Dessa små j-vlar

Sv: Dessa små j-vlar

Usch vad jobbigt.
Men alltså de lösa benbitarna satt alltså i VÄ bak, och det benet visade ingen galla i eller nåt? Ingen ömhet heller? Utan i andra bakbenet? Tänk så det kan bli, det är ju hur svårt som helst att verkligen hitta felet isåfall, om han var så himla dålig i Vä fram och Hö bak så tippar man kanske inte i första fallet att felet sitter i vä bak...
Men han stack inte vä bak i travet heller då?
det är kalrt då blev han så himla överansträngd i hö has eftersom han inte arbetade med vä...men det syntes inte muskulärt heller? Tänkte han måste varit väldans tunn på vä sida då?

Fy...är så himla jobbigt när felen radar upp sig, men sååå skönt att ni hittat felet!

Jo han fyllde lite i hasen i vänster men obetydligt jämfört med höger, ingen ömhet eller hälta eller nånting i vä, utan det var på hö bak jag trodde problemet satt, svullnad, ömhet och han vilade på hö bak när han stod i stallgången. Han drog vä bak en sväng i januari i nåt jobb, tillräckligt så jag började fundera, men i nästa jobb var det inget så jag trodde att han inte hade orkat riktigt i förra jobbet. Ännu längre tillbaka, i juli förra året när han nästan precis hade börjat gå snabbjobb vart han öm och svullen i vä bak i hasen efter ett jobb. Han skulle kollas upp men var ute på en skentur och blev stel överallt efter det, sen när han var bra igen så tänkte jag inte mer på det utan tränade på för han travade ju bra och blev inte svullen eller öm igen.

Han är himla duktig på att avlasta sig själv och förvirra matte..
Idag när jag var ut till stallet och kollade på honom hade gallan på höger bak som har suttit där sen april försvunnit! :bump:

Åh gud så skönt! :bump:

Gallan i hasen, var satt den? Var det på sidan i själva "hålet", var det nu heter, jag och ord...:angel: Men jag menar på utsidan om hasen i hålrummet där det går i som mest.

Jag har en häst som har galla där som inte gick bort av kortsionsprutan hanfick, dock har jag sån galla på fler hästar men den är mjuk och ingen av hästarna ömmar. Nu är det en ganska stor häst och de brukar ju få lite gallor där, men jag känner ändå att det kan vara intressant att veat ifall inte hästen kommer funka sen, då har man iallfall lite mer kött på benen om vad man ev ska kolla upp ifall. Han är nämligen otroligt arg när hovis ska sko och när vet skulle böja där bak, så jag vill bära med mig i minnet IFALL det visar sig fortsätta och vi ändå inte hittar nåt direkt fel.
Då vet man ju att det KAN vara något sånt som spökar.

Är ju väldigt jobbigt om det är som ni haft det verkkligen strul....stackare...men nu verkar det ju gå åt rätt håll! :)

Jag har väldigt dålig erfarenhet av slipfåror, dock bara från en travhäst men han är tyvärr död. Benbiten satt i hovleden (hästen var friröntgad). Han var tre år på våren när jag fick honom, då var det redan försent. Min veterinär hittade felet på mindre än 30 minunter. Men han var ju fransk... Då får de springa så (halta alltså) :smirk: :devil: Före operationen var prognosen jättebra, efter, när veterinären hade sett ledytan, var den dålig och det visade sig inte fungera.

/solros-bitter över att denna fina häst inte fick visa vad han kunde.

Tillägg:

Kom på. Min syster har fött upp en hopphäst som hade benbitar i haserna som också hade gett små slipfåror, han blev helt bra och har varit u a på besiktning efter det. :)

Enl Nilsson så ska benbitar som sitter i framkant av leden ALLTID opereras bort då dom ALLTID ger bekymmer.

En del vettar säger att man inte ska bry sig om att operera, men det håller inte jag med om. Jag har ju som sagt jobbat med konvalecenter i många herrans år och det är jäkligt onödigt att inte ta bort dom då komplikationer KAN hända, just med slipfåror och med alla möjliga kompensationer och låsningar hästen kan få och inte minst psykiskt.

ATt "se" benbitar är omöjligt, dom kan vara hur rena o fina somhelst i lederna och ändå ha det, dom kan vara hur svullna o galliga och INTE ha det. Det enda är rtg och ser man dom då så är det bara att plocka bort dom. Då VET man att dom är borta.

Jag har bara haft 2 st med bitar av mina avkommor (17 st) hiúruvida det är ärv eller uppfödning kan jag inte sia om men jag tror mycket på arv.( under förutsättning att man inte fodrar helt uppåt väggarna och följer parasitbekämpning osv)

Ja jag hoppas det går bra att sätta igång honom sen. Han har haft boxvila i 1 dag bara och är jättearg redan. Kul va? :D

Såhär satt gallan, fast nu är bilden på vänster bak, men det var på höger bak alltså.

has.jpg

Aha...då satt den alltså lite högre upp och inte i mitten, eller är det mitt öga som luras :) de gallor i has jag haft på mina har alla suttit mitt över själva djupaste delen av hasen (på sidan)....
Skönt att den är borta iaf! Haha, mm, du lär nog få ett monster till häst när det är dax att sätta igång....:devil:

Jag släppte min ena i stor hage i går kväll efter 2 dagar i box samt 10 dagar i konvalecenshage....*gulp*, han drog upp och ner ungefär 5-6 gånger i full galopp...och vi skulle sätta igång i långsam skritt...:o
Men det där är ju lite svårt att undvika när de faktiskt får gå ut i sin hage igen....det måste väl finnas med i beräknignarna ....? :crazy::cool:

Ringen hamnade visst på lite fel ställe, den ska neråt lite men ungefär där.

Åh, det är alltid lika kul när dom inte får springa och så rejsar dom järnet.. Vad har hänt med din pålle?

Min var ännu argare idag, han hade dragit i bandagen och släpat runt höet i hela boxen och haft ut lite vatten.
På söndag ska han få gå ut i en lite mindre hage så han inte får upp så mkt fart för han kommer nog springa en del.. :crazy:

Ringen hamnade visst på lite fel ställe, den ska neråt lite men ungefär där.

Åh, det är alltid lika kul när dom inte får springa och så rejsar dom järnet.. Vad har hänt med din pålle?

Min var ännu argare idag, han hade dragit i bandagen och släpat runt höet i hela boxen och haft ut lite vatten.
På söndag ska han få gå ut i en lite mindre hage så han inte får upp så mkt fart för han kommer nog springa en del.. :crazy:

Ok, men då är det ung. på samma ställe som jag har haft de på mina.
Han som varit konvalecent har också sådana, men det kan beor på hans strolek. Han är beh. i knän och has nu så han har stått i liten hage pga det. Förhoppningsvis inget allvarligt, men kan vara intressant att veta vad som hänt iert fall ifall det skulle hända nåt liknande här. :)

Stackaren, inte lätt att förstå varför man bara få stå inne...:( lite roligare att kunna vara ute i friskluften även om det är i liten hage.

Ja jag förstår att han är arg, han har gått ute dygnet runt sen 25 maj och nu får han inte gå ut på dagen ens, stackarn.

Hoppas din häst kommer igång igen :)

Jag hoppas att det går bra för er och att han inte blir för vild när han kommer ut! Tålamod och trägenhet är bra när man har lösa benbitar/bortagna lösa benbiter (osv). Håller tummar och tår för er!

För X-antal år sedan så hade vi en märr som fick stå i box samt hage på 5x5m i 3 månader. Hon blev tok-glad när hon fick komma ut i stor hage (skulle ledas så att hon fick beta innan hon skulle släppas), slet sig och sparkade bakut... I vägen hamnade den som ledde henne och höll på att få hela huvudet intryckt... :eek:
Dock slutade det "lyckligt".

Liknande trådar

Hästvård Min häst opererades i måndags för att plocka bort lösa benbitar. En i vä has och en i hö bak kota. Operationen gick bra men när han...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 520
Ridning Min häst blev opererad den 17 september för lösa benbitar i båda haser. Det gjordes även ett litet titthål i vä kota där hon har en...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: Fislisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka