Dessa vildkatter... *långt*

Sv: Dessa vildkatter... *långt*

Men mormors grannar vill inte ha dom där, dom bråkar rätt rejält med deras katter.

Det är bl.a. därför kastrering är så bra. Revirbehovet blir mindre, och därmed även benägenhet för slagsmål. Detta gäller hanar men faktiskt även honor.

Likaså pissandet blir ju mindre, och luktar mindre.

Kort sagt, de blir mindre av "nuisance", och lättare att tolerera / acceptera.

Frågan är förstås, är grannens katter kastrerade? Om inte lär ju problemen fortsätta i en eller annan form.

Det kan vara riktigt jobbigt för dom att tas in hos någon och bli av med allt dom var trygga med. Det finns så många katter i Sverige ändå, så jag anser det vara mer humant att ta bort de äldre vildkatterna så dom slipper uppleva den stressen det kan innebära att plötsligt bo inne hos en människa.

Det argumentet är däremot giltigt. Så kan det vara ibland ja.

Det är även därför det är oftast så bra med en lokal TNR (trapp-neuter-return).

TNR som det brukar beskrivas sker i etablerade kolonier. Men jag undrar om den vore minst lika bra i fall som här: enstaka vildingar som tillåts bo under någons hus. Får viss hjälp. Kastreras de, kan de lova många långa år med hyfsat livskvalité, dessutom utan att störa omgivningen...

Men visst, den granne som vill störa sig på något finner alltid en förevändning.
Vissa har för utstående öron, andra har fjolårets glasögon, etc....

Det är bl.a. därför kastrering är så bra. Revirbehovet blir mindre, och därmed även benägenhet för slagsmål. Detta gäller hanar men faktiskt även honor.
Dom är ganska allmänt emot dom, tycker inte om att dom springer på deras tomtar, kallar dom för skadedjur.

Likaså pissandet blir ju mindre, och luktar mindre.
Pga. detta har en hane skjutits och den andra står nog på tur misstänker jag.

Frågan är förstås, är grannens katter kastrerade? Om inte lär ju problemen fortsätta i en eller annan form.
Kan inte uttala mig om alla men tror inte att någon av honorna är det men ett par av hanarna. Vet också om en okastrerad hankatt.

Kan inte uttala mig om alla men tror inte att någon av honorna är det men ett par av hanarna. Vet också om en okastrerad hankatt.

Kvack! Han/ de har alltså ett antal katter. Honorna är okastrerade och minst en av hanarna är också fertil??
Ajaj då.

Då avstår jag från att slå vad om vems katter som är det egentliga problemet. Det vore orättvist mot den som antog vadet...

Men det är klart, mormors skygga hemlösingar är ju bekväma att skylla på. Det är kanske just därför de borde få vara kvar?? :confused:

Det är tydligen en röra.... Jag kan förstå att din mormor, för att inte behöva stöta sig med sin högröstade granne, gör sig av med problemet. Det är inte den bästa lösningen, men den enklaste. Hon räddar iaf vad som räddas kan ur röran, dvs ungarna. Vackert så.

Idealet vore dock att prata med grannen, övertyga honom om att kastrera även hans katter. Prata också med veterinären och få grupprabatt, för grannens katter och mormors hemlösingar. Dessutom så en del veterinärer ger spontant en rabatt åt omhändertagna hemlösingar.

Senast ändrad av en moderator:

Det rör sig om flera olika familjer då mormor bor mitt inne i ett samhälle.

Katter finns det i överflöd i denna lilla stad!

Det rör sig om flera olika familjer då mormor bor mitt inne i ett samhälle.

Katter finns det i överflöd i denna lilla stad!

Ja ok. Iaf, med så många tänkbara konflikthärdar kan inte era hemlösingar gärna vara de enda skyldiga. Tvärtom.

Men det slår mig, att eftersom de haft ett tämligen oskyddat bo med ungar att försvara, så lär de ju ha varit extra försvarsbenägna mot främmande katter som gick in på mormors tomtgränser och jagat iväg dem.

Grannarna har säkert också kattmammor också, men deras ungar finns förhoppningsvis trygga inne.

En allmän kastreringskampanj skulle hjälpa mycket och många...

Djurens vänner här i mina trakter brukar i samarbete med ett par lokala veterinärer se till att det blir rabatt på kastreringar. ett par veckor varje år, nån gång två gånger per år.
Det är kanske nåt sånt även i era trakter?

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 906
Senast: TinyWiny
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 953
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 056
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar