Dessa fullblod...

Morran

Trådstartare
Har foderproblem och behöver lite input!

Flyttade till ett ny stallplats i vintras i ett större, halvkollektivt stall. (Från 4 hästars, helkollektivt med eget inköp av allt foder)
I stallhyran i nya stallet ingår en maxranson foder på 13 kg, hösilage och havre/korn och silaget har en mkt hög kvot (runt 9).

Mitt fullblod kräver ca 120 MJ för att hålla hull och temperament och en kvot på ca 7.

Jag ger pålle maxransonen hösilage, och 0,5 kg betfor (torrt) samt 2 kg Lucern Mix och morötter men detta räcker inte på långa vägar! Ge kraftfoder tänker ni nu, MEN!:

- Den höga proteinhalten i grovfodret gör pålle ordentligt lös i magen om jag ger annat protein i form av kraftfoder.

- Pålle tycker att betfor är trååååkigt och äter endast upp allt om det blandas med något smaskens som havre. Och han vägrar äta en smula mer än 0,5 kg betfor överhuvudtaget.

- Jag försöker smyga ner olja i betforn, men detta upptäcks direkt och resulterar i matvägran.

Jag började ge lucernet för två veckor sedan och han har inte rasat mer i vikt sedan dess (och det brukar gå SNABBT), men han är lite slö i ridningen och jag vill ju få upp hull och humör på honom igen utan att han blir så där fruktansvärt lös i magen.

Summan av kardemumman: 13 kg silage och 2 kg lucern är det han orkar peta i sig i grovfoderväg, betfor och olja är äckligt och annat kraftfoder gör honom lös i magen. Så vad gör jag nu?

Sv: Dessa fullblod...

Har du provat Hippo Alfa?

Mitt svårfödda fullblod äter det med glädje plus att hon är bra i magen sen jag började med det.

Tänkte oxå på Hippo Grow Alfa, men kanske har du provat ge Foderjäst som man kan oxå blanda med betfor? Det förbättrar även aptit, finare hårrem och även hovarna.
Ger foderjäst till mina pållar med betfor eftersom det är torrt. Provade ge min märr detta helt torrt men det ville hon inte ens äta o hon äter det mer än gärna om man blandar detta med betfor o Hippo Grow Alfa.
Hippo är det ENDA fodret som märren verkligen gillar, och hon blir väldigt fint i hullet på det.
Men hon är inget fullblod även om endel tror det, hon är en varmblodig travare som behöver få lite upp i hullet.

Hoppas du får flera bättre svar än av mig på din fråga. Låter jobbigt det där med att hästen får lös i magen.
Men förresten, foderjäst gör ju att hästens mage blir bättre också!
Kanske värt o prova? Det innehåller ju väldigt mycket B-vitaminer, men även C och E-vitaminer.

Men lusern är inte kraftfoder?

Jag ger mitt fullblod 3 kg hippo alfa om dagen och hon är perfekt i hullet nu. Hon tycker inte heller att pellats är så roligt att äta, men jag delar upp allt på 3 fodringar och då äter hon.

Senast ändrad:

KL

Njae, lusern är inte kraftfoder direkt, men det är trots allt ett grovfoder.

Hippo Grow Alfa innehåller ju en liten del av lusern tror det heter grönmjöl eller nåt.
Min märr gillar detta skarpt! Verkar som att Hippo Alfa ger bättre hull på de flesta som är "svårfödda". Pelletsformen är mindre än Kraffts.

Om hösilaget är proteinrikt så ska du inte lägga honom på sk avelsfoder. Jag har själv fått ändra min hästs foderstat i vinter pga vattnig träck av för mycket protein. Nu har jag dock en häst som tycker allt som serveras i spann är gott.
Jag ändrade till Speedy Beet, olja och Krafft Ponny. Olika oljor smakar lite olika så ratar hästen en sort så kan den gilla en annan.
Kan du hitta ett eget grovfoder med lägre kvot så kan du ge mer grovfoder o då även kunna ge kraftfoder.
// Linda

Gammal hederlig havre är inte så proteinrikt, men ger lite mer motor i ridningen och brukar var smaskens. Provat med det?

Jaha såg nu att du redan nämnt havren. Prova rapsolja? Häll bara ca en dl och rör ned i maten så märks det inte så tydligt, men är ändå rätt energitätt.

Senast ändrad:

*kl*

Svarar alla på en gång.

Lucern räknas som grovfoder. Jag ger mixen eftersom den har en lägre kvot än hösilaget och innehåller melass och olja.

Jag vill inte ge kraftfoder alls, förutom betfor, eftersom jag provat 3-4 olika sorter (tack vare vänliga stallkamrater) och han blir rinnig av alla. Dvs det tillförs ännu mer proteiner som inte behövs eftersom silaget har en så pass hög kvot.

Det där med oljan har jag funderat på. Gav rapsolja förut och det slank ned (dock tillsammans med havre). Har nu majsolja och jag inbillar mig att han tycker den är äckligare än rapsen.

Har också funderat på Krafft Ponny att använda för att lura i honom betfor och olja. Det har ju generellt sett lägre kvot än havre om jag inte minns helt fel.

Suck, det blir till att pula vidare...

Varför inte spannmål? Vad är värdena på ditt silage per kg foder? HH

Någon form av kraftfoder måste du nog ge om du inte kan proppa i fullblodet kopiösa mängder grovfoder. Gen något välbalanserat med hög energihalt men proteinhalten lite lägre så balanserar det nog ut sig fint.

Vetekli? Müsli med vete i? Blanda upp med någon dl rapsolja om nu det går ner så får du upp energiinnehållet. Olja har jag märkt funkar bra även på lite hispigare hästar utan att sätta sig i huvet utan istället i depåerna:).

Och att han blir rinnig: foderbyten kan medföra det oavsett om det skulle funka bra i längden eller inte. Börja försiktigt så borde det gå bra senare. Står han på halm? Om inte skulle jag nog köpa hem en bal och lägga in lite då och då. Rinnig mage kan bero på för energität mat ijämförelse med fibermängden. Om han tuggar på lite halm mellan fodringarna kan det hjälpa.

Jag skulle nog ändå ge havre. Det är inte så proteinrikt men ger mer energi och arbetsglädje i många fall. Klart man blir seg när man får för lite mat! Men varör ger du lucern när du redan har jättehög kvot i hösilaget?

Senast ändrad:

*kl* kornkross då? Mitt ena xx-sto är extremt svår att hålla i hull trots Ensilage som nästan är för bra är hon tunn- hon har inget strå intresse men äter glatt hur mkt kraft som helst. Hon får en stor mängd kornkross, rapsolja samt sojaprotein. Man ser ff revbenen men inte på långt håll som innan. Mitt andra sto köpte jag extremt mager och på 2v har hon rundat till sig och gått upp mycket i vikt på vårt kalas ensilage, 3kg kornkross, 3.5kg havre lite betfor o olja. Ingen av dom är lösa i magen.

Provat havre, men det rinner...

Värdena är MJ: 6,5, Smbrp: 74

Dvs, kvoten är ÄNNU högre än vad jag kom ihåg. :crazy:

Jag ger lucern MIX som i detta fall har en betydligt lägre kvot än silaget. Han får det som komplement istället för kraftfoder, eftersom han inte börjar rinna av det, men han orkar inte pilla i sig mer än 2 kg utöver silaget.
Jag har provat att slänga in halm, men han äter inte detta, då han stått på detta förut och tycker att det är något man bajsar i.

Problemen med kraftfodrena är att hur välbalanserat det än är, så börjar det rinna.

Hur blött/torrt är silaget?
Det spelar ju en avgörande roll för hur mycket TS hästen får.
Är dessa värden per kg foder eller per kg TS?

Få se nu, tror att TS låg på 75%. Det är ganska torrt.

Värdena ovan är per kg foder.

Frågan är ju varför han blir så rinnig? Ostabil mage?

Har du provat att ge honom tex mag&tarm?
brukar kraftfoder funka om du har sämre hö?

Jag skulle förmodligen sänka kvoten genom ett tillägg av olja. Sedan höja intaget av fibrer genom att alltid erbjuda halm att tugga på.

En kur med probimin kanske skulle hjälpa? Det låter helt klart som att balansen i magen är dålig. Blir ju inte bättre av en massa foderbyten heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 437
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 611
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 260
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar