Deprimerad häst! Vad göra???

A

Annki

Min underbara sköthäst, en kallblodstravare, vallack, på 13 år har blivit deprimerad. Han vill inte komma in från hagen, står i ett hörn och hänger och vill inte ens titta åt mitt håll. Jag kan gå in i hagen och hämta honom utan bekymmer men han verkar så ledsen på något vis. Igår när vi skulle ut på ridtur fejkade han en hälta. När vi tittade på honom haltade han och när han trodde att vi inte såg gick han normalt. Han verkar så hängig och ledsen, det känns så hemskt! Vad skall jag göra för att han skall må bättre.

Tjejjen han står hos nu äger honom inte. Han har stått i Gävle innan och ägaren hade inte tid för honom så han kom till oss istället för att se om vi ville ha honom, dessvärre är han så deppig nu trots att han inte varit det innan (haft honom sedan början av december -04).

Någon som har något förslag på hur vi skall få honom att bli gladare och piggare! Mår så dåligt när han mår dåligt på nåt vis :cry:

Sv: Deprimerad häst! Vad göra???

är han ensam?? han kanske sörjer någon.....det finns hästar som sörjer kompisar/ägare/skötare...även om man tror dom får det bättre i en annan miljö så är det inte alltid hästarna tycker så.....han kanske är van liv o rörelse och det helt enklet är för lugnt.....

jag har haft 2 st riktiga "08" hästar...som stortrivs i lite större o stressigare miljö....att ta ut dom på landet gjorde dom deppade....och frustrerade

Det är fyra hagar på en rad där han står, det är två hästar i varje hage och han har en angloarab på 3 år som hagkompis. Vi rider honom ungefär 3-5 ggr/vecka och han har aldrig försökt kasta av oss (det försökte han tydligen med ägaren). Han har aldrig försökt sticka iväg med oss heller. I början var han lite het och steppade lite och ville gärna dra iväg men vi har hållt tillbaka honom för att han skall inse att man inte behöver rejsa så fort man skall ut (han e ju trots allt f d travare). Kan det vara så att han saknar fart och fläkt? Skall vi låta honom gå lite snabbare vid ridturerna?

Ni kan ju prova och se vad han "vill"
Har ni nån "ordning" på foderstaten? Så han får i sig det han behöver, avmaskning? det kan ju vara rent fysiska saker också.....

Tjejjen han står hos har väldigt bra koll på foderstaten och han äter ordentligt. Bra matlust, äter 6 kg hö om dagen + pellets, fibergi, mineraler, kalk, betfor och matolja + morötter.
Vet faktiskt inte om han är avmaskad men..... det är nog kanske en sak att kolla upp kanske.

6 kg på en nordis låter lite tycker jag....i vilket fall så bör dom ha så dom har o tugga på dygnet runt..en häst är ämnad att äta 20 timmar om dygnet för deras matsäck är så liten( därför dom skiter så mycket :D)

annars så finns det hästar som "går ner sig" vid pälsbyte också...

men försök att få hon att äta mera grovfoder, hästar som får för lite utveckar ofta magkatarrer eller tom magsår....

vet du om höet är analyserat?

annki han får 9 kg hö per dag + 2 kg halm hihi du räkna nog lite fel + hö 5ggr/dag *kjam*

meen....en häst kan väl inte fejka en hälta heller...

han kanske behöver mer kul i livet...eller har han kanske ont någonstans? någon hästkompis han haft som nyss flyttat? hur länge har han varit sådan här? han kanske har brist på något?

ja, ja vet inte...hoppas han blir bra igen iallafall!

Hästar kan visst fejka hälta. På mitt första ridläger fejkade två av ponnierna hälta för att slippa gå. Var inget fel på dem till sadlarna kom fram, då blev de såååå halta. När busarna sedan släptes i hagen for båda i väg i full galopp utan att så mycket som vicka på örat! När två dar gått togs de in igen och allt var frid och fröjd under morgonstunden, men när sadlarna lades på blev de halta igen.

Ridlärarna bestämde sig för att låta dem vila resten av lägret, de verkade ju inte vara på humör :D Efter det lilla "extra" sommarlovet var det inga problem med hälta längre!

Ang hästen, har ni pratat med förra ägarnen om det fanns någon häst/skötare som verkade spela en stor roll för er häst? Ibland kan de ju deppa ihop när de behöver skiljas från en kär vän trots att det egentligen är "bättre" för den på det nya stället.

Lycka till!

jag undrar omhästar har så pass mycket hjärna attde kan räkna ut att fejka en hälta

jag tror den här hästenhar ont,och rejält ont.
Du bör ringa en veterinär omgående!

Thina

T.Alsterfeldt skrev:
jag undrar omhästar har så pass mycket hjärna attde kan räkna ut att fejka en hälta

jag tror den här hästenhar ont,och rejält ont.
Du bör ringa en veterinär omgående!

Thina

Nej, hästar kan absolut inte fejka en hälta! Dom som säger så gör sig skyldiga till att förmänskliga hästen. Den har inte alls samma förmåga till abstrakta tänkande som vi. Om en häst haltar är det nåt som är fel, därmed jämt.

nä...ja tror inte på det där. jag tror inte en häst har förmågan att tänka ut en sån sak som att fejka en hälta.

Som sagt, har svårt att tro att en häst kan fejka en hälta. Hästar har inte samma "konsekvenstänkande" som människan har. SÅ många gånger har de nog inte varit halta, att de förstår att "jag fejkar att jag haltar, för då brukar de hoppa av och så slipper jag jobba". Jag tycker att det låter som om hästen har ont någonstans.
Symptom på smärta är ju precis de symptom som bekrivs. Att han dessutom haltar ibland är ju ännu mer tecken på detta.

Någon skrev om ponnisar på ridläger som haltade så fort sadeln åkte på... En sadel som ligger riktigt dåligt och fel kan faktiskt ge hälta, om den trycker på fel ställe. Det var nog snarare det som var problemet, skulle jag tro.

Man får nog tänka ett steg längre (eller kortare, egentligen) när det gäller hästar, och inte "förmänskliga" dem.

Jag tror inte heller på fejkad hälta :mad: ! Men det kan vara så mycket som inte strå rätt till! Det kan nog vara bra att "besiktiga" honom.

Jag har faktiskt haft en travare som var blockhalt ALLTID i stallkurvan :D ...när han kommit några hundra meter därifrån var han så fin i travet så :rofl: fejkat eller inte??

Jag minns en ridskoleponny som fick ett litet sår på ena benet. Blockhalt när hon gick förbi människor i stallgången, annars var hon 'lite' halt bara....
Jag såg det personligen!

UUuuuuupppps! Sorry Fia! Jag vände på 9:an så det bidde en 6:a.... å så glömde jag halmen :crazy:

Jodå, jag har varit med om massor av hästar som fejkar hälta, hästar är smartare än man kan tro, det kan jag lova.

Ja ja, jag skall i alla fall gosa rejält med pållen och sedan testa hur det går att rida ut helt själva, det kanske gör honom piggare. Annars får han åka tillbaka hem till Gävle.

Men nsälla. Kolla upp hästen? har han feber? ta ut en vet å gör böj prov, stick inte ut å tok rid när han nu visat hälta! de kan ju vara så att han sträckt sig el vad som helst,en del hälta uppträder ju slumpvis,har för mig att borelia kan ge sådana symtom.
Ring ägaren å berätta hur han är nu å att han visat hälta å att han måste kollas upp!

Anna

Har inte så mycket med tråden att göra men... Det du beskriver låter snarare som om ponnysarna hade sadlar som inte passade och/eller ont i ryggen. Lite skrämmande tankegångar tycker jag att man inte tänker på det på en gång utan antar att hästarna "fejkar hälta"... :eek:

Trådskaparen tycker jag skall kontakta en veterinär för hältutredning och om det inte ger något så kan du börja fundera på andra alternativ. Nedstämdhet kan som sagt bero på ont i kroppen.

Mvh/Marie

Kom på en sak till ang. "fejkade hältor"... Hältor kan ibland vara väldigt difusa. Jag har tränat upp mitt öga litegrann till den grad att jag ofta kan se hältor som inte andra kan se, men jag har ändå svårt att säga vart de sitter utan en vet. undersökning i ryggen. Min sambos medryttarhäst t.ex. visade difus hälta i höger varv på volt i trav, men inte någon gång annars. Vi tog honom till veterinären och han hade ringkota (en ärftlig sjukdom som ofta drabbar hästar av tyngre raser). Poängen här är att det ibland kan vara mycket svårt att se hältor, och en och samma häst kan halta olika mycket beroende på underlag, gångart, rakt-böjt spår, vad hästen har i tankarna (är de stressade blir de ibland mindre halta) o.s.v. Så att hästen inte visar hälta hela tiden behöver inte betyda att hästen fejkar. Det kan ju dessutom sitta muskulärt och då blir det ännu mer diffust = kommer och går...

Vill inte vara taskig, men tycker att man skall ta alla tecken man får på allvar och inte bara dem man vill se...

Mvh/Marie

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 928
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 440
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 009
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix