Deprimerad häst

Sv: Deprimerad häst

Har ni tagit erlichiosprov?

Sen, jag är övertygad om att hästar kan känna 'nedstämdhet', sorg och liknande. Däremot kanske inte deprimerade i ordets bemärkelse som vi använder det om människor, men helt klart nedstämda.

Atarax är dock inte vad jag skulle tycka är en vettig hästbehandling, men man får väl hoppas att veterinären vet vad han gör.

Hmm, vi har kolalt njurar, lever och ev tumörer och bölder, samt kollat kuching.
Väntar även provsvar från england på bandmask, även om han är dubbelbehandlad mot det.

Ataraxen är ju även mot hans klåda, så det är därför vi ska pröva det.

Så en häst eller andra djur skulle inte kunna känna sig ledsna?
Det var det märkligaste jag hört på länge! :mad:
Mycket ska man höra.
Tar just nu hand om en hund, vars husse just dött. Ingen glad hund kan jag säga!

Nu var det ju inte riktigt så jag menade - självklart kan de känna sig ledsna eller sörja. Men depression är så mycket mer. Jag bara emotsätter mig att man använder samma namn på den mänskliga åkomman depression som är en mycket komplicerad åkomma med nedstämdhet eller beteendeförändringar hos ett djur.

Som du har kunnat se i de tidigare inläggen så har de djur som varit deprimerade dels blivit det av en anledning samt även helt plötsligt "slutat vara det" när orsaken åtgärdats, till exempel att de fått komma hem igen osv. Det är inte fallet med den mänskiga varianten - där behöver det inte finnas någon egentlig reell anledning, utan det kan vara en liten sak som hänt och som även åtgärdats (som att man flyttat utomlands, mått dåligt och sedan flyttat hem igen) vilket när man kommer hem utlöser en depression med ångestkänslor osv.

På samma sätt tycker jag också att det är helt galet att prata om anorexi på hundar. En ätstörning hor djur (har även hört talas om åkomman hos hästar) orsakas antagligen av till exempel att hunger triggar belöningscentrat hos hunden = ett hjärnfel (obs egen teori, inte vetenskapligt bevisat). Hunden kan knappast ha fallit in i detta beteende på grund av en psykisk störning i form av att den känner sig äcklad av sin kropp eller anser att den inte är "bra nog" och inte borde leva.

Nää.. vi måste verkligen börja skilja på äpplen och päron när vi pratar om djurs åkommor.

Som du har kunnat se i de tidigare inläggen så har de djur som varit deprimerade dels blivit det av en anledning samt även helt plötsligt "slutat vara det" när orsaken åtgärdats, till exempel att de fått komma hem igen osv. Det är inte fallet med den mänskiga varianten - där behöver det inte finnas någon egentlig reell anledning, utan det kan vara en liten sak som hänt och som även åtgärdats (som att man flyttat utomlands, mått dåligt och sedan flyttat hem igen) vilket när man kommer hem utlöser en depression med ångestkänslor osv.

Jag tror inte man ska haka upp sig så mycket på namnen.

Precis det här scenariet har jag kunnat bevittna tex på häst som varit bortskickad på träning en längre tid och kommit hem.
Under träningen pigg och alert, efter hemkomsten, trött, hängig och "deppig".
Men efter vila, umgänge med gamla hagkompisarna i stora hagar, och allmän ompyssling, blivit bättre. Men det kan ta tid.

Sen vad man vill kalla det är jag inte så intresserad av.
Huvudsaken är att djuret blir bättre, och finns det någon form av åtgärder att vidta, tex lugnande örter, tycker jag det är en bra idé.
Allt för att djuret ska få hjälp att bli bra igen inom rimlig tidsrymd.

Separationer, miljöombyten mm verkar påverka både djur och människor.

Nu var det ju inte riktigt så jag menade - självklart kan de känna sig ledsna eller sörja. Men depression är så mycket mer. Jag bara emotsätter mig att man använder samma namn på den mänskliga åkomman depression som är en mycket komplicerad åkomma med nedstämdhet eller beteendeförändringar hos ett djur.

På samma sätt tycker jag också att det är helt galet att prata om anorexi på hundar. En ätstörning hor djur (har även hört talas om åkomman hos hästar) orsakas antagligen av till exempel att hunger triggar belöningscentrat hos hunden = ett hjärnfel (obs egen teori, inte vetenskapligt bevisat). Hunden kan knappast ha fallit in i detta beteende på grund av en psykisk störning i form av att den känner sig äcklad av sin kropp eller anser att den inte är "bra nog" och inte borde leva.

Nää.. vi måste verkligen börja skilja på äpplen och päron när vi pratar om djurs åkommor.

Tja, det var ju veterinären som anv order "depression".
Jag har själv lidit av det, så det mänskliga sorten känner jag till :-)
Vikitigast för oss är i alla fall att han blir bättre. Den häst som jag ser nu är inte vår vanliga, glada älskling.

Tja, det var ju veterinären som anv order "depression".

Jo, jag förstod ju det.. och det var det jag tyckte var lite anmärkningsvärt. Jag tycker att man skulle kunna hitta andra begrepp än till exempel depression och anorexi när det gäller djur - för det är så lätt att missförstå.. som vi märkt bara i denna tråd.

Jo, jag förstod ju det.. och det var det jag tyckte var lite anmärkningsvärt. Jag tycker att man skulle kunna hitta andra begrepp än till exempel depression och anorexi när det gäller djur - för det är så lätt att missförstå.. som vi märkt bara i denna tråd.

Jag tycker också det vore bra om man kunde hitta andra defenitioner på dessa symptom hos djur.

Men faktum är, att vi ännu inte kunnat bevisa att långvarig stress och press hos ett djur, inte skulle kunna utlösa en, vad vi människor kallar depression.

Anorexi hos djur, ställer jag mig destu mer frågande till.

Men ok. Självdestruktivitet hos papegoja har jag sett.
Nedstämd fågel som plockar sig blodig och rycker av sig alla fjädrar.
Ingen rolig syn.
Ensamhet har varit de orsaker jag hittills vetat om.
Det har bara varit för ägaren att ta med sig sitt husdjur till i ett fall en ovanligt förstående arbetsgivare :D
Sådana arbetsgivare växer nog inte på träd.

Så vad vet vi egentligen.

Hästar kan visst bli deprimerade och det är inte så ovanligt vid miljöombyte. En kompis skickade sin häst till Holland för försäljning men försäljningsstallet ringde och tyckte hon skulle ta hem hästen igen och gladare häst fick man leta efter när han fick komma hem igen.

Kan han inte få träffa sina shettiskompisar igen?

Hästar kan visst bli deprimerade och det är inte så ovanligt vid miljöombyte. En kompis skickade sin häst till Holland för försäljning men försäljningsstallet ringde och tyckte hon skulle ta hem hästen igen och gladare häst fick man leta efter när han fick komma hem igen.

Kan han inte få träffa sina shettiskompisar igen?

Jooo, nu är han tillbaka med sina älskade kompisar igen :-)
Nästa sommar får han gå med dem hela tiden. De har varit uthyrda en del i sommar, men det får vi lösa nästa år.

Kommer även se till att han får vara inomhus en del på dagarna nästa år om knotten blir besvärliga.

Min förra ponny tror jag blev deprimerad. Hon var en mkt aktiv ponny och tyckte inte om när hon stod en längre period. Dock var det ju de som hände när hon blev halt och till råga på allt fick hon inte gå med hästkompisarna heller. Hon blev helt apatisk. Gick knappt att kontakta henne vissa dagar, hon bara hängde med huvudet. Fruktansvärt att se. En gång skulle vi försöka sätta igång henne efter många behandlingar och hon var så glad, har aldrig sett hennes så glad, tyvärr höll ju det inte i sig speciellt länge för hon blev snart halt igen. Tyvärr läkte hältan aldrig ut helt och hållet och hon fick sluta sina dagar hos vet för snart två år sedan.

Har även en häst på ridskolan som när han köptes in, fick två kompisar, och de var liksom de tre mot världen. Gick alltid tillsammans och var verkligen bästa vänner. Sedan fick den ena hästen tas bort tyvärr och redan då märkte man att de hände något, han blev liksom inte sig själv riktigt och bara 1 år senare fick även den andra hästen tas bort pga brutet ben. Han har aldrig varit någon glad häst i stallet, men det blev så mkt värre när hans kompisar försvann och han stod ofta och hängde i hagen. Till slut hittade han en "ny bästa vän" när en annan häst köptes in i ridskolan och dom två är verkligen så söta ihop. Nu är han återigen en glad ponny!

Min Nordis har inte vart sig lik den senaste veckan, han ser ledsen ut och glansen i hans päls har försvunnit.
Jag vet inte om han sörjer sin kompis han hade på betet, eller vad det är. ( han har 3 andra kompisar i sin hage nu som han har gått med förut ), han är inte sjuk,har inte blivit mager, utan han ser bara sååååå ledsen ut..

Senast ändrad:

Jooo, nu är han tillbaka med sina älskade kompisar igen :-)

Vad bra :)
Appros på ordet "depression" så finns det ju grader av depressioner även för hästar från att bara vara lite nedstämd till att bli riktigt apatisk. Riktigt vanvårdade hästar kan vara apatiska, då har de en otäckt tom blick och är frånvarande. Inte kul!

Hmm, vi har kolalt njurar, lever och ev tumörer och bölder, samt kollat kuching.
Väntar även provsvar från england på bandmask, även om han är dubbelbehandlad mot det.

Ataraxen är ju även mot hans klåda, så det är därför vi ska pröva det.

Jag skulle ta ett B/E-prov också, utan tvekan.

Lite ur symptombilden för min herre när han hade erlichios:

'Nedstämd' och hängig, han verkade deppig helt enkelt. Höll sig för sig själv, busade inte etc.

Tappade gnistan

Blev förändad i 'personligheten', var tidigare en social, positiv och kontaktsökande häst som höll koll på sin omgivning. Nu stod han mest och hängde, vände sig bort när man kom

Gick ner ordentligt i vikt

Åt sämre (dock inte så det förklarade hela viktraset)

Allt utan 'annan anledning'. (Han har blivit apatisk och vägrat äta på klinik, han sörjde DJUPT när han förlorade sin mentor och bästa kompis i livet, han tycker inte om att inte 'jobba' och blir grinig då etc. Allt detta 'botas' dock med att tillsätta det som 'saknas')

Atarax är ett humanpreparat, har ingen indikation för djur. Aldrig hört det användas på häst (förrän din). Atarax är en histaminblockerare, dock så svarar hästar dåligt på antihistamin t ex, så jag ställer mig spontant tveksam till atarax. På människor används det huvudsakligen som milt lugnande samt ångestdämpande samt vid nässelfeber och klåda.

Jag har tagit atarax btw, jag skulle aldrig göra det igen. Det var end el mindre trevliga biverkningar, den värsta var hallucinatorisk mardrömmar..

Så varför atarax och inte något av de andra klådstillande som man vanligtvis använder på häst?

Jag skulle ta ett B/E-prov också, utan tvekan.

Lite ur symptombilden för min herre när han hade erlichios:

'Nedstämd' och hängig, han verkade deppig helt enkelt. Höll sig för sig själv, busade inte etc.

Tappade gnistan

Blev förändad i 'personligheten', var tidigare en social, positiv och kontaktsökande häst som höll koll på sin omgivning. Nu stod han mest och hängde, vände sig bort när man kom

Gick ner ordentligt i vikt

Åt sämre (dock inte så det förklarade hela viktraset)

Allt utan 'annan anledning'. (Han har blivit apatisk och vägrat äta på klinik, han sörjde DJUPT när han förlorade sin mentor och bästa kompis i livet, han tycker inte om att inte 'jobba' och blir grinig då etc. Allt detta 'botas' dock med att tillsätta det som 'saknas')

Atarax är ett humanpreparat, har ingen indikation för djur. Aldrig hört det användas på häst (förrän din). Atarax är en histaminblockerare, dock så svarar hästar dåligt på antihistamin t ex, så jag ställer mig spontant tveksam till atarax. På människor används det huvudsakligen som milt lugnande samt ångestdämpande samt vid nässelfeber och klåda.

Jag har tagit atarax btw, jag skulle aldrig göra det igen. Det var end el mindre trevliga biverkningar, den värsta var hallucinatorisk mardrömmar..

Så varför atarax och inte något av de andra klådstillande som man vanligtvis använder på häst?

Ja, jag har också anv Atarax och blev sååå dåsig.
Nemo har även fått ett kortisonpreperat som vi smörjer honom med.
Pga av allt som är nu, är han väldigt stressad och det är därför Ataraxen ska hjälpa. Lugnande och klådstillande.
Det är ju inget ha ska anv någon längre tid.
Jag känner ändå stort förtroende för veterinären, så vi prövar i alla fall så får vi se hur Nemo reagerar.

Man får ta reda på vad ord betyder innan man klagar på användandet av dem!

Anorexi = förlust av aptit. Det kan man ha av olika skäl. Cancer och magsår t ex. Eller att något annat, t ex att klia sig, tar all tid så att att ingen ork finns kvar till att äta. Jämför rävar med skabb, de blir anorektiska och svälter ihjäl.
Veterinären har nog inte påstått att hästen har anorexia nervosa!

Inte heller tror jag vet påstått att hästen har en endogen depression. Alla högre djur kan bli deprimerade= få onormalt sänkt stämningsläge pga av ngn sjukdom eller bristande social interaktion. Hos människa är det väl känt att klådsjukdomar kan framkalla ett onormalt sänkt stämningsläge=depression.

Låter som en klok veterinär. Man skulle väl vilja lägga till eksemtäcke och insektsrepellerande medel, om den inte har det redan.

HH

Senast ändrad av en moderator:

Om man googlar på horse+pruritus (medicinskt namn för klåda) + hydroxyzine (verksamma ämnet i Atarax) så får man 36 500 träffar. Jag tror därför inte TS är den första som fått Atarax för klåda till sin häst. HH

Ja, nedstämdhet hos djur kan ta sig många uttryck. Tex matvägran.
Skulle tro att vi också är nån slags djur.
Eller rättare sagt, börjar misstänka att vi faktiskt är släkt med djuren.
Eller, så damp vi ner från olika planeter en gång i tiden, färdigutvecklade och klara. Djur för sig, och människor för sig.
Den ena sorten fullpackad med glädje och sorgförmåga. Den andra helt utan utrymme i hjärnan, för vare sig glädje, sorg eller empatisk förmåga. Som en liten känslolös robot kanske? :angel:
:bow::bow::bow:

Jag ctycker att du ska ta blodprov också för att kolla tex Borelia.
Min häst har också magrat väldigt i sommar och ser ledsen ut.Han är lite stel men är dock 20 år. Det visade sig vara dprission orsakad av Borelia.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 847
Senast: Hoppsin
·
Hästmänniskan Hej, Undrar om det finns fler här som lider av ångest, depression eller någon annan psykisk sjukdom som gör det svårt för er att rida...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
13 794
Senast: Azalea
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 075
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka