Deppig häst = Shetlandsponny i samma box?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mimmi_t
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 774
M

mimmi_t

Hej,

Jag börjar med att säga att jag bor i Frankrike, Alsace. I mitt stall är den enda hästen som går i hagen min d-ponny. Eftersom det finns ytterst lite gräs, och att han bryr sig inte speciellt mycket om höet, så står han mest framför dörren. Ett år sedan gick han tillsammans med en shettis, men som dog i kolik. Jag hadde inte tänkt att köpa en egen, men nu deppar han mer och mer. Ingen vill att deras hästar ska gå i hagen ( rädda för slagsmål, regn mm.. :confused:), vilket gör att han alltid är själv, även i stallet på natten då han står i en annan del än de andra hästarna.

Nu till min fråga,
Jag har genom annons fått tag på en uppfödare som har två snälla mini-shettisar. Men eftersom jag inte har råd att betala en boxhyra till ( + 3000 kr varje månad) utöver min d-ponnys box, så tänkte jag fråga om eran syn på att ha en shettisen i samma box.

Boxen är en fölbox, shettisen kan dricka men når inte upp till krubban.

Jag får ha shettisen på foder tills att jag ser att allt går bra mellan dem, men vågar man lämna en d-ponny med en 80cm ponny i samma box?
Hur skulle ni göra med fodret?

Tack för svar

Sv: Deppig häst = Shetlandsponny i samma box?

Prova vet ja. Jag ahr haft 2 hästar i samma box o har idag 2 shettisar gående ihop, det har aldrig varit några problem. Når inte shettisen upp till krubban så är fodret inga problem, ge dom hö så dom klarar sig. När d-ponnyn får kraftfoder kan ju lillpållen få nått litet i en hink på golvet, bara för syns skull

Menar du att ingen annan har sin häst ute i en hage ?
Eller menar du att alla hästarna går i var sin hage ?

Om det skulle vara jag så skulle jag inte ha två hästar i samma box.

Är det som du skriver en stor box så ser jag inga problem om hästarna kommer överens. Vi hade inackorderingar häsr som hade en b-ponny och en shettis i samma box. Gick jättebra. Det som kan bli problem är om den ena hästen behöver mycket mat och den andra lite. Men är det D-ponnyn som behöver mest mat så kan du ju ha höhäck till den och fodra bara lite på golvet till shettisen + att shettisen äter lite av det som kommer ner på marken från höhäcken.

Det där med utevistelse är våra hästar i Sverige vana vid, men det är inte alls lika självklart i andra länder.

jag har mitt varmblod och minishettis i samma box. de är som ler och långhalm har försökt sära på dem och ha i varsin box, de står då vägg i vägg och kan se och hälsa på varann,men det går icke. Resulterar i en söndersparkad mellanvägg.

de ser nog lite dumt ut att jag har de i samma när jag har fyra boxar i stallet. men de trivs med det, och det är en stor box för jag slog ut mellanväggen så de har en superstor box!

sålänge hästarna är kompisar och de inte finns nån risk att dom börjar bråka så ska de väl inte vara nåt problem att ha dom i samma box.

Trivs hästarna med varandra kommer det gå jättebra. Har erfarenhet av islänningar som stått två och två i boxarna och uppskattat sällskapet.

håller med Ökenvind och Uddatyp :)

när jag red in en islänning, fick han stå i samma box som mig egna. dom här var då nyfunnda vänner :smirk:

så ja, så länge dom trivs med varandra och boxen inte är alltför liten så ska det nog inte vara problem :)

Menar du att ingen annan har sin häst ute i en hage ?
Eller menar du att alla hästarna går i var sin hage ?

Om det skulle vara jag så skulle jag inte ha två hästar i samma box.

Ingen häst går i hagen, dom står inne 24h/24, vilket är vanligt här.

Tack för svar allihoppa..
Dock har stallägaren varit rätt negativ till detta.. Vi får ser hur det går, vet inte vad jag kan göra utöver detta..

Har släkt i Frankrike och när jag var där senast var vi i ett stall med massor av hästar, ridbanor, maneger och bara en enda hage :crazy:
Vi har en shettis och en islandahäst i samma box vid busväder, annars går de på lösdrift. Går bra, dock lite svårmockat...

en del använder sig av kanin eller höna..kanske en annan variant om inte stallägaren vill ha två hästar i en och samma box..? fast jag hade varit rädd för att hästen inte hade ragerat så mycket på det lilla djuret och kanske omedvetet trampat på det, eller lagt sig på det :o fast, om inte hästen reagerar på att det finns ett annat, mindre djur i boxen så kanske inte ensamheten hjälps :crazy:

men andra har ju även getter tillsammans med uppstirrade fullblod och sånt.. fast en get är ju kanske inte dirrekt mindre än en shettis.. men en minishettis då?

Jag har alltid haft islänningarna i samma box där det har varit möjligt. Hästar är flockdjur och borde inte vara isolerade från andra av sin sort halva dygnet.

Se dock till att hästarna lär känna varann väl innan du klämmer in dem i samma box. Rangordning gör man lämpligen inte upp i en liten box... Alsace, där borde det väl vara hyfsat varmt ännu? Då kan ju hästarna gå ute dygnet runt tillsammans tills du märker att de är klara med rangordningen.

Lycka till!

Prova!

Och säg som det är till stallägaren om h*n är skeptisk, din häst är inte glad när den står helt ensam o du vill se om detta hjälper!

Annars kanske du skulle överväga ett annat stall där fler har sina hästar ute? Men det kanske inte är ett alternativ?

För många år sedan red jag ett stort halvblod. Han hade en shettiskompis som följde med överallt och de stod i samma box. Gick hur bra som helst!

:cry:
Ingen häst går i hagen, dom står inne 24h/24, vilket är vanligt här.

:cry:Fy vad jag blir ledsen av en sådan hästhantering. Jag mår dåligt om hästarna inte får vara ute minst 7 timmar varje dag och då går de dessutom i jättestora hagar och kan springa o busa. Man kan verkligen undra vad de ska ha hästarna till, djurplågeri är vad det är. USCH!! Att du orkar se eländet! Lycka till med hästkopmpis, det går säkert bra i samma box, men ta av bakskorna om du har några.

:banana:
För många år sedan red jag ett stort halvblod. Han hade en shettiskompis som följde med överallt och de stod i samma box. Gick hur bra som helst!

:banana:Visst är det mysigt med en shettis som sällskap, jag hade det förut innan jag fick en stor häst till och den kunde följa med överallt när jag var ute och red väldigt lättvindigt och smidigt. Problemet med dom tycker jag är att jag har mina hästar på stora beten med mkt gräs och det går ju ibland inte så bra med dessa små busfrön. Men visst är dom bedårande, jag längtar så ibland efter den som jag hade till låns, kan se hans glittriga ögon och busluggen som stod rakt ut.

Hej,
Tack för svar!
Tyvär har det blivit storbråk i stallet p.g.a av detta, så jag ska nu flytta hästen, dock blir det samma sak, han kommer vara den enda som går i hagen.. Ska se om dessa ägare är mera toleranta..
Flyttar tillbaka till Sverige till sommaren, gud vad jag LÄNGTAR!! :(

en del använder sig av kanin eller höna..kanske en annan variant om inte stallägaren vill ha två hästar i en och samma box..? fast jag hade varit rädd för att hästen inte hade ragerat så mycket på det lilla djuret och kanske omedvetet trampat på det, eller lagt sig på det :o fast, om inte hästen reagerar på att det finns ett annat, mindre djur i boxen så kanske inte ensamheten hjälps :crazy:

men andra har ju även getter tillsammans med uppstirrade fullblod och sånt.. fast en get är ju kanske inte dirrekt mindre än en shettis.. men en minishettis då?

I sommras så trampade han ihjäl en igelkott, så någon kanin vågar jag inte ! Vi får se hur det blir i det nya stallet.

Mvh
Mimmi

En igelkott?! :crazy:
Fy fan för europeiska stall, de e allt ja kan säga, aldri aldri aldri nånsin sku ja flytta min häst dit! va skönt att din häst ska hem tillbaka till sommaren! konstigt att de ens har hagar där om ingen använder dem?? du hittar inget ställe i närheten som hästarna går ute? varför i herrans namn får de inte gå ut? usch vad jag avskyr människor!! kämpa på du, o försvara hästens naturliga beteende, försök hitta att stall med tillräckligt stor box o köp en shettis!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 537
Senast: Ajda
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839
Ekonomi & Juridik Hej. Det har börjat talas om att flytta till England. Jag har en D-ponny (som inte tål att gå på gräs pga fång). Hon är 16 år gammal och...
2
Svar
22
· Visningar
3 134
Ekonomi & Juridik Hej alla kloka hästmänniskor! Nu vill jag ha era åsikter. Min far håller på och ska bygga om vårt urgamla grisstall till utestall för...
Svar
18
· Visningar
2 105
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka