Denna sambo

F

Frieserhäst

Vet inte riktigt vart jag ska skriva denna tråd, men då vi har barn får det väl bli här :angel:

Idag började sambon tjafsa med mig om en liten skitsak helt enkelt, behöver inte gå in på detaljer.
Han blev riktigt arg och kallade mig trög, idiot m.m. och jag tyckte att han var knäpp som
kunde få ett sådant utbrott för en sådan liten sak.
Han släppte det inte och jag bestämde mig för att åka iväg till apoteket för att handla
något jag glömt gör innan. Då tar han och svingar sin knytnäve mot mitt ansikte men stannar den ca 5-10 cm
ifrån. Jag sa till honom att SÅ gör du inte en gång till, och just det gjorde han och sa sedan
malligt : så, nu har jag gjort det en gång till :crazy:
Kan tilläggas att jag bar vår 7 mån dotter på höften vid händelsen :mad:

Han har haft ett våldsamt förflutet sedan innan och jag har ringt efter polis en gång då han inte slutade.

Jag har flyttat fram och tillbaka till honom, nu senast då han börjat gå till psykolog
och verkligen bättrat på sitt beteende.

Om detta förhållande är dömt att misslyckas, kommer det säkerligen gå upp i rätten då han
inte kommer att lämna ifrån sig dottern till mig.
Ska jag göra en anmälan (är det möjligt för denna lilla händelse) för att ifall ha lite bakgrund noterat
om det blir så pass allvarligt?

Börjar bli så trött på allt detta... och mig själv att jag inte lär mig...

Gammal tråd om någon händelse finns här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=835052

MVH Mia

Sv: Denna sambo

Anmäl och flytta därifrån igen om du har möjligheten.
Om inte för alltid så åtminstonde för att poängtera att det faktiskt inte får gå till så! Åk bort genast och kom inte tillbaka!

Okej...

Nu vill jag att du tar och läser igenom alla trådar om misshandlade kvinnor (och män för den delen) som finns här på forumet, främst under senior. Sedan pm:ar du alla trådskaparna och frågar hur det började för dom och varför de inte gick "vid första slaget"... och fråga gärna vad de tycker att du ska göra.

För mig är det självklart.... jag vet bara inte hur jag ska förklara allvaret i detta för dig.

Snälla söta Mia.

Innan du hade barn så var det upp till dig att stanna i detta förhållande.
Men när du nu har barn så har du ett stort ansvar för att detta barn inte skall behöva växa upp i misshandlar förhållande.
Ta kontakt med närmaste kvinnojour och låt dem hjälpa dig.

Ta vara på ditt barn och dig själv

/B

Jag tycker att du ska gå din väg. Hans beteende vill man inte leva med. det börjar alltid smygande om han kan göra en sån sak nu så kommer det utvecklas till det värre. Ja varför man inte går första gången sånt händer är för man tror att dom alltid kommer ändra sig och tro på dom när dom säger det ska inte hända igen.
Jag var i ett sånt förhållande i 2 ½ år innan jag tog mig mod. Jag önskade att någon i min omgivning sa till mig och gav mig råd. Jag var bara 14 år när det hände. Usch.
Det är bra att han går hos en psykolog, men att han har förbättat sitt beteende? Han slog mot ditt ansikte, visst han träffade inte men det kallar jag inte att förbättra sitt beteende.

Mvh

Ska jag göra en anmälan (är det möjligt för denna lilla händelse) för att ifall ha lite bakgrund noterat
om det blir så pass allvarligt?

Det beror på hur samarbetsvillig han själv är, tycker jag. Är han normal mellan utbrotten? När min man var sjuk var han klarsynt mellan anfallen. Då skrev vi handlingsplaner om vad jag skulle göra när han hotade mig/kastade saker o s v. I en situation liknande den du berättar om skulle han tveklöst gått med på att vi skrev en egen dokumentation av händelsen som han skrev under, för att ha vid en eventuell separation. Han var fullt medveten om att han blev ett elakt svin när han fick sina anfall, så när han var sig själv gjorde han allt som krävdes för att förebygga att han skulle göra livet till ett helvete för mig ifall jag till slut skulle få nog och lämna honom.

Kanske kan ni rådfråga hans psykolog om hur ni ska göra vid sådana här händelser?

Jag hoppas verkligen att han inser hur skadligt hans beteende är för både dig och barnet. Om han inte inser det fullt ut tycker jag inte att du ska ge honom fler chanser. Går han hos psykolog för att du krävt det, eller för att han är rädd för sig själv och inser att han behöver hjälp?

Jag hade gått utan att blunda. Inte en chans att jag skulle utsätta min dotter för det där. Skit samma om han är en bra pappa "ibland". En bra pappa hotar inte barnets mamma och försöker inte heller trycka ner henne psykiskt.

Jag har levt i ett helvete själv. Jag tog mig ur det efter fyra år och är otroligt glad över det..

Stå på dig. Om du är villig att ta den skiten så fine. Men är du villig att din dotter skall se honom slå dig? Eller hamna i "skottlossningen?" Skulle du kunna förlåta dig själv om han skadade henne?

Och nej, det hjälper inte att säga "Han skulle aldrig". För man vet inte vad som händer när det säger pang i huvudet på någon som har uppenbarliga psykiska problem!

Han har ingen respekt för dig & bevisar det genom sitt trotsiga beteende.
Om du inte lämnar honom kommer du vara en i raden av kvinnor som far illa, om du tänker på bekvämlighet & hur jobbigt det är med separationer så tänk åtminstone på ditt barn.

Kommer du att kunna förlåta dig själv för att du stannade den dagen han gör likadant mot ditt barn?

Din dotters liv blir ett helvete om du stannar. I ett våldsamt hem som barn blir man osäker, blyg, rädd och tar på sig skulden för alla fel även om man själv aldrig får fysiska smällar.

Du MÅSTE lämna honom.

Gör du inte det självmant hoppas jag du har släkt, vänner, bukefalister som kan dra dig därifrån!

Har han ett våldsamt förflutet så bör det ju inte betyda att han blir våldsam igen.

Men han visar ju beteende på det och jag skulle inte ha stannat.

Så om du kan, ta reda på allting du måste veta, hur du ska göra med dottern, och dra.

Har du ingen bil, så fixa någon som kommer med skjuts när din sambo inte är hemma, ta alla grejer du kommer att behöva till dig själv och din dotter, packa in det i bilen och stick fort som ögat.

Byt till nytt nummer.

Jag sa till honom att SÅ gör du inte en gång till, och just det gjorde han och sa sedan
malligt : så, nu har jag gjort det en gång till

Det här säger ju allt.
Han har ingen som helst respekt för dig eller dina känslor.
Och ingen hänsyn heller för den delen.

Dra därifrån och anmäl.
Som varandes våldsam så har han nog inte mycket möjlighet till att få ha hand om sitt barn.
Risken är ju stor att han skadar henne.

Så, packa ihop nu och stick iväg.

tack alla för svaren

havreflinga: Ja, han e normal mellan hans utbott, och sedan han började hos psykolog
har han bättrat sig faktiskt! Att gå till psykolog var hans egen ide, då han viste
att det krävdes drastiska åtgärder från hans sida för att jag skulle komma tillbaka.
Och dessutom trivdes han inte själv med att va sådan människa.

Blir bara så ledsen för vår dotters skull, att inte kunna växa upp i en fullt fungerande
familj bara för hennes far kan va en skitstövel ibland.

Jag har tagit upp det hela med honom idag och han bad om ursäkt att han gjorde som han gjorde.
Förklarade att jag inte vill leva i ett förhållande där man inte kan disskutera saker
om det händer något utan att det hela måste gå för långt.
Efter mycket prat har vi kommit fram till att skriva en sådan plan som föreslogs
och att om han blir irriterad ska han antingen gå ut en lång runda eller ringa
sin psykolog eller mamma som kan ge tips om hur vi ska lösa eventuella konflikter i framtiden.
Hade det varit en okey plan tycker ni?
Tack alla

Bara han gör något annat än att ge sig på dig så.
Något fredligt skall det vara.
Att slå sönder huset är inte heller tillåtet.

Gå en promenad eller ringa efter hjälp är bra.
Nu så skall han bara lyckas också.

Annars så har jag en annan idé.
Ni kan ju bo var för sig.
Och så hälsar du på hos honom när han är trevlig och går din väg så fort som han blir otrevlig.
Detta skall ni komma överens om i förväg att det är så det skall hanteras.

Att gå till psykolog är ingen garanti för att din sambo slutar med att vara hotfull och våldsam mot dig.
Det är inte så att man bara kan ringa sin psykolog när man tycker att man behöver. Ofta är det korta telefontider nån gång i veckan och långa väntetider. Det brukar även vara väldigt svårt att erbjuda akuta tider. Detta på grund av att de flesta psykologer har många hundra patienter.

Jo, det är klart. psykologen är en "vän" till familjen så just den delen är nog ok

Jag hoppas för din dotters skull att han är villig att ändras.
Min stora fundering och fråga är ju varför du gör en sånhär tråd när du ändå uppenbart valt att stanna kvar redan innan.

Självklart ska du anmäla denna händelse. Det är antagligen av stor vikt om du i framtiden väljer att gå ifrån honom. Att han måttar slag mot dig när du håller ert gemensamma barn i famnen talar knappast till hans fördel i en vårdnadstvist.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: animalasia
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 167
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25