Dessa älglusflugor..grrrrr

bigganl

Trådstartare
Ja nu är det höst igen och då kommer de eländiga krypen. Finns det någon därute som kommit på något smart sätt att slippa dem? Något man kan spraya på som de inte gillar eller liknande.
Även om jag inte hittat många på hästen så ställer de till besvär. De biter sig ju fast och suger blod och det är inte trevligt säger hästen. (fullt förståeligt)
Någon som har tips?

Sv: Dessa älglusflugor..grrrrr

Har hört men inte provat själv

Rödsprit på en trasa och gå igenom pälsen(hur nyttigt det är på hästen vet jag inte)

Det lät inte så hälsosamt faktiskt. Hoppas det finns något naturligare som har effekt.

Finns det inte flera därute som har problem med de små rackarna?

Svarade just i tråden: "Vad är detta??! Kliar?! Av vad?! "

Skiva en vitlök, koka upp med vatten, svalna ,häll på sprayflaska och älglusarna flyr fältet direkt...

Det ska jag prova! Vitlök är bra till mycket. Har du provat själv alltså?

Vi hat testat i många år. Fungerar bra mot knott, flygfän och fästingar oxå, men då brukar vi lägga i hälften matolja/hälften vatten, så sitter det i längre.

Det enda är att man ska klarar av doften:rofl:

Fast vitlöksdoft står jag nog ut med om jag slipper de hemska små krypen. (troligtvis hästen också) Här ska köpas vitlök!

testat med vanligt flugmedel??

jag har aldrig fått det på mina i hagen, endast i skogen. brukar helt enkelt hålla koll och döda dom kryp som landar på min häst. :devil:

De är ÄCKLIGA! Två gånger på senaste tiden har jag hittat sådana krypandes i mitt hår. Långt efter jag kommit hem från hästarna :crazy:... Fast de slår INTE fästingar i "äcklighet", trots allt!

Ja flugmedel bryr de sig inte ett skvatt om. Jag dödar dem också om jag får tag på dem, men det är inte lätt. De är snabba och får man inte tag på dem innan de dyker ner i pälsen så är det nästan kört. De blir ju platta och känns inte. Otyg är vad de är! Där hästen är vit är det lättare att se när de landar, men där hon är brun är det nästan hopplöst. (jag har ju inte koll på hela hästen när jag rider heller)

Senast ändrad:

... brukar helt enkelt hålla koll och döda dom kryp som landar på min häst. :devil:
Hur hinner du det. När jag går över ett gärde hemma (vad kan det vara 300-400 m) så får jag plocka mellan 50 och 100 stycken. När jag kommer hem så sitter det nästan alltid ett tiotal gömda i svansen.
Det enda positiva med att dom är så många är att man får hänge sig åt att döda dom ;) :devil:

Oj:eek: Stackare! Sån mängd har jag inte. Jag har plockat 3 st än så länge denna höst, men det räcker tycker jag.
Hur gör du när du har så in i norden många? Vad tycker hästarna?

såna mängder har vi inte! och hästens päls är så kort och glatt att dom mest rutschar av igen... och dom landar antigen på korset eller på halsen så det går lätt att se. sen skrittar jag i skogen, jag arbetar inte.

De är ÄCKLIGA! Två gånger på senaste tiden har jag hittat sådana krypandes i mitt hår. Långt efter jag kommit hem från hästarna :crazy:... Fast de slår INTE fästingar i "äcklighet", trots allt!

Jag hittade en i BH:n förra året, efter en skogstur. :crazy: :eek: Att jag inte dog när det där jäkla monstret kravlade upp ur urringningen.

jag tycker nog att dessa är värre än fästingar.. uschaaa!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 130
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 028
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 699
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 020
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka