Denna djungel med elavtal och priser

hallonsaft

Trådstartare
Då sitter man och försöker förtvivlat att se vilket avtal man ska välja igen??
:o
Mitt elbolag ringde och det roliga var att jag faktiskt tänkte på det här om dagen att det var dags att lägga lite energi ;) på att kolla när/om det är dags att binda om det( tror avtalet går ut 1/8-14 om jag förstår rätt), kan ju bli mer snurrig än vanligt av detta.

Någon med idéer och tankar om det?

/hallonsaft som inte vill betala allt för mycket vare sig ekonomiskt eller låta miljön bekosta min elförbrukning.
 
Sv: Denna djungel med elavtal och priser

Grundregel som "vår" elförsäljare säger:

Lägenhet med bara hushållsel = rörligt/börspris
Eluppvärmd villa = fastpris

Sen så tillkommer ju givetvis massa parametrar och aspekter som ex bindningstider, hur intresserad man är av att följa prisutvecklingen på börspriset osv

Själv har jag tagit ett sk. smartpris, som innebär rörligt på sommaren och fast på vintern. Innan har jag alltid tagit 3-5 års fastavtal beroende på vilket som varit billigast, jag vill behöva tänka så lite som möjligt på mitt elpris :D! Och mitt elbolag har endast ursprungsmärkt grön el från vind/vatten/sol, så man behöver inte känna sig som en miljöbov heller :).
 
Sv: Denna djungel med elavtal och priser

Vi har valt rörligt, vi bor i hus. Det har visat sig vara det mest prisvärda över tid.

Valde att ha samma leverantör som står för elnätet, det blir enklast så för oss. Kanske finns det några kronor att jaga, men jag vet också vilket strul det kan vara med fler aktörer när det väl händer något.
 
Sv: Denna djungel med elavtal och priser

Jag tycker inte du ska binda priset om du inte är extremt känslig för räkningens storlek vintertid. Rörligt har de senaste åren varit billigast över tid. Elpriserna har dessutom legat väldigt lågt de senaste åren och jag ser ingen anledning till att de ska stiga speciellt mycket framöver, förutom kortare perioder vintertid om det blir riktigt kallt. Om det stämmer att du bor i Göteborgsområdet så tillhör du elområde 3. Hade du bott i elområde 4 hade jag definitivt avrått från att binda elpriset då just fastprisavtalen kostar ganska mycket där jämfört med rörligt. Det beror på att elbolagen sätter högre priser för att minska sina finansiella risker eftersom det produceras så lite el i elområde 4 jämfört med hur mycket som förbrukas..
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 735
Senast: Cocos
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 326
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 267
Senast: TinyWiny
·
Äldre Beställde 1 Augusti ett mobilabonnemang + ny mobil. Första gången någonsin jag kommer ha ett abonnemang,har bara haft kontantkort innan...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp