Det är ju förjäkligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det är ju förjäkligt!

Om man inte normalt läser den kan idag vara en dag man skulle köpa den...
Men om man går till ett atg ombud kan det finnas ett nr man kan få läsa, eller bibloteket kanske har.. De har ju de flesta tidningar.

Läser inte i vanliga fall men ska se om jag kan ragga reda på ett nummer för de verkar ju onekligen intressant.

Mot vem är veterinären lojal? Den som skickar hästen eller slakteriet?
Alla veterinärer på alla slakterier är nämligen anställda av livsmedelsverket och ska vara kontrollerande myndighet.
De ska se till att levterantörer och slakterier inte kan gå samman och fuska sig runt de regler som finns.
Men om man systematiskt använder samma pass så borde ju samma häst ständigt rapporteras in till rasföreningen med slaktintygen, borde inte då rasföreningarna reagera?

Slakteriet.. Det är veterinären som skriver slaktintygen. Senn är livmedelsverket kommer så är hästen redan skaltad och "klar" så det går inte att se färg, tecken osv och då kan vilket pass som helst användas. Man kansek inte ska ta ett pass från en shettis till en travare, men finns det ett lager pass att ta av, så går det att fuska ganska länge..

Om passen inte markuleras eller destrueras utan går tillbaka till hästägaren så har det inträffat ett allvarligt fel!
Om du har vetskap om att något sådant förekommer så måste du vidarebefodra detta till livsmedelsverket!
Kontakta den enhetschef som finns i det området där slakteriet ligger.

Passena skickas inte till hästägaren heller utan ska förstöras på slakteriet, och detär där somdet brister. Slakteriet slår inte hål i passen och förstör dom utan lägger passena från friska hästar på hög för att återanvändas på hästar som har pass som innehåller ant4eckningar om medicinering bla. Det enda som skulle kunna stoppa detta är att passena ska slås hål i och sen skickas tillbaka till rasföreningen, då kan dom inte återanvändas..

Att passen utfärdas på rätt sätt är rasföreningarnas ansvar och de ses över av jordbruksverket.
Att hästen som slaktas stämmer överrens med den hästen som finns i passet är slakteriernas ansvar att kontrollera. Men livsmedelsverket kontrollerar regelbundet att hästarna är korrekt identifierade. Även så kontrolleras passen regelbundet så att man inte använt sig av dubletter eller att det är ifyllt "förbjudna" preparat.

Det är just det där med slakteriernas ansvar som brister, vill slakteriet fuska så gär det väldigt lätt att göra det. Livsmedelsverket har ett enromt arbete framför sig, för att det förekommer mycket fusk och vad vi vet så kan det vara 2 slakterier som gör det. Ett är jag säker på..

odu nu har läst annonsen så står de oxså efter kontroll istallet att de va mysigt fint
samt myndighet varit ute kollat besiktat m,m utan några anmärkningar så

hur kan då det sändas in en bild på nätet på en vanvårdad häst som inte fått mat på minst 6 mån
samt ni åberopar att de är en av hennes hästar
är de inte lite sjukt ?
samt är inte det förtal?
samt myndigheten varit ute undersökt stallar samt hästar och dom har styrkande bevis på att de ej ligger till så

är mynigheten ej trovärdiga i detta fall?
tydligen inte

Ska jag vara ärlig så fattar jag inte vad det är människan erbjuder i annonsen? :confused:
Är gården där hon erbjuder tjänsterna till salu? Det står ju något om värdet på gården.

I allafall verkar hela den där skumma verksamheten vara rätt nära där jag bor, ska snoka lite och se vad hästfolk i närheten har att säga om det hela!

Men 2600:- för att köra en häst från det ställe där hon bor och till Norberg (gissar runt 10 mil) så blir det väl inte många kronor i förtjänst?

50kr/mil och 20 mil (tur och retur)= 1000 kr i bilkostnader. Kvarstår 1600 kr vilket ger en hyfsad timpeng.

ja då kan ja ej tänka mig de går till så heller
de är ingen förtjänst i det hela
samt knorre slaktar ej hästar svart
pass är de som gäller där

Kaeela: I Trav och Galoppronden kommer det visst ett repotage om denna människa snart.

Vet du när det ska sändas dvs vilken dag o tid, samt kan man se repris om man missar den ????

Det där vet du mycket väl att det inte är sant :grin:

Är du något läskunnig så googlar du på Knorrevången och så får du se hur många anmälningar dom där har på sig

AM

Herregud Knorrevången har hur mycket svartslakt som helst och blåser och ljuger folk rakt upp i ansiktet. Så hur kan man säga att dom är noga med pass o så ??? :eek:

Han som äger slakteriet hans dotter har ju för fasiken varit med i tv och efterlyst osv....

Slakteri Knorrevången har inte kontrollerats av länstyrelsen

För snart två år sedan började hästägare som lämnat sina gamla trotjänare som sällskapshäst till Veronica Larsson, som sitter i styrelsen för Knorrevången Slakt AB, att efterforska var hästarna tagit vägen. Flera av hästarna bara försvann och förmodades vara slaktade. Något tv-programmet "Uppdrag Granskning" tog upp.

Nu finns det journaler från september 2008 och ett och ett halvtår framåt som visar att Knorrevångens slakteri har använt hästpass flera gånger om. En och samma häst kan vara slaktad både två och tre gånger. Och hästen ifråga kan ändå vara vid liv.

Senast ändrad av en moderator:

Dom slaktar hästar svart, Dom slaktar hästar som är fulla av mediciner på andra hästars pass. Dom säljer även hästkött som nöt för att få en högre förtjänst på köttet, så det är rent skitsnack..

Knorrevången har ett upptagningsområde från mellersta sverige ungefär.. Men enl ägaren så har dom det inte, men det står på deras hemsida..

Nä, hoppas iaf att det blir ett stopp på detta. Det inkommer allt flera uppgifter på andra olagligheter med..

odu nu har läst annonsen så står de oxså efter kontroll istallet att de va mysigt fint
samt myndighet varit ute kollat besiktat m,m utan några anmärkningar så

hur kan då det sändas in en bild på nätet på en vanvårdad häst som inte fått mat på minst 6 mån
samt ni åberopar att de är en av hennes hästar
är de inte lite sjukt ?
samt är inte det förtal?
samt myndigheten varit ute undersökt stallar samt hästar och dom har styrkande bevis på att de ej ligger till så

är mynigheten ej trovärdiga i detta fall?
tydligen inte

Men tråden handlade väl om att hon slaktat hästar som inte var hennes? Jag minns inte att någon nämnt något om eventuell vanvård. Och vad är det för bild som cirkulerat som sägs vara en av hennes hästar?

Men tråden handlade väl om att hon slaktat hästar som inte var hennes? Jag minns inte att någon nämnt något om eventuell vanvård. Och vad är det för bild som cirkulerat som sägs vara en av hennes hästar?

Just den biten är det bara några som vet nåt om.. Hon själv och några till.. Så det måste vara E själv eller en nära person som är denna personen..

Just den biten är det bara några som vet nåt om.. Hon själv och några till.. Så det måste vara E själv eller en nära person som är denna personen..

Det var ungefär det jag ville komma till. :devil::angel:

Skrev ett inlägg för ett par dagar sedan där jag jag råkade nämna en stor annonssida och mitt inlägg blev raderat. I det inlägget stod att E har en häst som kallas Zandris, har sett bilder på den på hennes hemsida (som nu är nedlagd) och jag har även sett hästen på annons.
Om man googlar på Zandris + Bukefalos och kollar det cachade på en av de lämpliga sökresultaten så dyker det upp en rubrik på en annons som känns väldigt bekant. Annonsen går inte att se i sin helhet, men rubriken lyder som följer "bra hem finns på landet istället för slakt läs annonsen". :angel:

Även jag läste artikeln i Travronden igår. Jag funderar på om det är ren slump att ALLA hästarna har avlivats/slaktats kort efter ett EH gett bort dom/sålt dom. Hon hävdar ju själv att hon aldrig någonsin kört iväg en häst själv till slakt, utan att hon lämnat dom vidare till vänner etc. Det ter sig bra märkligt i mina ögon att man annonserar om gratishästar och sedan på en gång gör sig av med dom och att hästarna omgående slaktats efter de lämnat hennes gård. Och hästar som akut skadat sig så allvarligt att de måste avlivas, inte ställer man dom på en transport till närmaste slakteri? Det går ju bra mycket fortare att ringa ut en veterinär. Då slipper ju hästen lida, för det är nog inte alltför ofta som slakteriet tar emot hästen på en gång, i samma minut som man ringer.
Nej, jag är en av dom som är övertygad om att E har kommit på en lysande affärsidé där hon faktiskt inte behöver skatta eller jobba vitt som vi andra. :idea:

Eftersom jag är helt säker på att det är DU som har slaktat alla dessa hästar, och du uppenbarligen inte fattar var felet ligger tänkte jag upplysa om det: Du har säkert en fin gård, hästarna där kan mycket väl ha det bra, FELET du gjort är att du tagit dig an andras hästar, som du inte äger på pappret, och slaktat dom. Det ÄR straffbart, vilken dag som helst får den förra personen som gjorde så sitt starff (om hon inte redan fått det). Fattar du inte det? Man får inte bryta ett kontrakt (fodervärdskontrakt, "aldrig sälja eller slakta" kontrakt) Då blir det liksom rättegång av det, vi har ett rättssystem i Sverige.

Mot vem är veterinären lojal? Den som skickar hästen eller slakteriet?
Alla veterinärer på alla slakterier är nämligen anställda av livsmedelsverket och ska vara kontrollerande myndighet.
De ska se till att levterantörer och slakterier inte kan gå samman och fuska sig runt de regler som finns.
Men om man systematiskt använder samma pass så borde ju samma häst ständigt rapporteras in till rasföreningen med slaktintygen, borde inte då rasföreningarna reagera?

Slakteriet.. Det är veterinären som skriver slaktintygen. Senn är livmedelsverket kommer så är hästen redan skaltad och "klar" så det går inte att se färg, tecken osv och då kan vilket pass som helst användas. Man kansek inte ska ta ett pass från en shettis till en travare, men finns det ett lager pass att ta av, så går det att fuska ganska länge..

Alla hästar ska besiktas levande innan slakt. Man gör även kontroller regelbundet för att se så att passet och hästen stämmer överens (på många slakterier kontrolleras ALLA hästar mot passet av livsmedelsverket). Jag har svårt att tro att man kan fuska igenom de mängder hästar som det påstås.
Vad som ev. slaktas på olika slakterier när myndigheterna inte är på plats (dvs. otillåten slakt om köttet går ut till konsument) finns det tyvärr nog ingen som vet.

Om passen inte markuleras eller destrueras utan går tillbaka till hästägaren så har det inträffat ett allvarligt fel!
Om du har vetskap om att något sådant förekommer så måste du vidarebefodra detta till livsmedelsverket!
Kontakta den enhetschef som finns i det området där slakteriet ligger.

Passena skickas inte till hästägaren heller utan ska förstöras på slakteriet, och detär där somdet brister. Slakteriet slår inte hål i passen och förstör dom utan lägger passena från friska hästar på hög för att återanvändas på hästar som har pass som innehåller anteckningar om medicinering bla. Det enda som skulle kunna stoppa detta är att passena ska slås hål i och sen skickas tillbaka till rasföreningen, då kan dom inte återanvändas..

Att de skickas tillbaka spelar ingen roll. Om passen destrueras, man gör hål i dem eller klipper sönder dem så går de inte att använda igen. De stämplas dessutom med en stämpel där det står ogiltig/not valid och den som stämplat måste ange datum och signatur. Ett pass med hål i och en sådan stämpel kommer aldrig att kunna användas till en annan häst som ska slaktas. En häst med ett sådant pass kommer att avvisas från slakt.
Slaktintyget är ett enkelt sätt för att ange att myndigheten har förstört ett pass och anger vilken individ det rör sig om. Det räcker att föreningen vet det.
Instruktionerna är tydliga, ALLA pass ska destrueras inga undantag. Alla ska förstöras av livsmedelsverkets veterinär eller under dennes överinseende.

Att passen utfärdas på rätt sätt är rasföreningarnas ansvar och de ses över av jordbruksverket.
Att hästen som slaktas stämmer överrens med den hästen som finns i passet är slakteriernas ansvar att kontrollera. Men livsmedelsverket kontrollerar regelbundet att hästarna är korrekt identifierade. Även så kontrolleras passen regelbundet så att man inte använt sig av dubletter eller att det är ifyllt "förbjudna" preparat.

Det är just det där med slakteriernas ansvar som brister, vill slakteriet fuska så gär det väldigt lätt att göra det. Livsmedelsverket har ett enromt arbete framför sig, för att det förekommer mycket fusk och vad vi vet så kan det vara 2 slakterier som gör det. Ett är jag säker på..

Men slakterierna kan ju inte fuska bort anteckningar som finns i passet. När passet kontrolleras av SLV som ett led i kontrollen av livsmedelskedjan så kommer anteckningar att upptäckas. Upptäcker man att hästen är slaktad inom karenstiden för ett preparat så kommer man att vidta åtgärder mot detta (beslagtagen kropp, provtagning, finns ett fall om medicinering på slaktad häst som är föremål för polisutredning just nu).
Det som är problemet är att veterinärer ute i landet inte fyller i passen när hästar behandlas med olika preparat och att hästägarna inte är ärliga nog att ange det...

Åter igen, om du är säker på att de fuskar, kontakta SLV! Då kan man kontrollera alla hästar noggrant, och sätta åt slakterier och leverantörer så snart de fuskar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Vad hände Bella? Ett litet sjuårigt varmblodssto med vitt stjärn-ämne och vita kotor på bägge sidor bak har... 2
Svar
24
· Visningar
3 851
Senast: ZandraBson
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Nerikes Allehanda) Ytterligare sju hästar har gått till slakt, efter att ägarna lånat ut dem till en kvinna i Närke. Annika Hallin i...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bråkande hundar
  • Vad heter den här?
  • Tovig katt