Deprimerad häst

M

moonlightmotala

För ett par veckor sedan tyckte jag att vårt lilla russ såg hängogt ut.
Han var dessutom alldeles för smal, med tanke på det fina betet han gått på i sommar.

Veterinär tillkallades och en mäng prover har tagits.
Idag kom diagnosen: DEPRESSION!!!!!FAmiljens lilla älskling mår dåligt i själen :-( Förmodligen har det med hans knottallergi att göra, samt att han inte trivts i den flock han gått med i sommar.
I vanliga fall går han med ridskolans shettiskillar, men i sommar fick han gå med två andra privathästar från stallet.Känner mig hemsk som inte insett detta tidigare.
Men idag ska han börja behandlas med Atarax som är lugnanade och klådstillande.
Han kommer i alla fall må bättre snart :-)

Någon som har erfarenhet av depression hos hästar och kan dela med sig av erferanheter och tips?

Sv: Deprimerad häst

Depression? Skojjar du med mig? Jag är ganska så övertygad om att hästars hjärnor är hyfsat oförmögna att känna ångest, likgiltighet och dödslängtan... men rätta mig gärna om jag har fel :crazy:

Depression? Skojjar du med mig? Jag är ganska så övertygad om att hästars hjärnor är hyfsat oförmögna att känna ångest, likgiltighet och dödslängtan... men rätta mig gärna om jag har fel :crazy:
haha, jag jag fick be om ursäkt till veterinären för att jag skrattade. Trodde inte att det var möjligt. Men tom mitt föräkringsbolag bekräftade att det var möjligt.
Tror dock inte att det ska jämnföras med människors depression ;-)

Har ni tagit erlichiosprov?

Sen, jag är övertygad om att hästar kan känna 'nedstämdhet', sorg och liknande. Däremot kanske inte deprimerade i ordets bemärkelse som vi använder det om människor, men helt klart nedstämda.

Atarax är dock inte vad jag skulle tycka är en vettig hästbehandling, men man får väl hoppas att veterinären vet vad han gör.

Och jag har studerat ångest-nivå hoss möss som en del av mitt examensarbete på universitetet... så nog kan en häst känna ångest om en mus kan det:)

Självklart kan de bli deprimerade, dom har känslor precis som du och jag inget konstigt med det sen att dom inte tänker jämt på exakt samma sätt som oss det är en annan sak men kärlek och sorg och ilska mm finns hos även dom.
Min ena häst har varit deprimerad mer än en gång, värsta gången var när min ponny dog då slutade hon att äta på ca 1-2veckor även vetrinären var mkt orolig eftersom hon var apatisk och magrade nåt enormt och så fort hon fick syn på en häst som liknade våran ponny som dog så höjdes huvudet och så började hon att skaka i hela kroppen för att sen när hon såg att det inte var hon så sjönk hela hon ihop igen.

Om vi visste allt vad hästarna (o djur överhuvudtaget) förstår så skulle vi nog tänka oss för mer än en gång på vad vi säger och tänker:smirk:

Självklart kan de bli deprimerade, dom har känslor precis som du och jag inget konstigt med det sen att dom inte tänker jämt på exakt samma sätt som oss det är en annan sak men kärlek och sorg och ilska mm finns hos även dom.
Min ena häst har varit deprimerad mer än en gång, värsta gången var när min ponny dog då slutade hon att äta på ca 1-2veckor även vetrinären var mkt orolig eftersom hon var apatisk och magrade nåt enormt och så fort hon fick syn på en häst som liknade våran ponny som dog så höjdes huvudet och så började hon att skaka i hela kroppen för att sen när hon såg att det inte var hon så sjönk hela hon ihop igen.

Om vi visste allt vad hästarna (o djur överhuvudtaget) förstår så skulle vi nog tänka oss för mer än en gång på vad vi säger och tänker:smirk:

håller fullständigt med har upplevt både sorg och deppighet på både hund, katt & häst så nog finns det alltid:(

Tror helt klart att hästar kan känna sig "ledsna" Hade med mig min häst på semestern i sommras och han fick gå själv i hagen i 3 veckor. Andra hästar i hagar bredvid så klart. Men jag kunde klart se en skillnad och han blev superglad när han kom hem och fick se sina vanlig lekkompisar.

Ja, herregud att dom kan.
Min älskling var världens gladate ponny, alltid öronen framåt.
Sen dog hennes föl vid förlossningen för 5 år sedan
Hon har inte varit sig lik sen dess.
Inridaren beskriv henne som totalt apatisk efteråt,
hon tyckte inget var kul, hon gjorde bara det hon skulle för att hon var/är så himla snäll.

Nu står hon mest och hänger i boxen, har bara öronen framåt när man hälsar eller ger godis. Inte öronen framåt när man rider ut eller så, som hon alltid hade förut.
Några har undrat varför dom lät henne leva..

Min shettis är väldigt känslig när det gäller kompisar. När vi var iväg på utställning med hennes bästis ringde mamma efter några dagar och sa att Mini som hon heter såg väldigt hängig ut och kom inte fram och hälsade, stod mest i ett hörn och hängde, trots att hon hade sällskap av en annan shettis.

När vi kom hem såg vi att det va något som inte stod rätt till med Mini som tappat lite i vikt och såg väldigt hängig ut. Vi släppte in hennes kompis och vi märkte direkt skillnad. Sen tre timmar senare sprang hon glatt runt i hagen som vanligt och gnäggade när man kom till grinden.

Så visst tror jag att de kan känna någslags nedstämdhet.

men..de måste vara väldigt stora mängder atarax då? eller finns de speciella häst ataraxar? för de kan väl inte vara samma som till människor?
de måste väl finnas nånting annat man kan göra?

Så en häst eller andra djur skulle inte kunna känna sig ledsna?
Det var det märkligaste jag hört på länge! :mad:
Mycket ska man höra.
Tar just nu hand om en hund, vars husse just dött. Ingen glad hund kan jag säga!

Det "lustigaste" jag hört var en f.d. granne som fick diagnosen ANOREXI på sin hund.... (en springer spaniel)

Tiken hade väl tittat för mycket på kvarterets greyhound... :angel:

Det "lustigaste" jag hört var en f.d. granne som fick diagnosen ANOREXI på sin hund.... (en springer spaniel)

Tiken hade väl tittat för mycket på kvarterets greyhound... :angel:

Ja, nedstämdhet hos djur kan ta sig många uttryck. Tex matvägran.
Skulle tro att vi också är nån slags djur.
Eller rättare sagt, börjar misstänka att vi faktiskt är släkt med djuren.
Eller, så damp vi ner från olika planeter en gång i tiden, färdigutvecklade och klara. Djur för sig, och människor för sig.
Den ena sorten fullpackad med glädje och sorgförmåga. Den andra helt utan utrymme i hjärnan, för vare sig glädje, sorg eller empatisk förmåga. Som en liten känslolös robot kanske? :angel:

Ja, nedstämdhet hos djur kan ta sig många uttryck. Tex matvägran.
Skulle tro att vi också är nån slags djur.
Eller rättare sagt, börjar misstänka att vi faktiskt är släkt med djuren.
Eller, så damp vi ner från olika planeter en gång i tiden, färdigutvecklade och klara. Djur för sig, och människor för sig.
Den ena sorten fullpackad med glädje och sorgförmåga. Den andra helt utan utrymme i hjärnan, för vare sig glädje, sorg eller empatisk förmåga. Som en liten känslolös robot kanske? :angel:

Ja jag tycker att alla djur är känslolösa robotar... :smirk: *ironi*

Så vitt jag vet grundar sig anorexi i dålig självkänsla och yttrar sig i självsvält för att man är missnöjd med hur man tror att man ser ut. Nog för att jag har höga tankar om djuren men jag har sällan sett mina goldens stå vid spegeln och nypa sig i hullet...

Tussilago, jag ska leta reda på den tråden för tydligen fanns det något nytt för mig att lära i det här.

Ja jag tycker att alla djur är känslolösa robotar... :smirk: *ironi*

Så vitt jag vet grundar sig anorexi i dålig självkänsla och yttrar sig i självsvält för att man är missnöjd med hur man tror att man ser ut. Nog för att jag har höga tankar om djuren men jag har sällan sett mina goldens stå vid spegeln och nypa sig i hullet...

Tussilago, jag ska leta reda på den tråden för tydligen fanns det något nytt för mig att lära i det här.

Eftersom man inte kan fråga ett djur om den är missnöjd med hur den tror att den ser ut, tycker jag att anorexi är en missvisande benämning på det hela.
Matvägran bland djur av olika orsaker, är däremot ganska välbekant för folk som sysslat med djur proffesionellt i många år.
Stress och press, separationer, miljöombyte, tarmproblem, tandproblem och andra sjukdomar kan leda till matvägran hos djur.
(och hos människor).

men..de måste vara väldigt stora mängder atarax då? eller finns de speciella häst ataraxar? för de kan väl inte vara samma som till människor?
de måste väl finnas nånting annat man kan göra?

Ja, det blir 40 tabletter/dag!
Atarax är även klådstillande och eftersom han har väldiga besvär av sin knottallergi just nu, ska vi pröva Atarax.

Åh, stackarn. :(
Vår lilla b-ponny blev nedstämd när jag köpte ny häst. Den gamla hästkompisen ville hellre leka med den nya. Och så var ju dom två bruna och b-ponnyn vit. Han var inte speciellt glad. Han var inte apartisk men han såg absolut inte glad ut. Manen och svansen tappade sin glans. Men nu är han på bättringsvägen. :)

Visst kan djur känna sorg! En av våra hankatter blev ledsen när vår förra hund dog. Han försvann och var borta i flera veckor. Och sen dess så har han inte varit riktigt samma katt. Inte lika tillgiven och glad. Fast matglad, det är han fortfarande! ;)

Ja, det blir 40 tabletter/dag!
Atarax är även klådstillande och eftersom han har väldiga besvär av sin knottallergi just nu, ska vi pröva Atarax.

Långvariga problem med knottallergi är enormt ledsamt och nedsättande på alla sätt för en eksemhäst med rejält eksem.
Inte att undra på!
Nu på sensäsongen har det ju pågått i ca 4,5 månad. Och ca 3 månader kvar till knottvilan.
Bra att du hittar på nåt lindrande för hästen.
Eloge till dig :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 847
Senast: Hoppsin
·
Hästmänniskan Hej, Undrar om det finns fler här som lider av ångest, depression eller någon annan psykisk sjukdom som gör det svårt för er att rida...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
13 794
Senast: Azalea
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 075
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka