Dessa Förbannade Pålagringar

Sv: Dessa Förbannade Pålagringar

Hur gör man med hästar, kan man ge dem smärtstillande medan man "jobbar igång" dem? Så behandlar man ju artros på människor.

Tyvärr finns det väl ingen enkel lösning på din fråga... Jag har själv medelsvår artros i min ena höftled som följd av sjukdom & flera (misslyckade) operationer. Lider ibland mera, ibland mindre av det, och antar att det är lika för alla även hästar. Men inte fan skulle jag vilja få en kula i huvudet för det!:p Synd att det inte är så lätt att veta med hästar... Det är ju lite en moralfråga. Jag personligen skulle nog ha mycket svårt att ringa slaktbilen så länge pollen verkar pigg och glad, bara för att hon går lite stelt. Men hon är ju heller ingen häst man vill sälja, ens som sällskapshäst.

Som jag förstått det, och även min erfarenhet av mig själv och mitt gamla sto med artros säger mig, är det värsta du kan göra att bara ställa av henne. Håll igång (lågintensivt förstås) med hjälp av smärtstillande om det behövs. Tänk på underlaget, mjukt och jämnt.

Ska avsluta med att säga att jag tycker det är härligt att du verkligen gör allt för att hitta felet & lösningar, bra gjort :bow:

*KL*

En följdfråga :)
Om en häst har pålagringar, reagerar den då på böjprov?
Inte alls säkert enligt min erfarenhet.
Men om de har ont brukar de reagera på böjprov..

För att vara säker så bedövar man aktuell led och rider sedan en liten stund för att se om det är någon förbättring eller om det känns som vanligt.

Man kan mycket väl ge smärtstillande medan man försöker muskla en artroshäst. Bara man vet vad man sysslar med - i ditt fall känner du ju direkt när du ansträngt dig för mycket, medan en häst sällan säger ifrån förrän det gått så långt att skadan förvärrats (ny ledinflammation). En annan skillnad mellan människa och häst är ... användningsområdet. Jag antar att du med din höft inte planerar att springa några häcklopp eller på andra sätt använda dig av din kropp som en atlet? För en häst är rörelsebiten så mycket större än för oss; vi kan motioner lagom medan en häst aldrig någonsin kommer att nöja sig med det. Dessutom har vi hästar i första hand för att rida/köra dem, även om de förstås går alldeles utmärkt att gulla med också.

Man kan prova att ge hästen NSAID (släcker sällan hältan helt) kombinerat med t ex hyaluron och glukosamin och se om den blir så obesvärad att den faktiskt går att sätta igång. Kortison i lederna är också helt undergörande för att bryta inflammationen. Nu har väl ts häst redan blivit behandlad i omgångar vad jag förstår, och det gör förstås prognosen sämre.

Hursomhelst - igångsättning eller ännu hellre lösdrift på stora marker under pågående smärtlindring är rätt tänkt. Hästen "vågar" röra sig naturligt, spänningar släpper, ledens rörelseomfång ökar och därmed syresättning och nutrition i ledbrosket. Det i sig är läkande.

Sen är det tyvärr långt ifrån alltid det räcker, i synnerhet hos en häst med röntgenförändringar. Däremot anser jag att "vanliga" ledinflammationer bör behandlas så!

Jag tycker ändå att en häst som har ont borde visa på ett eller annat sätt att dom inte gillar att man rör vid det onda - men icke.

Bästa sättet att se om den har ont borde vara att bedöva berörda leder och då se om och hur mycket den ändrar sitt rörelsemönster. Då får du ju ganska svart på vitt om det gör ont eller inte.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V