesörja transporten till slakteriet när ägaren själv inte klarar av det.

Hur slakteriernas ansvar ser ut rent juridiskt vet jag inte riktigt, vet inte i hur stor utsträckning de är skyldiga att kontrollera leverantörerna.
Många hästar levereras inte av sina ägare. Ex. travhästen som ägs i andelar av flera personer levereras till slakt av tränaren. Vissa djurtransportörer står som leverantörer av djuren de kör in (både häst och boskap) i slakteriets papper. Djurtransportören betalar i sin tur ut pengar till djurägaren efter det att djuren är slaktade.
Så tyvärr kan det te sig lite rörigt ibland.

Ja det är lite rörigt och jag vet att folk lämnar in flera hsätar, men detta handlar om vissa personer som slaktar andras hästar, utan ägarnas vetskap..

I Trav och Galoppronden kommer det visst ett repotage om denna människa snart.

na kommer ut i helgen med rättelse för falsk anklagelse ang 2 häst i tidningen förra veckan
även en till kommer publiceras hur 2 av de andra hästarna gick bort bara de blir klart

alla folk här är duktiga på anklaga istället för ta reda på rätt fakta

kaffereps sidan de här
ju mer ni pratar
ju bättre blir historien

Och de resterande fem hästarna? Och de ägare som blivit av med SINA hästar..misstänker att vi har en vän till E på tråden..

Efter att ha snokat lite i bekantskapskretsen dyker det upp fler detaljer. Förvisso inte lika fruktansvärt som att slakta andras hästar, men fortfarande bedrägeri, lögner och liknande...

na kommer ut i helgen med rättelse för falsk anklagelse ang 2 häst i tidningen förra veckan
även en till kommer publiceras hur 2 av de andra hästarna gick bort bara de blir klart

kaffereps sidan de här
ju mer ni pratar
ju bättre blir historien

Tyvärr är det inte anklagelser utan fakta.. Och om detta är fröken själv som är här så skulle det vara på sin plats att sluta ljuga och börja prata klarspråk.. Det är fortfarande ett antal hästar som försvunnit trots att dom skulle få det sååååå bra, och märkligt nog till ett ökänt bedrägerislakteri..

Sluta ljug för dom som ägt hästarna och säg att dom har det bra när dom varit slaktade för ett bra tag sen, upp till ett år sen!!!

Jo fast de här hästarna slaktas på samma slakteri med samma veterinär som då.... och tydligen så har rutinerna inte ändrats.... eller?

Jo föralldel, men vad jag vet är det inget slakteri som tar ägaruppgifter vid slakt av häst..tyvärr. Så det är nog rutinerna allmänt som måste ändras. Den som gör något olagligt är den som lånar en häst och slaktar den, inte själva slakteriet (tyvärr) Sen om slakteriet slaktat hästar utan rätt pass (nu igen) så är DET olagligt.

Själavandring verkar vanligt på knorrevången. Inte ovanligt att samma häst slaktas flera gånger..

Ursprungligen postat av mul

Citat:
Ursprungligen postat av Trollsan
Sedan 1/7 2009 behåller veterinären på slakteriet alla pass.
Passen ska alltså inte lämnas tillbaka till den som levererar hästen, står tydligt i instruktionerna som livsmedelsverket ger sina veterinärer.

Passen förstörs och ersätts med ett slaktintyg som skickas till jordbruksverket (som skickar vidare till rasföreningen) eller direkt till rasföreningen.
Ja passena SKA förstöras, men har man lojala veterinärer så går det att låta passena ligga. Hade det varit ett krav på att passena ska tillbaka till avelsföreningen så kan inte passena användas till flera hästar.

Mot vem är veterinären lojal? Den som skickar hästen eller slakteriet?
Alla veterinärer på alla slakterier är nämligen anställda av livsmedelsverket och ska vara kontrollerande myndighet.
De ska se till att levterantörer och slakterier inte kan gå samman och fuska sig runt de regler som finns.
Men om man systematiskt använder samma pass så borde ju samma häst ständigt rapporteras in till rasföreningen med slaktintygen, borde inte då rasföreningarna reagera?

Orsaken till att man numera gör detta är just av den orsaken att man tidigare kunde använda samma pass till flera hästar.
Det görs fortfarande just för att veterinären INTE förstör passena..

Om passen inte markuleras eller destrueras utan går tillbaka till hästägaren så har det inträffat ett allvarligt fel!
Om du har vetskap om att något sådant förekommer så måste du vidarebefodra detta till livsmedelsverket!
Kontakta den enhetschef som finns i det området där slakteriet ligger.

Dessutom är det numera krav på att alla hästar som får ett nytt pass efter 1/7 2009 ska ID-märkas (typ chip). Det är ett steg på vägen att få en säkrare identifiering av våra hästar och ett sätt att undvika fusk och fulspel!
Isf måste kontrollanterna från livmedelsverket kontrollera detta, enl uppgifter så görs detta inte..

Att passen utfärdas på rätt sätt är rasföreningarnas ansvar och de ses över av jordbruksverket.
Att hästen som slaktas stämmer överrens med den hästen som finns i passet är slakteriernas ansvar att kontrollera. Men livsmedelsverket kontrollerar regelbundet att hästarna är korrekt identifierade. Även så kontrolleras passen regelbundet så att man inte använt sig av dubletter eller att det är ifyllt "förbjudna" preparat.

Att en person levererar flera hästar till slakt är inget ovanligt.
Det händer att personer drar ned på sin verksamhet eller lägger ned, då kan flera hästar skickas under en ganska kort period.
Vet flera större stuterier som regelbundet skickar hästar på slakt.
Jag vet även vissa personer som ofta kommer med hästar, personer som i sin hemtrakt är den omtänksamma personen som gör det jobbiga att ombesörja transporten till slakteriet när ägaren själv inte klarar av det.

Hur slakteriernas ansvar ser ut rent juridiskt vet jag inte riktigt, vet inte i hur stor utsträckning de är skyldiga att kontrollera leverantörerna.
Många hästar levereras inte av sina ägare. Ex. travhästen som ägs i andelar av flera personer levereras till slakt av tränaren. Vissa djurtransportörer står som leverantörer av djuren de kör in (både häst och boskap) i slakteriets papper. Djurtransportören betalar i sin tur ut pengar till djurägaren efter det att djuren är slaktade.
Så tyvärr kan det te sig lite rörigt ibland.

Ja det är lite rörigt och jag vet att folk lämnar in flera hsätar, men detta handlar om vissa personer som slaktar andras hästar, utan ägarnas vetskap..

Det jag vill peka på är att det inte alltid är helt lätt med hästar, vägarna in till ett slakteri kan vara många. Att det inte alltid är självklart och tydligt med vem som är ägare eller vem som har ansvaret för djuret. Det är säkert svårt för slakterierna att kontrollera ägandeskap speciellt eftersom de inte kan komma åt alla rasföreningars register och kontrollera ägande i förväg.

Vad menar du med anklagelser? Om du nu inte är den personen jag tror du är, så undrar jag hur mycket vet du? För jag tycker faktiskt det är lite konstigt att man kan skiriva "Bet inget för den, lägger hellre på din häst pengarna och ett bra hem där den får stanna" För mig menas det ett livslångt hem.
Hur kan man då "sälja" en häst vidare dagen efter? Och hur kan man stå och säga till folk att hästen lever och mårbra.... när en häst varit död i över 1½ år??

Tror även du ska ta reda på fakta innan du skriver för mycket, eller vad bättre är sluta ljuga...

kaffereps sidan de här
ju mer ni pratar
ju bättre blir historien

Idag på morgonen landade Travronden i vår postlåda.
Och den landade i stort sett till dom flesta aktiva inom travet.

Läs den du också.

Och vi övriga har lärt oss i alla fall en sak av detta.
Ingen travare skall varken säljas, lånas ut eller hyras ut till fodervärdar.

Och lagen om att passen skall med hästen den skiter vi fullständigt i.
Pass skall INTE alls med nej.

Bättre att vi slaktar själva så att inga profitörer tjänar pengar på ett mer eller mindre kriminellt sätt.

Har sagt detta i 15 års tid och säger det igen.
Hur frisk er travare än är så avliva i stället för att ge/låna/leasa vidare.

Idioter finns det gott om i denna branch. Och inte f-n ska vi "sko" Knorrevången nåt mer.

AM

Idiot och idiot. Jag tror det är nåt fel. Jag hade en granne som ljög så han trodde sig själv. Det är nog nån liknande diagnos i det här fallet.
Olagligt? Det vete tusan.
Men jag fattar inte hur man kan leva med sig själv, när man är så jäkla oseriös.
Och jag har alltid sagt åt folk att INTE ge hästar till "hästtjejer", just för att det finns såna här felkonstruerade personer.

kommer def aldrig mer sälja en travare m,m som man ser hur de kan sluta

Stod det mycket bra?
Jag tillhör den skaran som inte har tidningen och är riktigt nyfiken på artiklarna.

Om man inte normalt läser den kan idag vara en dag man skulle köpa den...
Men om man går till ett atg ombud kan det finnas ett nr man kan få läsa, eller bibloteket kanske har.. De har ju de flesta tidningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Vad hände Bella? Ett litet sjuårigt varmblodssto med vitt stjärn-ämne och vita kotor på bägge sidor bak har... 2
Svar
24
· Visningar
3 851
Senast: ZandraBson
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Ytterligare sju hästar har gått till slakt, efter att ägarna lånat ut dem till en kvinna i Närke. Annika Hallin i...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar