Dessa pass

P

Pretty_Fly

jag blir tokig!
ska försöka fixa pass till mina hästar, inga problem trodde jag. MEN jag står inte registrerad som ägare på STC. har skickat efter blanketter om ägarskifte. min fråga är MÅSTE den som står som registrerad ägare skriva på verkligen? har försökt leta upp dom på hitta.se men hittar inte något.
vad ska jag göra?

Sv: Dessa pass

Ja, jag tror det. Har samma problem själv. Jippiiie. :smirk:

ah fan detta kan inte vara sant. jag kan ju lika väl gå o dö!
kommer ju bli så fett anmäld 25 gånger om året om vet. ser att jag inte har pass.

De är lite struliga på STC, men man brukar kunna prata med dem och spåna fram en lösning. Saknade ägarpapper på min häst, men det var inga problem.

Men visst kan det vara förvirrande, STC skickade ut ett pass till min avlivade häst, det kom med posten idag och han har varit död i två år :eek:
Du kanske kan ta hans om det inte löser sig :devil: förutsatt att du inte har något emot att ha en häst reggad i tredje stamboken ;)

Apo

Nä, fy så jobbigt det låter. Jag vet en som faktiskt förfalskade förra ägarens namnteckning i ägarändringen för den tröttnade på att aldrig få nån vettig underskrift. (den förra ägaren hade dessutom börjat bli lätt senil)

Men kan inte STC hjälpa dig att plocka fram adress och tel.nr till den som är reg. ägare? Det finns ju i deras register. Det hjälpte de mig med när jag köpte min förra häst där ägarbyte behövde göras. De brukar vara väldigt hjälpsamma!

apocalypsen skrev:
i tredje stamboken ;)

Apo

tredje stamboken; finns det info någonstans om den? Är intresserad vad det innebär både teoretiskt och praktiskt att regga en häst i den.

Så var det för mig med, det var en ägare som ägde henne -95 som stod registrerad men jag fick adress oc tel.nr av STC och sedan ringde jag och pratade me dom gamla ägarna som var jättesnälla, så jag skickade ett brev med blankett och sådant och de fyllde i den och skickade tillbaka den allt gick hur bra som helst.. :d

Jag ringde och pratade med dem om just detta för ett tag sen. De sa att i första hand skulle man göra allt man kan för att få tag i den som står som ägare. Men om man misslyckas helt så kunde man skicka med en kopia på köpekontrakt eller motsvarande.

Adress till den registrerade ägaren kan man söka upp på hemsidan, så något som är enkelt att prova är väl att fylla i allt man kan, posta blanketten till den som står som ägare och skicka med ett frankerat kuvert så att denne bara behöver skriva under och lägga på lådan. Men misslyckas man så ska det som sagt räcka att man har någon köpehandling att visa upp.

Ja, fast ibland är det ändå inte så lätt, även om det står en registrerad ägare på hästen.
Heter personen ifråga kanske "Anders Johansson" el. namn som det finns mängder av så är det verkligen som att fiska efter nål i höstack.
Personen kan också ha flyttat.

Jag vet också dom som fått tag på ägaren och denna är supertrög och skickar inte iväg pappret.

Pretty_Fly skrev:
jag blir tokig!
ska försöka fixa pass till mina hästar, inga problem trodde jag. MEN jag står inte registrerad som ägare på STC. har skickat efter blanketter om ägarskifte. min fråga är MÅSTE den som står som registrerad ägare skriva på verkligen? har försökt leta upp dom på hitta.se men hittar inte något.
vad ska jag göra?

Jag står inte som ägare på stc men skickade in papper och kopia på köpekontraktet och skrev även att jag ej kunnat spåra den sk stc ägaren :P De fixade det åt mig. Stod på ridtravarföreningens hemsida om hur man går tillväga för att ordna pass åt ridtravaren så titta där! *tips*

En jag känner hade ett kvitto på att hon köpt pållen och skickade in det till Stc och fick sen ett pass utskrivet till pållen...

Så länge du har papper som säger att du äger den är det inget problem :) Då får du papper att fylla i som även ordnar att du står som ägare på stc så man behöver inte leka polis och snoka rätt på folk :P

Hej!
Jag har precis samma problem... Jag skickade in det köpekontrakt jag tecknade med tjejen jag köpte hästen av men de ringde från registraturen och sa att jag var tvungen att ta kontakt med den senast registrerade ägaren och be henne att skicka in köpekontraktet hon tecknade med tjejen jag köpte hästen av.
Gör jag inte detta måste man bryta ägarkedjan, vilket kostar 1.300 kr och man måste även göra ett DNA-prov på hästen. Jag har visserligen en arab, vet inte om det är någon skillnad mellan de olika rasföreningarna..?

Ring hästsportens hus 086272000 och be växeln att koppla dig till "någon som har hand om tredje stamboken" Roland/Rolf tror jag att han heter. Han skickar alla papper med de instruktioner du behöver.
Min lille gosse var en gårdsbetäckning som aldrig blivit regad för jag hade inga pengar, han skulle inte travtränas och tatueringarna är fula....
Fick göra ett blodprov som stödde de blodlinjer jag hävdade samt att veterinären fick rita en liten identitetsskiss.
Tredje stamboken är liten och finns tydligen inte ens i en ordentlig databas. Därav hade avlivningspapperna jag skickat in fallit mellan stolarna någonstans

MVH
Apo

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Ramona
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama