Denna kyla

Calippo

Trådstartare
Har läst att när det är kallt ute behöver hästarna mer grovfoder för att hålla värmen. Våra hästar får hösilage som grovfoder, detta har dock ett högt smältbart råproteinvärde 66g/kg foder. Hur mycket mer grovfoder vågar jag ge hästarna utan att riskera att dra på mig "sjukdomsproblem" ? De får inget kraftfoder. Vid "normal" temperatur ute får de 1,5kg X kroppsvikten.
Kan inte använda mig av hö/halm då vi har 2 hästar med luftvägsproblem.

Sv: Denna kyla

Varför skulle de få problem av mer grovfoder? Snarare så att de får problem om man ger dem för lite vilket jag tycker att du verkar göra, 1,5 kg x 100 kg kroppsvikt är ju MINIgivan rekommenderad för att de ska få någorlunda behov tillfredsställt. På 600 kg blir det 9 kg hösilage, vilket är grymt lite på en stor häst.

*KL*

Jag har ökat högivan till mina två för att de ska ha lite mer nu när det är så kallt + att de inte får något krafftfoder, bara mineraler och linfröolja. Det är två islandshästar och dom får 10 kg var om dagen. Är det riktigt kallt någon dag ger jag dom ännu lite extra. Jag tycker att dom hellre ska ha för mycket grodfoder när det är kallt än för lite.

Vi har märkt att lösdriftshästarna vi har (ca 15 st) klämmer i sig nästan dubbelt så mycket grovfoder när det är -20 mot när det är mildare.

Denna vinter med all snö och kyla gör det svårt att hålla igång hästarna, de har fått "semester", och håller ett lagom hull på 1,5 kg grovfoder X kroppsvikten.
Har hört att hästar kan få fång av för mycket grovfoder vintertid, det är detta jag funderar över. Har tidgare trott att de får fång av för mycket kraftfoder och för kraftigt bete.

Man kan nog inte säga att en häst kan få fång av för mkt grovfoder under vintern, det måste ju ändå bero på.....

Risken för fång ökar betydligt om hästen är överviktig så om den får så mkt grovfoder att den blir fet så kan det naturligtvis vara en bidragande orsak.

Sedan kan grovfodret innehålla för mkt av de kolhydrater som kan starta ett fånganfall och då kan den få fång av för mkt grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka