Dessa älglusflugor..grrrrr

Sv: Dessa älglusflugor..grrrrr

Jag hittade en i BH:n förra året, efter en skogstur. :crazy: :eek: Att jag inte dog när det där jäkla monstret kravlade upp ur urringningen.

Häromdagen fick jag en livlig beskrivning av en krigsdans syrran utförde i skogen när en rackare dök in i hennes öra...:eek:...hon fick ut den så småningom...:crazy:

Här är det lindrigt. Går man ner i skogen kommer dom men ute på fälten här uppe kommer dom inte. Man ska undvika täta snår, skog/ungskog, sly och fuktig mark där dom tydligen uppehåller sig mest.

jag har haft dom i håret - det var första och sista gång, sen dess har jag aktat mig! aldrig utsläppt hår i skogen på hösten....

Har inte fått dem i håret, vad jag ver, men jag har i och för sig alltid fläta eller svans när jag rider.

Finns det någon mer som har kommit på något som avskräcker de små monstren?

Jag har provat det mesta... Inget verkar fungera... Som jägare vet jag vad det innebär att bli bombarderad. Som Piraja skrev... här om dagen fick jag en som prompt skulle in i örat på mig... De är snabba och de är svåra att få tag på... SShit som jag hoppade och studsade innan jag lyckades stoppa dennes färd in i kontoret... HUA....

Jag upplever att de inte är så bra på att flyga dessa fän.... De kommer farande genom luften och sen kraschar de mer eller mindre på det tilltänka offret... När de väl landat så är de kvicka som bara den på att krypa undan där det är svårt att komma åt dem...

Ett stramt uppsatt hår underlättar för att hindra dem att krypa in i håret. Gärna något åtsittande på huvudet också.

Sitter man till häst så är min erfarenhet att de hellre "kraschar" på hästen än på ryttaren.

I mina traker är det tyvärr gott om älglus..... Jag har förlikat mig med dem. Jag går igenom kroppen när jag kommer hem. Plockar bort de jag hittar och dödar dem med välbehag när jag får tag på dem....

Ja de är riktiga otyg. Om du jagar förstår jag att du märker av dem ännu mer än som ryttare. Jägarna häromkring är inte förtjusta i dem precis. Här finns gott om dem (värmland) Jag har inte fått dem på mig själv (än) men hästen får dem. Borde det inte finnas någon hemsk lukt som får dem att fly? eller önskedrömmer jag bara?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 130
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 028
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 699
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 020
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka