Deprimerad häst! Vad göra???

Sv: Deprimerad häst! Vad göra???

Stopp, stopp, stopp! Nu börjar det balla ur här. Nog tusan tar vi det hela på allvar, självklart! Det är inte hältan som är enda problemet och det är absolut inte när sadeln skall läggas på och han skall ridas han fejkar hälta. Det är som om hästen är deprimerad som är det största problemet. Inte att han haltar, det kan vi alltid göra något vettigt åt!
Det som är är att han verkar nedstämd, inte riktigt nöjd med tillvaron liksom. Jag har fått en massa bra tips på vad vi kan göra åt saken nu, tyvärr ej från denna tråd men..... Nu skall vi se till och göra hästen glad igen! "Hältan" "läker" när hästen själv känner att han mår bra.
Tack ändå till er som verkligen försökte ge vettiga råd! Nu skall här gosas och fjäskas med pållen, all min kärlek skall han få! (inte bara min förresten, eller hur fia ;) )

Jo hästar kan visst fejka hälta,

Jag jobbade på en ridskola förut, och hade en häst där som fejkade, när hon tyckte att det var tråkigt haltade hon, så när jag el ridskoleägaren gjorde ording hästen och tog ut den utan att det fanns elever som skulle rida gick hon rent på alla fyra och var pigg, när eleverna kom så började hon halta.

Hästar kan inte fejka hältor, de har inte tillräckligt med logiskt tänkande. DOCK kan man säkert, med hjälp av någon slags positiv betingning få hästen att utföra ett beteende. Det vill säga - lyckas man få hästen att göra kopplingen mellan ett visst rörelsemönster och t.ex. få gå in i stallet och äta tror jag beteendet kan uppstå.

Hästar är dock extremt dåliga på inlärning med hjälp av baklängestänkandet "om jag gör så här SLIPPER jag det där". Det är mycket lättare och naturligare att få dem att göra kopplingen "om jag gör såhär, får jag den belöningen".

Hur som helst: Är det inte så enkelt att du skulle hämta hästen i hagen under en period under dagen då den faktiskt stod och vilade?

Jag tror han har ont någonstans jag. Kanske i ryggen? det är inte ovanligt på f.d travare. Du skrev tidigare att han "kastade av sin förra ryttare ibland men inte gjorde det med er", var han/hon tyngre än vad ni är...? det kan ju vara därför han haltar ibland...det behöver ju inte sitta i benen utan det kan ju sitta varsomhelst.
Jag tror inte han "fejkar"...det kan i såfall vara en nerv eller nåt som kommer i kläm vid vissa tillfällen eller nå som gör att han haltar till.
Jag bara "spånar"... ;)

Mot "deprission" så kan du ju kanske ge han nå sällskap i boxen eller nå (en kanin tex.), en del hästar tycker om det :)
Hur länge har han varit ridhäst? Han kanske saknar travbanan? ta han dit om det finns nån i närheten eller far bara ut å kör istället för å rida...

Hoppas det löser sig med honom! :cool:

Hästar är dock extremt dåliga på inlärning med hjälp av baklängestänkandet "om jag gör så här SLIPPER jag det där".

Nja...det kan dom nog iallafall...ganska många hästar vill inte låta sig fångas i hagen för att dom vet att dom skall jobba..alltså slipper dom jobba om dom inte låter sig fångas...även om man inte skall förmänskliga hästar så skall man heller inte underskatta deras intelligens....en del hästar är bra mycket finurligare än andra.... :D

Jag har också lite svårt att tro att en häst fejkar en hälta. Och om det jag får fråga, hur har ni/du konstaterat det? Genom att undersöka hästen med kompetenta mänskor, veterinär, equiterapeut you name it. Ja, jag antar att ni haft en veterinär där som säger - att den här hästen fejkar hälta. :devil:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 928
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 440
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 009
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka