Den ultimata FT-ryttaren?

Sv: Den ultimata FT-ryttaren?

Men hallå. Trams? Vi "gamla" är realister och inser att det är så mycket mer som spelar in. :idea:

Oki visst behövs några små ridegenskaper/människoegenskaper också men faktum är att utan pengar kommer du ingenstans då kan du fortsätta harva runt i lägre klasser.

Ang pengar så är det också en fråga du får om du hamnar i landslaget...

Modig men med god självbevarelsedrift.
Rörlig med mycket bra kroppsmedvetenhet.(=bra balans, snabb reaktion, bra kondition)
Klok - göra rätt val när man hamnar i valsituationer vid tex hinder
Goda hästkunskaper
Sunt förnuft i stor portion
Självförtroende
Träningsvilja

Där håller jag inte alls med dig! tycker du verkligen på fullt allvar att alla som rider höga klasser (som har PENGAR) är ultimata FT-ryttare? näe, jag hoppas verkligen inte det! :eek:

nedre delen av ditt inlägg tycker jag mycket bättre om :)

och min fråga var inte från början "vilka kommer längst" utan den var "hur är en ultimat FT-ryttare" :p:devil::idea:

Nej. Alltså pengar gör inte den ultimata men utan pengar kan du inte bli den. :idea:

Du och jag ser kanske olika på vad "pengar" betyder. Du måste ha pengar. :idea:
Jag lever i en värld där det finns gott om vänner som aldrig skulle ha råd att ha häst eller möjligen om de väljer att ha häst, inte ha råd att ha bil.

Utan pengar är det omöjligt. Sen hur du får dem är en annan sak. Jobb, sponsorer, snälla vänner eller föräldrar eller...:D

Och ska du bli en optimal fälttävlansryttare kan du knappast hålla dej med en häst utan behöver ha fler. = pengar
Du behöver träna mycket för duktiga tränare = pengar
Du behöver... = pengar

Så pengar betyder mycket :eek:

Förutom att du måste känna det som ett kall... och du behöver ett stöd från dina närmaste om du ska kunna lyckas

Sen finns det alltid undantag

Nej. Alltså pengar gör inte den ultimata men utan pengar kan du inte bli den. :idea:

Utan pengar är det omöjligt. Sen hur du får dem är en annan sak. Jobb, sponsorer, snälla vänner eller föräldrar eller...:D

Och ska du bli en optimal fälttävlansryttare kan du knappast hålla dej med en häst utan behöver ha fler. = pengar
Du behöver träna mycket för duktiga tränare = pengar
Du behöver... = pengar

Du är fortfarande ute och snurrar långt från min fråga, tycker jag :) Jag säger inte att jag inte håller med dig , du har jätte-jätterätt i det du säger, men det du skriver är fortfarande vad som krävs för att LYCKAS!

Jag vet många ryttare som inte har råd med egen häst, som kanske rider ridskolehäst eller lånar någons privathäst - och startar lite småtävlingar. De kan fortfarande vara den ultimata fälttävlansryttaren.

Många ryttare på debutantnivå har egenskaper som de på hög nivå saknar. Vi alla har väl sett skräckexempel på hög nivå, eller är det bara jag som lyckas se dem? :p

Själv tycker jag en ultimat fälttävlansryttare ska vara en bra problemlösare, och kunna handla snabbt och riktigt under press. H*n ska inte stressa upp sig. En god planerare!
Och framförallt tycker jag att en ultimat ft-ryttare ska kunna ta en motgång och se det positiva i allting.

(Haha, Jojo, inte vårat arbete:confused:? :rofl:)

det är SÅNNA svar jag vill ha på "våran" ultimata bukefalos-ft-ryttare. :D

Själv tycker jag en ultimat fälttävlansryttare ska vara en bra problemlösare, och kunna handla snabbt och riktigt under press. H*n ska inte stressa upp sig. En god planerare!
Och framförallt tycker jag att en ultimat ft-ryttare ska kunna ta en motgång och se det positiva i allting.

det är SÅNNA svar jag vill ha på "våran" ultimata bukefalos-ft-ryttare. :D

Om du redan vet vilka svar du vill ha så har jag svårt att se syftet med tråden?

Och ang. det som Idasagare skriver så är det i högsta grad relevant för att kunna bli den ultimata FT-ryttaren. För även på debutant nivå behöver du rätt mycket pengar till träning/tävling. Du åker inte på en FT utan att redan innan behövt lägga ut en hel del pengar då du MÅSTE ta FT-kort mm som du inte behöver för att tävla i de andra grenarna.

Du föds ju inte till den ultimata ryttaren, du kan möjligen födas med en viss talang men för att utveckla den optimalt krävs år av träning=pengar, pengar och åter pengar.

Slutsats:
Pengar och inget annat ser till att en talangfull ryttare som besitter övriga kvalifikationer (som andra redan nämnt) slutligen blir en ultimat FT-ryttare.

/Novali självutnämnd chef för Tantligan

Jag är beredd att instämma till fullo :bow:

Nej FY vad ni är tråkiga! :p

Jag trodde faktiskt att ni gamla skulle ha lite fler BRA egenskaper att komma med.. :crazy:

jag tycker iallafall det finns många ryttare på hög nivå som har bristande egenskaper. ;)

Om du redan vet vilka svar du vill ha så har jag svårt att se syftet med tråden?

syftet var väl egentligen att alla kommer med någon bra egenskap, och så kan man diskutera lite.
Fast det gick väl inte fram riktigt eftersom de flesta började diskutera vad som krävs för att lyckas bra och komma långt. :smirk:

För att inte tala om hur mycket det kostar att tävla, sitter ju själv med en häst som jag tävlat CIC *** klass på men pga pengar så kommer vi aldrig någonsin ut på den nivån igen. Så egentligen hade det inte spelat någon roll om jag så var den ultimata ft ryttaren. :p
Eller så får man vara den ultimata ft ryttaren på hemmaplan.

(För att ingen skall hetsa upp sig nu så är jag fullt medveten om att jag INTE är den ultimata ft ryttaren)

Fy vad deprimerande :(:(:(

Låt ungdomarna ha sina drömmar ifred och gör en ny tråd om livets orättvisor och hur det skulle gå till istället för att de med talang skulle få lika bra, eller bättre, förutsättningar som de med pengar.

Låt Nova leda alla gnällspikar in i sandlådan :bow:

Låt ungdomarna ha sina drömmar ifred och gör en ny tråd om livets orättvisor och hur det skulle gå till istället för att de med talang skulle få lika bra, eller bättre, förutsättningar som de med pengar.

:rofl::rofl:...jag kan inte låta bli att skratta lite...ärligt talat, inte var detta en tråd för ungdoms drömmar?? Isåfall ber jag allra ödmjukast om ursäkt för att jag med ålderns rätt blivit realist...:devil:

Men slutsatsen är ju iallafall att på nåt sätt måste du skaffa pengar för att kunna komma nånstans oavsett hur många kvalitéer som ryttare du innehar....för har du inga pengar så kommer du inte utanför stallet.

Och motsatsen gäller ju också: HAR du pengar så kan du ta dig väldigt långt upp utan förden skull bli den optimala FT-ryttaren.

Men jag tror aldrig att du på debutantnivå kan visa dig vara den optimala FT-ryttaren, det är ju därför Optimal-Pengar-Lyckas går hand i hand och du kan knappt diskutera det ena utan att ha med de 2 andra.

Eller en wake up call för alla ungdomar som trots att deras föräldrar betalar rubbet och ställer upp för sina barn/ungdomar bara klagar och gnäller, jag har påpekat för några stycken att dom vet inte hur bra dom har det men dom bara tittar på mig med stora ögon och fattar ingenting :angel:

:rofl::rofl:...jag kan inte låta bli att skratta lite...ärligt talat, inte var detta en tråd för ungdoms drömmar?? Isåfall ber jag allra ödmjukast om ursäkt för att jag med ålderns rätt blivit realist...:devil:

Å du store gud, led oss in i sandlådan ;)

Eller en wake up call för alla ungdomar som trots att deras föräldrar betalar rubbet och ställer upp för sina barn/ungdomar bara klagar och gnäller, jag har påpekat för några stycken att dom vet inte hur bra dom har det men dom bara tittar på mig med stora ögon och fattar ingenting :angel:

Wake up call för vilka.... du menar de som har pengar och oförskämda barn, eller de som sliter och slavar tillsammans med sina slitande och slavande föräldrar så dom inser att det är ingen idé.... Det är lika bra att lägga av med en gång, helst innan ni försökt. Så sparar ni de pengarna också och kan åka till Thailand :devil:

KL

Jag lägger mig i debatten om pengars vara för att bli en framgångsrik FT-ryttare.

Givetivs krävs det pengar som det alltid gör eftersom transportresor, tävlingsavgifter, vetrinärkontroller, utrustning, tränare, tränare och återigen tränare ska betalas.

Främst är det tränarna som kostar samt resorna till dem (om man inte står på ett ställe med bra anläggning), men som en bra FT-ryttare anser jag att man som det tidigare nämnts att man ska kunna lösa problem själv samt veta hur man ska gå till väga, alltså vara mycket självständig.

För att bli framgångsrik så krävs det att man tränar mycket för instruktör men många gånger tycker jag att det kan vara "onödigt" med att ex. rida dressyrlektion en till två gånger i veckan eftersom det är något som man faktiskt kan jobba själv med.

Är man så pass duktig att man vet hur man ska rida och hur man ska gå till väga så räcker det med att man rider för tränare max 1 gång i veckan/varannan vecka eftersom ni förmodligen vet så säger tränaren åt saker som man faktiskt är medveten om.

Man kan faktiskt jobba med problemen själv och be tränaren komma ut då och då för att checka av att man utvecklas i rätt riktning.

Denna egenskap är det inte många som har, men har man den så anser jag att man har kapacitet för att bli en framgångsrik FT-ryttare eftersom det krävs så mycket av ryttaren själv, mer än i enskilda grenar som dressyr och hoppning.

Motivation.. Är det ända jag tycker är relevant att ta upp i nuläget

Främst tränarna som kostar......

Hm, har du en aning om vad det kostar att åka utomlands och tävla (ett måste om man skall ligga på topp)

Om det var så enkelt så skulle det ju vara nästan gratis för oss :angel:

Jo men man måste ju tänka på att dra ner på kostnaderna lite här och var, då tjänar man ju pengar på sätt och vis. Ett träningspass kostar ju mellan 200-600 kr beroende på vad för tränare man har, och den kostnaden två gånger i veckan varje månad blir en ganska hög summa i slutändan.

Förvisso blir det dyrt ändå med flygresor etc. men det handlar också om att prioritera på bästa sätt.

Fast menar du på allvar att fälttävlansryttare inte behöver träna lika mycket som andra..? :crazy:

Förvisso blir det dyrt ändå med flygresor etc. men det handlar också om att prioritera på bästa sätt.

Flygresor.... :rofl::rofl::rofl:

Herregud :o vilken värld lever du i, här kånkas det mil efter mil på autobahn och på färjor, inte ens hotell är att tänka på för de flesta, ändå är träningar en pissliten del av kostnaderna

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När det arrangeras internationell fälttävlan hos Gärds Ryttarförening till helgen syns flera toppryttare i startfältet. Tre av fyra...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 147
Senast: Lyan
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur